Spring naar bijdragen

Goesting vs Trek

Vladimir

Aanbevolen berichten

Op het forum wordt veel gesproken over 'trek' als het gaat om die verdomde drankzucht. Nu wil ik voorstellen / de tip geven om dit woord, dat zó afschuwelijk lelijk klinkt, te vervangen door 'goesting'. Laat dit mijn enige danwel voornaamste bijdrage zijn aan het forum. Want 'trèèk' klinkt zó plat. 'Goesting' is nog niet zo lang geleden uitgeroepen tot 'mooiste vlaamse woord', dus lijkt het mij een zinvolle vervanger van het oerlelijke 'trek'...

:D;)

ps. niet geheel sereneus, doch enigszins serieus genomen mag het toch wel worden *hips* :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jane: ik woon in België, voer zaak in België, voel mij thuis in België, heb een vriendin in België en heb Nederlandse ouders, inderdaad. Mijn vader (hertrouwd) wil mij 'nooit meer zien' (blij toe), mijn moeder is al héél lang dood en verder heb ik totaal geen binding meer met Nederland, op 1 goede vriend en 1 tante na. Die tante zit het liefst in Zuid-Frankrijk en die vriend het liefst in Nieuw-Zeeland.
Ben ik Nederlander, of ben ik Belg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

on topic blijven aub.

Het onderwerp is hier een discussie over het hanteren van een term voor de (dwingende) drang die we allemaal kennen. In mijn optiek bestaat er niet zoiets als een betere of mooiere term.
Een discussie daarover voeren lijkt me vrij zinloos.
Het lijkt me zinniger te discussieren over hetgeen wordt bedoeld, ongeacht welke term je daarvoor gebruikt.

Want wat bedoel je nu met Goesting, Trek, Drang, Neiging, Lust, Opwelling, Drift, Impuls, Behoefte, Aandrang, etcetera. De synoniemenlijst is heel lang.

Wat wil je met deze termen aanduiden? Dat is belangrijker dan de term zelf.

Bedoel je misschien dat weeige gevoel in je maag? Dat typisch lichamelijk 'trek' gevoel.
Ik ken dit gevoel vooral aan het eind van de middag wanneer ik te weinig heb gegeten en weet dat het met een glaasje verdwijnt (de vervangende 'maaltijd' waar mijn lichaam trek in heeft).

Of bedoel je wellicht die 'Onbewuste' Trek die mij altijd op onverklaarbare wijze naar de slijter deed gaan. Achteraf kon ik nooit beredeneren waarom ik zo volautomatisch handelde. Het niet-bewuste angstgevoel tekort te komen na sluitingstijd misschien. Dit is meer de psychologische 'Trek'.

Maar misschien bedoel je die 'Bewuste' Trek in je hoofd. Ik bedoel hiermee het bewustzijn om met drank de woede- of angstgevoelens direct weg te nemen. (de rustgever van mijn gevoelens). Dit is meer de mentale 'Trek' naar de onvermijdelijke rustgever.

En dan heb ik het nog niet eens over de term 'Craving' gehad. Over het juiste gebruik van deze term is zelfs de medische wereld verdeeld.

Met andere woorden: waar hebben we het over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...