Spring naar bijdragen

duur afkickverschijnselen?

Flower

Aanbevolen berichten

Hallo,

Is er ook een tijd vastgesteld hoelang het duurt voordat de afkickverschijnselen voorbij zijn? Sinds zondag heb ik geen druppel aangeraakt. Ik dronk niet elke dag, 4 a 5 dagen per week. Doordeweeks s'avonds 2 á 3 drankjes. Maar op vrijdag 10 á 12 glazen en zaterdag tussen 10 á 20 glazen. Ik heb nu vooral last van koude rillingen, onrust, concentratie-problemen en maagpijn.

Ik hoop dat ik er af kan blijven. Want vaker heb ik een poging gedaan en na een tijdje dacht ik, eentje kan wel, ik was toch niet verslaafd. En in het studenten/jong werkende leven is het vrijwel normaal dat er veel gedronken wordt. Ik wil niet weer over een tijdje mezelf voor de gek houden en er weer langzaam aan beginnen. Heeft iemand nog tips?

Liefs Flower

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flower

Ik heb dit ooit van het internet gepikt misschien heb je er wat aan
Stoppen met drinken, écht stoppen: Stoppen met drinken ?

Als je wilt stoppen met drinken kun je hieronder informatie vinden ter ondersteuning. Het is belangrijk om te weten dat wanneer je al lang en veel drinkt, je fysieke problemen kan tegenkomen waarbij je begeleiding of ondersteuning met medicijnen nodig hebt. Je lichaam is dan zo gewend aan een bepaalde hoeveelheid alcohol dat het geheel uit balans kan geraken. Neem altijd contact op met je huisarts en vertel dat je stopt met drinken. Laat dit ook huisgenoten weten zodat zij niet voor verrassingen komen te staan.

Verder is stoppen met drinken de eenvoudigste en snelste stap: je doet het gewoon.
Het is een fractie van een seconde, alsof je van de ene plek, waar jij verslaafd bent, springt naar een andere plek, waar jij niet meer drinkt. Zo gemakkelijk is het.

Aan het nemen van deze stap zitten consequenties: je hebt de verantwoordelijkheid voor je keuze. Er zal van alles met je gebeuren. Vervelende gevoelens komen langs; angsten, misschien paniek, zin in drank, veel zin in drank, boosheid, slapeloosheid, lichamelijk ongemak etc. Maar misschien ook mooie dingen zoals helderheid, plezier, uitgerust zijn, tevredenheid, trots, blijdschap, intimiteit, concentratie etc.
Aan al deze dingen hoef je je niet vast te grijpen, ze komen en gaan weer, als wolken aan de hemel. Jij blijft, met je besluit!

Wat kan er fysiek gebeuren? Stoppen met drinken ?

Als je veel en regelmatig drinkt en je stopt plotseling met drinken, dan kan er in je lichaam van alles gebeuren. Dan reageert je lichaam hierop met onthoudingsverschijnselen. Deze reacties hebben te maken met het feit dat je centrale zenuwstelsel en je organen zich aan alcoholgebruik hebben aangepast. Ze hebben zich voortdurend moeten 'verdedigen'. Onthoudingsverschijnselen kunnen in verschillende mate optreden. Dat hangt helemaal af van jouw gezondheid (zowel geestelijk als lichamelijk). Verder hangt het af van hoeveel, wat en hoelang je al drinkt. Zo'n onthoudingsperiode kan zo'n week tot 10 dagen duren. De volgende fases kunnen optreden:

1. De eerste twee dagen (soms langer): je kunt last krijgen van trillingen, misselijkheid, braakneigingen, transpiratie, verhoogde bloeddruk, snellere hartslag en soms kan het zijn dat je dit allemaal tegelijk ervaart.
2. De derde tot en met de vijfde dag: je kunt last krijgen van een vermoeid gevoel, hevige bevingen, enge dromen, ziek voelen. Je lijf is aan het ontgiften.
3. Na de vijfde dag kun je in meer of mindere mate last houden van wat hierboven beschreven is. Ook kan er slapeloosheid optreden. Je huid kan anders gaan aanvoelen, jeukerig of droog, of gaan ruiken. Je kunt afvallen of juist aankomen. Je kunt erge dorst krijgen en een droge keel.
4. Gedurende een wat langere periode zul je in meer of mindere mate lichamelijke klachten kunnen krijgen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, pijntjes, rommelende darmen, aanvallen van eetlust. In deze periode zul je jezelf ook meestal als uitgeruster, frisser en helderder ervaren.

Wat kan emotioneel en mentaal gebeuren? Stoppen met drinken ?
Als je stopt met drinken, snijd je eigenlijk iets door waar je erg aan gewend was. Je doorbreekt een vast patroon. Dit kan pijnlijk zijn. In de eerste dagen kun je je soms angstig en verward voelen. Er kunnen onverklaarbare angsten omhoog komen. Je kunt hevig zwetend wakker worden uit enge dromen. Je kunt rare dingen gaan zien, het zou zelfs kunnen dat je een delirium tremens kunt krijgen. Dat is een soort bewustzijnsvernauwing die met angsten, het zien en voelen van beestjes of andere enge dingen te maken heeft. Je kunt je onstabiel gaan voelen, niet in staat om op eigen benen te staan. Je kunt langere tijd sneller prikkelbaar zijn, je sneller op je teentjes getrapt voelen. Je kunt iets van verlies, gemis of afscheid voelen. Je zou leegte kunnen voelen. Bedenk dan dat leegte tevens betekent dat er ruimte is waarin iets nieuws mogelijk is.

Als je na lange tijd weer zonder alcohol door het leven gaat, kan het voorkomen dat je alles intenser gaat ervaren. Prettige emoties en ervaringen worden scherper maar ook de minder prettige emoties en ervaringen. Kortom: je wordt gevoeliger. Het leven raakt je meer en je komt daardoor meer tegen van jezelf.

Bedenk dat de hierboven beschreven situaties kunnen voorkomen, en dat er vast nog meer reacties mogelijk zijn. Bedenk daarbij ook dat ze allemaal te maken hebben met het ontgiftigingsproces van je lichaam en geest. Dat ze een gevolg zijn van jarenlang alcoholgebruik. Bedenk dat je je uiteindelijk helderder, fitter, schoner, uitgeruster en vooral veel mooier gaat voelen, maar dat je lichaam eerst het gif eruit moet werken. De ervaring van deelnemers tot nu toe is dat ze weinig last hebben gehad van ontwenningsverschijnselen.

Het is raadzaam om de eerste tijd veel tijd voor jezelf te nemen. Gun je lichaam en geest rust en tijd om weer te helen. Vraag daarbij ondersteuning van je naasten en schroom zeker niet om in een vroeg stadium je huisarts op de hoogte te stellen en als nodig is om hulp te vragen. Probeer de komende tijd goed en gezond te eten, en drink veel water of kruidenthee. Probeer iedere dag iets aan rustige lichaamsoefeningen te doen en een moment te zoeken voor inkeer en rust voor je geest. En als belangrijkste wellicht:

Geef jezelf iedere dag een compliment dat jij de stap hebt genomen om opnieuw te beginnen.

Succes met je stoppoging.
Doe je de internetbehandeling ook?
Die heeft mij namelijk ontzettend veel inzicht gegeven in waarom ik dronk, zodat ik die momenten kon herkennen en met helpende gedachten kon 'surfen'.
Wat zoveel betekend als het moment uitzitten want het trekmoment gaat over.
En na een aantal weken worden de momenten minder en een aantal maanden heb ik het 4 keer per week voor een moment, soms enkel een gedachte soms een paar minuten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het duurt een jaar, ja een HEEL jaar voordat het vergif uit al je cellen van je lijf verdwenen zijn: ongeacht hoeveel je dronk!! In de eerste weken zal 'graving' nog een grote rol spelen met daarbij de ontwenningsverschijnselen: of je denkt dat je grieperig bent. De periodes zullen steeds verder uit elkaar komen te liggen. Op het moment dat je een drankje drinkt gaat je lichaam direct juichen en wil weer tot het niveau komen als het gewend was. Alle stoffen staan klaar om het gif te ontvangen. Daarom zit je snel weer op het oude niveau wanneer je weer gaat drinken. Het beste is dus om helemaal niet te drinken, dan plaag je jezelf ook niet meer met ontwenningsverschijnselen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 months later...

Tja, bij mij is de verslaving er in de loop van de (vijftien) jaren ook ingeslopen. Alhoewel, toen ik me na veel verzet tegen 'sociaal gezellig doen' in mijn studententijd aan studentikoos drinken overgaf was het eigenlijk binnen een jaar wel probleemdrinken geworden. De pijn van mijn leven was, volgens mij sinds ik mij als kleuter bewust werd van mijzelf, zo groot geworden dat ik alleen maar wilde verdoven. Kan ook al sinds mijn elfde door een soort geestelijke ADHD niet meer slapen.
Nu ben ik zo afhankelijk geworden van de alcohol dat het een soort van zelfmedicatie is geworden. Vandaar dat de vijf antidepressiva die ik heb geprobeerd altijd zoveel bijwerkingen hadden dat ik daar weer mee stopte i.p.v. drinken. Evenzo met Campral. Los daarvan heb ik nooit begrepen dat er geen medicatie bestaat die je zo aangenaam kan doen voelen als alcohol.
Ben nu 37 en op. Heb geen baan (reïntegratiebedrijf stuurt aan op arbeidsongeschiktheid, maar Burnout is daar geen grodn meer voor ;-), geen relatie en iedere dag lijkt mijn lichaam er weer slechter aan toe te zijn. En ik ben moe, echt uitgeput en dat wordt ook met de week erger.
Heb wel een coach voor mijn alcoholproblemen, maar het helpt niet echt. Heb me vorig jaar bijna laten opnemen om af te kicken, maar ja, dan vervalt je WW/ZW... Huisarts is ook op de hoogte en die schrijft bloeddrukverlagers voor i.p.v. dat ze zegt dat ik me eens moet laten behandelen. Ter 'reiniging' van de 'zonde' sportte ik namelijk vroeger erg veel en daardoor heb ik zowel rug- als hartbeschadiging opgelopen. Borderline is ook geconstateerd, maar ja, opvallend dat de symptomen ernstig lijken op die van alcoholisme/verslaving! Man, ik heb de gemeenschap een berg gekost aan WW/ZW, onderzoek en therapieën!! En als ik zo doorga, dan is het einde nog lang niet in zicht.

