erik Geplaatst 13 december 2012 Rapport Share Geplaatst 13 december 2012 Zijn jullie bekend met het model dat bij gezondheidsvoorlichting vaak gebruik wordt samen met het ASE model? Zo nee dan wil ik hier best een keer wat over tikken omdat ik het zelf zo verhelderend vind en toepasbaar op van alles, van roken tot drank en alle voornemens die we wel willen doen maar lastig zijn. Kort is het GVO model 4 fasen: 1. inzicht in het probleem; wat is teveel drinken en speelt dit probleem voor mij, wat zijn de effecten van dit probleem. 2. waarom drink ik wanneer drink ik wat zijn de voor en nadelen; analyse van factoren die gedrag bepalen. 3. uitvoeren van het voornemen niet drinken 4. evaluatie; is mijn handelswijze effectief in het bereiken van mijn doel. ASE staat voor; A: attitude (houding tov drank) S staat voor sociale invloed en E staat voor eigen effectiviteit (denken dat je het kunt) op basis van kwaliteiten als discipline, doorzettingsvermogen, faalangst, beïnvloedbaar door peer pressure. Het draait om de Intentie tov drinken, de doelstelling die wordt omgezet in gedrag. Het niet meer willen drinken dat het niet meer gaan drinken wordt. Tussen intenties en gedrag zitten Barrieres (externe omstandigheden.....we kennen ze allemaal wel toch die punten die tussen wens en resultaat inzitten) Dit is meer achtergrond info. Ik heb hier een dik boek over; google maar er is veel over geschreven. Als er vragen zijn of echt belangstelling wil ik best een keer een iets beter stuk schrijven als dit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 13 december 2012 Rapport Share Geplaatst 13 december 2012 hoi, ik ben hier niet bekend mee maar het lijkt zo op het eerste oog interessant (werkte in de gezondheidszorg), ga het zeker nader bekijken, dank! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sieraad Geplaatst 13 december 2012 Rapport Share Geplaatst 13 december 2012 Oftewel de internetbehandeling van tactus... gewoon doen, werkt als een tiet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erik Geplaatst 14 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 december 2012 ik doe geen behandeling van tactus maar ik dacht al van te voren, wedden dat hun behandeling hierop gebaseerd is...en ja dus. Het is gemaakt om gezondheidsvoorlichting voor andere te geven en begeleiden bij trajecten zoals stoppen met drinken. Maar als zelfhulp tool ook heel goed te gebruiken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden