Pendulum Geplaatst 25 oktober 2013 Rapport Share Geplaatst 25 oktober 2013 Hallo, ik ben Pendulum, een vrouw van midden twintig. Ik ben op dit forum terecht gekomen doordat ik me heb aangemeld voor de onlinebehandeling alcoholdebaas.nl intensief. Ik heb enkele weken geleden besloten dat ik iets wil doen aan mijn wijn-gebruik. Mijn behandelaars van de GGZ raadden me aan dit niet alleen te doen en ook niet van de een op andere dag. Doordat ik liever niet naar nog een hulpinstantie ga om vervolgens twee maanden op een wachtlijst te staan en angstproblemen heb waardoor ik vaak niet de deur uit ga heb ik besloten de online behandeling te doen. Het klinkt voor mezelf nog raar, maar ik heb er echt zin in om aan de slag te gaan. Ben daarnaast ook bang voor wat het met zich mee brengt, ontwenningsverschijnselen bijvoorbeeld en ook angst om me ontzettend slecht te gaan voelen als ik niet drink. Maar ik heb ergens de hoop dat als ik een tijdlang niet gedronken heb en een enigszins normaal slaapritme heb ik me juist beter en minder angstig ga voelen. Ik moet nog besluiten of ik helemaal wil stoppen of zeer gematigd wil drinken. Ik weet nog niet precies wat ik van het forum verwacht en hoe actief ik ga zijn, ik heb al wat rond gelezen en het is prettig ervaringen en tips van anderen te lezen. Alleen de afkorting ADB is wennen, ik ken dat als afkorting van 'acute deeltijdbehandeling' . Ik ga me nog even verder orienteren op het forum en wil iedereen sterkte wensen met het stoppen of minderen van alcoholgebruik! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 25 oktober 2013 Rapport Share Geplaatst 25 oktober 2013 Welkom hier Pendulum. Je klinkt realistisch wat betreft de vooruitzichten, dus houd vol! Mij viel het erg mee allemaal fysiek vooral, maar de depressie die ik destijds had en het slechte slapen kostte meer tijd. Nu ben ik al weer jaren lang aan het oogsten. Geduld hebben leerde ik pas na het stoppen, en kleine stapjes bleken juist de belangrijkste. succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 25 oktober 2013 Rapport Share Geplaatst 25 oktober 2013 HalloPendulum, Ook van mij welkom hier. Mijn vervelendste afkickverschijnsel was ook het slechte slapen in het begin. Logisch omdat je niet normaal slaapt, als je door drank verdoofd bent. Ik had ook wel dromen waarin ik in de verleiding kwam om te drinken, of zo. Ik heb ook de internetbehandeling van Tactive gedaan en heb daar veel aan gehad. Je leert waarom je drinkt, wat je valkuilen zijn, een alternatief voor moeilijke momenten enz. Het wordt meestal aangeraden om de eerste 3 maanden niet te drinken, omdat je dan je nuchtere toestand (en de vele voordelen daarvan) goed kunt beoordelen. Ik ben zelf ook lang een minderaar geweest. Ik dronk op een gegeven moment alleen nog beperkt op vr. za. en zondag. Mijn probleem is mijn chronische pijn. Ik kon me goed beheersen met drinken op de doordeweekse dagen. Als ik in het weekend veel pijn had, was het moeilijker om na die twee of drie glazen te stoppen. Ik had dan de sterke neiging om de pijn weg te willen drinken. Mijn ervaring in het verleden was ook, dat ons alcoholgebruik heel langzaam toch weer toenam: ook doordeweeks een glas voor het eten, later twee; ik heb het zo zwaar gehad, dus een glaasje als beloning enz. enz. Als je helemaal stopt, verdwijnt de alcohol langzamerhand uit je systeem. We proberen het hier meestal per dag te bekijken: vandaag neem ik de eerste niet! Als je daar nu eens mee begint, dan kan je later altijd nog beslissen wat je wilt. Heb je onze virtuele huiskamer al ontdekt, op ditjes en datjes, de dagdraad? Daar zijn meestal wel mensen te vinden die een beetje babbelen over van alles en nog wat, maar je ook steun kunnen geven als je het moeilijk hebt. Ik wens je veel succes en vooral uithoudingsvermogen, want een slechte gewoonte leer je niet zomaar even af. Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pendulum Geplaatst 25 oktober 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 oktober 2013 Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het fijn om te lezen dat anderen dezelfde moeilijkheden tegenkomen, dat het mensen lukt te stoppen met alcohol. Geeft hoop. Jane4, ik hoop dat het mij fysiek ook meevalt. Vind ziek zijn niet erg, maar met trillen en misselijkheid enzo word ik erg herinnerd aan mijn paniekaanvallen en dat is moeilijk. Lytse, heb je ook de behandeling 'intensief' gevolgd? Ik vind het lastig het minderen te bepalen, doordat ik zogenaamd arbeidsongeschikt ben (psychische problemen) heb ik sowieso niet echt een daginvulling en dus ook niet echt het weekendgevoel. Andere kant kijk ik er erg tegenop tegen iedereen te moeten zeggen dat ik geen alcohol meer drink, omdat mensen dat zo gewend zijn van mij. Mijn vrienden, familie, iedereen. Maar het voelt ook weer stom om je hier druk om te maken. Veel om over na te denken in ieder geval. Per dag bekijken is een goed idee. Ik weet dat ik vaak nogal resoluut kan zijn, hoge eisen stel en mezelf en daardoor niet slaag. Het idee nooit meer drinken vind ik onrealistisch nu voor mij, drie maanden niet drinken klinkt al een stuk meer haalbaar. Fijn dat dit forum er is. Ik vertel vrienden waar ik mee bezig ben, maar mis dat stukje herkenning wat ik hier wel vind. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 26 oktober 2013 Rapport Share Geplaatst 26 oktober 2013 probeer die drie maanden Pendulum en dag per dag idd soms uur per uur met een kookwekker als het moet. Nooit en ooit zijn verre begrippen het helpt om bij het hier en nu te blijven. Voor alles. En plannen maken gaat toch wel door. Maar houd het overzichtelijk. Jij doet dit voor jezelf en wat anderen er van vinden is hun zaak. BamBam zegt hier vaak: wat iemand vindt van mij mogen ze naar het politiebureau brengen:D Wees kritisch wanneer je dat soort gedachten eigenlijk toelaat om een excuus te zoeken om weer te drinken. Daar zijn wij erg goed in. Net als alles of niets, perfectionisme, de lat te hoog. Wees mild, er zijn 50 tinten grijs tussen zwart en wit he, dat weet je;) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ztiertje Geplaatst 26 oktober 2013 Rapport Share Geplaatst 26 oktober 2013 Originally posted by: PendulumBedankt voor jullie reacties! Ik vind het fijn om te lezen dat anderen dezelfde moeilijkheden tegenkomen, dat het mensen lukt te stoppen met alcohol. Geeft hoop. Jane4, ik hoop dat het mij fysiek ook meevalt. Vind ziek zijn niet erg, maar met trillen en misselijkheid enzo word ik erg herinnerd aan mijn paniekaanvallen en dat is moeilijk. Lytse, heb je ook de behandeling 'intensief' gevolgd? Ik vind het lastig het minderen te bepalen, doordat ik zogenaamd arbeidsongeschikt ben (psychosche problemen) heb ik sowieso niet echt een daginvulling en dus ook niet echt het weekendgevoel. Andere kant kijk ik er erg tegenop tegen iedereen te moeten zeggen dat ik geen alcohol meer drink, omdat mensen dat zo gewend zijn van mij. Mijn vrienden, familie, iedereen. Maar het voelt ook weer stom om je hier druk om te maken. Veel om over na te denken in ieder geval. Per dag bekijken is een goed idee. Ik weet dat ik vaak nogal resoluut kan zijn, hoge eisen stel en mezelf en daardoor niet slaag. Het idee nooit meer drinken vind ik onrealistisch nu voor mij, drie maanden niet drinken klinkt al een stuk meer haalbaar. Fijn dat dit forum er is. Ik vertel vrienden waar ik mee bezig ben, maar mis dat stukje herkenning wat ik hier wel vind.quote> Pendulum Ook ik het je uiteraard welkom .Ik heb een aantal puntjes uit je bericht er uit gepikt , ik ben ook nog niet zo heel lang droog nu een maandje of 5 .Ik ben na een aantal pogingen om te minderen , radicaal van de ene op de andere dag helemaal gestopt met de alcohol .En waarom zou je zeggen , het minderen werkte echt voor geen ene milimeter .Waarschijnlijk ken je het gezegde van de alco's nog niet " 1 glas / fles is te veel , een tankwagen vol is te weinig" Zo ging het dus bij mij ook met minderen , zodra ik de smaak van de eerste in mijn mond had was ik niet meer te stuiten , en alles ( liefst nog meer ) moest en zou dan op !Bovendien is het makkelijker om in 1 keer door de zure appel heen te bijten , dan toch keer op keer op je snufferd te gaan .De dingen die jij opnoemt als waar je bang voor bent , bij mij viel het mee gelukkig .Vraag ( indien mogelijk / noodzakelijk ) een poosje begeleidende medicijnen , maar kap daar ( in overleg ) ook zo snel mogelijk weer mee .Ik had dat gelukkig allemaal niet nodig , bij werkte het juist min of meer andersomToen ik dronk zweette ik regelmatig als 10 pakpaarden , vooral ' snachts .Onder invloed haalde ik me juist de gekste dingen in mijn hoofd , en deed de gekste dingen zo maar .Ik heb min of meer een a 2 weken kleine beetjes last gehad van kleine dingetjes .Maar steeds mezelf goed toegesproken / aangesproken dat ik zou doorzetten , en als overwinnaar er uit zou komen .Nou ben ik voor mijn omgeving ook behoorlijk consequent , nee is nee , en ja is ja .Verder geen discussie met me .Ik nam me voor naar mezelf net zo consequent zo niet nog consequenter te zijn , als dat ik naar anderen ook altijd ben en was .Dat heeft me aardig geholpen , joh ik heb in de tussentijd ook gedaan wat alle herstellende alco's doen .Mijn verleden eens bekeken , de balans van jaren dronkenschap opgemaakt .Gejankt , gevloekt , gelachen , hele gesprekken gevoerd met mijn dierbaren die in de eerste instantie niet konden geloven dat ik het dan toch " zo maar" ging doen .Eerst geloofden ze me niet echt .Gelukkig was ik altijd al een beetje " de eenzame drinker" , en had dus praktisch geen drinkemaatjes om me heen .Want de stoppers ( volhouders ) onder ons met vele drinkemakkers zullen deze " vrienden" gaan verliezen , omdat je je gaat ergeren aan ze , je er niet meer zo bij hoort etc.Maar beste Pendulum je krijgt er zoveel moois voor terug als je doorzet , wat precies ach dat ga je hopelijk zelf ondervinden .Ik als ouwe vent van 58 jaar heb in ieder geval al meerdere keren zitten janken om wat ik allemaal gemist / verprutst heb met me zuiperij .Voor 1 ding moet ik je ( en alle stoppers ) wel waarschuwen , na een poosje word je leven weer zo mooi , echt zo mooi dat je gaat denken " ach nu kan ik het wel weer aan om er eentje te nemen " !!!!!!Joh NIET doen , daar moet je niet intrappen, je bent en blijft nu eenmaal tot aan je dood een alcoholist.Accepteer dat alsjeblieft van jezelf , net zoals iemand met een andere ziekte zou moeten accepteren dat hij / zij die heeft .En voor jou ( en ons ) is dus alcohol TABOE voor de rest van je leven .Ik wil echt nooit maar dan ook nooit meer terug naar het leven van drinken , en moeten drinken .Mij is het huidige leven veel te mooi , elke dag nog worden verder mijn ogen geopend .En soms is dat best eng , maar gewoon door gaan .Anders word het er aan kapot gaan .P.s. Pendulum is de regionale zelfhulpgroep ( AA ) niks voor je als back up ? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pendulum Geplaatst 27 oktober 2013 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 oktober 2013 Per dag bekijken is een goede tip, ik moet dit goed onthouden. Heb nogal eens de neiging om in altijd/ nooit te denken. Bedankt voor je reactie Ztiertje, ik heb gekeken wat het advies van alcoholdebaas.nl is wat betreft stoppen/ minderen; maar ben er voor mezelf nog steeds niet uit. Iets om meer over na te denken/ over te praten nog. Ik ga eerst in ieder geval wel stoppen een tijdje, ook omdat mijn leverfunctie niet helemaal goed is (combi alcohol en psychofarmaca). Ik ga na het stoppen wel even vier dagen chloordiazepoxide gebruiken tegen de ontwenningsverschijnselen. Gelukkig heb ik geen 'drinkmaatjes'. De meeste van mijn vrienden drinken niet veel/ af en toe/ helemaal niet. Met één vriendin ga ik altijd eten, series kijken en wijn drinken. Dat moet dan voortaan voor mij zonder wijn, maar dat vindt ze niet erg. Ik heb nagedacht over iets dergelijks als AA, maar ik ga dat niet doen. Ik heb veel last van angst en paniekklachten en dat speelt met name in groepen en sociale situaties. Zo'n zelfhulpgroep bezoeken zou voor mij alleen maar een extra bron van spanning zijn. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lytse Geplaatst 29 oktober 2013 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2013 Pendulum, ik heb de enige, toen bestaande, internetbehandeling gevolgd. Intensieve hadden ze nog niet. Gaat het goed? Lytse. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden