Spring naar bijdragen

Drank en relatie


Muts

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 41 jr en ben geen alcoholist in de zin van elke dag drinken, maar wel altijd in het weekend en altijd teveel.
Drank heeft mijn relatie kapot gemaakt....ben er kapot van.:(
Mijn vriend heeft een alcoholprobleem en ik heb me daarin mee laten slepen, begrijp me goed, ikzelf ben daar verantwoordelijk voor.
Ik ga dingen die me dwars zitten pas uiten op het moment dat ik teveel gedronken heb met alle gevolgen van dien....ik zeg de ergste dingen.
Afgelopen zondag was het weer zo laat, ruzie en totaal uit de hand gelopen...zo'n ordinaire (waar ikzelf een ontzettende hekel aan heb).
Het was de eerste keer niet, de vierde/vijfde keer?
Alles wat in me opkwam zei ik, echt dingen die je gewoon niet kunt zeggen.
Ik ga hier niet zeggen wat ik gezegd heb, schaam me er heel erg voor:$
Kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan, weer gebeurde het me, nog niets geleerd van de vorige keren:angry: en nu is er niets meer goed te praten, het is gewoon voorbij.
Altijd als ik drink, is het te snel en teveel, eigenlijk heb ik dan toch ook een alcoholprobleem?

groetjes Muts

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij ook al, toevallig en triest vooral omdat de oorzaak drank is, of is dat bij jou niet zo?
Ik denk wel dat ik een probleem heb, op de één of andere manier kan ik me sinds ik last van stress heb niet anders meer ontspannen.
Oh wat heb ik een spijt, wat kost die drank me veel.:brokenheart:
Ben nooit zo'n drinker geweest het is er gewoon ingeslopen.
Hoe gaat het met jou, heb jij helemaal geen contact meer is het definitief?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Muts
Welkom hier op het forum,
ik was even in de war want op thema's?
Maar goed misschien schuift iemand het naar wie is wie
waar we ons normaal voorstellen
of wil jij het juist als thema inbrengen,
maakt ook niet uit.
Jij hebt een drinkprobleem en jouw
relatiesttress was de aanleidng, maar waarschijnlijk
niet de oorzaak. Dat is lastig uit elkaar te halen, maar wel belangrijk
want een oorzaak zit altijd dieper en is lastiger aan te pakken. een aanleiding
kun je beter beinvloeden en uit de weg gaan.
Je schrijft dat je vriend alcoholist is, en daar is ook een oorzaak voor.
Misschien ook jullie relatie? Of iets heel anders?
Het feit dat jij mee bent gaan doen, zegt wel iets over jou.
Dus hoe het ook afloopt, hier heb jij nog iets in te leren.
Vrouwen hebben vaker dan mannen (denk ik) de neiging
een evenwicht te creeren, gaten te vullen, behoeftes van partners
te bevredigen, de vrede te bewaren enz. Dus lever je steeds wat van jezelf
in. En op de korte termijn werkt dat vaak wel, maar op een gegeven moment niet meer.
Je verliest je zelfrespect, of het respect van de partner, in elk geval
is het niet zo gelijkwaardig meer als het (misschien) begon.
Als je voelt dat er nog liefde is, tussen de ruzies en de drank door,
kun je bespreken of je samen of elk apart daar hulp bij kunt halen.
Want erlk een drankprobleem, is dubbel lastig. Je bent niet elkaars therapeut,
maar ziet vaak wel waar het bij de ander aan schort. En je hebt er belang bij dat
die ander verandert (want dan hoef je zelf niet, ha ha).
iemand die jullie allebei kent en dit aankan, neutraal ook dat nog, dus meestal geen vriend(in)
kan hier helderheid in brengen.
En de drank ja, je kunt je hier aanmelden bij de ADB
die keus kun je voor jezelf vast maken, want om het alleen en in deze omstandigheden
aan te gaan, dat zal niet mee vallen.
Goh sorry, voor zo'n lang verhaal,
maar het roept veel op,
mijn eigen relatie is zo'n 1 1/2 jaar geleden afgelopen en daar heeft de alcohol geen goede rol in gespeeld
ook al was het niet de oorzaak, het was wel vaak de aanleiding tot niet zulke fraaie ruzies, want
ja dan durf je wel zeggen wat anders ingeslikt blijft he?
Ik wens je veel succes met dit proces en hoop dat je veel aan het forum zult
hebben. Kom maar gauw naar de ditjes en datjes meeschrijven,
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane
Bedankt voor je antwoord.
Stom van me dat ik het verkeerd geplaatst heb maar dacht echt dat ik goed zat.:$

Mijn vriend had al een drankprobleem toen ik hem leerde kennen, al jaren.
Hij is toen wel eens naar de aa geweest, maar hield dat helaas niet vol.
Zijn drankmisbruik werd wel een stuk minder, er was goed mee te leven.
Naar verloop van tijd viel hij weer stukje bij beetje terug, dat was wel te verwachten....ik zag het al aankomen.
Ik denk dat de reden dat ik mee ging drinken meer in mijn onzekerheid zat, ik kom wat losser als ik drink.
Toen ik hem net leerde kennen voelde ik me niet zo op mijn gemak met hem, was onzeker van mezelf door vervelende ervaringen uit het verleden.
Door te drinken voelde ik me rustiger.
Het kan zo gezellig zijn met drank, maar het kan ook zoveel kapot maken.
Wat jij zegt is zeker waar, je slikt dingen niet meer in en knalt het eruit...zegt het veel harder dan je eigenlijk wil...ongeremd.
Wou dat ik het terug kon draaien, baal van mezelf.:angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Muts Welkom

Muts het is heel herkenbaar voor mij
die problemen van je,
en de schaamte achteraf ja dat is niet mis dan

en dapper van je hoor dat je hetzelf onder
ogen ziet dat de verantwoording bij jou
ligt,
je kan niet iemand de schuld ervan geven
jij bent hetzelf die het naar binnen werkt
heel goed goed van je,
volgens mij heb je de eerste slag al gewonnen

Mijn vraag is heb je er hulp bij??
ikzelf heb de ADB internet behandeling gehad,
misschien ook wat voor jou????

Wens je heel veel sterkte en kracht toe

Lieve knuffel van meiske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Muts,
nog even als je nog leest tenminste.
Het valt me op dat je de schuld op je neemt
en het niet over de rol van je vriend hebt.
Waar er 2 kijven hebben er 2 schuld!
Omdat hij ook te veel drinkt nemen jullie
allebei niet de verantwoordelijkheid van wat je elkaar verwijt.
Volgende dag niet helder meer weten en schaamte enz.
Maar er blijft natuurlijk altijd het feit dat de negatieve energie blijft.
Hoe zou het zijn als jullie samen een pact sluiten om bijv.
een week niet te drinken, met hulp van ADB online, die kan je prima begeleiden.
Er is alleen maar winst te behalen
en naast het feit dat jullie elkaar kunnen steunen
en even kwetsbaar zijn op alcohol
er lijkt wel liefde te zijn nog, toch?
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal!
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga van de week wel kijken bij adb, ben benieuwd.
Julius wat houd die 5 seconden regel precies in?

Jane, het is ook niet allemaal mijn schuld er was nogal wat aan de hand.
Het deze keer het gevoel dat dit de laatste keer was, dit komt niet goed meer.
Daarom zei ik al eerder, kon ik het maar terugdraaien.
Aan de andere kant weet hij zelf ook heel erg goed wat alcohol met je kan doen.
Ik wilde drank wel opgeven voor mijn relatie, maar ben benag dat hij dat niet kan en voor de makkelijkste weg gekozen heeft.
Hoe dan ook had ergens de hoop dat hij vandaag zou bellen, als hij dat gedaan had had ik eerst een goed gesprek met hem willen hebben....maar denk niet dat dat gaat gebeuren.
groetjes Muts

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat er 5 sec. zit tussen elke keer dat iemand wat zegt.
Hierdoor schijn je 9/10x de angel eruit te kunnen halen..
't is eigenlijk gewoon even tijd voor bezinning,

Voorkomt ook die eindeloze uitweidingen en onzinruzies;
De ruzies waar van je je ook al weer
afvroeg waarom er überhaubt gedoe was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Op het vlak van relaties zou je kunnen zeggen dat alcohol drie dingen doet:

1) VERZIEKEN van gezonde relaties. De drinker verandert door het drinken en anderen knappen / haken af;
2) BINDEN, soms zijn relaties (hele netwerken) gebouwd (vaak onbewust) rond het drinken;
3) VERBLOEMEN, een verslechterende relatie wordt gemaskeerd binnen de verslaving en wordt daardoor niet manifest.

Een persoon die succesvol afscheid neemt van alcohol kan dan drie dingen doen:

1) Hij/zij herstelt de vitaliteit van de relatie, door niet meer te drinken en verantwoordelijkheid te nemen;
2) Hij/zij verlaat/verbreekt de relatie omdat die relatie in stand werd gehouden door alcohol;
3) Hij/zij stelt de relatie ter discussie omdat nu zaken in een helder perspectief komen te staan.

In veel gevallen zullen er meerdere relaties zijn met verschillende situaties zodat er zowel relaties worden verbroken als ook hersteld.

Ze vormen het sociale netwerk dat een van de zwaarste tegenkrachten is voor mensen die van het goedje af willen.

Was een partnerrelatie in de basis toch niet goed, dan kan het een enorme tegenvaller zijn als de drinkende partner stopt en nadien tot de conclusie komt dat de relatie beter kan eindigen. Het is niet anders, maar uiteindelijk wellicht beter.

Voor de steunpartner kan het een goed moment zijn voor zelfonderzoek: wat maakt dat ik voor hem/haar ben gevallen....



Alconon | Leven met alcohol

De persoon en de persoonlijke geschiedenis zijn de bron van verslaving... waarom dan werken aan de verslaving? Werk liever aan de bron. Want geen enkel probleem is oplosbaar op het niveau waarop het zich manifesteert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alconon,

Dat beschrijf je wel erg analitisch en stellig. Ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens maar bekijk deze dingen iets minder stellig en meer met gevoel en emotie. Ook denk ik dat deze 'ontleding' wel erg 'wetenschappelijk' en rationeel is.

Ik denk dat het meer een mix is van wat je beschrijft, en dat het erg van de persoon en zijn omgeving afhangt, en dat je aan de hand daarvan een en ander kan zien, beschrijven en te weten kan komen, waarbij vooral gevoel, dus emotie, en denken een rol spelen. Daarna volgen realiteit en gevolgen die jij nu in het algemeen en in 3 onderdelen analyseert.

Is dat ook een verschil in denken tussen mannen en vrouwen? (gemiddeld gezien dan). En dus ook een verschil in behandelaanpak (begeleiding of therapie), van een alcoholprobleem?

Vriendelijke groeten,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Francois

Zeker spelen eerst emoties de belangrijkste rol. Maar dat laat onverlet dat het belangrijk is om te weten hoe dingen in elkaar steken. Ja toch. Sterker nog: ik maak onderscheid tussen emoties en essentie. Emoties worden zijn vaak troebel of mensen misbruiken die of mensen worden emo-misbruikt enz. Waar het om gaat is dat we bij onze essentie komen. Dat we leren te doen wat we werkelijk willen, wie we werkelijk zijn. In die reis naar een heldere en nuchtere toekomst hebben we duidelijkheid nodig. Hoe meer ik mijn verhaal nuanceer hoe minder houvast het geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Narconon,

Met je laatste zin: "Hoe meer ik mijn verhaal nuanceer hoe minder houvast het geeft"

Daar kan ik in meegaan, je deelt het op in 3 mogelijkheden dat kan helderheid geven en daarmee ook houvast.

Dat ik daar anders tegenaan kijk en mee omga doet aan je verhaal niks af. Alhoewel ik denk dat het voor de meesten niet zo 123 te snappen is, en ze niet direct met die 3 opties hun relatie/sociale contacten/ werk kunnen indelen. Dat gaat volgens mij gewoonweg niet omdat het een mengelmoes is.

Voor jou zal het wellicht een duidelijk en helder verhaal zijn, omdat je uitgaat van jezelf en je eigen ervaringen. Een enkeling zal zich daarin meteen kunnen vinden, anderen misschien na een tijdje en de meerderheid zal denk ik niet in staat zijn.

Wel kan het zeker inzicht geven in hoe het zou kunnen zijn, omdat je het zo opdeelt als je hebt gedaan en een ieder zal er voor zichzelf iets uit kunnen halen waar ze wat aan hebben dus dat is zeker weten een goede handreiking naar meer inzichten.

Ow ja je schrijft: "Emoties worden zijn vaak troebel of mensen misbruiken die of mensen worden emo-misbruikt enz." .

