Spring naar bijdragen

Lorazepam omzetten naar Diazepam of toch niet?


Draakje

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Nieuw hier en nooit gedacht me op dergelijke sites te zullen bevinden... Tot een paar maanden geleden gebruikte ik nog helemaal geen medicatie (ben er geen fan van) en nu zit ik midden in het zoeken naar de juiste manier om af te bouwen. In oktober kreeg ik slechts 3 weken Lyrica vanwege pijn. Dat hielp niet en toen ben ik 1 week afgebouwd en daarna gestopt, op advies van de huisarts. Lang verhaal kort: dat ging helemaal mis en uiteindelijk ben ik suicidaal geworden en in behandeling genomen door de crisisdienst (geen opname). Daar heb ik Lorazepam gekregen om de acute crisis te doorbreken. Nu zit ik echter al 7 weken aan 3x 1mg per dag Lorazepam en ben ik al 5 weken bezig om te kijken hoe ik veilig en verantwoord kan afbouwen. Vorige week de knoop doorgehakt: van 3x 1mg per dag Lorazepam eerst een weekje naar 3x 5mg Diazepam en dan afbouwen in 20 weken tijd van 15mg diazepam naar 0. Maar... er werd me verder geen uitleg gegeven over hoe de overgang te maken en dus ben ik afgelopen zaterdag de ochtend en middag dosis Lorazepam gaan vervangen door Diazepam. Dat ging helemaal verkeerd. Het is niet dat ik me de afgelopen maanden top heb gevoeld, maar dit was van een andere orde. Zombiestand, apathisch, buiten mezelf. Zoals ik was toen ik suicidaal werd na stoppen met Lyrica. Red flag en dus in de avond weer Lorazepam genomen. Vandaag voel ik me weer meer mezelf.

Nu weet ik echter niet meer wat te doen. Ik wilde graag afbouwen met Diazepam omdat dit gemakkelijker zou gaan en voor minder mini-ontwenningsmomenten zou zorgen. Ik heb een enorme angst inmiddels voor afbouwen, dus hoe milder we het kunnen aanpakken, hoe beter. Misschien dat ik langzamer over had moeten gaan naar Diazepam? Per innamemoment of zelfs over een nog langere periode (Ashton manual schrijft 6 weken voor?!). Misschien was het equivalent van 15 mg te weinig (Ashton manual rekent met factor 10 ipv 5)?

Ik heb vanochtend gebeld met de apotheker van de Regenboogapotheek waar ik feitelijk al een bestelling had staan voor afbouwen diazepam met taperingsstrips. Hij vind het de grootste onzin om over te gaan van Lorazepam naar Diazepam omdat het een extra hobbel vormt en er ook goed af te bouwen is met Lorazepam. Daar wordt in de Ashton manual anders over gedacht, maar misschien komt dat ook doordat er destijds nog geen taperingsstrips waren en langzame afbouw met Lorazepam destijds dus ook niet mogelijk was waardoor men min of meer gedwongen werd om met die medicatie sneller te gaan?

Volgens de apotheker die expert is o.g.v. taperingsstrips kan ik als volgt afbouwen:

Middelste dosis in 2 weken tijd van 1 naar 0.5, dan daarop stabiliseren
Ochtend dosis in 2 weken tijd van 1 naar 0.5, dan daarop stabiliseren
Middelste dosis van 0.5 naar 0 (over langere tijd; niet gespecificeerd)
Ochtend dosis van 0.5 naar 0 (over langere tijd; niet gespecificeerd)
Avond dosis van 1 naar 0 (over langere tijd; niet gespecificeerd)

Iemand een positieve ervaring met afbouwen met Lorazepam? Klinkt dit haalbaar? Of kan ik beter alsnog proberen over te gaan naar Diazepam, maar dan op een langzame manier?

Alvast bedankt voor jullie adviezen en tips. En uiteraard snap ik dat dit voor iedereen een individueel proces is en dat ieder lichaam anders reageert. Ik wordt in elk geval al heel goed ondersteund door een orthomoleculair therapeut om me voor te bereiden op het afbouwen en straks te helpen in het milder maken van de symptomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi draakje,

Ik zelf ben bijna 5 jr geleden omgezet van lora naar dia. 2 lora naar 20 dia. Dat is hoog, maar de omzetting 1 om 5 is echt te laag. Ik heb de omzetting in 4 stappen van 0,5 gedaan. De 1e omzetting was een hel, toen heb ik lora vervangen door dia. In overleg met Erik paling heb ik toen bij de resterende 3 omzettingen de 1e dag zowel de lora als de dia genomen en dat ging prima. Als je mij verhaal wilt lezen, zoek dan maar eens ol mijn geschiedenis. Ik ben inmiddels ruim 3 jr benzovrij en al heeeeeel lang niet meer op dit forum geweest, maar daarvoor wel jaren in de benzohel gezeten. 

Groetjea

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Doorbijter,

Dank voor je reactie. Zeker als je al zo lang niet meer op dit forum zit (en gelukkig om een goede reden, namelijk dat je succesvol bent afgebouwd)!

Ik zal gaan kijken naar jouw verhaal, maar begrijp ik het goed dat je eerste poging was om alle lora in 1x over te zetten naar dia, dat dat een hel was en je daarom vervolgens het langzamer bent gaan omzetten? Of begrijp ik je verkeerd en was de eerste omzetting een hel?

Groet,

Draakje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 1e stap van 0.5 lora naar 5 dia was hels, de andere stappen gingen prima, omdat ik toen dus de 1e dag van omzetting zowel de lora als de dia nam. 1 om 10 omzetten is ruim aangehouden, maar 1 op 5 is echt te laag. Ik heb trouwens 20 mg dia in 1,5 jr afgebouwd. 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...