Spring naar bijdragen

Terugval.

Parkietje

Aanbevolen berichten

Vraag je ons of het op medische grond kan, of vraag je ons of je genoeg wilskracht zou kunnen opbrengen?

Medisch gezien zal je het een arts moeten vragen, maar als je terugval niet vreselijk diep is geweest hoeft dat natuurlijk niet per se.

Wilskracht is een raar begrip eigenlijk en dáár kan ik misschien wel wat over zeggen.

De ervaringen die mensen op dit forum beschrijven over hoe ze gestopt zijn en/of gestopt blijven, ook na een terugval, verschillen soms wezenlijk maar het blijft me boeien hoeveel overeenkomsten toch ook vaak zijn. Ruwweg zie ik twee hoofdcategorieën. De ene groep zweert erbij het van dag tot dag te doen. Dus - zoals hier recent nog aangehaald werd - "of ik morgen zal drinken weet ik domweg niet, maar vandaag drink ik in elk geval niet". Dat besluit kun je elke dag nemen en je hoeft dan niet verder vooruit te plannen dan die ene dag. Een andere categorie heeft het liever over "de knop omzetten" als kenmerkend beeld voor het besluit dat ze genomen hebben. Er zijn ook mensen die beginnen bij de eerste methode en steeds meer overgaan naar de tweede. De derde weg, onder dwang stoppen, laat ik hier even buiten beschouwing want je vraagt ons of je het zelf kan.

Mijn antwoord is: ja, dat kan zeker, en misschien heb je niet eens zoveel "wilskracht" nodig maar is het vooral nuttig om zelf een goed onderbouwd besluit te nemen en daar dan ook niet meer op terug te komen. Ik kan je daarbij adviseren hier eens op dit forum rond te neuzen en te lezen hoe anderen de dingen aanpakken of proberen, dan wel  aangepakt of geprobeerd hebben, met en zonder succes. Zoals ik al opmerkte zijn er best veel verschillen maar valt er ook veel te leren. Een kernvraag die je jezelf kunt stellen is "Wat is mijn plan?"

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...