Spring naar bijdragen

braintraining tegen alcohol


onehorse

Aanbevolen berichten

(Artikel van de Volkskrant website)

Maastricht traint brein tegen drankzucht
Van onze verslaggeefster Malou van Hintum
gepubliceerd op 18 maart 2008 16:48, bijgewerkt op 18 maart 2008 17:24

AMSTERDAM - Probleemdrinkers die van de alcohol af willen, lukt dat als ze de onbewuste hersenprocessen trainen die hen aanzetten tot drankgebruik.

Dat voorspelt psycholoog Reinout Wiers van de Universiteit Maastricht, die samen met een team van onderzoekers dergelijke trainingen ontwikkelde en nu via internet wil testen op een groter publiek.

Rationele argumenten
Gezondheidscampagnes gebruiken in de regel rationele argumenten om mensen aan te zetten tot gedragsverandering. Maar het argument 'het is slecht voor je gezondheid' en daarmee dus voor je welbevinden, zorgt er in de praktijk lang niet altijd voor dat mensen stoppen met ongezond gedrag.

Nicotine- en alcoholverslaafden laten zich in belangrijke mate leiden door automatische, impliciete processen in hun hersenen.

Hoogleraar Wiers heeft zes typen trainingen ontwikkeld die juist op dat onbewuste niveau ingrijpen. 'Dat doen we globaal op twee manieren', legt hij uit. 'Bij probleemdrinkers wordt de aandacht automatisch gevangen door de alcohol. Wij zorgen ervoor dat die aandacht daar weer van af gericht kan worden door dit systematisch te trainen.'

Automatisch
Daarnaast proberen de onderzoekers de zogenaamde 'automatische actietendensen' te beïnvloeden. Wiers: 'Daarbij zie je aanvankelijk dat alcoholisten bij een plaatje met alcohol de joystick sneller naar zich toe bewegen dan bij andere plaatjes. Na verloop van tijd duwen ze de alcohol juist vaker weg.'

Hoe beide trainingen er in de praktijk uitzien, dát is het geheim van het onderzoek, lacht hij.

Eerste onderzoeken onder studenten en in de kliniek geven hoopvolle resultaten, zegt Wiers. 'De groep alcoholisten die meedeed aan onze training was succesvoller dan de controlegroep.'

Hij zoekt nu voor zijn onderzoek 600 mensen om te testen of zijn trainingen ook op grotere schaal succesvol zijn. Aanmelden kan via www.impliciet.eu/training

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Hallo iedereen,

Ik doe op dit moment ook mee aan deze braintraining.
Eigenlijk vind ik het wel leuk om te doen. Tot het lezen van dit bericht wist ik niet wat de achterliggende gedachte was.
Ik boek per dag resultaat...... in geheugen, nog niet in het veranderen van mijn drankmisbruik.

Groet,
sylvie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...