DMec Geplaatst 27 juni Rapport Geplaatst 27 juni Hallo! Er heeft al lang niemand meer gereageerd op dit thema, maar ik wil graag mijn eigen ervaring delen. Ik kreeg voor mijn onrust 2,5mg lorazepam van mijn huisarts begin oktober 2024. Ik heb het ongeveer een maand geslikt tot ik opeens heel nare dwanggedachten kreeg en de onrust ging ook niet weg. Ik ben toen ook opgenomen geweest, maar ben na enkele dagen naar huis gegaan, omdat de opname het alleen maar erger maakte. Net voor mijn opname heb ik de lorazepam cold turkey stopgezet. Vanuit de kliniek heb ik als rustgever dan nog pipamperon en later chlorprothixen gekregen. Na 1,5 week ging het opeens een stuk beter, maar opeens wisselden de dwanggedachten van thema en werd het een verschrikkelijke tijd. Eind december 2024 ben ik daarom weer 2,5mg lorazepam gaan slikken (omdat ik dit medicijn nog niet als oorzaak van mijn klachten zag). Het ging dan weer eventjes beter tot ik op 17 januari ging afbouwen. De dwanggedachten kwamen in alle hevigheid terug. Maar ik ben doorgegaan en heb met het Ashton manual met diazepam (druppels) afgebouwd. Mijn laatste druppel was op 23 maart 2025. Kort daarna heb ik ook chlorprothixen 50mg stopgezet. Sindsdien, maar achteraf gezien ook al tijdens het gebruik van de benzo's gaat het op en neer. Sinds mijn laatste druppel diazepam probeer ik drie keer per dag mijn stemming / gevoel in een app vast te houden. In de grafiek zie je duidelijk de waves en windows. De waves zijn steeds ongeveer 8 dagen en de windows 5 dagen. De app neemt het gemiddelde van de dag, daarom zie je bijv. aan het begin geen "rode" (verschrikkelijke) momenten, maar die waren er wel degelijk, alleen niet de hele dag. Nou lijken de waves sinds begin juni af te vlakken. Ik kom net uit een wave en had daar gelukkig geen "rode" momenten. Op dit moment gaat het redelijk goed. Maar de windows waren bij mij tot nu toe nooit helemaal symptoomvrij. Vooral de dwanggedachten zijn er tijdens de windows nog, maar niet zo intens. Naast mijn dwanggedachten heb ik vooral tijdens de waves wisselend last van onrust, darmproblemen, duizeligheid, spierspasmen, depersonalisatie en derealisatie, soms oorsuizen, misselijkheid, depressieve gevoelens en een agressief gevoel (kort lontje). De "waves en windows" kwam ik toevallig via Youtube (Dr. Josef) en dan op de website van Dr. Jennifer Austin Leigh tegen. Later heb ik ook de podcast Verslaafd! De macht van de benzo's van Françoise Mittertreiner gevonden en beluisterd. En ondanks deze voorbeelden twijfel ik vooral tijdens de waves nog steeds vaak of ik echt last heb van de waves en windows. Het gaat dan zo slecht dat je ondanks de kennis over waves en windows zo vertwijfeld bent dat je je evengoed afvraagt of het echt door de benzo's komt of dat je toch wel psychisch ziek bent. Maar dit komt deels ook door de artsen. Ook mijn psychiater gaat er vanuit dat afkickverschijnselen na 2 weken weg zijn. Ik heb letterlijk te horen gekregen dat ik te veel in mijn gevoel zit en dat ik doe alsof ik heel lang benzo's heb geslikt. Maar op internet hoor je ook verhalen van mensen die maar kort benzo's gebruikt hebben en evengoed BIND en waves en windows hebben. En te lang benzo's gebruiken is eigenlijk al als je het meer dan 2 weken gebruikt. Ieder mens in verschillend gevoelig voor benzo's. Van mijn psychiater heb ik dan nog olanzapine en later risperidon gekregen. Gelukkig heb ik deze maar 1x ingenomen en ben daarna direct gestopt. Ik hoop dat ik mensen met mijn ervaring kan helpen. Bij vragen graag melden.
