Elin80 Geplaatst 13 mei Rapport Geplaatst 13 mei Hallo, Ik ben begonnen met afbouwen alleen is dit niet helemaal goed gegaan. Alprazolam werd in 1 x omgezet naar Diazepam en daarna ben ik vrij snel van 20 naar 7 mg afgebouwd. Ontzettend veel bijwerkingen en toen het echt niet meer ging, ben ik terug gezet naar 12 mg. Ik krijg 1001 adviezen. - blijf zolang mogelijk op 12 mg tot je echt stabiel bent - ga terug naar alprazolam - neem een tabletje alprazolam om te kijken of je je daardoor beter voelt - niet langer wachten met afbouwen dan 30 dagen Met Alprazolam was ik erg opgejaagd. Voelde het alsof ik constant over mijn schouder moest kijken, kreeg ik de laatste jaren angsten in sociale situaties , had ik veel concentratie problemen enz. Ik kon ook nog een hoop dingen wel. Nu is dat weg. Ik kan veel minder. Ik ben emotioneler, kan niet snel meer handelen, heb intense spierpijn, eet en slaap slecht. Heb amper nog sociale contacten. Kom nauwelijks ergens, ben snel uitgeput. enz. Nu ik een aantal weken stabiliseer op 12 mg merk ik wel iets verlichting ten opzichte van de 7 mg. Ik heb mijn kinderen vorig jaar beloofd dit jaar met de herfst te gaan vliegen maar ik kom nu nog niet verder dan een blokje om het huis. Ja, ik ben heel benieuwd wanneer ik een tabletje inneem van Alprazolam maar straks ben ik aan beide verslaafd , terwijl ik er zo graag van af wil. Ik voel me onrustig en alles, gesprekken, houding enz.worden bepaald door de afbouw. Is er nog licht aan het eind van de tunnel? en mag ik er van uit gaan dat wanneer ik weer verder ga met afbouwen en ik het in hele kleine stapjes van misschien wel 3 % doe, ik minder klachten mag ervaren?
moderator Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Dag Elin80, Wat vervelend om te lezen. Ik ga het uitzoeken en kom hierop terug.
moderator Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Als je wil afbouwen is het nooit verstandig om de dosis weer wat op te hogen, maar verstandiger om dan langere tijd te stabiliseren. De snelheid van afbouwen is voor iedereen anders, de een kan het sneller dan de ander. Uiteindelijk werkt afbouwen het best als je afbouwt als je nauwelijks tot geen klachten heb. Als dat dan meerdere maanden zijn, dan is dat zo, maar uiteindelijk kom je er dan wel. Diazepam werkt heel geleidelijk, van alle benzo’s zo ongeveer de meest geleidelijke van alle. Dat maakt het juist zo’n ideaal middel om mee af te bouwen. Teruggaan naar alprazolam doet dan waarschijnlijk het tot nu behaalde resultaat weer teniet, en dat zou jammer zijn. Op zich behoren diazepam en alprazolam tot dezelfde groep medicijnen. Mensen zijn afhankelijk van de groep, in dit geval benzodiazepine, en niet van één. Dus in feite als je afhankelijk bent aan het ene pammetje, ben je dat net zo zeer ook aan elke andere. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je aan twee middelen verslaafd raakt, het is er maar eentje. Dat iemand emotioneler is past bij afbouwen van benzo, omdat juist een benzo die emoties onderdrukt. De andere klachten passen ook bij afbouwen, dat verbetert wel weer, maar kan soms wat langer duren. De spierpijn kan ik er overigens niet door verklaren, zowel diazepam als alprazolam hebben geen pijnstillende werking. Er is zeker licht aan het eind van de tunnel, maar het zou best een lange tunnel kunnen zijn. Het is goed om de problemen met de behandelende dokter te bespreken en samen te kijken hoe je tot een passende oplossing kan komen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden