Spring naar bijdragen

Wat zeg je als je niet drinkt


Stamper

Aanbevolen berichten

Hallo,


Ik zal me even kort voorstellen, ik ben een man van 35 en heb een alcoholprobleem, 10 jaar geleden heb ik een jaar in een therapeutische gemeenschap gewoond, het hele programma afgemaakt, maar toch weer terug gevallen in alcoholgebruik, maar ook in Softdrugsgebruik, xtc, amfetamine en coke....maar mijn grootste verslaving ligt bij alcohol......

Ik heb 10 jaar na mijn opname ....diverse keren op de detox geweest om weer nuchter te worden en met medicijnen mijn depressie te lijf te gaan.......

Nu is het inmiddels bijna 2 jaar geleden dat ik voor het laatst gedronken heb.......ik heb een nieuwe vriendin en woon sinds kort samen.....zij weet ook van mijn verleden....ik ben er altijd eerlijk over geweest........

Ik heb nu echt de knop omgezet om niet te gaan drinken......hier is ook gewoon drank in huis...en ik zie het niet eens meer......

nu weten een aantal vrienden van haar dt ik een rumoerig leven heb gehad, en dat ik veel naar housefeesten ging, en wel eens wat gebruikte, men weet niet van mijn alcoholprobleem.......


morgen hebben we hier een bbq en er wordt dan vollop gedronken, en ik zal ongetwijfeld gevraagd worden waarom ik niet drink.......ik vind dat erg lastig......

Het liefst ben ik eerlijk en zeg dat ik een probleem heb.....maar ik weet ook uit eigen ervaring dat mensen vooroordelen hebben.....en ik woon in een klein dorp. waardoor je al snel een stempel op je gedrukt krijgt......ik heb dar geen zin in.......

Wat zeggen jullie meestal als je niet drinkt, ik wil er eigenlijk een cynische opmerking cvan maken .....om mensen bij zichzelf te laten stilstaan waarom men drinkt, maar ik heb ook geen zin in discussie, want dan krijg ik het gevoel dat ik me moet verdedigen.......

Vroeger heb ik veel voorlichting gegeven aan jongeren maar ook aan ouders in buurthuizen over de gevaren van alcohol....ik had daar geen enkele moeite mee en schaamde me niet, maar wilde de mensen graag informeren, en de jongeren met een probleem duidelijk maken dat ze zich niet hoeven te schamen , maar dat er hulp is.....

Nu ben ik een periode van mijn leven dat ik als "gewoon burger'''wil leven....en niet het gevoel krijgen dat mensen denken....ow dat is die alcoholist.......

Ik hoop dat jullie wat tips hebben......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stamper,
ik heb vroeger altijd uit moeten leggen waarom ik wel dronk....
nu ik niet meer drink voel ik me zeker niet verplicht uit te leggen waarom ik niet drink...ze hebben daar niks mee te maken.
meestal is het ook maar uit jaloezie of afgunst dat ze dat vragen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor je antwoord.......ik zeg denk ik ook maar dat ik het niet lekker vind....maar met het WK voetbal enzo, wordt hier gewoon ontzettend veel gezopen......dat je je soms moet verdedigen waarom je niet drinkt.......en dat vind ik soms erg vervelend.....vooral mijn buurman en een aantal vrienden van mijn vriendin drinken veel......en hoop eigenlijk dat ze mij ook gezellig vinden als ik niet drink......

Het is raar...maar het is ook een soort stoerheid om zoveel te zuipen.......ben bang dat ik niet echt geaccepteerd wordt als ik niet drink.......

Misschien ben ik er wel teveel mee bezig.......ben ook erg trots op mezelf dat ik niet meer drinken.....en voel me veel zelfverzekerder zonder drank......en wil het fijne en rustige leven wat ik nu heb.....na die 10 jaar ellende niet meer kwijtraken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik geaccepteerd moet worden door te drinken, wil ik liever niet geaccepteerd worden...het zijn valse vriendschappen
op die manier.... ik ga me niet naar de ------ helpen om leuk gevonden te worden...
en gezellig zal het zeker niet zijn als ik drink

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je hebt daarin een punt......en ik heb ook zeker een eigen mening en wil....om niet te drinken.....wil alleen niet het stempel op me krijgen in dit dorp.....en hou liever in het midden dat ik alcoholist ben.....ik denk dan niet eens aan mezelf maar ook aan mijn vriendin.......hier wordt veel achter je rug geluld.....dus niets weten maakt ook geen roddels los......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stamper je bent bang dat er over je gepraat wordt of geoordeeld,
maar als je schrijft een cynische opmerking te willen maken zodat ze zelf
even nadenken over hun gebruik, dan doe je hetzelfde. ergens vind jij jezelf beter
omdat je niet meer drinkt. Maar zij hebben het probleem niet (denken we;)), maar jij wel en dus
gaat het nu om jou. Als jij er een probleem van maakt dan kun je op discussies wachten.
Als jij stellig zegt, het smaakt me niet, of het valt niet goed meer of ik drink liever zonder, dan heeft echt niemand daar problemen mee.
En je BBQ smaakt je veel beter ook, dat weet je inmiddels wel.
Er wordt verschillend over gedacht, maar met dit weer heb ik meestal een sixpack o,o% (wit)bier
in de koelkast, voor als ik de thee en sapjes en water wel zat ben.Ik doe daar tegenwoordig maanden
mee, maar in het begin hielp het me echt. En daar heb ik nooit commentaar op gekregen!
gewoon doen wat nu bij jou past en de ander ook in hun waarde laten, dan blijven het vrienden zolang jij dat wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane,


Dank voor je reactie, ik ga er ook geen opmerking over maken......het is ook meer dat sommigen wel wat weten van mijn rumoerig leven.....en ik graag vertel hoe het precies zit......en me dan moeilijk kan inhouden als er een discussie zou onstaan......ik ben nu verstandig genoeg om dat niet te willen....zeker niet voor mijn vriendin....het is haar feestje


Ik merk dat ik geïrriteerd wordt van mensen met vooroordelen, en hun eigen mening hebben over mensen die verslaafd zijn aan alcohol of drugs......kanslozen, ze willen niet anders, lui, crimineel, agressief.....noem maar op......

Aan de ene kant wil ik ze maar al te graag mijn verhaal vertellen over mijn ervaring met drank en drugs, mijn depressie, en zware periode, die ik zelf ook niet zo gewild heb......en hun vertellen dat ik er heel hard voorheb moeten knokken om het leven te hebben die ik nu beleef......dat ik voorlichting heb gegeven....om vooral ook mensen te bereiken die net als ik zich schaamden voor hun gebruik, en steeds dieper in de ellende kwamen, en eenzaam zijn......

Dat het niet iets is waar je voor kiest....maar iets wat ook een ziektebeeld is die je verdomd moeilijk kan aanpakken...en oplossen op dat moment......

het is ook mijn probleem dat ik me druk maak wat anderen denken......soms interesseert het me niet.....maar vandaag maakte ik me er toch even druk over.......ook door een ruzie tussen mijn vriendin en een goede vriendin van haar, die jaloers is op onze relatie en mij wegcijfert.....

En bier vind ik helemaal niet lekker ....mijn drankje was rosé......en eigenlijk vind ik cola het allerlekkerst......;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig, ik zit aan de cola van mijn dochter, in geen maanden gedronken,
en vind er geen klap aan. Denk dat ik wat cafeine nodig had.
Mensen hebben vooroordelen, ik ook stamper, en wij zijn kwetsbaar op
onze verslavingen. Ik heb geleerd dat bijna alles wat mensen zeggen, meer op henzelf slaat dan
op de ander. Veel mensen zijn erg het centrum van hun eigen wereldje.
Natuurlijk heb jij de behoefte jouw verhaal te vertellen, maar ze zullen het niet willen horen, zeker niet als jaouzie speelt. Koester wat je hebt, bereikt met hard werken, ik neem aan dat jouw vriendin je wel begrijpt en misschien een of twee anderen. Wees selectief. Een wijze indiaan zei me ooit: deel het met
een wijze of deel het niet.
Zeker op feestjes zijn de onderwerpen vaak willekeurig, oppervlakkig of sensationeel. Ok, voor dan ok, maar dan hoef jij jouw kostbare dingen niet weg te geven. Ik hoop dat je een leuk feestje hebt!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Stamper,

Je woont in een klein dorp waar al snel wordt geroddeld en je bent bang een stempel te krijgen
als je op een feestje zou toegeven een alcoholist te zijn. Je houdt jezelf nog steeds voor de gek;
iedereen in dat kleine dorp weet al heel lang dat je een zuipert bent (of in ieder geval was).

En iedereen op dat feestje vindt het geweldig leuk om jou zo te zien worstelen met het thema.
In een beschonken bui zou ik op jouw feestje ook je uit de tent proberen te lokken (da's lachen!).
Ik kan het me al helemaal voorstellen: jij hebt de neiging - zoals je schrijft- om sarcastisch te doen of
om serieus op het thema in te gaan. Je gezicht verstrakt en ook al zeg je niets, het straalt van je af
dat je er moeite mee hebt. Dat gestuntel en gedraai nodigt beschonken 'vrienden' uit om je verder
te jennen en je onzekerheid uit te dagen.
Zo zou ik het in hun plaats best leuk vinden om te kijken of ik je op zo'n feestje toch niet zover kan
krijgen om toch (weer) te gaan drinken. Anders ben je een ongezellige vent en dat zal ik je onbewust
laten merken.

Zo werkte dat bij mij toen ik nog dronk. Ik heb heel veel feestjes nuchter moeten meemaken om over
dezelfde angsten en worstelingen heen te komen.
Beschouw ieder volgend feestje maar als een oefening om ook zover te komen dat je gedrag zodanig
overkomt dat je feitelijk niets meer hoeft te zeggen over 'waarom je niet drinkt.'

Uit je verhaal begrijp ik dat je eigenlijk voorlichting zou willen geven op een feestje.
Niet doen, dat zou een raar feestje worden. De beste voorlichting die je dan wel kan geven is als je
volkomen zelfverzekerd en met een krachtige uitstraling zou kunnen zeggen 'ik drink niet'.
Alleen al door de houding die je aanneemt zullen de drinkers op een feestje het laten om er verder op
door te gaan. Dan ben jij niet meer angstig en zij des te meer om door jou op hun nummer gezet te
worden.
Ga maar bij jezelf na: ging jij vroeger toen je nog dronk een gesprek aan met iemand die vol vertrouwen en trots over zichzelf drank weigerde?
Je 'acceptatie-angst' op feestjes is eigenlijk dat je bang bent voor jezelf.

Wat zeg ik nu op feestjes: "nee ik hoef niet" (en het is vooral de houding waarop geen verdere
verklaring nodig is). En als iemand dan toch doorvraagt, kijk ik hem vies en verongelijkt aan.
Meestal hoef ik dan niets meer te zeggen.
Maar als het toch nodig is: "joh, ik heb meer gedronken dan dat jij de rest van je leven nog zal drinken.
Ik hoef nu niet meer"
Daarmee overtroef ik in een klap de meeste drinkende lolbroeken en tegelijkertijd zet ik ze op hun plaats.

Succes met het oefenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@jane en @ Carolien


Je hebt gelijk Vie, op een feestje moet ik dat niet doen, als iemand meer wil weten kan dat beter op een 1 op 1 gesprek...


@ Bartonline

Ja ik ga het ook zeker als een oefening zien.....dit zal nog wel vaker gebeuren.....en ik heb het gevoel me te moeten verantwoorden....wat helemaal niet hoeft.....ik heb hen nooit betrokken bij mijn verslaving......

Ik ga ook zelfverzekerd zijn.....iets wat ik gelukkig wel weer teruggekregen heb na 10 jaar onzekerheid......dus dat kan ik wel.......


Ik ga ook zeker niet op dit feestje verklaringen geven.....zeker omdat de helt die drinkt daar misschienlol aan beleeft.....en ik wil het feestje van mijn vriendin niet bederven.....

Bedankt voor jullie adviezen.....het heeft me ook met het schrijven weer een stukje inzicht gegeven over mezelf en ho ik het moet aanpakken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo, k heb je verhaal gelezen. Geen privezaken naar buiten brengen, waarom? Gaat het dorp niets aan. Men kletst graag en veel. Soms kan het een nadeel zijn als je ergens gaat solliciteren en je a.s. baas en collegas weten dat je in behandeling bent geweest. Niks vertellen!! Doen ze jou ook niet!!
Ik ben verhuisd en denk je dat ik mn verleden hier eventjes ga vertellen? Ben je gek.
Als ze vragen waarom je niet drinkt, dan zeg ik; ik heb maagproblemen, t kan ff niet.
Schrijf je ook eens op de dagraad?? dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stamper, wat ik me afvroeg, het feest is inmiddels voorbij.
Je gaat nu uit van de drinkers maar je zou ook eens kunnen kijken of er op zo'n feest ook nog meer niet-drinkers of beschaafde drinkers zijn.
en of die daar ook op aangekeken worden. Dan zou je beter met hun kunnen optrekken dan met de pittige drinkers ;)

Als ze mij vragen waarom ik niet drink dan zeg ik dat ik niet zo goed met drank kan
meestal hebben mensen zoiets van, jeetje wat knap. ik zou het niet kunnen enz
of ze vinden het belachelijk of zeggen dat het wel meeviel.
Maar dat maakt mij niet uit wat ze denken, het gaat niet om hun, het gaat om mij!
dus blijf gewoon bij jezelf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...