Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wanneer gaat die geirriteerde keel eens over? Ik heb zo' n droge mond en alles voelt pijnlijk en stroef in mijn mond. Wanneer gaat dat over? Net als die opgezette buik en dat kaakklemmen. En wanneer gaan mijn waardes dalen in mijn bloed? Gaat mijn neuropathie over, komt mijn eetlust terug en mijn conditie? Gaat de jeuk over? De watten in mijn hoofd weg en slaap ik weer normaal? Ik ben bijna gestopt. Van 5 flessen naar 1 of minder (drie kwart) en wil eigenlijk deze week helemaal stoppen. Maar ik voel me helemaal niet beter. Ook psychisch niet. Ik ben alles aan het overdenken en voel me een grote loser op elk vlak. Ik heb zoveel *** en dat komt nooit meer terug. 

Asat en Alat boven de 100 en Gamma gt 154. Wat vindt de hulpverlener hiervan?

Geplaatst

Wat goed dat je dit deelt. En vooral ook: wat een enorme stap heb je al gezet. Van vijf flessen naar minder dan één per dag is een heel grote vermindering. Dat is echt een prestatie.

Veel van de klachten die je beschrijft, een droge mond, geïrriteerde keel, een opgeblazen buik, jeuk, slecht slapen, een "wattenhoofd", somberheid en angst kunnen voorkomen bij langdurig alcoholgebruik en tijdens het minderen of stoppen. Helaas verdwijnen die niet allemaal meteen. Sommige klachten trekken binnen dagen of weken weg, andere hebben maanden nodig. En sommige klachten, zoals neuropathie, zijn lastiger te voorspellen; die kunnen verbeteren, maar dat verschilt per persoon.

Ook je bloedwaarden hebben tijd nodig om te herstellen. maar dat gaat meestal niet van de ene op de andere dag. Dat ze nu verhoogd zijn, is wel een signaal dat je lever het zwaar heeft gehad en dat het belangrijk is om dit goed te blijven volgen.

Mag ik vragen of je begeleiding hebt vanuit de verslavingszorg? Zo ja, bespreek deze klachten dan zeker met je behandelaar. En als je dat nog niet hebt gedaan, neem dan ook contact op met je huisarts om bovenstaande opnieuw te bespreken. Niet alleen vanwege je bloedwaarden, maar ook vanwege de lichamelijke klachten, de neuropathie en hoe je je psychisch voelt. Zeker als je deze week helemaal wilt stoppen, is het verstandig dat dit onder medische begeleiding gebeurt. Bij mensen die langere tijd veel hebben gedronken kan abrupt stoppen namelijk risico's met zich meebrengen.

Herstel verloopt helaas zelden in een rechte lijn en het kan heel ontmoedigend zijn als je je nog niet beter voelt. Maar dat betekent niet dat je lichaam niet aan het herstellen is. Je hebt al een grote stap gezet en hopelijk krijg je de juiste ondersteuning om de volgende stap ook veilig te kunnen zetten.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...