Spring naar bijdragen

Is niet drinken saai??


tapas

Aanbevolen berichten

Ten eerste ben ik blij dat ik nu niet meer drink.. ik merk er veel voordelen van.. ik ben stabieler, geen labiele katerdagen, ik herstel me makkelijker in het dagelijks leven als er iets heftigs gebeurd, ik ben niet meer elke keer bezig met wel of niet.. ik hoef niet meer boos op mezelf te zijn als ik het wel doe, geen schaamte, geen schuldgevoel.. dat zijn heel veel voordelen maar...

...Ik vind mijn leven op dit moment veel saaier geworden zonder alcohol.. rust reinheid en regelmaat, brave hendrika, ontwijken van risicosituaties.. niet meer lekker ongegeneerd uit mijn dak gaan...samen met vrienden dubbelliggen om iets stoms, dat WIJ gevoel wat drank soms met zich mee kan brengen, de gezelligheid die er bij kan horen.. de roes waarin je je even mag begeven..

...en ik weet dat ik me daarmee op glad ijs begeef en dat dit dus het alcoholmonster is wat ik moet bevechten!

hoe gaan jullie daar mee om?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wa een goed onderwerp, Tapas, ik heb dit gevoel ook heel sterk. Ik voel me beter, gezonder, verstandiger maar ook stukken saaier,
Ik mis de roes van de eerste glazen wijn, het ah...lekker gevoel. En ook het'"wat kan het me schelen en lang leve de lol!"
Ik houd mezelf steeds voor dat dit gevoel nooit lang bleef en altijd slecht afliep, maar toch is het saaier geworden.
Ik durfde dit niet eens uit te spreken en ben heel blij dat jij er nu over begint.
Groetjes, maria

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was denk ik ook een noodkreet want vanavond toch weer gedronken al was het beschaafd en niet zoals voorheen. Ja, ik vind het echt lastig... mijn sociale kontakten hebben vaak iets met alcohol te maken, en als alleenstaande doe ik dus al die sociale dingen niet meer omdat ik niet meer dronk.. dus blijft er soms weinig over. Vandaag was ik het gewoon even allemaal meer dan zat en was de koek op.

morgen ga ik verder nadenken over saai of niet.. want er moeten gewoon andere manieren zijn om jezelf wel prettig te voelen zonder je meteen saai te voelen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Tapas,

Ik vind dat ook vaak heel moeilijk. Het gaat een tijdje goed, man pakt iedere avond wel een wijntje/whiskey, zit ik me even te verbijten en ga dan anijsmelk maken, mijn boek pakken en duik mijn bed in. Maar om dat nou altijd en ook in het weekend te doen.....ik vind het wel moeilijk hoor.

Veel mensen krijgen slaap als ze alcohol drinken maar ik leef juist op, vind alles veel leuker, heb in meer dingen zin. Manlief gaat graag bij mensen op bezoek, we hebben nogal wat "bourgondische"vrienden die van een wijntje enzo houden, soms ga ik dan niet mee, maar dat is voor hem ook niet leuk. Of ik ga wel mee, maar dan zit ik om 11 uur op mijn horloge te kijken, dan wil ik naar huis, naar bed.

Is een van mijn valkuilen, ben er nog niet uit.

Verientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow, dit is een goed draadje zeg!!! Heel herkenbaar voor mij wat je schrijft tapas. En nee door niet te drinken ben je niet saaier, maar juist mooier. Het lijkt alleen dat je saaier bent omdat er voor je ook sociale dingen aan het drinken hangen en die ga je nu uit de weg omdat je die situaties moeilijk vind.
Zelf heb ik dat nooit gedaan, ik zocht, en zoek nog steeds gewoon de situaties op. Ook als er wordt gedronken en in het begin vond ik dat reuze moeilijk maar het wordt steeds makkelijker en saai voel ik me al lang niet meer als ik naar het cafe ga en aan de sinas zit. Ik voel me er alleen maar sterker door hoor.
Mischien iets om je aan op te trekken?

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zeker weten.. Ik trek me daar zeker aan op!!

ik heb gewoon een bloedhekel aan braaf zijn.. want eigenlijk ben ik al zo braaf (te gereformeerde opvoeding gehad helaas) en vind ik het moeilijk om de remmen los te laten. Met drank ben ik nog steeds wel braaf maar toch wat minder... maar dat kan best een heel erge misvatting van mezelf zijn. Want zonder drank voel ik me steviger en kan ik de touwtjes juist wat makkelijker laten vieren.. kijk, zomaar mijn eigen gedachte uitgedaagd.. of niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat doe je als je een ochtendmens bent, graag om 10 uur je bedje instapt, en toch je sociale kontakten wilt onderhouden, die zich niet alleen overdag afspelen? Om 10 uur krijg ik echt slaap, drink ik iets word ik weer wakker. Manlief houdt erg van op visite gaan, kan me toch niet altijd aan alles onttrekken, of wel?

Verientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

??????? bedoel je 10 uur s'avonds of s''ochtends? Snap het niet helemaal verientje, help me ff?

Wat ik bedoel te zeggen is dat het mij juist helpt om de situaties waar bij drank voor komt niet uit de weg te gaan omdat ik dan nergens meer naar toe kan gaan en geen sociaal leven meer heb. Dus ik ga gewoon maar dan aan de sinas.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, ik bedoel om 22.00 uur natuurlijk, tien uur savonds, dan wil ik normaal gesproken echt naar mijn bedje, maar dan zijn mijn kinderen nog wakker, die roepen "ga je nou al naar bed", manlief is ook op zijn best :$ en ik val om van de slaap. Pak ik iets waar alcohol inzit word ik weer wakker, zoniet, val ik op de bank in slaap. Op visites rond die tijd idem dito. Dus is dit een valkuil voor mij. Wat doe ik, gewoon aan mezelf denken en mijn bed instappen? Zeg het maar!

Verientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet stiekum lachen want het was 1 uur snachts toen je dat schreef. Maar dat kan idd een probleem zijn, als om 10 uur de luiken dicht gaan.. veel slaap, schijnbaar heb je dat nodig, dus misschien moet je dan vroeger met mensen afspreken.. etenstijd, altijd handig.. alleen is dat weer de ultieme drinktijd.. Misschien is die vermoeidheid ook tijdelijk? of ken je dat al lang van jezelf? Dan is het gewoon niet anders en is dat jouw ritme.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tapas,

Oeps, betrapt, geef het toe. De anijsblokjes waren op en in de garage stonden vijf kratten bier klaar voor de verjaardag van man en zoon komende dagen. Kon de verleiding niet weerstaan.

Zit ik hier met mijn goeie gedrag, ik had het lijstje met helpende gedachten etc. uitgeprint en naast me liggen, maar op dat moment wil ik daar even niet aan, stom hè!! En ik zat voor het eerst van mijn leven te msn-en en vond het heel gezellig dus bleef maar zitten. En nu baal ik, net als jij gisteren. Weer een leermoment, maar zoals mijn man zegt "heb je nou nog niet genoeg leermomenten gehad?!". Vrees dat ik erg hardleers ben.

Maar als je mij 's avonds na 11 uur nog op de computer ziet, kun je ervaan uitgaan dat er iets niet klopt, heb je goed opgemerkt Tapas.

Nu moet ik dadelijk nog een hoop boodschappen doen voor de verjaardagen, kreun ...... eigen schuld, dikke bult! Bovenaan mijn lijstje staan anijsblokjes, saai hè!

Groetjes, Verientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blij om te lezen dat het bij jou ook zo werkt.. niet blij voor jou hoor.. maar af en toe een leermoment is voor sommigen van ons misschien een terugkerend iets. En zolang we het dan weer bij 1 uitglijavond kunnen houden dan is het niet anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

herkenbaar allemaal, goed onderwerp ook

ik heb dat ook, wat voel ik me braaf. Ik heb alles onder controle. Klaar, in orde, okee. Maar wil ik dat wel? Ik vind het heerlijk als ik eraan denk, het onverantwoordelijke gevoel dat ik had als ik gezopen had. Lekker doen waar ik zin in had. Want eigenlijk draaide ik het om. Ik ging onverantwoordelijk doen met als smoes voor mezelf de drank die ik ophad. Nergens aan denken!
Ik kon er niets aan doen, ik had immers te veel gezopen. Nu die smoes weg is is er heel veel weg. Kan ik me nou ook onverantwoordelijk gedragen zonder drank? NEE. Ik heb mijn smoes niet meer.

En ik mis dat gedrag ook.

Ik WIL niet altijd verantwoordelijk zijn voor mijn doen en laten. En dat ben ik NU wel.

Moeilijk he?

Maar ik help mezelf met de gedachte dat het zoveel negatieve aspecten bracht dat ik per saldo niet gelukkiger werd door wat ik deed. Maar ik mis wel die avonden/nachten dat ik even alles losliet en aan niets of niemand verantwoording wilde afleggen.

Tja, you win a few, you loose a few! Maar de winst is toch groter dan het verlies! (geloof ik...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, als je het zo bekijkt..... dan is het inderdaad wel wat saaier zonder drank. Toch klopt hier ook iets niet in. Ik herken het absoluut hoor, maar ik verdenk mezelf er wel van dat ik gewoon bang ben voor de rust en de stilte die er zijn zonder drank.

Ik ben hier nog niet helemaal uit.
De afgelopen dagen was ik veel alleen en zo zonder drank denk ik soms: jezus, wat een suffe boel, ik verveel me dood. Maar stel dat ik nu nog dronk, dan zou het toch net zo suf zijn, alleen dan merkte ik het niet door de drank.

Wat we zien als we nuchter zijn, is gewoon de werkelijkheid. Hoe saai is die eigenlijk?

Komend weekend kan ik de proef op de som nemen want ik heb een wandelweekend met een heel stel vriendinnen. Als je denkt dat daar niet gedronken wordt! Kijken of ik saai ben als ik niet drink. Kijken of ik me saai voel. Kijken hoe saai anderen me vinden. En kijken hoe saai anderen zelf zijn.

Ik zal er op letten en verslag uitbrengen!

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goed plan Satja.. ik probeer nu ook op de momenten dat anderen drinken en ik niet, te observeren hoe dat is. Ben ik dan saaier? of niet? zijn die anderen zoveel gelukkiger? of niet? Het zal best lastig worden van het weekend, met al die meiden op stap.. en dan ook nog terrasjesweer (pak je korte broek maar vast in) maar ik weet dat je het kan!! en jij ook!! en na dit weekend kan je dan vol trots zeggen dat je nu al 7 weken niet meer gedronken hebt!! toppie he!! en wandelen is intensief.. en gaat veel makkelijker met een helder hoofd dan met een katerhoofd

Pietjepuk, je omschrijft precies de kern, verantwoording nemen voor je leven. dat wil je gewoon niet altijd, dat is ook een beetje mijn strijdpunt.. het kleine stemmetje binnen in mij dat dan heel hard roept: 'wat kan mij het schelen, schijt aan de hele boel, ik maak zelf wel uit wat ik doe, niemand vertelt mij wat ik met mijn leven moet doen.. duuuuuuuh, lekker puh'.

maarja dat hoort niet meer bij een dame van 43 he.. hoewel.. dat is lastig om afscheid van te nemen merk ik.. of ik zie het gewoon nog een beetje te zwart wit, want dat is natuurlijk ook wel een beetje mijn makke..

Waar ik vooral blij mee ben als voordeel van het niet drinken is het schuldgevoel en de schaamte die ik niet meer op het moment en achteraf hoef te voelen... dat scheelt bakken met energie!! en brengt veel meer evenwicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh gut ja, dat vind ik ook zo herkenbaar. Dat je het gevoel hebt dat je eindenlijk volwassen wordt, eindelijk verantwoordelijkheid nemen voor je leven. Afscheid van je onbezonnen opgroeitijd. Wat zijn we een vreselijke laatbloeiers hè?

En NU ga ik een draad maken over waaròm ik eigenlijk drink, en of het belangrijk is omdat te weten en te onderzoeken.

Tot later!

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Katrien, jij bent helder joh... en je hebt nog gelijk ook!

ik lees het terug hier boven en zie nu de vooronderstellingen die ik heb:
(niet drinken saai, wel drinkers gelukkig?)

laat ik dat dan maar omzetten in

niet of ex drinkers
stabiel en evenwichtiger
zorgen voor zichzelf
durven confontatie met hun gevoel aan te gaan
durven verder te kijken dan de avond
nemen de regie over hun eigen leven

wel drinkers
genieten van een kort moment
betalen de prijs daarvoor
zijn vaak op de lange termijn niet zo gelukkig
kun je niet altijd van op aan
doen onvoorspelbare dingen.

en er zijn vast nog wel aanvullingen op te vinden maar het was een zeer helpende gedachte!!
dank je Katrien!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb hier in een internetcafe weer hardop zitten lachen. Deze keer om Satja.

Het was altijd saai, ook met drank, alleen merk je het dan niet! Dat vind ik wel lollig!! Volgens mij deed ik toch dingen die het leven ' minder saai' maakten, en wel zoveel minder saai dat ik soms bonje met mijn man kreeg... met alle gevolgen van dien.

Maar goed, iets anders dat me ook aan het denken zetten was Tapas opmerking die eigenlijk ook van mezelf kwam maar pas viel toen Tapas m schreef. Je wilt je even niet verantwoordelijk voelen voor alles, even dat verantwoordelijkheidsgevoel verdoven en mede daarom is die drank zo lekker. Maar, Tapas, dan kom je weer bij iets anders:

we HOEVEN ons ook niet verantwoordelijk te voelen voor ALLES om ons heen. Ik denk dat we ook moeten proberen zowiezo wat meer onze schouders op te halen!! Ook zonder drank. Ik kan niet voor jou spreken maar ik voel me voor alles en nog wat verantwoordelijk in het normale leven, ook voor dingen waar ik niet eens invloed op heb. Heeft iedereen het wel naar zijn zin, zal ik voldoende dit doen, en voldoende dat, als je de hele dag zo denkt, MOET je daar wel af en toe wat tegen doen. Maar eigenlijk is het al onzin om je zo verantwoordelijk te voelen. Je moet dus een stap ervoor aanpakken, dat gevoel! En dat heeft StMaarten me al weer maanden geleden geleerd, maar iets weten is anders dan iets begrijpen en kunnen he!

Wat is het soms toch moeilijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja pietje puk, dat herken ik maar al te goed. Laatst op mijn werk moest mijn baas even weg, of ik even de tent wilde runnen.. ik zeg dan (te snel) ... Ja hoor is goed... en dan schiet ik toch opeens in de stress, heel erg.. telefoon ging honderd keer af, (5 x misschien maar zo voelde het niet) klanten kwamen massaal aan de deur (okee 2 klanten), er bleek iets niet pluis met onze email en er kwam een monteur en die mopperde omdat we verkeerd papier in de printer gedaan hadden......... ondertussen moest ik ook nog een opdracht afmaken en alles wilde ik goed doen... Dan kan je mij dus opvegen. Ik ben dan zo krampachtig bezig om alles in de hand te houden, iedereen tevreden willen houden, alles op te lossen en het overzicht te houden terwijl dat helemaal niet nodig is. De baas was maar anderhalf uur weg, en ik ben er een week beroerd van geweest en natuurlijk die avond teveel gedronken... Dus.. dat doe ik niet meer! Voortaan zoekt hij maar iemand die zonder bijgevoelens en gedachten gewoon de telefoon op kan nemen....

