Spring naar bijdragen

Ik ben Violet


Violet

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei lady jane:

Goeiemorgen, tumult brengt altijd verandering, hoe subtiel ook soms.
Dit is best een grote verandering, een aparte rubriek voor naasten van....
Dus je hebt een golfje veroorzaakt, die iets blijvend verandert. De tijd zal
het leren of het groeit hier. Zo heel vaak kwamen er geen partners/familie/vrienden van..... hier.
Wat ik net las van Mijn Gerrit op de dagdraad van zaterdag, vind ik ook een mooi leerproces>
dus ik denk dat hier ook mooie dingen kunnen ontstaan, zolang we ons niet al te veel persoonlijk
aangesproken voelen als naasten zich uiten. Soms ontstaat er zij/wij jij/ik en dan kunnen emoties
hoog oplopen. En ook daar valt van te leren. Dus voel je niet vervelend over gisteren, hoop ik.
Met mij gaat het zijn gangetje, qua drank ervaar ik weinig tot geen verleiding meer, maar ik verkeer
nog wel geregeld in omstandigheden, waarin ik "vroeger" een excuus tot drinken zag. Dit forum
heeft mij min of meer gered, en houdt me nog steeds scherp. En is een soort van virtuele familie
verworden. Waarbij dingen bespreekbaar zijn, die in mijn familie van herkomst uitermate bedreigend
zouden zijn om uit te spreken.

Goedenavond alweer, 

ja ik heb zeker wat teweeg gebracht. Mooi omschreven van die golf. Eerst voelde ik mij er wel vervelend onder en later bedacht ik mij dat iedereen een mening over heeft en dat mag. En wie weet ontstaan er ter zijner tijd hier andere dingen. 
 

Wat fijn dat je hier een soort van “virtuele familie” hebt die je scherp houdt. En waar je je vrij voelt om je gevoelens te uiten. Ik kan begrijpen dat het anders is omdat met familie/ dierbaren te bespreken. Die zouden je wellicht veroordelen?
 

Hier zijn mensen die een soort zelfde uitdagingen hebben die jij ook in het dagelijks leven ervaart. Ik heb ook niet de illusie dat ik mijn man kan helpen, ik wil  denk ik ook voor mijzelf hoop blijven houden dat het ook goed kan komen. Met mijn moeder is het niet goed gekomen, zij is altijd blijven drinken en roken en overleed aan slokdarmkanker  toen ik 21 was. 

En inderdaad wat je zegt het moet geen persoonlijke discussie worden, dat zou niemand goed doen. 
 

Ik wens je nog een fijne avond en bedankt voor je reactie! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei MijnGerrit:

 

Hallo Violet,

Ik ben ook een verslaafde in herstel, zoals ik dat zelf noem. Ik ben verslavingsgevoelig en dronk en ben nu al wat jaren droog. Dat bevalt me goed en mijn omgeving ook.

Je zit in een nare situatie, zeker met je eigen lichamelijke en andere problemen. Voor "naasten" is weinig georganiseerde hulp. Maar zoals je ziet, is er op het forum wel wat te halen. En wie weet, misschien is dit wel het begon van een nieuw levend hoofdstuk op dit forum.

Je geeft aan dat als je man wil praten, hij altijd bij jou terecht kan. Ik kon ook wel bij mijn vrouw terecht toen ik nog dronk. Als ik daar op terug kijk, dan ben ik echter in die gesprekken nooit eerlijk geweest. Mijn vrouw was en is mijn therapeut ook niet en kon mij niet "redden". Er zijn zelfhulpgroepen voor naasten of waar naasten welkom zijn (Al-Anon, Intact). Ik kan me voorstellen dat dat, gezien jouw lichamelijke situatie, misschien niet mogelijk is. Er zijn ook wel cursussen voor naasten; soms on-line, soms in levende lijve. Wat ik daarvan onder andere weet, is dat het enerzijds van belang is om het contact in stand te houden, maar aan de andere kant om grenzen te stellen en  daarmee jouw verslaafde te confronteren met zijn gedrag. Helpen door niet te helpen, zoiets. Kohtje schreef op de dagdraad (gisteren?) al iets in die richting.

Je zou nog aan je man kunnen vragen naar zijn "plan B". Ik was al vaak gestopten even zo vaak weer begonnen. Soms minuten later, soms uren, soms dagen en een enkele keer hield ik wat het langer vol. Eigenlijk altijd omdat ik toch ergens in mijn achterhoofd wist dat ik weer zou gaan drinken. Dan was een pauze nog wel te doen. Met een paar dagen droog had ik immers bewezen dat ik zonder kon? En geen probleem had? Dus...juist ja, volgende fles.

Stoppen zonder plan op pure wilskracht komt voor. Maar niet zo vaak. De meeste mensen die ik ken, hebben hulp nodig gehad in de een of andere vorm. Forum, zelfhulpgroep, opname, therapie, een maatje...

Je man lijkt nu te willen stoppen op wilskracht. Ik hoop dat het hem lukt natuurlijk. Voor het geval het niet lukt en hij opnieuw aangeeft te gaan stoppen, zou je kunnen vragen wat hij nu anders gaat doen dan...   Hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten is vaak niet realistisch.

Hallo MijnGerrit, 

Dankjewel voor jouw ervaring met mij te delen. Wat knap van je dat je al een aantal jaren droog bent! 
 

Ja ik zei het ook al tegen lady Jane als dit anderen kan helpen, waarom niet! En je hebt helemaal gelijk met betrekking tot AI-Anon en een paar andere steuntroepen, ik heb ze vluchtig bekeken en wat ik ervan begreep is dat je er naar toe moet. Dat gaat met mijn huidige gezondheid niet lukken. Ik heb er geen energie voor. 
 

Ik heb mijn man inderdaad mijn grenzen aangegeven, ik wek mij ook niet de illusie dat ik hem kan helpen. Hij geeft aan dat hij weet dat hij teveel drinkt en te makkelijk de alcohol pakt. Maar wil verder geen hulp. Hij wil het zelf doen. 
Ik zit nu in meerdere medische trajecten en heb mijn handen vol aan mijzelf. Hij weet hoe ik er in sta, wat het bij mij teweeg heeft gebracht en de rest is aan hem.  Ik loop al bij een psycholoog en de huisarts is ook op de hoogte en voor nu kan er niet meer bij. Ik ben te ernstig ziek op het moment. Dat klinkt misschien heel hard, maar zo bedoel ik het niet. Ik hou echt zielsveel van mijn man, maar ik heb mijn kracht hard nodig om zelf in leven te blijven.
 

Dankjewel voor je tips en openbaringen. Het geeft mij goede moed, dat er ook positieve verhalen zijn! 
fijne avond nog! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Violet! Fijn dat je hier ook een plekje mag hebben. Ik herken veel in wat je schrijft.

Zelf gestopt met drinken maar wel een relatie met een alcoholist: 

Hoewel ik weet hoe het was/is om te drinken en om er afhankelijk van te zijn, het zijn nu toch twee verschillende werelden waar mijn vriend en ik in leven. 
 

Sterkte met jezelf, je gezondheid en het overeind blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...