Turbo Geplaatst 18 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2006 Hallo,sinds 17 februari 2003 ben ik gestopt met alcohol.Ik ben afgekickt in een afkickkliniek.Ik was zwaar verslaafd aan alcohol, ik dronk elke dag minstens een krat bier plus meestal nog een fles sterke drank.Ook at ik de laatste 3 maanden niets meer. ik kon niets meer in me houden en ik kon niet eens aan eten denken want dan moest ik al kokhalzen.Elke morgen vroeg wakker, en het eerste waar ik aan dacht een halve liter bier.Eerste halve liter ging niet zo makkelijk en moest er vaak weer uit , maar als ik maar langzaam dronk hield ik het wel binnen.Na ongeveer 6-8 halve liters werd ik weer een beetje mens.Daarna ging ik dan weer naar de kroeg en dronk aan een stuk door tot 6 uur sávonds, toen ging ik weer naar huis, deed nog een paar afzakkertjes en weer slapen en de volgende weer zo.Dit ging zo niet langer.De dokter had tegen mij gezegd als ik nog langer wilde leven, dat ik dan onmiddelijk zou moeten stoppen en anders kon ik wel alvast naar de doe het zelf zaak gaan om hout te gaan kopen voor mijn kistje.Dus het was wel ernst.Toen ben ik op die bewuste datum met spoed opgenomen in die kliniek.Daar heb ik een ware hel meegemaakt, en dit wel een week lang, maar de eerste 3-4 dagen waren het verschrikkelijkste.Na 5-6 dagen ging ik weer leren eten , eerst met pap en soep.Na een week ging ik weer boterhammen eten.Daarna, na de lichamelijke afkick en die duurt gemiddeld 2 weken( de detox periode oftewel ontgiftingsperiode)3 maanden gewerkt aan de geestelijke afkick, cognitief leren denken, confrontaties aan gaan, goed levensritme opbouwen. sporten, weer naar feestjes of een cafe toegaan evt. met begeleiding, maar dan alles wel zonder drank.In eerste instatie nog zuchtremmers geslikt maar is nu niet meer nodig.Door de drank had ik niks meer, was alles kwijt,Tijdens het afkicken besloten om na deze periode een hele niewe omgeving op te zoeken en dat ook gedaan.Nu 3,5 jaar later weer van alles opgebouwd. Sta nog steeds DROOG . mijn auto weer terug, rijbewijs terug, nieuwe kontakten gemaakt, een eigen huurwoning, een vaste baan, veel kontakten met jongeren.En ja! ik geef tegenwoordig veel voorlichting aan jongeren over alcoholmisbruik, bijv in een kroeg, clubhuizen, of een vereniging.Omdat ik ervaringsdeskundige ben.Dit werk geeft mij de kick om van de drank af te blijven.Ik sta ook regelmatig als portier in een jongerenkroeg en ik geef dan tevens ook nog voorlichtingWant door de jeugd word tegenwoordig ook extreem veel gedronken.Als er eens mensen zijn die een krachtig preventieteam op willen zetten, en alleen maar handelen uit ervaring, dan zou ik daar graag eens met in contact willen komen.Ook om eens voorstellen te doen aan instanties of aan de minister, om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan, en ook onder ouderen natuurlijk.Dan zijn dat bij mij wel keiharde feiten die ik voorstel, maar als je dat niet doet komt er nooit wat van.Dit was wel ff een lang stuk over mezelf, maar als ik jullie bij kan staan zal ik dat zeker doen.Groetjes Turbo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 18 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2006 Hoi Turbo,Je berichtje heeft diepe indruk op mij gemaakt, en daarom wil ik er even op reageren. Het is duidelijk dat jij heel zwaar verslaafd bent geweest, ik denk veel erger dan velen hier op het forum. Heel knap dat het je gelukt is ervan af te komen. Omdat je al 3,5 jaar droog bent, denk ik dat je niet helemaal meer past tussen de groep hier, die nog dagelijks worstelt tegen de trek, maar je kunt mensen hier die het moeilijk hebben waarschijnlijk wel tips geven.Wat me aanspreekt is dat je voorlichting geeft aan jongeren. Ik heb zelf een zoon die regelmatig in het weekend veel te veel drinkt, zoveel dat hij de volgende dag niet meer weet wat er allemaal gebeurd is. Ik maak me daar uiteraard veel zorgen over. Mijn probleem is, dat hij het zelf niet als een probleem ziet. Hij vindt een wekelijkse uitspatting er gewoon bij horen. Wuift het ook weg met "dat gebeurt gewoon", en het dringt niet tot hem door dat het gevaarlijk is wat hij doet. Ik ben doodsbang dat er echt een keer iets gebeurt, dat hij al zijn tanden uit zijn mond valt (weg paar duizend euro aan orthodontie), of nog erger onder een auto of in het water valt. Ik weet niet of zijn vrienden net zoveel drinken, of dat hij er uitspringt. Van sommige van zijn vrienden weet ik in ieder geval wel dat ze ook veel drinken.Ik voel me ook schuldig, omdat ik zelf ook heel lang teveel gedronken heb (hoewel ik meestal niet zo dronken was als hij). Hij vindt zijn alcoholgebruik echter totaal niet te vergelijken met het mijne, omdat ik dagelijks dronk, en hij alleen in het weekend. Hoewel hij zich heel vaak ergerde als ik alweer veel wijn op had, trekt hij geen parallel naar zijn eigen gedrag. Terwijl ik die parallel wel degelijk zie, want als hij eenmaal aan het bier zit, is er ook geen houden meer aan.Heb jij misschien tips, hoe ik hem het gevaar van zijn alcoholgebruik duidelijk kan maken? Wat zeg jij tegen die jongeren?Ik ben het met je eens dat er veel meer aan voorlichting over alcoholgebruik door jongeren moet worden gedaan. Alleen, reclamespotjes op tv of radio spreken de jongeren totaal niet aan. Dat zie ik al aan mijn eigen kinderen. Dus hoe het wel zou moeten, zou ik eerlijk gezegd niet weten. Ik hoop alleen door zelf niet meer te drinken, een beter voorbeeld te geven, en mijn kinderen te stimuleren om ook niet (teveel) te drinken.Succes met je strijd tegen het alcoholgebruik, en hou zelf ook vol!Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ferry Geplaatst 18 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2006 Hallo Turbo,Jou bericht gelezen en me een hoedje geschrokken, dan valt het bij mij wel mee denk ik dan.Maar het geeft wel een schrik effect, dat ik nu toch wel door moet zetten.Veel succes met je plannen en denk ook aan je zelf en hou het droog.groet ferry. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Turbo Geplaatst 18 augustus 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2006 Anna,Ik kan je in zekere zin zeker wel een paar tips geven voor je zoon.Goed ik ken ook veel jongeren die in het weekend zoveel drinken net zolang tot ze geheel van de wereld zijn.Een vraagje drinkt uw zoon ook door de week regelmatig of valt het dan wel mee.Als hij in het weekend zoveel drinkt en door de week zo goed als droog kunt staan, dan heeft hij het misschien nog wel onder controle.Maar omdat jij zelf ook gevoelig bent voor drank is de kans wel groot dat hij dat ook is, en dan vind ik de kans redelijk groot dat hij in dezelfde schuit beland als jij..Ik kan hem voor het wekend sowieso wel een tip geven , tenminste als hij verstandig is gaat hij altijd met de taxi op stap, ben je in principe altijd veilig weg van huis en weer veilig thuis.Toch het grote hoeveel heden drinken is best wel een probleem.Ik zou vragen waarom hij zoveel drinkt welke reden hij hier voor heeft, of is het stoerheid jegens zijn andere vrienden.Heeft hij wel eens gedacht aan een acute levercerrose, dit kan voorkomen als je in korte tijd veel drinkt, of niet elke dag grote hoeveelheden drinkt.als je er dan niet snel bij bent kan het binnen een paar minuten acuut voorgoed voorbij zijn, en daar is niets aan te doen.Of vragen of hij zichzelf wel eens zo dronken heeft gezien, en anders kan dat opgenomen worden, meestal schamen jongeren zich dan voor zichzelf dat ze zo gek aan het doen waren.Nu als hij naar school of werk gaat gaat het nog goed maar spoedig zal "de blauwe maandag"zijn intrede doen.Ik zeg altijd tegen de jongeren alcohol is een sluipmoordenaar. Alcohol werkt gelijk jezelf naar een positiever denken te brengen, maar de kater komt later.Kijk maar eens op de site www.dekaterkomtlater.nlZeer informatieve site voor en door jongeren.Maar op langere termijn "Maakt drank alles kapot wat je lief" is en niet meerEn waarschuw hem maar gerust voor de ziekte van korsakov, want als hij zo doorgaat dan is hij misschien al over 15 a 20 jaar dement, en kan hij tussen de oudjes in het bejaardenhuis gaan wonen en spelen met poppetjes net als kleuters.Of kan hij niets meer onthouden, als je dan vraagt aan zo iemand hoeveel 1+ 1 is weet hij dat niet.Maar je kan er ook makkelijker slokdarmkanker, of leverkanker, keelkanker, maagkanker van krijgen omdat alcohol alles kapot vreet op termijn.Ik heb zelf mensen meegemaakt die hier aan deze dingen kapot gingen hoor, allemaal door alcoholmisbruik.Ik denk laat maar eens voor beelden zien, dat confronteerd goed.Zelf als ik voorlichting geef kom ik ook wel met die feiten ,maar ik vertel hun ook meestal mijn levensverhaal, en dat heeft al vele jongeren doen ontroeren , en reken maar dan word er respect voor je afgedwongen, en dimmen ze op termijn wel hoor.Je moet bij jongeren niet gelijk wonderen verwachten.Groetjes Turbo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 18 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 18 augustus 2006 Turbo,Bedankt voor je adviezen. Ik zal er zeker met hem over praten. Nee, hij drinkt door de week over het algemeen niet (maar dat deed ik op zijn leeftijd ook nog niet, dus dat zegt niets over later). En wat betreft zijn redenen: gewoon, lol maken, meedoen. Met die kater zit hij ook niet, dat is gewoon een logisch gevolg, en dat slaapt hij wel uit.Als ze verder weg gaan, naar een discotheek of zo, gaan ze inderdaad met de taxi, maar soms zitten ze ook bij iemand thuis, of gewoon in een kroegje hier in de buurt. Dan is hij vaak met de fiets, en valt nogal eens, op te merken uit de keren dat de fiets kapot is. En er is hier vrij veel water in de directe omgeving.Over levercirrose en de ziekte van Korsakov heb ik het al eens gehad, maar hij heeft niet het idee dat dat op hem van toepassing is, omdat hij zelf zijn drankgebruik nogal vindt meevallen. Overigens is hij vanavond niet uit, terwijl het toch vrijdagavond is. Daar ben ik erg blij om. Het is dus ook niet altijd zo erg.Ga vooral door met je lezingen en zo, heel belangrijk werk. En denk ook aan jezelf.Anna Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
anjo Geplaatst 21 augustus 2006 Rapport Share Geplaatst 21 augustus 2006 Turbo,Gefeliciteerd met 3,5 jaar droog staan!Moet toch erg goed voelen dat je je leven weer hebt op kunnen bouwen.Anna,Scholen krijgen het in de gaten, het zogenaamde binge drinken wat je zoon en zijn vrienden doen is gevaarlijk en de voorlichting is aan het wisselen van drugs naar drank en weer sigeretten ook weer in opkomst.Gewoon goed in de gaten houden, bij de GGD ligt een heleboel informatie. Je bent toch gewoon een bezorgde moeder die informatie wil meer informatie hebben zijn niet nodig.Liefs,Anjo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden