Spring naar bijdragen

'trigger' dag


siepapoe

Aanbevolen berichten

Vrijdag. Laatste dag van de week. Het weekend gaat van start. En dit is de dag van de week dat ik het meeste moeite heb met de alcohol laten staan.

Nu heb ik nog absoluut geen zin in, maar tegen het eind van de middag komt mijn smoezenlijst te voorschijn.

Vanmiddag is mijn zoontje naar oma zodat ik de huishoudelijke taken kan aanpakken die er niet van komen als mijn zoontje thuis is. Ik ga keihard werken en dan wil ik ontspannen. Eigenlijk te moe om nog gezellig te doen, drink ik 's avonds snel de eerste twee glazen wijn zodat ik nog een 'gezellige' avond met manlief kan hebben.

Maar ja, ik weet hoe dat gaat eindigen, en ook al begin ik vanmiddag mezelf wijs te maken dat ik dit keer sterk genoeg in mn schoenen sta en heus niet teveel ga drinken weet ik dat dat niet het geval is.

Ik wil zo graag de gezelligheid van het weekend en ook het sociale! Ik ben huismoeder en mis vaak de waardering en gesprekken met volwassenen. Op vrijdag komt dat er bij mij uit. En dan wel in de vorm van veel alcohol drinken.

Zijn er nog meer mensen die zo een 'trigger dag' hebben? Die ene dag van de week waarop het zo moeilijk is niet te drinken?

Liefs,

siep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Siepapoe!

Goed dat je jezelf even analyseert nu je nog nuchter bent, zo kan je trachten deze dag eens anders aan te pakken en te kijken hoe dat voelt. Hier wordt dikwijls aangeraden om het dag per dag te doen. Dan is er geen hoge berg om tegen op te kijken. Doe je zelf dat cadeau!

Zet nu al wat lekkers ( ijs, chips, fris, thee,....) klaar voor jezelf voor deze middag. Als het moeilijk word straks drink een paar grote glazen water, gil wat, dans, spring wat in het rond. Na 30 minuten is die trek weer over voor een tijdje.

Gezellig is een begrip dat je snel anders gaat bekijken als je nuchter wordt. Na bijna 3 maanden niet drinken, vind ik dronken rond te dolen in huis, in bed kruipen bij mijn man, maar een schijn van gezelligheid. Drank maakt ons veel wijs.

Je kan ook elke minuut dat het moeilijk is op het dagdraadje (onder ditjes en datjes) dat brieven. Er komen zeker en vast reacties!

Veel succes met deze dag. Deze dag is speciaal voor jou, lieverd!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Siepapoe,

Natuurlijk is dat herkenbaar! Voor mij is het weekend ook zeker een Trigger. Vooral de vrijdag avond. Einde van de week...

Tegenwoordig probeer ik vooral te denken aan hoe fijn het is om zaterdag ochtend fris op te staan.

Niet drinken went gelukkig ook vrij snel. Maar goed, het eerst volhouden is lastig.

Wat mij heeft geholen is je avond anders inplannen dan voorheen. Dus niet hetzelfde avond ritueel omdat de gewoonte van het moment de trek groter maakt.

Dus, niet op dezelfde bank gaan zitten en het einde van de middag anders inplannen.

Bijvoorbeeld met een vriendin afspreken die niet drinkt?

Met je man ergens anders eten met een kopje thee erbij? Wat jou ook maar helpt om de gewoonte te doorbreken. Het niet drinken is niet de enige gewoonte, maar ook andere dingen doen dan voorheen..

En vooral geen drank in huis halen helpt!

Dat heeft mij zeker geholpen om het vol te houden.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Siepapo,

Ik zit in een vrij soortgelijke situatie als jij en alhoewel ik eigenlijk weinig reageer hier, wil ik op jouw berichtje toch even een reactie op geven.

Kort mijn situatie: 31 jaar, dochtertje van 2. Inderdaad tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode, geen echte problemen gehad om de alcohol te laten staan.

Ik kan gerust een paar daagjes niet drinken om er dan vervolgens twee flessen wijn door te jagen op een avond. Ook inderdaad altijd in de avond, pas als mijn dochtertje op bed ligt. Ik sta de ochtend erop gewoon netjes op tijd naast mijn bed (dat kan ook niet anders met een kindje van 2), maar met een warrig en duf hoofd, en veel schuldgevoelens. Nu sinds 19 augustus geen drup meer gedronken en ben daar erg gelukkig mee.

Nu jouw vraag... Triggerdag

Tja... had ik die? Ik had geen "vaste" dag, maar zag het altijd wel mijlenver aankomen. Inderdaad begin ik in de loop van de dag al aan de avond te denken. Heb ik nog genoeg in huis? Moet ik eerst uit het werk even langs de winkel voordat ik naar de opvang rijd? Staat het koud? Nee?! O jee, heb ik nog ijsklontjes dan?

Smoezen om te drinken? Ja hoor, een hele doos vol! Ik zag het alleen niet als "smoes", maar als "reden", als een soort rechtvaardiging. Die rechtvaardiging zegt al genoeg. Op het moment dat je die voor jezelf nodig hebt om iets te doen of te laten, weet je al dat je fout zit. Althans, dat is bij mij wel het geval.

Ontspannen, alleen zijn, verdrietig zijn, blij zijn, je zorgen maken, niet willen snoepen/snacken, pfff ik heb het allemaal gedacht en vond op dat moment ook echt dat ik daarmee de wijsheid in pacht had. Ik had er RECHT op en ik had gelijk. Vond ik TOEN, want ik drink niet meer!

De knop is bij mij echt omgegaan en heb gelukkig geen last gehad van afkickverschijnselen of enorme trek. Ik sta nog steeds 1000% achter mijn besluit en pluk er blij de vruchten van.

Het weinige advies dat ik je kan geven, is dat je probeert om die knop te vinden. Ik vond hem zelf door naar mijn kindje te kijken. Voor haar wil ik er zijn, altijd, en zonder voorbehoud. Veel lezen, van anderen, heeft mijn ogen geopend. Misschien dat dat jou ook helpt?

En weet je man van je drankprobleem of heb je het verborgen kunnen houden? Zou hij geen begrip kunnen opbrengen voor je als je moe bent en een keertje op tijd naar bed gaat? Het feit dat je huismoeder bent, betekent niet automatisch dat je altijd maar energie voor tien hebt. Sterker nog, op de dagen dat ik niet buitenshuis werk, ben ik vaak moeier dan de dagen dat ik wel buitenshuis werk hoor! Je MAG moe zijn en hoeft niet verplicht “gezellig” op de bank te gaan zitten om elf uur ’s avonds, terwijl je misschien liever in je bedje ligt.

En vraag jezelf af of je door het drinken op vrijdagavond het hele weekend echt zo veel "gezelliger en socialer" bent. Is het echt beter vol te houden als je drinkt op vrijdag? Of is het misschien juist níet beter vol te houden? Natuurlijk krijg je op je drankavond een energieboost (dat had ik ook), maar de ochtend er na voelde ik me toch echt niet zo fit met al die drank van de avond ervoor nog in mijn lijf. Los van het feit dat ik op de vrijdagavond zelf zo veel dronk dat ik me soms niet eens meer kon herinneren hoe de avond was afgelopen. En dat was dan vaak dus echt niet gezellig kan ik je garanderen….

Daarnaast schrijf je dat vandaag de kleine man naar oma gaat, zodat jij je handen vrij hebt om in het huishouden aan de slag te gaan. Hard werken en in de avond ontspannen. Waarom ontspan je vanmiddag niet eens lekker? Laat de boel de boel en doe iets wat je leuk vindt. Ga lekker de stad in, lees een goed boek of ga naar een vriendin toe, je schrijft immers ook dat je "volwassencontact" mist. Laat je huishouden vandaag voor wat het is en plan voor jezelf iets leuks! Daar krijg je vaak ook energie van. Misschien dat je dan vanavond ook makkelijker ontspant? En dan zonder drank?

Veel sterkte en vooral veel wijsheid toegewenst en ik hoop dat je een prettig weekend hebt!

Veel liefs, Nicky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal :)

Goede tips, dank jullie wel. Inderdaad proberen om andere gewoontes aan te leren en mijn avond anders in plannen. In ieder geval is er al 1 gewoonte die ik mezelf ga aanwennen: Hier even wat lezen voordat ik naar de winkel ga om boodschappen te doen en 's avonds als de kleine op bed ligt ook eventjes wat lezen hier.

Lavendel: gezelligheid is inderdaad wat anders dan dronken door het huis spoken... Ik ga je uitspraak zeker onthouden. En even teruglezen wat ik heb geschreven als ik nuchter ben helpt hopelijk ook. Als het vanmiddag begint te kriebelen ga ik direct even naar het dagdraadje!

Nova: Als ik drank in huis heb gehaald is het inderdaad al te laat; dan heb ik al besloten dat ik wil drinken om te ontspannen. Maar ik ga dit volhouden! Het helpt in ieder geval om te lezen dat er meer mensen zijn die hier ook mee kampen; ergens weet ik dat wel, maar toch schaam ik me diep.

Borretje: dan is zondag voor jou toch een soort van triggerdag? Het 'gevoel' dat de zondag je geeft. Of het nou echt een saaie dag is of niet, zondag zal dan toch altijd een moeilijke dag voor je blijven? Het zijn natuurlijk de gewoontes die je moet doorbreken, maar een saaie maandag is denk ik niet hetzelfde als een saaie zondag met betrekking tot je drankgebruik? :) En je hebt helemaal gelijk; stoppen is 1, maar die nieuwe levenshouding heb je echt nodig om gestopt te blijven :)

Nicky: Wat herkenbaar :) Vooral dat je het eigenlijk al van mijlenver ziet aankomen, het 'genoeg in huis hebben', niet willen snoepen snacken, ontspannen.

En mijn man, hij moet het toch weten? hij weet dat ik moeite heb met alcohol, ik denk dat hij er soms ook wel bang voor is en ik weet dat hij blij is dat ik me aangemeld heb op dit forum. Ik denk wel dat hij het probleem nog niet zo erg zag omdat we al zolang samen zijn en het in mijn studenten tijd veel erger is geweest. Ik ben toen gestopt met drinken toen ik zwanger werd en het is gelukkig nooit meer zo erg geweest als voorheen. De reden dat ik me nu hier heb aangemeld is omdat ik merk dat ik weer meer en sneller drink dan voorheen. Ik wil niet meer terug naar toen en wil het aanpakken voordat ik merk dat ik weer terug bij af ben. Als ik naar mn zoontje kijk weet ik dat ik er voor hem wil zijn! Hij is mijn alles en hij verdient een moeder waar hij altijd op kan terugvallen!

Dank jullie nogmaals voor jullie lieve woorden; zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben en vooral om te lezen dat stoppen echt wel kan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...