Spring naar bijdragen

Lormetacepam hetzelfde als lorazepam?


Margje

Aanbevolen berichten

Nee @Margje, lormetazepam is niet hetzelfde als lorazepam maar alle benzo's lijken veel op elkaar. Ze vertonen lichte verschillen en lormetazepam wordt voornamelijk gebruikt als slaapmiddel terwijl lorazepam breder wordt ingezet.

In deze lijst worden ze allebei genoemd en kun je enkele eigenschappen vergelijken:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_benzodiazepines

 

Het is inderdaad sterk af te raden om in een keer te stoppen, zeker als je het zolang gebruikt hebt.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is te kijken of je het verdraagt als je een tiende deel van het tabletje weghaalt. Dat kun je doen met behulp van een scherp mesje, een  nagelvijltje en een precisieweegschaal.

Het wordt ook vaak aangeraden over te stappen op diazepam, omdat dit makkelijker is af te bouwen. Er zijn echter ook mensen die zeggen dat ze diazepam niet verdragen of die het geen prettig middel vinden.

Voor  afbouwschema's en informatie over benzo's zie bijvoorbeeld:

 https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
5 uur geleden zei Roeltje31:

Ik had een vraag. Ik kan diazepam ook niet verdragen. Kun je het ook overzetten op een ander middel?

Hi Roeltje,

Ik ken geen ander middel waar je het ook naar over zou kunnen zetten.

Weet je wel zeker dat je het goed gedaan hebt?

Als je veel last van spanningen hebt kun je 1 mg alprazolam het beste omzetten naar 20 mg diazepam.

Dat moet je ook niet in een keer doen maar als je 1mg zou willen overzetten zou je dat als volgt kunnen doen:

De eerste week zet je 0,25 mg om naar 5 mg diazepam en blijf je de resterende 0,75 mg alprazolam nog gewoon slikken.

De tweede week zet je de volgende 0,25 mg om, dus nu gebruik je 10 mg diazepam met daarnaast nog 0,5 mg alprazolam.

De derde week de volgende 0,25 mg, dus dan gebruik je 15 mg diazepam plus 0,25 mg alprazolam.

De vierde week gebruik je alleen nog 20 mg diazepam.

Daarna ga je pas afbouwen, in een langzaam tempo.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Roeltje31:

Ik slik nu nog 1,125 gram alprazolam. Hoeveel diazepam moet ik dan nemen?

Volgens Ashton komt 1mg alprazolam overeen met 20 mg diazepam.

1,125 mg komt dan overeen met 22,5 mg diazepam.

Volgens de meeste huisartsen komt 1 mg alprazolam overeen met 10 mg diazepam en 1,125 mg alprazolam dus met 11,25 mg diazepam.

Het lijkt me echter veiliger de tabel van Ashton aan te houden.

Tabel van Ashton: https://www.benzo.org.uk/manual/bzcha01.htm#24

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-3-2022 om 16:11 zei Roeltje31:

En hoe kun je dat dan het beste opbouwen en in nemen? In 1 keer overstappen? Sorry begrijp niet zoveel van dat tabel

Uitleg tabel:

Achter alprazolam zie je in de laatste kolom staan: 0.5

Achter diazepam zie je in de laatste kolom staan: 10

Dat betekent dat 0,5 mg alprazolam overeenkomt met 10 mg diazepam, dus 1 mg alprazolam komt overeen met 20 mg diazepam.

En nee, zoals ik al eerder zei moet je geleidelijk overstappen.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen:

 

De eerste week neem je 1 mg alprazolam en 2,5 mg diazepam.

De tweede week neem je 0,75 mg alprazolam en 7,5 mg diazepam.

De derde week 0,5 mg alprazolam en 12,5 mg diazepam.

De vierde week 0,25 mg en 17,5 mg.

De vijfde week  alleen nog 22,5 mg diazepam

Pas daarna ga je in een langzaam tempo afbouwen.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Roeltje31:

En van de diazepam afbouwen is niet zo moeilijk? Sorry voor al mijn vragen

Nou, van de diazepam afbouwen zal ook wel moeilijk zijn maar als je de overstap weet te maken naar diazepam is de afbouw waarschijnlijk wel gemakkelijker dan van alprazolam.

