Spring naar bijdragen

bespaar tip qua elektriciteit hoop dat het past in tips en adviezen rondom verslavingen...

Spud

Aanbevolen berichten

Omdat zorgen over geld soms ook aanzet tot verslaving. 

Nou ja ik weet het niet zeker maar voor mij voelt het als een ingang om even een tip te kunnen delen. Met het vertrouwen dat als het hier niet past het ook gewoon weer verwijderd kan worden.

Nu ja, ik schrok me afgelopen jaar kapot van de afrekening van mijn stroom. Normaal krijg ik terug en nu moest ik bij betalen terwijl ik zuinig ben in mijn verbruik. Ik zet altijd mijn voorschotten wat hoger dan dat de maatschappij bedenkt na afrekening omdat ik dat zie als een soort spaarpotje omdat ik dus altijd terug kreeg, behalve afgelopen jaar.

Toen ik bij moest betalen, wist ik eigenlijk niet meer hoe ik mijn stroomverbruik nog verder kon minderen en de lol van primitief doen was er ook wel een beetje af omdat het dus niks opleverde. In de winter je koelkast uitzetten bijvoorbeeld en gebruik maken van de kou om je etenswaren te koelen. Ik wist echt niet meer waar ik nog op kon bezuinigen. 

Maar toen attendeerde een klant mij op mijn elektrische boiler die 24/7 stroom loopt te snoepen zodat ik altijd beschik over warm water, maar ik daar voor een afwas en een warme douche niet 24 uur energie voor vraag. Zodoende dat ik die ketel ben gaan uitzetten en 1x per week aanzet in de nacht en ik heb nog steeds warm water! Al mag ik toegeven dat het aan het einde van de week wel echt lauw is. 

Maar omdat ik dat nu doe, heb ik inmiddels zoveel stroom bespaart dat ik nu mijn voorschot niet meer mag verhogen maar enkel mag verlagen omdat ze bang zijn dat ze aan het einde van het jaar teveel mogen terug gaan betalen. :D  Dus ik verander voorlopig niks in mijn voorschot omdat ik het wel leuk vind om te zien dat de rekening naar mijn voordeel gaat. 

Ik vind het alleen een beetje gek dat ik de vrijheid niet heb om mijn voorschot te mogen verhogen. En toen kwam ik op iets anders, namelijk dat iedereen eigenlijk recht heeft op een maandelijkse factuur van het gemaakte verbruik. Met die digitale meters is dat tegenwoordig heel goed te berekenen. Dus ik ben gaan uitzoeken of ik dat met mijn stroommaatschappij zou kunnen regelen?  Dat ik gewoon elke maand afreken wat ik gebruikt heb en dus zelf kan besluiten dat ik die maand wat meer verbruik en de andere maand niet. Dat ik zelf mijn gebruik kan aanpassen naar gelang ik het kan betalen. 

Heel mooi dat kan dus gewoon. Maar het minpunt daaraan is dat ik dan voor de duurste stroomprijs berekend wordt en elke maand ook nog eens 6.50 administratie kosten moet betalen omdat het een service schijnt te zijn.

Dus mijn recht betekend dus service kosten betalen? En die snap ik dan weer niet want waar ligt dan de service? 

Met mijn voorschotten verleen ik toch service aan de maatschappij? Want van al dat geld wat ik als voorschot stort op hun rekening vangen zij de rente van. Bij mijn afrekeningen heb ik nooit een percentage rente gehad, jullie wel? 

Ik ben me er nog in het verdiepen hoor! Maar het is dus mogelijk om maandelijks een overzicht te hebben en een rekening te betalen zonder dat je hoopt dat je op het einde van het jaar hoopt iets terug te krijgen. De optie ligt gewoon recht onder je neus maar word je weer heel lastig gemaakt.

Voor mij is dat belangrijk, omdat ik bijvoorbeeld niet aangesloten ben op gas, ik heb een gastank in de tuin staan en die laat ik vullen als ik het kan betalen en anders niet. Zo houd ik rekening met mijn kosten. En zo zou ik het graag zien met stroom, als ik bijvoorbeeld een operatie voor mijn katten belangrijker vind dan tv te kijken en mijn koelkast te hebben. Dan is dat mijn eigen keuze toch?

En verder begin ik een hekel te krijgen aan stroom. Alles moet op stroom, want dat zou milieu vriendelijker zijn. Prima, maar wat de maatschappij wil werkt nog niet zo goed. Want nu zijn er weer bedrijven die niet verder kunnen werken omdat ze geen aansluiting krijgen en heel vaak hoor je verhalen over nu is er weer stroom teveel en nu is er stroom tekort. Maar de boodschap blijft we moeten wel massaal aan de stroom.

Toevallig , afgelopen jaar lag hier mijn dorp plat qua stroom. Gewoon omdat ze aan de weg bezig waren en  een stroomkabel geraakt was. :D Ik vond het toen vervelend dat ik mijn boodschappen niet kon afrekenen in de supermarkt maar ergens vond ik ook wel grappig om te zien hoe iedereen zo onthand was. Ik ging gewoon lekker naar huis en maakte mijn prakje nog wel warm omdat ik nog altijd op gas kook. 

Ik miste de tv wel maar ik tig boeken die ik nog wil lezen en puzzels en ook nog mega veel kaarsen die ik georven heb van mijn moeder. Dus ik vond het wel heel grappig en ook leerzaam om mensen zo onthand te zien. Dat heeft om precies te zijn 36 uur geduurd. En het hele grappige was, ik was toen bij een klant aan het poetsen. En ik dacht ik doe iets leuks extra en ik ga ook de tent opruimen waar ze scouting mensen in opgevangen hadden, maar eigenlijk lounge is voor hun kids.

Op het moment dat ik na meterslange verlengsnoeren aan elkaar verbinden onderhand de stekker van mijn stofzuiger erin stak, viel alle stroom uit. Dus ik dacht dat ik kortsluiting gemaakt had. 

Die dag heb ik weer ouderwets met de bezem gewerkt en dat was grappig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...