Murvet Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden Hoi Dmec, Ik denk dat dit onderwerp discussie waardig is en ben van mening dat het combinatie van alles is. Ook ik heb mij heel vaak afgevraagd tijdens het afbouwproces (waar ik nog steeds mee bezig ben) of de klachten, gedachten en gevoelens door langdurig gebruik van de Benzo's komt of zijn ditnde daadwerkelijke klachten die ik voor nu ervaar? Ik geloof in 'Waves en Windows' en de ontwenningsverschijnselen nadat je benzo vrij bent. Hoelang dit aanhoudt hangt natuurlijk sterk af van hoellang je het middel hebt gebruikt, of je afhankelijk bent geworden na een lange periode van gebruik (dus ook in mijn geval) en je stressfactoren, de copingmechanisme die je hebt ontwikkelt tegenover de klachten. Ook ik heb geluisterd naar de podcast ' De macht van de benzo's'. Het enige wat ik heb waargenomen is dat je geduld en doorzettingsvermogen nodig hebt om van het middel af te komen. En dit moet doorzetten als je daadwerkelijk 'benzo' vrij bent. En hoe je om kunt gaan met rebound 'angst'. Ook mijn psychiater zegt dat de ontwenning maar maximaal 8 weken kan aanhouden en wordt al snel gezegd dat de klachten komen van een bepaald diagnose die ze hebben vastgeld aan de hand van het DSM-5 model. Als je er over nadenkt zijn we niks voor niks begonnen met het slikken van de benzo's. Ik heb er voor gekozen om te gaan nemen omdat mijn emoties en de onrust de overhand hadden genomen. En dit belemmerde mij in mijn dagelijks functionering. Nadat ik cognitief gedrags therapie heb gevolgd heb ik besloten om te gaan stoppen met dit middel onder begeleiding van een arts. Verder vind ik wel dat we eerlijk moeten zijn tegenover ons zelf. Vooral op het gebied van of je daadwerkelijke klachten hebt of niet. En de vraag is wat kunnen we hieraan doen? Hoe kunnen we omgaan met de dwangedachten, derealisatie, intrusies, angstgevoelens en de lichamelijke sensaties? En dit betekent niet dat we chronisch ziek zijn en dat er geen hoop is. En dat we het leven niet .moeten leiden volgens de labels van de psychologen. Er is hoop en genezing is mogelijk. Als we er allemaal in gaan geloven dan zal dit ook gebeuren. Wat mij vooral heeft geholpen is het volgen van masterclass van ervaringsdeskungien op het gebied van angst en paniek. Johan van Deen met zijn methode 'angst is oke' heeft me veel geholpen om inzicht te krijgen in mijn klachtenbeeld. Of de gratis masterclass van 'Wouter Manders' heeft ook een steentje bijgedragen. Hij heeft een methode ontwikkeld genaamd 'vrijheid van angst'. Excuses voor de lange tekst. Ik hoop middels dit bericht een antwoord heb kunnen geven aan je gestelde vraag.. Jouw ervaring geef mij moed en steun om het afbouwen door te zetten. Vooral de laatste stappen zijn serieus moeilijk..
DMec Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Hallo Murvet, Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben het helemaal met je eens. De benzo's heb ook ik met een bepaalde reden gekregen. Alleen is het bij mij met de benzo's alleen maar erger geworden. Ik ben nu in een fase waar de dwanggedachten redelijk onder controle zijn, maar de symptomen waarvoor ik eigenlijk de benzo's nam (onrust en daardoor ontstaane spierpijn in nek en rug) zijn tijdens de waves erg vervelend. Tijdens de windows voel ik me eigenlijk goed, ik ben dan vooral niet onrustig en heb geen spierpijn. Helaas duren de windows bij mij nog steeds niet heel lang, maar de waves zijn minder intensief. Ik heb nog maar een keer een grafiekje van mijn waves en windows op dit moment geplaatst. Ik merk inderdaad ook dat stress invloed heeft op de intensiteit en de duur van een wave. Ik had stress wegens m'n werk en dat zie je meteen begin augustus terug in een langere wave. M'n gedachtes begonnen toen ook weer de hele tijd te malen. De wave daarna was juist de kortste tot nu toe. Op dit moment ben ik helaas weer in een wave. Ik zal eens naar je tips met methoden kijken, bedankt. Ik wens je veel succes en sterkte met het verdere proces.
Murvet Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden Hoi Dmec, Bedankt voor je reactie. De fase waarin je nu zit is duidelijk een waves fase. Wat over paar dagen echt zal verdoven. Ik hoop dat het snel voorbij zal gaan en die onrust en nekpijn is mij ook heel erg bekend. Maar ik merk dat jij in een veel verdere fase zit dan ik. En dit geef mij dan weer steun! Bij mij werden klachten ook erger tijdens het klassiek gebruik van de lorazepam. En mijn lichaam schreeuwde meer om het stofje. Toen werd het tijd voor mij om ermee te stoppen. Mag ik vragen welke app je gebruikt om waves en windows in zo'n mooie grafiek te meten? Hoor graag van je en een hele fijne dag gewenst
DMec Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden Hi Murvet, De app die ik gebruik heet Daylio. Het abonnement kost wel wat, maar de app is echt een goed hulpje. Ik geef drie keer per dag (ong. om 9, 15 en 21 uur) aan hoe ik me voel. Je kunt daar dan ook een notitie toevoegen. Hier noteer ik dan wat ik voel en eventueel wat ik gedaan heb. Ik heb dus niet heel lang lorazepam gebruikt, maar voor mij evengoed te lang. Ik denk dat ik ook erg gevoelig ben. Ik had in 2014 dus al een beetje hetzelfde. Heb het toen alleen nooit verbonden met de lorazepam. Heb toen ook duidelijk minder gebruikt. Mocht je nog wat willen weten kun je me altijd ook een privé berichtje sturen. Groetjes
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden