Spring naar bijdragen

Hallo allemaal


Ziza

Aanbevolen berichten

Hallo Ziza,

Welkom. Goed dat je al een jaar sober en clean bent, zoals je dat zo mooi zegt. Jij hebt dus veel baat bij de AA. Dan heeft die AA voor jou z'n nut wel bewezen. Zelf heb ik geen ervaring hiermee, maar ik red me met andere instellingen waar ook dit forum toe behoort ook uitstekend. Is het je bedoeling hier ook mee te gaan schrijven of kijk je alleen mee? Dat laatste mag natuurlijk, maar het geeft ons toch altijd een beetje het gevoel dat we begluurd worden. Dus meeschrijven is wel zo prettig, dan kunnen wij misschien ook nog wat van jou leren...

Wellicht tot hoors, en ga zo door....

Groet, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ziza,

Ik sluit me bij Kohtje aan. Hoewel je van mij natuurlijk altijd even een poosje mee mag kijken, om een beetje te zien hoe het hier gaat. Maar dat ervaar je eigenlijk pas door zelf mee toe doen.

Knap, 1 jaar sober. Ik heb wel eens op internet gezocht naar de AA, maar ik had het gevoel dat ik me daar toch niet zo thuis zou voelen. Ik ga ook niet zo graag naar bijeenkomsten toe. Het 12 stappen plan ken ik niet. Wil je daar wat meer over vertellen?

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen als 1 jaar alcohol- en drugsvrij persoon.

Groetjes, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Anna en Kohtje,

Dank jullie wel voor jullie aardige emails. Het lijkt me heel leuk om ervaringen uit te wisselen via dit forum. Als jullie vragen hebben over de AA wil ik , zover mijn ervaring en kennis gaat , die graag beantwoorden. Hetzelfde geldt voor het 12 stappenprogramma; ik kan alleen mijn ervaring , kracht en hoop delen.... dus als je vragen hebt , geen probleem..en het houdt mij sober en clean..
Ik weet niet wat voor methode jullie gebruiken en het lijkt me leuk als jullie mij dat zouden kunnen vertellen.. ik kan er altijd wat van leren..

groetjes,

Ziza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sneeuwwitje

Met vallen en opstaan...een tijd lang wilde ik wel hulp maar alleen op MIJN manier en wanneer IK dat wilde..en mijn manier van denken en leven was een drama.. Mijn herstel is begonnen met acceptatie van mijn probleem en de bereidheid om er aan te werken..ik besefte dat mijn weg een rechte lijn naar beneden was en het niet meer goed zou komen zonder hulp..ik wist ook dat er een oplossing was want in de meetings zag ik mensen met glinsterende ogen en die blijheid uitstraalden en een gelukkig leven hebben zonder alcohol..ik wist toen alleen nog niet hoe en ik was te bang om mij over te geven..uiteindelijk kon ik accepteren dat alcohol en drugs mij verslagen hadden..en dat ik die strijd zou blijven verliezen was overduidelijk... vandaag is er geen strijd meer.. heerlijk...

Nu heb ik een vraagje : wat is precies de doelstelling van ADB ?


Groetjes,

Martijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ADB is alcohol de baas. Zo heet deze internetsite waar dit forum ook bij hoort, en zo heet ook de internetbehandeling die een aantal mensen hier (waaronder ik) gevolgd hebben. De doelstelling is natuurlijk stoppen met drinken, of minderen tot een bepaalde limiet, dat hangt van je eigen doelstellingen af.

Tijdens deze behandeling hou je dagelijks een alcoholschrift bij, waarin je aantekent wanneer je trek had in alcohol, of je gedronken hebt of niet, wat je op dat moment voelde, dacht en deed. Zo krijg je meer inzicht in je eigen alcoholgebruik. Daarnaast heb je regelmatig emailcontact met je eigen hulpverlener die met jou je alcoholgebruik analyseert, tips geeft etc. Het belangrijkste in de behandeling is dat je leert zogenaamde 'niet helpende gedachten' (zoals ik heb nu wel een drankje verdient, of 'ik heb het nu zo moeilijk, ik moet wat drinken' etc.) om te zetten in 'helpende gedachten'. Dat is in het begin heel moeilijk, want je hebt natuurlijk 1001 redenen om wel te drinken, en kunt er maar heel weinig verzinnen om het niet te doen. Maar naarmate je langer alcohol de baas bent, ontdek je ook steeds meer voordelen van niet drinken.
Voor mij heeft het goed gewerkt, in combinatie met dit forum. Maar dat kan voor iedereen anders zijn. Je moet het natuurlijk wel zelf doen.

Wat zijn die 12 stappen?

Groetjes, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...