Spring naar bijdragen

Alcoholafhankelijkheid en ADHD


billy1981

Aanbevolen berichten

Sinds een aantal maanden ben ik gestopt met drinken met behulp van een traject van de Brijder en ondersteund door antabus. Twee maanden geleden heeft mijn behandelaar mij getest op ADHD omdat ze dat bij mij dacht te herkennen. Uit deze test kwam inderdaad de ADHD-diagnose en sinds twee weken slik ik dagelijks 18mg langwerkend Concerta om te ervaren hoe dat uitpakt.

Ik moet zeggen dat het voor mij tot nu toe een schot in de roos lijkt. Alles komt veel rustiger binnen, ik voer gesprekken veel bewuster en inhoudelijker en kom volgens mijn omgeving 'scherper' over. Al zal dit gedeeltelijk ook ongetwijfeld door een placebo-effect komen doordat ik er extra opmerkzaam op ben.

Volgens mijn behandelaar is er uit onderzoeken gebleken dat er vaak grote samenhang is tussen verslavingsgevoeligheid en ADHD. Omdat deze groep mensen over het algemeen weinig dopamine uit zichzelf aanmaken gaan ze, al dan niet onbewust, op zoek naar middelen die voor een quick fix zorgen. 

En alcohol is daar natuurlijk de perfecte korte termijn-oplossing voor.

Ik vroeg me af of hier onder de forumdeelnemers ook mensen zijn die hier ervaring mee hebben en die ook Concerta of Ritalin slikken. Of natuurlijk mensen die er juist heel bewust voor kiezen om dit niet te doen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Zit maar weer eens rond te kijken op het forum en kwam zo ook langs dit topic. Hier nog een ADHD'er (rond mijn 30e geconstateerd) met verslavingsgevoeligheid. Concerta 54 mg + 3 maal daags 10 mg kortwerkend. Geen wondermiddel maar ik, en voornamelijk mijn omgeving, merkt verschil in positieve zin van de medicatie. Vroeger ooit één keertje een andere drug dan alcohol gedaan en toen ging ik slapen. Ritalin jaaaaren geleden zelfde verhaal. Terwijl ik in goede periodes hooguit drie à vier uur aan een stuk slaap. Haha, dan heb je toch duidelijk ADHD. En gelukkig maar want anders had ik mezelf er misschien nog wel een verslaving bij gegeven... 

En een tip voor de mensen die meelezen en nog twijfelen om zich aan te melden bij dit forum: doen! Maar zet geen Billy in je nickname je weet wat je over je afroept haha. Nee hoor, we zijn er waarschijnlijk niet minder leuk om! 

bewerkt door Billy1990
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hier ADD, ook pas op veel latere leeftijd geconstateerd. Ritalin helpt idd om rust in het hoofd te creëren, maar ik gebruik het niet meer. Heb het redelijk onder controle in die zin dat ik precies weet wat ik nodig heb en wat beslist niet. Houd van mijn eigen gezelschap en prevaleer deze vaak boven dat van anderen. Na een dag vol prikkels gaat het goed mits ik de tijd neem om terug te komen naar mezelf. Kies activiteiten dan ook heel bewust; niet multi tasken, wel een hypefocus en goed in staat bepaalde prikkels buien te sluiten. Sommige mensen noemen dit "onbereikbaarheid" wat het precies is, maar zonder de negatieve lading van het woord.

bewerkt door Wijntjeofmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...