Spring naar bijdragen

waar verlang je naar ?


sanne

Aanbevolen berichten

Mijn partner is een alcoholist, gelukkig weet hij dit zelf ook inmiddels en doet hij zijn
best om het alcoholisme onder controle te houden. Hij kan mij echter geen echt
antwoord geven op mijn vraag:

wat zoek je in de alcohol, is het de smaak of is het het roeseffect ?

als het de smaak/geur/gewenning is dan zijn er toch wel vervangers hiervoor en
als het het roeseffect is begrijp ik het ook niet zo goed, wie wil er nou graag in
coma liggen ? wat vindt je daar ?

Kan iemand van jullie mij misschien helpen, ik drink zelf helemaal niet en heb er
ook niets mee ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Sanne.

Ik weet niet of je voordat je je berichtje schreef een beetje hebt rondgekeken op dit forum? De vragen die je stelt worden her en der min of meer wel beantwoord. Her en der, omdat voor ieder de beweegredenen om alcohol te gebruiken weer anders zijn, en min of meer omdat voor niemand een kant en klaar pakket redenen en oplossingen bestaat.

Je zegt zelf al dat je partner je geen antwoord kan geven op je vraag wat hij zoekt in de alcohol. Ik heb een sterk vermoeden dat hij dat zelf niet weet. Voor de meesten is het roeseffect wel het belangrijkste, maar waarom die roes gezocht wordt is niet zo één twee drie te zeggen. De oorzaak om enigerlei vergetelheid te zoeken kan soms heel ver in het verleden liggen, soms ook dichterbij. Om daar achter te komen is (zelf)onderzoek nodig. Er zijn vele therapiesoorten die daarbij behulpzaam zijn.

Ik denk dat het verstandig is, gezien het feit dat je partner beseft dat hij een alcoholprobleem heeft, om hem op dit (of eventueel een ander) forum mee te laten doen. Hij kan dan aan de hand van verhalen van anderen misschien enig zicht krijgen op eventuele stappen die hij zou kunnen nemen. De mensen hier op het forum hebben ook allemaal een probleem met alcohol, maar zouden het ook allemaal dolgraag voor 100% onder contrôle willen hebben. Om dat te bereiken steunen we elkaar voortdurend met tips, harten onder de riem enz.

Voor partners van alcoholverslaafden is het ook allemaal niet gemakkelijk. Voor hen is er ook een forum waar je met specifieke problemen waar je als partner tegenaanloopt terecht kunt. Ook is er veel ruimte voor ontspanning. Je kunt dit vinden op Ikenmijnalco forum.nl

Ik hoop dat ik je hiermee behulpzaam heb kunnen zijn. Misschien zijn er anderen die je verder kunnen helpen. In elk geval wens ik jou en je partner beiden veel succes en geluk. Wellicht tot hoors....

Vriendelijke groet, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sanne,

Ik zou het berichtje van Kohtje nog wat willen aanvullen. Misschien weet je partner inderdaad niet waarom hij drinkt, mogelijk (waarschijnlijk denk ik zelfs) heeft hij wel een of enkele redenen waarom hij dat eerste glas pakt, maar dat zijn waarschijnlijk dan niet de enige redenen. Veel voorkomende redenen zijn vermoeidheid (alcohol geeft even een opkikker) en behoefte aan ontspanning. Meestal liggen daar nog diepere redenen onder, zoals Kohtje al zei.

Daarnaast is alcoholisme ook een lichamelijke verslaving. Als je dagelijks drinkt, is je lichaam daarop ingesteld, en gaat het op de gebruikelijke tijd om die dagelijkse dosering vragen. Je partner heeft dus gewoon gigantische trek, zelfs zonder dat hij daar een echt goede reden voor kan geven. Zijn lichaam vraagt er gewoon om.
Als hij stopt met drinken is die trek een aantal dagen heel hevig, en het is dan ook heel moeilijk voor hem om niet te drinken. Maar het wordt geleidelijk aan minder, het lichaam went eraan dat de alcohol niet meer komt.

Tja, en als jij zelf helemaal niet drinkt, kun je je waarschijnlijk ook niet voorstellen dat veel mensen wijn, of bier, of sterke drank gewoon erg lekker vinden. En er is inderdaad geen frisdrank die die smaak benadert. Ikzelf vind de meeste frisdranken veel te zoet, en de hele tijd water en thee te flauw.

Ik hoop dat het hiermee nog wat duidelijker is. En ik hoop dat het je partner lukt de alcohol de baas te worden.

Veel succes!

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.

Hij geeft zelf idd aan dat de alcohol ontspant, maar
zo'n ontspanning dat je helemaal van de wereld bent
kan toch niemand zich toewensen ?

Ik geloof niet dat mijn partner echt dieperliggende problemen
heeft, ook de behandelend psycholoog heeft hem dit gezegd,
en hijzelf ook. Waarschijnlijk is mijn partner meer een gewoonte drinker,
hij heeft zeker 30 jaar dagelijks gedronken dus valt nu onder de
categorie chronische alcoholisten (vlg. de hulpverleneners).

Hij heeft nu al een paar keer een aantal maanden echt helemaal
niets gedronken (refusal) maar na die paar maanden begint hij
toch telkens weer. De trek wordt bij hem dus niet echt minder
maar bouwt naar verloop van tijd steeds meer op en dit ontaard
dan in lichamelijke klachten (hoofdpijn, rugpijn) en gespannen en
onrustig zijn. Maar ook in heel slecht slapen.

Ook jullie schrijven al dat dit niet echt bevordelijk is om de borrel
te laten staan, de hulpverlening zegt ook dat het slapen echt wel
beter wordt, maar zelfs als hij enkele maanden droog staat, slaapt
hij slecht.

Hoe lossen jullie dit op ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sanne, ik had ook al op je reactie op het andere draadje over matig drinken gereageerd. Ik ben zelf ook een slechte slaper. Met alcohol sliep ik gemakkelijker in, omdat ik door de roes niet piekerde. Nu gaat dat iets moeilijker, maar ik probeer nu het piekeren zelf aan te pakken door ontspanningsoefeningen en zo. Daarnaast wordt ik 's nachts wakker, en slaap daarna niet goed meer.

Het is mogelijk dat je man gewoon een slechte slaper is. Zo'n probleem kan erfelijk zijn (is het bij mij denk ik ook, mijn moeder is ook een slechte slaper), of het gevolg zijn van stress, en mogelijk zijn er ook lichamelijke oorzaken. In de meeste woonplaatsen worden er wel eens cursussen gegeven door de plaatselijke zorginstelling voor mensen met slaapproblemen. Misschien is dat iets voor je man? Of medicatie, maar persoonlijk wil ik daar liever niet aan, omdat dat ook verslavend is.

Als bij je man de trek zelfs na maanden toch niet afneemt, vraag ik me toch af wat daar de oorzaak van is. Want die oorzaak moet er volgens mij wel zijn, de lichamelijke verslaving gaat op een bepaald moment over. Resteert natuurlijke de psychische verslaving van een jarenlange gewoonte. Dit duurt denk ik langer.

Misschien is de uiteindelijke oplossing die Kohtje gevolgd heeft iets voor je man? Hij is opgenomen geweest, omdat hij tijdens de ambulante begeleiding ook steeds terugviel. Maar daar kan hij je zelf meer over vertellen.

Sterkte, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...