Spring naar bijdragen

Psychose en drinken


Francois

Aanbevolen berichten

Ik ben niet psychose gevoelig en ik denk verder dat het niet anders is (stoppen met A) dan voor anderen.
Jij kent je eigen lijf het beste, dus wanneer de angst zich aandient zou ik extra alert zijn!
Trouwens, alcohol en angst gaan niet echt goed samen, zowiezo, want je wordt eigenlijk alleen mar angstiger/onrustiger/somberder van alcohol.

Door te stoppen word je vanzelf wat rustiger/zelfverzekerder, want schaamte en schuldgevoelens verdwijnen... Aleen dát al!!
Hooguit kom je andere onvredes tegen, maar die ga je niet meer onderdrukken en kijk je recht in het gezicht.

Ja man, ga dr maar aan staan.
Geldt voor ons allen hoor!
Good luck!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké Francois,

In denken is alles een optie. Denken over mijn vraag kan betekenen dat je beseft dat het één los kan staan van het ander.
Je zegt: ik ben psychose-gevoelig en ik drink te veel.
Stel je voor dat iemand zegt: ik ben ook psychose-gevoelig maar met elke dag een klontje suiker (onzin ik zeg maar wat) op mijn nuchtere maag, kom ik in balans en kan ik lekker doordrinken.... wat doe je dan?

Wat ik wil zeggen is dit: als de psychose-gevoeligheid in relatie tot alc kan worden opgelost en je blijft dan doordrinken, dan weet je in ieder geval dat je nog niet toe bent om aan het drinken wat te veranderen...


Als je liever niet wilt dat ik op je vraag reageer, zeg het gerust hoor. Je vraag intrigeerde mij...

Vriendelijke groet!

Alconon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Alconon,

Psychisch heeft alcohol een prettig effect omdat het verdoofd en de scherpe randen van het leven wegneemt. Je kunt het dus als 'medicijn' zien.

Lichamelijk is het voor mij slecht omdat ik er ook medicijnen bij gebruik. En natuurlijk is het slecht voor een mens om langdurig teveel te drinken, de effecten daarvan gelden voor mij net zo als voor een ander.

Om te stoppen en dit vol te houden zal ik mijn wilskracht moeten aanspreken, wat na 2 jaar teveel drinken niet meevalt. Na een paar keer te zijn gestopt ben ik toch steeds weer begonnen omdat ik mijn leven met drank prettiger vond.

En dat ben ik dus helemaal beu. Daarom heb ik me opgegeven voor een online behandeling om me daarbij te helpen en inzichten te geven.

Vriendelijke groeten,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfmedicatie.... zo wordt A wel gebruikt door sommigen, ofwel ongemerkt ook, ja. Maar dat geldt nooit bij misbruik.
Er zijn velen onder ons die medicatie gebruiken en toch ooit dronken daarbij. Geen goeie combi.
Ik ben benieuwd hoe je het verder gaat doen Francois!
Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Valentine,

Ik kan het alleen maar met je eens zijn wat je hier schrijft.

Mijn lichaam is gelukkig gezond, mede vanwege het vele sporten wat ik sinds mijn 12e doe. Wel is het zo dat als ik de laatste tijd probeer te stoppen dit maximaal 2 weken heb volgehouden omdat ik mijn leven met die prettige roes fijner vind.

Resultaat is wel dat ik tot 1 uur in de middag slaap om bij te komen, dan een uurtje met de hond ga wandelen en me verheug op de flessen wijn die ik ga drinken. Dit verheugen op is echter de laatste tijd vaker frustratie geworden vanwege het feit dat ik elke dag moet drinken of ik er nou zin in heb of niet.

En dat wil ik graag doorbreken, wat ik nu voor de 3e dag doe. Gestopt dus, want met mate drinken kan ik niet.

Vriendelijke groeten,
Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook psychose gevoelig en heb veel te veel gedronken, vanaf eind juli 2009 drink ik niet meer.
Daarvoor nam ik alles door elkaar, voor ik ging slapen had ik minimaal 1 fles wijn leeg, meestal wel anderhalf of 2 flessen, en daarnaast nog 2 x 50mg oxazepam, 80 mg citalopram (AD) en ik weet niet hoeveel seroquel (anti psychotica).
Ik ben gestopt met alcohol, de seroquel heb ik langzaam afgebouwd. Ik gebruik alleen nog 40 mg oxazepam per dag en 80 mg citalopram. En vanaf ik niet meer drink heb ik geen psychoses meer gehad.
Wel depressies maar die heb ik al tientallen jaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lieske

Heel knap van je dat je met drinken bent gestopt. Hopelijk houd je dat vol.
Ik slik ook Seroquel, al vele jaren en stoppen is geen optie omdat dan bijna zeker er weer een psychose volgt.

Ik ben nu 6 dagen gestopt met de wijn en er is geen weg terug voor mij. Ik wil dat gewoon niet meer, omdat het op lange termijn echt slecht is, dat heb ik wel gemerkt aan mijn geheugen en de Seroquel werkt ook minder dus ik moest steeds iets meer gebruiken...

Mensen met een psychose-gevoeligheid hebben trouwens vele malen meer kans op verslaving, dat noemen ze een dubbele-diagnose. Vaak zijn het ook erg gevoelige mensen, die de stress van het dagelijks leven dempen en verdoven met of oxazepam of alcohol of wat anders.

Vriendelijke groeten,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, Lieske en de cirkel doorbreken is moeilijk,
maar dat heb je voor elkaar, dus volhouden nu.
Francois psychoses kunnen ook be-invloed worden door je bioritme. Als dat teveel verstoord is
ben je ook minder aards en meer psy.gevoelig. Klinkt zweveriger dan ik bedoel, maar weet het even niet
anders te verwoorden. Hoe meer je in het seizoensritme blijft eet en slaapt, hoe beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jane, ik heb even op wikipedia gekeken Bioritme (theorie) en wat daar word omschreven is me een beetje vaag. Wat je zelf al zegt een beetje zweverig. Dus praktisch gezien kan ik daar niet heel veel mee. Er zal wel een gedeelte waarheid in zitten, net zoals het bioritme van de mens (vrouw). Over minder aards daar kan ik me wel in vinden, je gaat eigenlijk zweven in je hoofd tijdens een psychose en verlaat bijna je lichaam, om even later met medicatie weer langzaam terug te keren.

Vriendelijke groeten,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien had ik het biologische klok moeten noemen Francois.
Ik heb de ervaring (zelf, maar ook bij anderen gezien) dat als je je dag en nachtritme
meer dan een paar uur verschuift er ook verhoogde kans op psychose kan ontstaan.
Mijn zoon is gameverslaafd geweest en gamede dan s nachts stiekum. Ging steeds slechter functioneren
en dat resutleerde uiteindelijk in een psychose en opname.
Ik weet niets over jouw leven, maar schrok toen ik las dat je tot heel laat uitsliep, vandaar. Als je maar een goed evenwicht hebt in aantal uren, waken, slapen sporten enz. zal het wel goed zijn:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is naar om te horen over je zoon. Mijn eerste psychose kreeg ik in 1998 toen was ik 24. Dat kwam door enorme stress die ik ervaarde op mijn eerste werkplek. Later nog een keer eind 2002. Waarom mensen een psychose krijgen weet de wetenschap (nog) niet.

Wat ze kunnen constateren is dat het erfelijk is en getriggerd kan worden door stress, een traumatische gebeurtenis of drugs. Meestal openbaard zich het op de leeftijd tussen 16 en 26. Maar iedereen kan een psychose krijgen.

Ik slik sinds 1998 medicijnen, toen ik daarmee stopte kwam het in alle hevigheid terug. Wat betreft drank, ik heb 2 keer ongeveer 2 jaar elke dag gedronken, daar zat een periode van 3 jaar tussen. Nu ben ik weer gestopt, en dat wil ik de komende jaren volhouden. Vooral vanwege de slechte invloed op mijn gezondheid.

Vriendelijke groeten,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Is een psychose niet een soort van ver weg gestopte angst die even helemaal niet meer te hanteren is?
Zodat je als het ware een vorm van uittreding krijgt (vanuit de paniek) en je niet meer realiseert wat je doet, of wat je overkomt?

Ik probeer het onder woorden te krijgen.
Je zegt dat iedereen een psychose kan krijgen Francois.
Ik denk dat ik er een x tegenaan gezeten heb, maar weet het niet zeker.
Op een randje. Maar mijn ratio bleef erbij.

Ben dus benieuwd hoe je een psychose beleefd!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een bijzonder verhaal Kit, dank je dat je het wilde vertellen.

Ik probeer me in te denken hoe het moet zijn, een psychose. Idd een soort van schemer, en veel angst!
Akelig!!

Hoe wil je benaderd worden als je in een psychose zit?
Wat heb je dan nodig van anderen? Dat vraag ik me dan ook af. Hoe te helpen?

Fantastisch dat je bezig bent met het meeste uit jezelf te halen!!
We horen het toch? Als je boek uitkomt?! Graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik kan me goed voorstellen dat een veilig persoon belangrijk is. Dat er kalmte is en vertrouwen.
Dat je eerst uit wilt razen en dan bij moet komen. Dan is een prettig persoon die dat kan bieden, zonder te betuttelen het mooiste natuurlijk. Dat komt heel precies denk ik.

Mooi hoe je dat beschreef. Thanks!!:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...