Spring naar bijdragen

AA, de twaalf stappen

Gast jopie

Aanbevolen berichten

OP deze site zitten ook aan aantal AA ers. Of zij de ADB behandeling hebben gevolgd weet ik niet, maar voor deze vraag doet het wellicht ook niet terzake.
Ik heb lang getwijfeld of het voor mij zinvol zou zijn een AA meeting te bezoeken. Een paar dingen weerhielden mij steeds, en nog. Het is lastig antwoord op vragen over de AA te krijgen via internet, de infomratievoorziening is heel summier. Daarnaast heb ik begrepen dat, mits binnen de filosofie van AA, alle groepen in principe autonoom zijn, waardoor er ook onderlinge verschillen in interpratatie of toepassing kunnen zijn. Gewoon dan dus maar de vragen. Ik zou het heel waardevol vinden om antwoord te krijgen, te horen hoe jullie tegen mijn twijfels aankijken. Niet vanuit kritiek, of de goed/slecht gedachte, maar 'leg het mij uit'.

1. Voor mij persoonlijk is groei, beweging van wezenlijk belang. Groei beweging ergens naar toe, of je dat nou bereikt of niet. Het doel is niet belangrijk, de weg wel, maar een doel of richting moet er wel zijn.
Ik mis dat in de AA teksten die ik lees. Ik lees maar 1 doel, en dat is nuchter blijven, en zelfs dat zie ik niet als doel, maar vanaf een gegeven moment als consolideren. 'Nuchter leven' zou ik kunnen zien als de vertaling van wat ik bedoel, maar ook daar zie ik weinig berichten over, eigenlijk. Kunnen jullie mij aangeven waar jullie, nu je jaren nuchter bent, nu mee bezig bent in je leven om te bereiken, te leren, om in te groeien.....of is het werkelijk 'van dag tot dag leven'?

2. De eerste stap van de AA is het toegeven dat je niet alleen kunt stoppen. Een hele sterke, denk ik, omdat het de kern is van het doorbreken van verslaving en het loslaten van controle. Wat ik daarna zie is het doortrekken van die stap in 'dat ik ook niet alleen kan leven' en daarvoor de groep, de meetings, en/of de hogere macht nodig heb. Voor een deel begrijp ik dat, juist het je openstellen voor je omgeving is wezenlijk om te leven, weten dat je anderen nodig hebt, maar.....moet dat perse AA, de meetings of de Hogere macht zijn, of kan dat ook in het algemeen je steeds wisselende omgeving zijn, dus weer je éigen omgeving. Ik lees bij velen een soort afhankelijkheid van de AA en de meetings (dus niet van de 12 stappen, die begrijp ik wel, dat is een levenswijse) om uberhaupt te kunnen blijven groeien. Voor mij klinkt dat statisch en afhankelijk. Is het levenslang fysiek blijven bezoeken van meetings belangrijk voor alle AA ers, of voor enkelen, hoe kijken jullie hiernaar?

3. Een hele concrete, ook een beetje kritisch, wederom niet aanvallend: wat ik lees zijn mensen die blij zijn met AA, die zich daaraan commiteren. Wie ik niet lees zijn diegenen die kort geweest zijn, en weer vertrokken, of die het programma doorlopen hebben, en daarna zonder AA (maar met de 12 stappen) verder zijn gegaan....en ook uiteraard niet zij die weer drinken. Helaas zijn die er ook. HOe zit dat ongeveer, hoeveel mensen komen, en verdwijnen weer, hoeveel mensen komen en doen het daarna zelfstandig goed, hoeveel mensen komen en blijven......eigenlijk bedoel ik met deze vraag ook: is het AA programma niet ook alleen geschikt voor een bepaald soort alcoholist (zonder dat ik zou weten welke soort, hoor), en hoe kijken jullie daarnaar. HOe succesvol is de AA aanpak eigenlijk?