Daar ben ik het echt 100 procent mee oneens, emoties zijn echt en de basis van wat mensen mensen maakt, als je dat niet snapt hoe kun je dan hulpverlener zijn?

Vriendelijke groet,
Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Francois

Je schrijft Narconon maar zo groot is Alconon niet... ha ha..;-)

Je vult nogal wat in voor mij en voor anderen. Ik zou zeggen hou het bij jezelf. Kijk wat het jou kan brengen. Wat niet goed voor jou voelt schuif je aan de kant. Ja toch? Er is geen gelijk of ongelijk op dit forum, er is alleen veel te geven.

Hartelijke groet,

Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alconon, Robert,

Wat je zegt dat klopt. Ik denk even wat verder dan mezelf. En vul voor anderen in, misschien is dat niet slim. Wel heb ik mijn bericht aangepast en wat over emoties geschreven, ben benieuwd wat je daarmee kan.

Ik probeer al schrijvend wat meer te weten te komen over mezelf en anderen, de dingen die je schrijft vragen me op een of andere manier om te reageren, misschien omdat je alles zo stellig brengt. Het zijn opbouwend bedoelde berichten, ik hoop dat je dat niet vervelend vind?

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Francois

Ik heb even gekeken naar je berichten.

Ik lees nu dat je schrijft: Daar ben ik het echt 100 procent mee oneens, emoties zijn echt en de basis van wat mensen mensen maakt, als je dat niet snapt hoe kun je dan hulpverlener zijn?

Emoties zijn ook echt, ja heel echt zelfs voor de persoon in kwestie op het moment dat hij/zij ze ervaart. Maar toch kunnen ze troebel zijn. Troebel is niet onecht. Troebel is echt en hebben een doel.

Kijk Francois, een alcoholist zit in een soort van sociale constructie. In die constructie van de mensen waar hij mee omgaat, de relaties die er zijn de rollen die hij vervult etc etc zit hij "vast". Het komt verdomd weinig voor dat het hele sociale netwerk tegen het drinken is. Ja pas wanneer het uit de hand loopt. Dan wel, maar vóór die tijd paste de drinker in het sociale gedrag - het netwerk - waar drank misschien een rol speelde. Welnu, op het moment dat iemand breekt met drinken, breekt hij ook met een deel van zijn relaties. Tenzij het drinken daar nooit deel van uitmaakte en iemand na een trauma ineens is gaan drinken. Ook dat komt voor. Maar meestal zit het hele netwerk ook onder de olie of hebben ze daar een rol in. In dat losmakingsproces of proces van herzien van relaties worden manipulaties gebruikt bij de fleet. Dat noem ik troebel. Overigens is het meestal de verslaafde die het best is in manipulatie. Oops!

En ja, of ik een goede hulpverlener ben.... misschien denk je er over een tijdje anders over...

Hartelijke groet,

Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robert,

Ik zie nu waar we verschillen in denken en beschrijven. Jij gaat uit van de 'alcolist'. Ik ga uit van de 'gewone, gezonde' mens, wel met een drinkprobleem maar niet van de meest ernstige categorie.

Misschien omdat ik van mezelf uitga, 2 jaar veel gedronken maar eigenlijk val ik niet in de 'zwaarste categorie'....

Ook lees ik dat jouw aanpak verschilt met van wat ik tot nog toe met de 'internetbehandeling' aan het doen ben.

Dat viel me een beetje op.

Fijne avond en een mooie week,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alconon,
ik kan me vinden in wat je schrijft over manipulaties.
Natuurlijk zijn emoties/gevoelens echt. Het hangt volgens mij echter ook af van de mate van volwassenheid die iemand heeft om het eigen gedrag (n.a.v. die emoties) te herkennen en te veranderen.

Zelf heb ik denk ik (ben hulpverlener en werkte ook verslavingsgerelateerd) best veel inzicht.
Maar iemand heeft als onderschrift/handtekening staan: inzicht zonder handeling brengt nog geen verandering. Daar zit ik nog. De stap te moeten zetten. De echte stap.

In een relatie hangt het af van de mate waarin beide reflectief kunnen zijn op het eigen gedrag en dat kunnen delen. (volwassenheid)

Ik had ook een draadje gemaakt over partners. En hoe zij met jouw probleem omgaan. Dit draadje had ik nog niet ontdekt. Ik wilde toch even reageren nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...