Bij alprazolam heb je pieken en dalen in werkzaamheid wat tot ontwenningsverschijnselen tussen de dosissen in leidt. Bij diazepam is dat veel minder.

Ook diazepam moet je langzaam afbouwen. Er zijn mensen die het te snel doen en op die manier de 0 weten te bereiken maar omdat diazepam vertraagd reageert op afbouwstapjes krijgen ze dan soms een paar weken nadat ze helemaal afgebouwd zijn te maken met hevige klachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-3-2022 om 12:28 zei Roeltje31:

Huisarts wil me geen diazepam geven. Ben jij ook bekend met cbd olie?

Daar heb ik geen ervaring mee.

Het belangrijkste is dat je niet te snel afbouwt.

Wat je vaak hoort is dat het enige wat werkelijk helpt de factor tijd is.

Het lichaam heeft nu eenmaal tijd nodig om te herstellen. Je moet dus geduld hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
2 uur geleden zei Roeltje31:

Ik krijg nu eindelijk diazepam van de huisarts maar in de aston manuel en op het forum zeggen ze dat je dat langzaam moet overzetten maar zei wil dit in 1 keer doen en moet mijn alprazolam inleveren

Ik heb het zelf twee keer in 1 keer omgezet zonder enig probleem, dat kan dus wel.
Van oxazepam > chloordiazepoxide > diazepam,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Roeltje31:

Voelde je trouwens beter met de diazepam?

Lang verhaal, in ieder geval werd ik raar van oxazepam.
Vermoedelijk vanwege de korte werking, je zit de hele dag op de wipwap.
Dat was in 2014, ongeveer zes maanden, hoeveel weet ik niet mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-4-2022 om 14:37 zei Roeltje31:

Ik krijg nu eindelijk diazepam van de huisarts maar in de aston manuel en op het forum zeggen ze dat je dat langzaam moet overzetten maar zei wil dit in 1 keer doen en moet mijn alprazolam inleveren

Hallo Roeltje.

Ik vraag me af waarom dat van je huisarts zo snel moet. Het is toch geen wedstrijd? Beter in een heel langzaam tempo je doel bereiken dan in een snel tempo de situatie nog erger maken dan hij was.

Je zei eerder dat je geen diazepam verdroeg. Dus blijkbaar heb je al eens geprobeerd over te stappen. En als ik me niet vergis ben je nu iets soortgelijks weer aan het doen. Waarom denk je dan dat het dit keer wel goed gaat als je het op dezelfde manier blijft doen?

Ik heb je al gezegd hoe ik hier over denk. Omdat je sterke angstklachten hebt denk ik dat het veiliger is de omzetting van Ashton aan te houden, dus 1 mg alprazolam omzetten naar 20 mg diazepam. En zoals Ashton adviseert de omzetting ook niet in een keer te doen maar over een periode van een paar weken.

Heb je je huisarts al gevraagd de Ashton Manual te lezen?

Of misschien vragen doorverwezen te worden naar een verslavingsarts. Die weten er vaak meer vanaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Hallo allemaal

Ik ben gisteren van xanax xr 0.5 2 x daags en 2x 0.25 alprazolam overgezet naar 20 mg diazepam 

ik wil gaan afbouwen ( ook omdat xanax steeds niet leverbaar is en ik toen schrok hoe afhankelijk ik dus ben) maar nu lees ik hier dat ook deze overstap geleidelijk moet

ik zit helemaal kapot hier in een stoel shaken nou ja alles wat jullie kennen

bedankt voor jullie inzichten 

Ik vond vanochtend dit forum ga me inlezen 

ik heb nog wat alprazolam achtergehouden dus kan nog meenemen in het overgaan naar de diazepam

verder heb ik ook een huisarts die niets weet

zij wilde mij zo laten stoppen en toen ik dat uitlegde ging ze diazepam 2 mg geven

ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...