4. Ook weer een hele concrete.....ik weet dat mantra's soms erg krachtig kunnen werken. Toch erger ik mij soms aan de AA mantra's, de steeds terugkerende kreten die druppelsgewijs ingebracht worden. Als een gebed komen bij alle 'volgelingen' dezelfde kreten bijna letterlijk terug, altijd alcoholgerelateerd, daar waar ik verwacht dat iemand die 3 4 5 jaar nuchter is nu toch wel eens met zijn leven zal beginnen, in plaats van enkel (!) blij te zijn nuchter te zijn. Wat zit hier achter, en hoe moet ik dat zien?

Een paar vragen, niet aanvallend bedoeld, maar als open uitnodiging: weerleg mijn twijfels, weerleg mijn kritiek. HOop op antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jopie,
1. AA kent maar 1 hoofddoel....ons hoofddoel is nuchter te blijven en andere alcoholisten
helpen deze nuchterheid te bereiken....
in het begin was het dus voor mij alle zeilen bijzetten om van de drank af te blijven....een gevecht...
daarna aanvaarden dat ik niet meer normaal kan drinken...dat maakte het een stuk eenvoudiger....
weer daarna....de boodschap uitdragen aan de alcoholist die nog gebukt gaat onder het juk van het
alcoholisme...(12e stap) het is dan ook een kwestie van wakker blijven, blijven kijken, me er aan
helpen herinneren dat ik voor de rest van mijn leven alcoholist ben en blijf...
Omdat ik weet dat ik het ben voor de rest van mijn leven...drink ik vandaag niet...
dat is makkelijk te overzien...morgen is zover weg....ik weet ook niet wat er volgend jaar allemaal
gaat gebeuren...de zorgen voor morgen komen een dat te vroeg....
Het niet-drinken was mij al een groei op zich...het aanvaarden ook...en met de boodschap uitdragen
nog meer groei....ik kan mijn nuchterheid alleen maar behouden als ik het weer wegschenk....
Wat schenkt er meer voldoening dan een goed volbrachte 12e stap ?

2. ik alleen kan het, maar ik kan het niet alleen....
Voordat ik bij AA binnen rolde had ik al wat prof. hulpverlening achter de rug...maar heeft nooit
gewerkt bij mij, of ik wilde het niet laten werken....je moet dit, je mag dat niet....leg een rasechte
alcoholist als mij geen verplichtingen op, want ik doe het tegenovergestelde...
De andere AA-ers, toen ik daar binnenkwam, begrepen me tenminste...ze konden aanvoelen hoe
ik me voelde en ik was 1 van hen...ze spraken een taal zonder franje....als je de eerste niet pakt,
wordt je nooit meer zat.....ineens van die verrassende inzichten waar ik nooit bij stil gestaan had...
zonder dwang, zonder enige verplichting...
Na anderhalf heb ik AA los gelaten...ik kon het wel zelf, dacht ik...al die anderen hadden dat nodig,
ik niet...ik ben toen wel zo hard onderuit gegaan en heb toen ik 1 dag wel zoveel gedronken
dat ik 3 dagen daarna de wereld nog voor een doedelzak aan zag....Gelukkig heb ik het besef
gehad om terug te gaan naar AA met het voornemen het nooit meer los te laten....
want ik had anderen nodig om te blijven kijken...om er bewust mee bezig te blijven....
en daarbij hoort ook die Hogere Macht...voor mij is dat dan: AA in zijn geheel...

3. Er zijn altijd mensen voor wie het AA-programma niks is...sommigen komen maar 1 keer...
of voor korte tijd...of soms langere tijd....maar denken het dan alleen te kunnen...
voor mij gaat dat niet op...als ik mijn verleden vergeet, ben ik verdoemd het weer te beleven...
en nog 1 keer door die hel, wil ik het niet eens overleven...
Ik heb er ook veel gezien die het geduld niet konden opbrengen....het moest eigenlijk vanzelf gaan..
en ineens want anders was het niet nodig...helaas...
Toen ik wilde stoppen met drinken...moest ik alle inspanning leveren die nodig was om dat te bereiken
een alternatief was er niet.....
Een oudgediende zei destijds tegen me...als er op een jaar 35 nieuwe binnen komen, en er blijft er 1 van
over, zijn we succesvol geweest....AA kan dus zeer succesvol zijn, zeker voor mij, maar dan moest
ik wel blijven gaan....kom, blijf komen en je zult er komen....