en waarom denk je dat ik de halve pasen heb gewerkt? ja dat superverantwoordelijkheidsgevoel voor mijn opdrachten. Niemand willen teleurstellen! en dan is een opdracht nooit af want er is altijd wel iets wat beter kan... pfffffff.... soms...:angry:

en daarom werk ik dus maar 3 ochtenden! Ik ben het me zeker bewust en probeer het ook altijd een stapje voor te zijn, maar zit er dan toch weer middenin voor ik het weet... Hoe stabieler ik ben hoe minder ik die neiging heb.. en hoe minder ik drink, hoe stabieler ik me voel. Dus er is nog hoop!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Als je het dan saai vind..
Dan ga dingen doen waar j anders niet aan kwam doordat je dronk..
Dit kunnen 10.000 verschillende dingen doen.

Als je zorgt dat je altijd wat te doen hebt zeg maar, kun je ook niet in je oude patroon terug vallen.
Weet niet of je hier iets aan hebt .. mja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dochter je hebt helemaal gelijk.. maar het is niet zozeer dat het leven saaier wordt zonder drank maar dat ik mezelf dan saaier vind.. met drank durf ik gewoon meer, ben ik vrolijker en losser.. dat is allemaal wel leuk en aardig maar de prijs die je daarvoor betaald is vrij hoog! Ik zal er gewoon aan moeten wennen dat ik ook zonder drank nog steeds leuk ben..

en het klopt, door niet te drinken houd je zoveel meer tijd over.. vroeger en fitter wakker, frisse avonden.. en zo is er weer een reden bij gekomen om niet meer te drinken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt geen drank nodig om niet saai te zijn.
Het klinkt mischien een beetje gemeen, maar dat maak jij er dan zelf van, dat je denkt dat je saai bent als je niks gedronken hebt..

Dus denk niet dat je saai bent als je niet gedronken hebt, want wat jij vind dat je dan mischien leuk en gezellig bent kunnen andere mensen denken "wat een irritant mens" , en mischien vinden ze je zelfs leuker en gezelliger als je niet gedronken hebt.

Hoop dat ik nu wel beetje begrepen hebt wat je bedoeld. Dat je jezelf saai vind als je niet drinkt, en denk dat je gezelliger bent als je wel gedronken hebt.


xx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt.. en je hebt helemaal gelijk dochter!!! Die gedachte heb ik ook alleen als het om feestjes of borrels gaat.. niet in het dagelijks leven verder.

Op het moment vind ik mezelf helemaal niet saai.. dat is ook iets wat in je hoofd zit. Dat zijn oude gedachten.

Ik zal mezelf op feestjes enzo altijd wel saaier blijven voelen, maar ook dat maakt niet uit want eigenlijk houd ik helemaal niet van feestjes dus waarom zou ik me daar dan klem gaan zuipen om het daar wel naar mijn zin te krijgen! Dat is zo nutteloos en kapotmakend. Ik kan ook even binnenwippen en als ik het niet naar mijn zin heb gewoon weer lekker en vooral helder naar huis gaan.

Nee, sinds ik gestopt ben is mijn leven allesbehalve saai, op tv geweest, over het algemeen helder en fris opstaan, mijn werk gaat nu gewoon goed, veel complimenten en harten onder de riem van mensen in mijn omgeving, ik zorg veel beter voor mezelf en ik sta gewoon veel meer in het leven. Ik heb gelijk mijn eetpatroon aangepakt want dat was ook grenzeloos en ben nu ruim 8 kilo afgevallen, en ook dat is zo heerlijk! Geen alcohol en gezond eten.. het maakt me tot een ander mens en die mens ga ik steeds leuker vinden en word ik steeds trotser op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...