Spring naar bijdragen

ook eng...


badman

Aanbevolen berichten

Ook ik meld me aan met knikkende knieen...

ik ben een vrouw van 28 jaar, hoog opgeleid, goede baan, mooie woning, leuke familie en bijzondere vrienden.

En als ik op deze manier doorga met drinken is dit alles binnenkort weg denk ik. Niet op korte termijn, want ik functioneer nog prima, maar ergens gaat dit fout.

Heb meer dan 10 jaar echt heel veel gerookt, en ben sinds februari daar cold turkey mee gestopt. Ben ter compensatie gaan drinken, en dat begint nu door te slaan. Ik drink makkelijk een fles wijn per dag, en begin het liefst al om 16 uur 's middags.

De belangrijkste redenen voor mij om te gaan minderen is dat ik merk dat ik tijd te kort kom, ik ben veel aangekomen het afgelopen jaar (ook door het stoppen met roken), en het belangrijkste; het begint steeds meer mijn leven te beheersen.

Ik ben ook best serieus bezig met sporten, en merk dat ik overmatig zweet

Vanaf 1 januari wil ik dus gaan minderen. Helemaal stoppen wil ik voorlopig nog niet omdat ik nog zo jong ben en nog regelmatig op stap ga. Ik denk dat het voor mij haalbaar is om de gewoontes van het drinken te doorbreken.

Zijn er mensen waarbij dit gelukt is? Of raden jullie aan om helemaal te stoppen?

Dank jullie wel alvast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Badman,

Welkom hier. Ik kan ook mijn ervaring zeggen wat bij mij het verschil was tussen stoppen en minderen.

Ik ben eerst een hele tijd geminderd, maar na een aantal trieste familiegebeurtenissen ben ik langzamerhand weer meer gaan drinken. Ik heb toen voor de tweede keer de internetbehandeling van Tactive gedaan, weer om te minderen. Je leert je valkuilen kennen, zien hoe je jezelf in de positie brengt dat je kunt drinken, eerlijk bijhouden hoeveel je drinkt enz. Daarna ben ik weer een jaar redelijk succesvol geminderd. Mijn grootste trigger is chronische pijn. Mijn schema was, 4 dagen niet drinken en 3 (weekend) wel. Als ik veel pijn had kostte het me steeds meer moeite om het te houden bij het aantal dat ik afgesproken had. Soms ging ik toch de fout in en toen heb ik met mezelf afgesproken dat als het nog een keer zou gebeuren, ik helemaal zou stoppen. Dat is nu 7 maanden geleden.

Het voordeel van helemaal stoppen is voor mij dat langzamerhand de trek in alcohol minder wordt (dat bereik je nooit als je mindert), het kost veel minder wilskracht als ik die eerste niet neem en ik luister beter naar mijn lichaam,, in plaats van met een borrel op als pijnstiller te proberen door te gaan.

Met het uitgaan en een feestje of zo, drink ik fris of alc. vrij bier, of Jillz 0%. De mensen wennen snel aan je veranderde gewoonte en dan is het gewoon geen punt meer. Als je auto rijdt dan zou je ook kunnen voorstellen de BOB te zijn.

Bij de verslavingszorg raden ze doorgaans aan eerst 3 maanden helemaal niet te drinken, voordat je beslist wat je verder wilt.

Hoe dan ook, ik wens je veel succes in je pogen. We hebben hier een virtuele huiskamer op de dagdraad, ditjes en datjes. Heb je het moeilijk of wil je wat vragen, dan schakelen we meteen over van prietpraat in ondersteunen. Mocht je per ongeluk niet gehoord worden, dan nog een keer ROEPEN!

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve Badman, welkom hier!

goed dat je nu al op je jonge leeftijd iets wil doen aan je probleem

ik geloof maar alleen nog in stoppen

dit heb ik ook ingezien door ervaring

ik hoop dat jij niet die hele weg moet gaan

wat ik je aanraad is om eerst drie maanden te stoppen en te kijken

wat het je brengt, dan kan je zelf beslissen erna wat je doet

en terugkijken op drie droge maanden

het stoppen moet uiteindelijk helemaal vanuit jezelf komen

veel succes op je avontuur

en graag lees ik je evolutie :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom goodwoman:D

je hebt alvast de goed stap gezet

door hier te schrijven

je probleem te erkennen

en mee te denken over een manier

om er mee om te gaan, c.q. vanaf te kunnen komen.

De meeste mensen willen een minderaar/sociaal drinker worden

en dat is een hardnekkig verlangen.

Dus net als ik/wij kun je kiezen om de lange weg van proberen te minderen

te nemen. Of je kunt jezelf heel wat gezonde jaren bezorgen door meteen te stoppen.

Ik heb heel wat jaren verspild en voel me nu als een bekeerde in het geloof.

Dus ik zou je graag overtuigen dat je de short-cut het beste kunt nemen.

Maar zo gaat het niet; we moeten soms rock-bottom gaan, vroeg oud worden,

fysiek en psychisch, en ons sociaal leven zien inkrimpen tot een fraktie wat het was.

Misschien heb ook jij pas dan genoeg motivatie, wanhoop of schuld en schaamte.

Dit klinkt heel negatief realiseer ik me, terwijl ik het natuurlijk als helpend bedoel.

Maar ook vandaag lees ik weer van een maatje die na meer dan een jaar gestopt te

zijn, dacht dat sociaal wel weer kon. Het doet pijn om andermans vallen en opstaan

aan te moeten zien soms.

Wat een absolute tip is: zoek er hulp bij; de online training op deze site helpt stoppers en minderaars. En je krijgt je triggers, sterke en zwakke punten mbt alcohol op schrift.

succes :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor jullie reacties!

Volgens mij is een korte samenvatting; gewoon stoppen ;-)

Ik wil daarom vanaf 1 januari 2 maanden helemaal niet meer drinken. Ergens blijf ik hopen dat ik best wel weer met mate kan drinken, als ik de gewoonte maar goed heb doorbroken. Maar jullie boodschap is wel heel duidelijk. Ik ga eerst de twee maanden in.

@Rickert, ik dronk daarvoor ook al aardig wat, maar nooit buitensporig veel. Het is met het stoppen echt erger geworden. Lukt het jou om te minderen?

fijn jullie reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...