4.ik wil er graag aan herinnerd worden dat ik alcoholist ben en blijf, en op welke manier maakt me niet uit
ik ben eigenlijk beginnen te leven toen ik bij AA binnen kwam...en kon stoppen met drinken....
en niet na 3,4 of 5 jaar nuchter zijn...

Gelukkig is iedere groep autonoom...ik heb jarenlang met al dat drinken mijn verantwoordelijk
weten te ontlopen...en dan suggereert AA...doe het nu zelf maar, maar je staat er niet alleen meer voor..
pfff....tot zover even...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste bericht van jou vind ik mooi geschreven Jopie.
Het spreekt me aan.
Ik kan er heel ver in mee gaan.
Een weerspiegeling van mijn gedachten over het leven dat ik leid na de drank.
Eentje om in te lijsten.

AA is een gemeenschap van mannen en vrouwen toegankelijk voor iedereen met een drankprobleem.
AA heeft een programma wat tot de verbeelding spreekt van de geest.
Een spiritueel programma.
Het reikt je handvatten aan om te leren leven in harmonie met de omgeving.
De rode draad die ik heb gevonden, door het programma heen, is liefde.
Een bewustwording proces van al het leven om mij heen.
En hoe ik daarmee om ga.
Respectvol en de ander in zijn waarde laten.
Het klopt dat je niets voorstelt zonder die ander.
Ik lees regelmatig stukjes over het Boeddhisme.
Een spirituele leerschool wat aansluit op het AA programma.
Ik heb er baat bij, de hunkering naar een verslavend middel dooft langzaam uit.

Liefde en alcohol zijn in mijn geval vijanden van elkaar.
Ik denk weleens dat een liefdeloze opvoeding mij een makkelijke prooi
van de drank heeft gemaakt.
Doe daar nog een mespuntje verslaving gevoelige genen bij, een kopje milieu vervuilers
en een eetlepel onverantwoordelijk gedrag van de omgeving waarin ik ben opgegroeid
en het plaatje is kompleet.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag wat er met me gebeurt
zou zijn als ik wel in een liefdevol nest was groot gebracht.
Wie zal het zeggen?
Niemand denk ik en is ook een irreëel gedachte.

Ik sta weer midden in het leven, centraal en dat is een wonder te noemen.
Ik ben mijzelf geworden na al de missere.
9 Jaar geleden had ik dit niet kunnen bedenken.
Toen stond ik aan de zijlijn, een stemmetje in mijn hoofd deed het woord.

Ik zou bijna mijn ex-vrouw dankbaar moeten zijn dat zij mij toentertijd de deur
heeft gewezen.
Het werd de eerste aanzet op weg naar volwassenheid.
Alles komt goed in de kern zijn wij allemaal goed schreef onlangs een vriendin van mij
en daar ben ik het mee eens.
Doe stille voort

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jopie, ik ben ook zo'n zelfdoener. Ik lees van alles wat en het maakt me niet uit bij welke
lichting dit hoort, aa, ta, god, boeddha, griekse filosofie, perzische profeet of wat dan ook.
Het waarom van mijn verslavingsdrang op veel meer vlakken dan alleen drank, interesseert me
ook niet meer zo. Wat me wel interesseert is een verhelderend bewustzijnsproces omdat ik
daarmee mijn verslavingsgedrag en verslavingsbehoefte begrijp. Het voordeel daarvan is
dat ik die behoefte niet bestrijd, niet hoef te bevechten maar domweg logisch vind,
tuurlijk ben ik een verslaafde geworden en ik zou het blijven ook als ik niet compleet mijn
levensvisie wijzig. Maar het mooie vind ik dat het een basis levensvisie is waarvan ik ergens
wel weet dat ik die ook had toen ik 7 of 12 of 18, of 29 en hervonden bij 43. Die jaren daar
tussen in was ik meer verslaafde. Die levensvisie is in veel denkwijzen terug te vinden en
herkenning vind ik dan leuk, een klik. Er zit in mij gewoon altijd een keus; kiezen voor de
donkere kant van leven of lichte kant van leven. Hoe ik de keus maak heeft veel te maken
met verantwoording voor mezelf nemen maar ook met angst.

De donkere kant is lusteloos, inspiratieloos, meestal gepaard met wat doemdenken,
schuld, slachtoffer, ontkenning, overleven, tijd uitzitten etc. De lichte kant heeft inspiratie,
zin in leven, liefde voor leven.

Het soms energievretende aan het gebeuren is dat de automatische piloot wel eens terug wil
naar de "makkelijke" verslavingskant. De, op zich veel leukere, niet verslavingskant is (nog)
minder automatisch. Daarom vergt het bewust blijven, wat gebeurt er nu eigenlijk in me enhoe
denk ik nu. En bij een vastloper, op zoek naar een wegwijzer, iemand of iets die even wijst.
Het grappige is dat ik soms maar schrijf en in een keer staat het antwoord tussen m'n eigen
vragen en dan heb ik er weer een inzichtje bij. Vaak is dat inzichtje veel eenvoudiger dan de
complexiteit van vragen, angstjes, opgeworpen barrières etc en dan grijns ik maar weer eens.

:D:present:B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joop, ook Koh is lerende. dat denk ik dan toch.
Naar de AA gaan wil niet zeggen dat ik alles al kan, alles goed doe en een heilige ben....
En dus is een psje soms echt wel op z'n plaats:wacko::angry::devil:B):D
YihAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, hahaha. Eat your hart out.

You only can take so much...

Ben nog steeds moe. Mn posting blijf ik je schuldig. Mooi draadje trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Las vanaochtend iets over Marcus Aurelius, was een Romeinse keizer van 121-180

Zie in jezelf. Daar binnen is een bron van het goede die nooit ophoudt te stromen.
Zolang je niet ophoudt jezelf te onderzoeken.

Misschien blijf ik daarom wel naar mn AA meetings gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jopie, ben het geheel met je eens. Wel vraag ik me af, waarom altijd 12stappen en geen 13, of staat de dertiende stap soms voor terugval ??
Ik hou het wel bij mijn pilletje, geen gedoe verder en ik voel me prima zonder alcohol !!
groetjes bb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bb, neem jij maar lekker je pilletje. Blij voor je dat je je goed voelt zonder alcohol.
Dertiende Stap staat niet voor terugval, had gekund...

Vraagje nog: Blijf je dat pilletje nu voor de rest van je leven slikken? Dan is het bijna net de AA. Alleen moet ik daar de deur voor uit en dat hoef jij dan weer niet. Zo zie je maar; zoveel manieren. Als het maar helpt nietwaar?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je iemand lekker op klompen ziet lopen
kun je toch een keer proberen of jij er net zo lekker op loopt?
Maw je kunt toch een keer gaan kijken of het iets voor je is.
Ga een keer heen dan kun je voelen of je je er wel of niet goed bij voelt...
Zomaar een ideetje hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BamBam, dat over die dertiende stap was bedoeld als grapje, schoot me zomaar te binnen (was wel raak hé ?).
Wat dat pilletje aangaat; ja die is voor de rest van mijn leven, zoals anders anderhalve liter jenever per dag met de nodige biertjes. Ook jaren lang geprobeerd met andere middelen zoals campral-refusal-antibus-nalorex enz. (zijn ook voor het leven), welke bij mij althans, niet hielpen.
Dus: jij de AA en ik de pil, als je er maar baat bij hebt.
Sterkte bb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 year later...
  • 3 years later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...