Spring naar bijdragen

Zuipen versus Drinken

Twan

Aanbevolen berichten

Op deze vraag kwam ik doordat TomPoes het drinken van alcohol 'zuipen' noemt, en het drinken van fris 'drinken'.

- Helpt het als we alcohol alleen negatief benoemen?
- Hebben we het misschien nodig om alcohol zo negatief te benoemen?
- Moeten we alcohol consequent als 'de vijand' zien?

- Of sluiten we ons daardoor onze ogen voor een ander, positiever deel? (en is dit erg?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, natuurlijk.

Ik vind het van mezelf vrij kinderachtig om zo af te geven op drinken terwijl er ook leuke kanten aan zitten, maar ik merk dat het me op dit moment helpt om over de momenten heen te komen dat ik er zin in heb. Ik vroeg me af of meer mensen het nodig hebben negatief over alcohol te denken, als iemand waar je ruzie mee hebt zeg maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, ik denk er al heel lang negatief over, maar mij helpt het niet. Ik denk dat het zoiets is als in een slechte relatie zitten. De hele tijd foeteren, maar toch bij je partner blijven. Zo voelt het voor mij.

Ik vond het daarom eigenlijk raar dat mijn hulpverleenster zei: 'Er zitten ook positieve kanten aan, want anders zou je het niet doen'. En dat is natuurlijk waar.

Ben er zelf nog niet helemaal uit, maar mijn psychologe zei een keer over slechte relaties (in het algemeen): het is altijd heel moeilijk kiezen tussen comfort en geluk. Blijkbaar geeft de alco me toch iets wat op comfort lijkt.

Ik denk dat het vooral de bedoeling is om die 'voordelen' te doorprikken. En dat je dan pas echt jezelf gaat geloven als je negatief doet over alcohol. Waarschijnlijk zit jij al in die fase, en geloof je jezelf dus ook als je negatief bent over drinken om je over de moeilijke momenten heen te helpen. Lijkt me logisch.

Bij mij is het nog altijd: foeteren, maar er meteen achteraan denken 'maar ik zie hem zo graag!'

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Twan,

Ik dacht altijd positief over alcohol want na elke kater nam ik toch weer dat volgende glas. Ik voelde (dacht ik) mij ook veel beter als ik alcohol op had dus weer positief. Voelde mij ook zekerder (dacht ik) als ik alcohol op had ook positief en ga zo maar door.

Ik heb afgelopen 7 weken twee keer een moeilijk moment gehad maar dacht daardoor niet heel negatief over alcohol. Ik bedacht mij dan meer wat de uitwerking van alcohol op mij had en die was behoorlijk negatief. Die momenten wil ik zelf niet meer meemaken het lallend over straat lopen met mijn hondjes, het lallend de telefoon opnemen. Of de volgende ochtend met knallende koppijn opstaan. Dus ik benader de alcohol niet negatief (anders zou ik flippen als mijn vrienden een wijntje nemen en dit gebeurt regelmatig) maar meer de uitwerking hiervan op mezelf. Ik bedenk mij vaak dat ik niet kan drinken omdat ik mezelf niet in de hand heb, het mag wel hoor maar dan is het eind zoek en daar kies ik toch liever niet voor.

Maar voor ieder werkt dit uiteraard toch anders.

liefs angel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké, ik ben in een zeer opstandige bui vandaag. Daarom wil ik het even niet hebben over het negatief benoemen van alcohol, maar over de rauwe realiteit van alcohol.

Niemand van ons ligt hier in de goot, dunkt me, want in de goot hebben ze geen pc's en geen internet. Maar ik wil het toch wel even hebben over de gruwelijke realiteit van alcohol. Ik schrijf dan puur voor mezelf, en niet voor een ander, en niemand hoeft hier ook bekentenissen te doen.

Ik wil wel een paar voorbeelden geven van wat alchohol kan doen met een mens, ook al lig je niet in de goot.

Al ooit meegemaakt
- dat je geen schoon ondergoed meer had omdat je de was niet gedaan had wegens de drank?
- dat je twee weken te laat ontdekte dat je een belangrijke rekening moest betalen?
- dat je 2 maanden in dezelfde lakens sliep omdat je de moed niet had om je bed te verschonen? (of omdat je gewoon geen schone lakens meer had?)
- dat je in slaap viel en wakker werd en geen idee had of het nu dag of nacht was?
- dat je wakker werd en je je afvroeg wat er de dag ervoor gebeurd was?
- dat je afwas stond te beschimmelen omdat je de moed niet had om een poot uit te steken?
- dat je wakker werd voor een tv die keihard stond te spelen?
- dat je je boekhouding niet bijhield en ineens ontdekte dat je in het rood stond?
- dat je de helft van je spaargeld opgemaakt had omdat je niet genoeg gewerkt had?
- dat je stomdronken tegen de wc aandonderde zodat de spoelbak afbrak en je halve huis onder water liep? En je vervolgens bij de buren aanbelde omdat je niet wist hoe je dat water moest doen stoppen? Waarna de buurman de hoofdkraan dichtdraaide en de buurvrouw je een boterham gaf om weer nuchter te worden?
- dat je stomdronken tijdens een telefoongesprek van je stoel afdonderde, met je kop tegen de hoek van de trap, zodat je 3 weken met een blauw oog rondliep, een hersenschudding en een barst in je schedel had? En dat je met datzelfde blauwe oog het ouderlijk huis moest leeghalen samen met je supernuchtere zussen en maar smoezen moest verzinnen voor dat blauwe oog?
- dat je..........................

Daarom heb ik negatieve gevoelens over drank! En toch kan ik mezelf er nog altijd niet toe aanzetten om de echtscheidingspapieren in te vullen en op te sturen.

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Twan,

Als antwoort op je vraagstelling ja ik denk dat we alcohol moeten zien als onze vijand. De meeste van ons zullen nooit meer sociaal kunnen drinken omdat het risico op een terugval veel te groot is. Het is bewezen dat als je als ex-verslaafde een terugval krijgt je binnen een paar weken weer aan de hoeveelheid alcohol zit als voordat je gestopt was. Dit gaat echt veel sneller dan dat je denkt. En het help natuurlijk ook om alcohol vrij te blijven als je alcohol als je vijand ziet en niet als je vriend.

groeten Wil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

ja ik vind als je aan alcohol verslaafd bent of geweest dan moet je dit wel zien als een vijand, want het is iets dat nooit meer weg gaat uit je leven.
Soms op moeilijke momenten en ik ben nu 3,5 jaar droog, heb ik er nog wel eens zin in.
Alleen ik weet gewoon als ik weer begin is het einde verhaal.
Daarom probeer ik altijd mensen op te zoeken en te praten over totaal andere dingen, of ik zoek jongeren op om over alle dingen te praten die een mens bezig houden.
Dan ga ik meestal ook weer met jongeren praten en voorlichting geven hoe het niet moet en dan voel ik mijn krach weer opkomen om niet aaan alcohol te hoeven denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Twan
Ik weet het niet zo zeker. Alcohol als vijand zien? Ik vraag me telkens weer af, of dat nu juist het gene is dat de boel in stand houdt. Laat ik voorop stellen dat ik hier natuurlijk voor mezelf spreek. Ik wil er eigenlijk helemaal niets van vinden. Geen vriend, geen vijand. Onbelangrijk wil ik het vinden, maar dat gaat niet zolang ik het als een vriend of een vijand blijf zien en het onbelangrijk vinden is ook iets ervan vinden.
Net zoals lijnen/dieeten. Ik heb de meesten er alleen maar dikker van zien worden, omdat de fixatie voor het eten op deze manier zo groot blijft. Het probleem zit m ergens anders denk ik.
Waar weet ik niet. Wist ik dit maar. Misschien zit het wel helemaal niet zo ingewikkeld in elkaar en maak ik het ingewikkeld omdat ik er zoveel mee bezig ben. Je doet het, of je doet het niet. Zo ben ik verslaafd en zo ben ik het niet. Dat ligt er maar aan hoe ik het zelf zie.
Nogmaals, ik spreek hier voor mezelf. Ik vraag me dit gewoon af. Ook dit forum bijvoorbeeld. Heel fijn om erover te kunnen praten met anderen die in "hetzelfde" schuitje zitten en voor mij weer een motivatie om te stoppen met drinken, maar toch ook ben ik er op deze manier ook weer veel mee bezig. Dat is voor nu wel goed denk ik, maar ik wil dat gevecht niet mijn hele leven. Ik hoop de klik te maken, ooit in mijn hoofd, gewoon dat ik er klaar mee ben. Alcohol is niet leuk, maakt me onzeker, maakt me lelijk, maakt me dom, etc. Zoveel dingen om op te noemen. Wat is er leuk aan alcohol? Dat het ontspant? Dat je even lekker gek kan doen? Dat het dat drukke hoofd even stil zet? Ook zoveel dingen om op te noemen. Alleen ben ik wel zover, dat ik weet, dat de laatste voorbeelden niet echt zijn. Het ontspant niets, nuchter kan je echt lekker gek doen, de drukte in mijn hoofd ontstaat omdat ik buiten het nuchter zijn teveel drink en ik me vervolgens nuchter weer slecht kan ontspannen. Dus ja, op deze manier is alcohol wel een vijand, maar ooit hoop ik die vijand te verslaan en dit lukt naar mijn idee alleen maar, door m een hand te geven... Dan heeft hij geen grip meer op me.
Zoiets...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mick,

Ik denk dat alcohol na verloop van tijd vanzelf 'onbelangrijker' wordt. Dat het je leven niet meer overheerst als je al een hele tijd droog staat. Om de vergelijking door te trekken met een slechte relatie die je afgebroken hebt: na een hele tijd verdwijnt die ook op de achtergrond. Je denkt nog wel een keer terug, en er zijn ook best fijne herinneringen, maar je ben wijzer geworden en weet dat je beter af bent zonder. Ik hoop althans dat het voor mij zo zal gaan.

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fran,

Hoe lang sta jij al droog, of hoe lang was de langste tijd dat je droog stond? Ik ben namelijk nog nooit verder gekomen dan 4 (of was het nou 6?) maanden en inderdaad het werd steeds makkelijker en dat was dus gelijk ook weer mijn valkuil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb bijv ook 15 jaar flink geblowed, totdat ik er van de ene op de andere dag achter kwam, dat ik het eigenlijk helemaal niet lekker vond en klaar was het ermee. Ik kan nu gerust een trekje nemen en vind het dan ook weer niet lekker, dus doe ik het ook gewoon niet meer. Oh, daar verlang ik toch ook zo naar bij alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks TomPoes.

Mick, ik begin nu aan mijn 17de dag, dus ik ben nog een groentje. Het langste dat ik ooit droog stond was 53 dagen, een hele tijd geleden. Toen ben ik hervallen omdat ik een melancholische bui had (rond mijn verjaardag), maar eigenlijk wilde ik toen gewoon drinken. Ik ben meteen weer grandioos hervallen... Twee jaar geleden heb ik een keer 2 weken droog gestaan, maar toch weer een biertje genomen en weer hervallen. Ik hoop dat het nu anders wordt omdat ik me veel bewuster ben van de smoezen die ik gebruik om te 'mogen' drinken van mezelf.

Op dit moment zit ik een beetje in een 'dode' fase. De euforie is weg en ik moet puinhopen opruimen en een nieuwe wending aan mijn leven geven als ik niet weer wil hervallen. Dat vind ik op dit moment erg moeilijk, maar ik wil ook niet terug naar vroeger! Ik denk nog wel vaak 'Kon ik maar een biertje nemen', maar ik slik Antabus en dat kan dus niet. Bovendien WEET ik gewoon dat ik dan weer vertrokken ben. En dat WIL ik dus niet. Maar de gedachte aan dat biertje is veel minder dwingend dan in het begin. Het is meer zoiets van: 'Ai, wat heb ik trek, maar daar komt niets van in!'.

Als ik de 'senioren' lees, wordt het steeds beter, maar blijft de trek nu en dan de kop opsteken en blijft het toch nu en dan een gevecht. Ik denk dat Wil daarom gelijk heeft, en dat je in je achterhoofd moet houden dat alcohol je vijand is. En dat het zaak is om je dat te herinneren op het moment dat je denkt: Het kan wel weer. Eéntje kan geen kwaad...

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mick,

Zie de reactie van opa2 op het draadje bij Thema's rondom alchohol "wanneer stopt het denken" van 30/6. Dit beschrijft m.i. precies wat jij bedoelt.

quote:
_____________________________________________________________________________________

Heel belangrijk onderwerp: de gedachte.
Belangrijk genoeg om in herhaling te vervallen:

Gedachten komen niet in jezelf op, ook al lijkt dat zo, maar zij worden vanuit talloze krachtvelden in ieders brein geprojecteerd: aldus "denkt de mens maar raak".
Gelukkig beschikt de mens over een vrije wil, die bepaalt wat er met de opkomende gedachte kan worden gedaan:

1. Positief versterken, waaruit de daad ontstaat.
2. Negatief versterken, waaruit de innerlijke worsteling ontstaat, en vaak alsnog de daad.
3. Geen aandacht aan besteden (neutraliseren), waardoor de gedachte verder niet versterkt wordt tot daad dan wel worsteling, en weer zal verdwijnen.

De laatste mogelijkheid wordt nog wel eens over het hoofd gezien, en is m.i. de enige mogelijkheid, om opkomende alcohol-gedachten, en daaruit voortvloeiend daad dan wel worsteling en vaak alsnog daad, de baas te blijven.
______________________________________________________________________________________

Als je net bezig bent te stoppen met drinken lukt dat neutraliseren m.i. nog niet, omdat je te maken hebt met ontwenningsverschijnselen, die je niet zomaar kunt negeren. Maar neutraliseren is hetgeen waar we naartoe moeten.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@anna:
Ja, zoiets ja. Maar "geen aandacht aan besteden" klinkt in mijn oren een beetje negerend/ontkennend en dan zal dat weer tot een "vooral niet denken aan" kunnen leiden. Ik zal eerder willen zeggen, je gedachten laten zijn voor wat het is en er niet een (waarde)oordeel aan geven. Gedachtes komen en gaan, laten komen en laten gaan.
Maar inderdaad Anna, het raakt wel mijn punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...

Nou Laurens dat zou ik niet zeggen. Maar stoppen met roken is een algemeen aanvaard verschijnsel en wordt aan alle kanten gestimuleerd. Op alle sigaretten pakjes staan heftige teksten, heb IK nog nooit op iets van alcohol zien staan.

En niets over negatiefs over nicotine, waar heb jij de afgelopen jaren geleefd? geen tv, geen internet, krant o.i.d. Niet meegekregen dat roken dadelijk ook niet meer kan in cafe's, restaurants, stations enz.?????????

gr. CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje beste Laurens,

ik zie het meer als Chinagirl.Eeen drankje of tig.Ach in de studentenwereld moet dat bijna(bij wijze van).
Dat ik nog rook=nicotine en alle zooi dr in daar valt juist iedereen over.
Maar Laurens jij was toch ook jong,21 schreef je,dan ben je toch ook met anti-roken opgevoed?

En waarom alcohol negatief is.Tja jongen daarom zitten we op dit forum.

Niet kattig of wijs bedoeld maar toch ff voor duidelijkheid.

Liefs Lola

laat je niet afschrikken hoor.Als je het probleem van de mate van alco-gebruik ook zo ervaart blijf dan schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...