Spring naar bijdragen

even voorstellen

JosjeMike

Aanbevolen berichten

Dag Toetje,

Ja, goed dat afleiding zoeken, doe ik ook zoveel mogelijk. Leuk van dat fietsen. Dat fietsen ga ik ook meer doen.

Het gaat redelijk met me, heb net even na het eten wat boodschappen gedaan, o.a. grapefruits etc. Is wil weer eens wat anders dan steeds water.

En dat inslaapmiddel, misschien probeer ik vanavond wel weer zonder. Ik zie wel, had er ook geen last van vanmorgen...

Overdag gaat het redelijk, maar zodra de vijf in de klok komt... Nee, nee, nee zeggen en wat anders gaan doen.

Nou, jij ook: zet hem op!

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje je bent goed bezig!:present:

Het wordt echt gemakkelijker, hou je daar maar aan vast. Het vinden van een ander drankje is soms lastig. Als het warm is drink ik regelmatig prikwater met een scheutje knijpcitroen. Vanwege de lijn drink ik ook wel bitter lemon light. Grapefruit is voor mij niet weggelegd, omdat ik cholesterolverlagende pillen slik.

Tomatensap, al dan niet gekruid, is misschien een idee?

Tegen etenstijd is het voor mij tijd voor bouillon of soep. Die maak ik altijd zelf. Tegen die tijd, tijdens het koken, begon ik ook vaak te drinken, al dan niet stiekem.

Hou vol hoor. Toetje ook!

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Lytze,

Dat zijn goede tips! Ik zal de komende tijd van alles uitproberen! En ik denk ineens ook aan verse munt voor thee.

En nu staat er een crodini vermengd met spa rood naast me. Smaakt goed.

Dank voor je tips en aanmoediging!

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi ben ik ook weer. Ja ik heb mijn koelkast ook vol met andere drankjes dan normaal :-)

Ik ben helemaal gek van Fanta Grapefruit nu. En drink ook veeeeeel meer thee, dus heb wat nieuwe smaakjes gehaald.

Maar je klinkt best positief JosjeMike? Klopt dat ook echt?

Heb jij ook een partner naast een hond? die een beetje op je kan letten?

Hoe dan ook... we gaan morgen voor dag 4.

Zet 'm op, slaap lekker als jullie dit nog lezen en tot morgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Toetje,

Toen je je berichte schreef lag ik al op 1 oor. Met 20 mg. inslaapmiddel. En geen drank op, maar van die andere sapjes en water.
En verdomd, ik heb veel beter geslapen. Heb me gelijk voorgenomen om vanavond geen inslaapmiddel te nemen, kijken hoe het dan gaat.

Ik heb met mijn huisarts afgesproken dat ik over een week bij hem kom als slapen en/of erge onrustgevoelens me blijven plagen.
Niet met het doel weer medicijnen te scoren. Gewoon, vinger aan de pols. Ik wil beslist niet de ene verslaving voor de andere inwisselen.
Woensdag is er weer een AA-avond en elke dag kijk ik op dit forum. En ik houd een dagboek bij. Dat geeft me allemaal steun.
Het is in mijn optiek (en na het lezen van verhalen van zoveel 'collega's') absoluut duidelijk geworden dat ik dat stoppen met zuipen (zoals ik het consequent ben gaan noemen) NIET alleen kan.
Ja, tegelijk heb ik af en toe angst dat ik toch terug zal vallen.

En ja, ik heb een partner en die is absoluut ook een enorme steun. Hij zou absoluut niet als enige steun kunnen 'dienen'.
Mijn grootste doel is vooraleerst om van de drank af te blijven. En natuurlijk ook alle triggers en het waarom te onderzoeken.
Er zitten nu vier alcoholvrije dagen op. Dat is in de afgelopen jaaaaaren nog nooit gebeurd. Trots is voor mij een te groot woord, ik ben er nog lang niet. Ik peper mezelf in, als het nodig is (vanaf de 5 in de klok), per dag, per uur: niet drinken en alternatieven zoeken.
Moet nu echt gaan douchen en naar het werk.

Nou, dat was een heel verhaal! Als je meer over jezelf wilt vertellen, hoor dat ik ook graag. Wellicht kunnen we elkaar op lastige momenten of dagen extra steun geven of oppeppen om door te zetten?
Ondertussen dus ook aan jou: zet hem op en hou vol!

vr.gr. Josje

p.s. in één van de forumrubrieken staat een enorme waslijst met alternatieve drankjes, heb je die gezien. Heel hulpzaam!

bewerkt door JosjeMike
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Agnieta, dank voor je woorden. Ik krijg er tranen van in mijn ogen. Deze dagen is die motivatie groot, ik hoop zo dat ik die vast kan houden!

Ik denk iedere keer bij gevoelens van trek/zucht of hoe het ook heet: dan verval ik onherroepelijk in het oude patroon. Dan is het allemaal voor niets geweest en kan ik weer overnieuw beginnen. Dat je me op de voet volgt vind ik geweldig, het is als nog een stok achter de deur. Ik las ergens dat die stok niet slaat, maar de weg wijst... Dat vond ik wel een goeie ;-)

Dank nogmaals, Agnieta,

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Josje,

Ik lees jouw verhaal en vind het een geweldige stap die je neemt! Zo goed om een andere wending te geven aan je leven. Die drank verpest gewoon alles! Ik hoop van harte dat je steun vindt op het forum. Het is echt makkelijker als je er met mensen over kunt 'praten' die weten wat het is.

gr Jopie01

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sunflower, welkom hier.

Misschien kan je beter een apart onderwerp voor jezelf starten, dan kan je ook later nog eens terug lezen hoe het je in het begin verging en krijg je reacties speciaal voor jou. Je staat nu op het draadje van JosjeMike.

Je kunt dit doen door op "Nieuw onderwerp" bovenin de werkbalk te klikken.

Ik ben een hele tijd minderaar geweest, maar uiteindelijk heb ik toch besloten dat het gemakkelijker was om helemaal te stoppen. Ik dronk vr. t/m zo. 3 glazen, 1 voor het eten en 2 's avonds. In het begin dronk ik daarbij 2 dagen niet en de andere 2 dagen 1 glas. Dat heb ik veranderd in 4 dagen niet drinken en vr. t/m zo. 3 glazen.

Mijn grootste valkuil is chronische pijn. Op de dagen dat ik nog niets gedronken had kon ik van de drank afblijven en luisterde goed naar mijn lichaam. Op de dagen in het weekend was het na die 3 glazen heel moeilijk om niet door te drinken, want op de korte termijn helpt het tegen de pijn.

Toen ik weer eens de fout in was gegaan, heb ik mijn man beloofd dat ik helemaal zou stoppen als het weer gebeurde. Het werd steeds moeilijker om het vol te houden. Het gebeurde toch weer en ik ben dus gestopt!

Het grote verschil is, dat de drank dan langzamerhand uit je systeem verdwijnt, terwijl als je wel af en toe drinkt, je lichaam al zit te verlangen naar dat glas dat eraan komt.

Ik heb de internetcursus van Tactive gedaan, dat kan je zowel als stopper als als minderaar doen. Je leert waarom je drinkt en hoe je alternatieven kunt bedenken enz.

Hoe je het ook probeert: uithoudingsvermogen, een lange adem, is heel erg nodig, want het is een slechte gewoonte die je af moet leren.

Hou vol hoor.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap van je josje,

Jij volgt een andere weg dan ik. Super dat je in 1 keer stopt. Twee flessen drinken lukt mij niet. Ik ben 1 fles al ziek, en toch gebeurt t mij regelmatig een keer. Lekker ist ook niet zoveel. En je zelfbeeld keldert ook met de minuut omdat je weer iets doet wat je eigenlijk niet wilt, tenmiste dat is mijn ervaring.

Het gaat je vast lukken van de drank te blijven met al deze mensen om je heen.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap van je josje,

Jij volgt een andere weg dan ik. Super dat je in 1 keer stopt. Twee flessen drinken lukt mij niet. Ik ben 1 fles al ziek, en toch gebeurt t mij regelmatig een keer. Lekker ist ook niet zoveel. En je zelfbeeld keldert ook met de minuut omdat je weer iets doet wat je eigenlijk niet wilt, tenmiste dat is mijn ervaring.

Het gaat je vast lukken van de drank te blijven met al deze mensen om je heen.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag sunflower,

Goed dat ook jij dit forum hebt gevonden en gaat zoeken naar een passende oplossing voor jou.

Lees vooral op bladzijde 2 van deze 'draad' wat Lytse aan je geschreven heeft! Zij legt als ervaren forummer heel goed uit wat misschien slim is om te doen.

Dank voor je aanmoediging en jij natuurlijk alles gewenst wat nodig voor je is.

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag,

Het is mijn zevende dag zonder alcohol. Ik denk dat ik de ergste afkickverschijnselen (lichamelijk) wel gehad heb, behalve de nachtrust... Dat gaat nog knap lastig. Het valt me dan vervolgens mee dat ik overdag best voldoende energie heb. Heb met mijn partner vandaag gefietst.

Maar toen gingen we aan het eind van middag kijken naar een vogel die we hadden gespot. Leuk.

We kwamen ook langs volle terrassen met vrolijke mensen, heerlijk aan een biertje of wijntje enzo. Toen kreeg ik het even knap lastig. Ik werd gewoon zo verdrietig, dat op die manier op een terras zitten er voor mij niet meer in zal zitten. Ik werd er echt heel verdrietig van.

En dan bedenk ik me: hoe is het toch mogelijk dat ik het in mijn leven zover heb laten komen om zo afhankelijk te worden van alcohol?

Nou ja, zo gaat het wat op en neer, met gevoelens en gedachten en ik wilde dat hier even kwijt.

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje een terrasje gaat ook jou jou weer kunnen hoor.

Nu zie je even wat je moet missen, maar naarmate je

sterker wordt en de voordelen ervaart van wat er extra

voor jou bijkomt nu je niet drinkt, zul je ook je nuchter

zijn willen koesteren. Als je objectiever kunt kijken straks, zul je zien

dat misschien wel 50% aan de koffie of fris zit, of een alco-vrije versie.

Toen ik nog dronk, was ik al heel lang niet meer echt vrolijk en

onbevangen. ik was te veel bezig met tellen, hoeveel ik mocht die dag,

op die plek, later weer thuis, of in het weekend. Ik vergat om van

de natuur te genieten, keek meer naar de consumpties dan naar de mensen

en was zelden tevreden met mezelf.

Het slapen heeft bij mij ook lang geduurd. Sinds ik een fakirmatje heb (google maar)

slaap ik stukken beter, soms echt 8 uur ononderbroken, meestal 1 a 2 keer wakker

en daarna slaap ik zomaar weer door. Dat was met drank wel anders!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Jane4,

Dank voor je reactie.

Als ik mijn bericht teruglees denk ik: ja, het hoort erbij in deze fase van afkicken.

Weet je, ik zei net tegen mijn partner dat er in deze tijd zo ontzettend veel door me heen gaat.

Welk alternatief drankje neem ik? Waar komt die zucht toch vandaan? Waarom is het zover gekomen?

Vanaf wanneer is het bergafwaarts gegaan (of eigelijk bergopwaarts in drankgebruik) en waarom?

Hoe zal ik slapen vannacht, zal ik wel of niet dat inslaapmiddel nemen? Enz. enz.

Het is af en toe om mallotig van te worden. Maar goed, ik ben nu wel weer wat tot rust gekomen.

Zal nog even googlen op zoek naar dat fakirmatje. Ben benieuwd.

Nogmaals dank,

Josje

p.s. Was het jij die vandaag jarig was (of nog is)?

Zo ja, dan hoop ik dat mijn felicitaties aan het juiste adres zijn beland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja dat ben ik:angry:

nee hoor, leuke dag gehad.

wat jopie hier vaak schrijft:

houd het klein

dan blijft het overzichtelijk

en is het te doen

je hebt veel vragen

waarop niet zo maar antwoorden zijn

niet drinken is in het begin gewoon even overleven

het weer leven komt vanzelf

naarmate je volhoudt

dus niet te moeilijk doen

beter even afleiding zoeken

leuke dingen afwisselen met nuttige

(kunnen samengaan ha ha)

en jezelf met wat gezonds/liefs belonen

saunaatje pakken, wandelen, fietsen, natuur

goed gesprek, mooi boek, mooie film

er is zoveel meer in het leven

dan drank

truste

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent goed bezig volgens mij JosjeMike!

Kan je partner je ook een beetje steunen?

Ik heb het weekend weer een paar wijntjes gedronken, maar zoveel minder dan normaal, dat ik toch een beetje trots op mezelf ben. Ik moet zeggen dat ik het elke dag nog hangen en wurgen vind. Heb continue het gevoel dat ik iets 'mis'.

Maar ja, het is ook de eerste keer in 8 jaar tijd dat ik stop/minder. Uiteraard wil ik helemaal stoppen, maar ik vind dat te moeilijk op dit moment. Ik tel alle dagen dat ik niets % heb gedronken en ben dan trots op mezelf. Ik bedoel, ik heb geen partner, geen mensen die op me letten. En dat maakt het best pittig hoor.

'We gaan ervoor"!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: JosjeMike
En dan bedenk ik me: hoe is het toch mogelijk dat ik het in mijn leven zover heb laten komen om zo afhankelijk te worden van alcohol?

vr.gr. Josje
quote>

Josje.... zoals jij dit hebt verwoord, dat gevoel heb ik precies zo!

Ik had dit nooit van mezelf verwacht...om ZO afhankelijk te worden van iets als alcohol. Ik ben er ECHT WAAR de hele dag mee bezig. Het put me uit, het vreet energie, er is niets belangrijkers dan dat etcetera. HELP!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste JosjeMike en anderen,

Het is inderdaad zo raar te ontdekken dat je zo van alcohol afhankelijk bent en er zo mee bezig bent. Als je dan stopt dan is het natuurlijk logisch dat je er nóg méér mee bezig bent in het begin tenminste. Ik ervaar een gevoel van rouw daarover. Ik moet de alcohol loslaten. Logisch JosjeMike dat je daar verdrietig van wordt. Nu ik niet meer drink loop ik ook aan tegen zaken die plots anders voor me zijn, zoals een vrolijk terras en een foyer in de pauze van een toneelstuk of concert. In mijn beleving drinkt iedereen dan, behalve ikzelf.

Stoppen met drinken geeft mij vooral in de morgen een goed gevoel; in de middag als de trek opkomt, heb ik een minder goed gevoel daarover. Op die momenten moet je weer sterk in de schoenen staan.

Ik vind het heel goed dat jullie zijn gestopt én dat jullie het volhouden.

Groet,

Jopie01

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Jopie01 voor je bericht.

Ik herken mij echt helemaal in wat je schrijft. Inderdaad verdriet over dat was eens een gewoonte was nu te moeten loslaten. Verdriet ook over dat ik het zover heb laten komen.

Er zijn nu negen dagen verstreken zonder alcohol. Het gaat tot nu toe, maar af en toe inderdaad heel erge onrust. Iedere dag wel even. 'Droogdrinken' noemen ze dat geloof ik, dat je dan zo bezig bent met niet drinken en krampachtig zoekt naar alternatieven...

Enfin, gisteren liep ik over straat, keek naar de mensen om me heen en dacht: het heeft wel wat om zonder drank op door het leven te gaan. Je kan dan ieder moment van de dag gaan en staan waar je wilt. Het was een eerste beginnetje van een gevoel van vrijheid die stoppen met alcohol oplevert.

En Toetje, ja, ik was/ben er ook dagelijks mee bezig. Overdag gaat het wel, maar als de vijf in de klok komt... Je kent het wel.

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik niet kon/kan stoppen zonder steun en hulp. Inderdaad in mijn geval een fijne partner. Maar ook door naar de AA te gaan (vanavond voor de tweede keer), veel te lezen over de ervaringen van anderen, hier op het forum te komen, te praten met een zeer goede vriendin en niet op de laatste plaats door het bijhouden van een dagboek. Door volledig te stoppen met alcohol had ik de eerste 3 dagen echt ontwenningsverschijnselen, die namen daarna af. Nu nog vooral 'tussen de oren' afkicken.

Misschien heb je ook steun aan het lezen van het boek 'Nou, nog eentje dan' van Mariëtte Wijne. Misschien ook niet. Het heeft mij geholpen een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen over wat alcoholisme kan betekenen in een mensenleven en wat je kan doen om ermee te leren omgaan. Het is niet veroordelend, maar inzichtgevend. Het stelde mij wat gerust over de toekomst.

Probeer ook zoveel mogelijk steun te vinden, waar en bij wie ook. Uitzonderingen daargelaten, kan volgens mij geen enkele alcoholist van de drank afkomen zonder steun.

Jullie ook heel veel succes en sterkte bij de zoektocht van het afkicken en nogmaals ook dank voor jullie reacties.

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allen,

Gisterenavond ben ik voor de tweede keer naar een AA meeting geweest. Ik kreeg twee waarschuwingen:

1. Wordt niet overmoedig (terugval ligt op de loer, bedoelde hij, denk ik)

2. Je zult op een nacht wakker schrikken van een heel nare droom dat je straalbezopen bent, daar moet je rekening mee houden en NIET van schrikken. Hij zei dat iedere alcoholist dat meemaakt nadat hij/zij is gestopt.

Wat ik me afvraag? Is iedere alcoholist teruggevallen (waar ikzelf ook bang voor ben)? En heeft iedere alcoholist die gestopt is zulke nare dromen gehad?

Wat ik nu bedenk is: staan op dit forum ervaringen van andere AA bezoekers, met name in de eerste fase. Of heeft iemand een leestip. En dat bedoel ik dus niet hoe de AA werkt, maar hoe individuen deze eerste fase hebben doorlopen/ervaren?

Zou het fijn vinden hier een reactie op te krijgen.

Ondertussen jullie allen alle goeds gewenst!

vr.gr. Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Josje,

ik hoop dat er ook positieve dingen

zijn genoemd die je kunt verwachten!

Persoonlijk zou ik zeggen; sta gewoon open voor wat er komt.

Ikzelf heb beide punten niet zo ervaren.

Wel, dat mijn depri gevoelens na het stoppen eerste erger

moesten worden eer er verbetering kwam.

Dromen kwamen pas nadat ik mijn fakirmatje had, maar

het waren geen drankdromen. Wel mooie overwegend, en soms

wat verwarrende of symbolische dingen.

De euforie die ik soms wel voel, zie ik als een beloning, waarbij ik

ook mezelf train om er alert op te blijven. Maar het blijft een geschenk

waar op ik kan kicken. En helpt me mijn, toch wel zwaar beschadigd zelfvertrouwen

van weleer, om te zetten in tevredenheid en trots.

Maar voor iedereen kan het verschillend zijn dus; de redenen/oorzaken dat we dronken

zijn immers ook niet dezelfde.

Hier wordt wel eens geschreven: wees flexibel als bamboe in de wind.

Er is ergens een boekendraadje, 2 geloof ik zelfs, met ook alco gerelateerde boeken.

Ik heb later pas tijd om die te zoeken en bovenaan te plaatsen, maar je kunt zelf op zoek; bij thema's. Kom je vast ook andere nuttige dingen tegen.

En dan het belangrijkste:

een slinger voor die 10 dagen; een mooie basis om op verder te gaan, klasse!

:musicnote:B):present:B):musicnote::musicnote:B):present:B):musicnote::musicnote:B):present:B):musicnote::musicnote:B):present:B):musicnote::musicnote:B):present:B):musicnote::musicnote:B):present:B):musicnote::musicnote:B):present:B):musicnote::musicnote:B):present:B):musicnote::musicnote:B):present:B):musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...