Eind vorig jaar/begin dit jaar ging het aardig, soms wel zes avonden achter elkaar nuchter. Had toen wel een drive, mijn knipperlichtrelatie. Ik kreeg namelijk ernstige erectieproblemen, tja en als je dan wil seksen dan weegt dat zwaarder dan Siggidalco (lethale combi van sigaretten en alcohol.) Toen merkte ik weer dat ik na 6 nachten alcohol vrij me zo ernstig suïcidaal ging voelen en volkomen futloos dat ik geen andere oplossing, tegen mijn zin in, zag dan zelfmedicatie. Toch was ik meer avonden in de week nuchter dan dat ik dronk (en dan heb ik het doordeweeks over een liter bier of een fles wijn). Ik merkte inderdaad fysiek herstel, ondanks dat ik verviel in het insomnia gelijk die van mijn pubertijd. Erectie ging het ook weer doen!! Helaas doofde het knipperlicht definitief en binnen een week verviel ik weer in iedere dag drinken.

Quintessence blijft: ik kan het niet alleen. En mede door de alcohol ben ik dat wel.
Mijn vraag luidt dan ook: hoe onmogelijk is mijn situatie of denk ik dat mijn situatie is?
Ben bij de AA geweest en dat is niet mijn ding geloof ik. Daarentegen is een sponsor wel een goed idee, maar waar vind ik die?
Psychische ondersteuning d.m.v. antidepressivum, misschien moet ik de bijwerkingen voor lief nemen, die van alcohol zijn tenslotte een stuk dodelijker.
Hoe doen jullie dat, dat volhouden met stoppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Longchamps

Welkom op het forum.
Heftig verhaal zeg!
En nog vecht je tegen de alcohol.
Mij heeft na 32 jaar verslaving de internetbehandeling van Alcohol de Baas eindelijk geholpen.
Ik drink nu nog met mate eens in de tien dagen een paar biertjes en voel me veel positiever in het leven staan.
De behandeling kan via een verwijzing van je huisarts en is anoniem en online (zie logo links boven)
Maar je kan ook gewoon proberen er tussen te komen door je aantemelden. Dan krijg je een plekje als er een gaatje vrij is.
Ze zijn heel proffesioneel, onderbouwend en niet belerend!

Je hebt je op een moeilijk draadje voorgesteld, waardoor een enkele er achter komt dat je hier een berichtje geplaatst hebt.
Beter is je berichtje te kopieren naar Wie is wie dan zul je veel meer reakties en raad krijgen.
We schijven vrij fanatiek hier en dat gebeurt dagelijks op een nieuw draadje: Ditjes en Datjes.
Kom gerust mee schrijven, we zitten er nu ook.
Het lijkt misschien 1 grote familie maar iedereen is welkom.
We vechten tenslotte allemaal tegen de zelfde vijand!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flower,
Ja, wat je daar beschrijft, zijn afkickverschijnselen. De heftigheid, de mate waarin je deze ondervindt en hoelang ze duren, dat hangt allemaal af van hoeveel je dronk en in welk gebruikspatroon.
Ik kan je de internettherapie van alcoholdebaas aanbevelen. Met hun hulp en die van het forum is het mij gelukt te stoppen. Daarvoor ben ik bij de reguliere ambulante verslavingszorg geweest, dat was voor mij niet de juiste zorg, te betuttelend.

Longchamps,
Lang geleden dat je hier was.
Vreemd dat je uitkering van de ZW zou stoppen als je opgenomen wordt. Juist dan lijkt mij de ZW in werking te komen, daar is ze toch voor. Als je in het ziekenhuis belandt met een fysiek probleem, dan ga je toch ook de ZW in. Nou ja, ik zal toch nooit wijs worden uit die regelingen, al zit ik er zelf gedeeltijk in.
Ik heb me trouwens vorige maand ziekgemeld voor de WW op advies van mijn behandelaar voor zware depressie.
Jij bent ook zwaar depressief. Daarvoor kun je ook opgenomen worden en in jouw geval lijkt me dat ook wel misschien handig om zo én je alcoholprobleem (of eigenlijk foute medicatie) én je depressie aan te pakken.
Ik stuur je van hieruit kracht, moed en wijsheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...