Spring naar bijdragen

Als je veel denkt en schrijft over alcohol, ga je dan ook sneller weer drinken?


Francois

Aanbevolen berichten

Beste medeforumleden,

Ik ben begin dit jaar 2 maanden gestopt met drinken. Daarna ging het toch weer een paar keer fout.

Mijn vermoeden is dat dit ook te maken heeft met de internetbehandeling waar heel veel vragen kwamen over mijn verleden, de drank en de problemen. En waar werd gezegd: leg je de lat niet te hoog, door helemaal te willen stoppen, en een terugval hoort er nu eenmaal bij (terwijl ik er nog niet een had gehad). En ook kwam de vraag of ik als doel misschien niet beter kon gaan minderen dan helemaal stoppen...

Dus de internetbehandeling heeft mij zeker geholpen de eerste maanden, maar er zijn ook dagen en momenten waarop ik denk: ik stop ermee want ik blijf er maar mee bezig, als was het een obsessie. Dit lijk me niet de bedoeling.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, en hebben jullie ook dergelijke ervaringen?

Vriendelijke groeten en een mooi weekend,

Francois

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Francois, als ik het goed begrijp ben je een paar keer de mist in gegaan, omdat ze via de internetbehandeling vonden dat je de lat te hoog had gelegd, en beter eerst kon gaan minderen.
En toen dacht jij, ik heb zin in een borrel dus die neem ik, ga ik eerst minderen.

Ik denk dat ze bedoelde dat, ALS het `n keer overkomt dat je weer gaat drinken, je er niet een drama van moet maken, iedere keer als je zondigd bevestigd het alleen maar dat je verslaafd bent, en dat je moet stoppen, iedereen heeft wel eens een terug val, maar op een gegeven moment ben je er gewoon schijt ziek van dat je weer `n keer TE veel gedronken hebt.

De meeste die meedoen met ADB, weten dat ze gewoonlijk TE VEEL drinken, en de hoeveelheid per keer niet meer onder controle hebben.
En vaak zit er wel een reden achter waarom je dit doet, dat kan soms best wel confronterend zijn, daar moet je doorheen, en hoe langer je volhoud om niet te drinken, hoe sterker je geestlijk ook wordtHou je doel voor ogen, dat je nuchter wilt blijven, veel op dit forum lezen helpt ook, vooral als je een zwak moment hebt.

Francois, ga er voor je staat er niet alleen voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Francois!

Ik had je al gemist.

Jammer dat je zo bij jezelf twijfelt. Je hebt al zo goed laten zien wat je kan!

Stoppen of minderen met drinken doe je helemaal voor jezelf. De een doet het voor zijn gezondheid de ander voor zijn gezin en ga zo maar door. Ik denk niet dat je door veel schrijven en denken aan alcohol, je sneller gaat drinken. Dat continue denken aan alcohol, komt door je verslaving en je lijf zegt: kom op, pak er nog een.

Het is juist de kunst om je lichaam de baas te worden en tegen te zeggen vanuit je gezonde verstand: Nee jongetje, IK ben hier de baas, je krijgt geen alcohol.

Maar eerst moet je, denk ik, een goed beeld maken voor jezelf wat je precies wilt gaan bereiken. Volgens mij slinger jij jezelf erg heen en weer en is het misschien tijd om pas op de plaats te maken. En schrijf nog eens op een rij alle voordelen die je bemerkt als je niet drinkt. Wat heeft dat jou gebracht tot nog toe?

Met mij gaat het tot nog toe goed en ik probeer me alleen maar te concentreren op de voordelen en complimenten die ik krijg. En voor elke week dat ik weer onder de 10 glazen blijf, beloon ik mezelf met een klein presentje.

Ik hoop gauw weer van je te horen Francois.

Groetjes Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijk antwoord op te geven Francois,
want mij houdt het juist scherp er veel
mee bezig te zijn; ik wil nooit meer naar waar ik vandaan kom
met alcohol. Dus het kan voor iedereen anders zijn.
Wat ik me wel bedacht is dat zo'n vraag of minderen niet beter
is voor jou, blijkbaar iets heeft getriggerd wat er al sluimerde.
Anders had je waarschijnlijk gewoon een sterk NEEN gevoeld bij
het lezen van die vraag. Ik denk tenminste dat het niet als suggestie/voorstel
werd geopperd.
Je was er erg trots op dat het zo goed ging francois, dus waarom met deze ervaringen in je achterhoofd
de keuze niet gewoon nog een keer maken?
Tot je voelt dat het een definitieve keuze is, dan is de knop om nl., wat de keuze ook wordt.
Het gaat er om dat jij weer tevreden met jezelf wordt en weet dat je doet wat het gezondste
is en bij jou past. En dat je het kunt dat weet je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...