Spring naar bijdragen

Niet slapen ondanks 10mg diazepam. Overgezet van temesta voor afbouw


Aanbevolen berichten

Beste forumgenoten.  

Sinds febr. Jl. Aan slaap medicatie benzo's geraakt. Ene na andere medicament. Niets hielp. Sinds jl. Vrijdag van 1.5 mg temesta over naar diazepam voor afbouw. Eerst 6 mg. Heel ziek van geweest. Was te weinig. Sinds 2 dagen 10 mg. Valium. Slapen.. Ho.maar.

Is dit nu insomnia door benzo tolerantie? Is iemand hiermee bekend en zo ja hoe hiermee om gegaan?

Hele leven in 3 maanden stuk...

Verdrietig en bang hoe verder....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Hoeverder,

Waarschijnlijk zal het de komende dagen beter gaan want diazepam (valium) is een langwerkende benzo en heeft minstens een week nodig om de bedoelde concentratie in het bloed te bereiken. Temesta, beter bekend onder zijn chemische naam lorazepam is een relatief kortwerkende benzo. Dus als je van de ene dag op de andere van lorazepam (temesta) overstapt naar diazepam doet lorazepam de eerste dag na de overstap niet veel meer, en diazepam is ook nog maar weinig effectief. Logisch dus dat je dan klachten krijgt.

Een betere methode is de omzetting niet in een keer te doen maar in stapjes, waarbij je bijvoorbeeld de eerste week 0,5 mg lorazepam omzet naar 4 mg diazepam en daarnaast nog gewoon 1 mg lorazepam blijft gebruiken. De tweede week zet je dan de volgende 0,5 mg lorazepam  om in 4 mg  diazepam en daarnaast blijf je dan nog 0,5 mg lorazepam gebruiken en de derde week gebruik je alleen nog 12 mg diazepam.

Deze methode van stapsgewijze omzetting wordt ook aanbevolen door Ashton. Zie Ashton Manual, via Google te vinden in het Nederlands en Engels.

Als je een benzo neemt tegen slapeloosheid en je neemt die dagelijks dan is de werking tegen slapeloosheid na ongeveer 2 weken verdwenen, en vervolgens maak je je alleen maar afhankelijk van de benzo, met alle narigheid van dien.

Probeer eerst maar eens voldoende stabiel te worden op de diazepam

Misschien dat je als richtlijn zou kunnen aanhouden een afbouw van 1 mg diazepam per week. Daarvoor heb je tabletjes van 2 mg nodig. Het zou kunnen dat je het sneller kunt en het kan ook dat dit nog te snel is en dat de stapjes kleiner moeten zijn. Dat zou je dan kunnen doen met behulp van een precisieweegschaaltje en een nagelvijltje. 

Men kan wel zeggen dat het beter is te langzaam af te bouwen dan te snel. Luister hierbij naar je symptomen en of die dragelijk blijven.

Ik wens je een succesvolle omzetting en afbouw toe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Karel12, dank voor je uitgebreide reactie!

Intussen gisteren in paniek weer huiarts geraadpleegd want weer hele nacht niet geslapen met klachten.....

Advies; 

10mg diazepam doorgaan 1xdd 's avonds. Verder toevoegen quetiapine 25 mg voor de nacht om te slapen. Voor het eerst sinds maanden op geslapen...

Extra 3x o.5 mg temesta overdag. Dit wil ik niet want was juist hiervan overgezet naar valium om te gaan afbouwen!!! Ga ook proberen dit niet op te volgen...

Nu zoals je zegt eerst stabiel worden op de valium ... Wat een nare gevolgen door die omzetting en doseringswissellingen.....( had idd anders gekund en gemoeten...) en dan dit gaan afbouwen. Rustig aan en naar bevinden... 

Hoe met de gisteren hiernaast gestarte quetiapine.... Weet ik nog niet... Nog te overleggen met huisarts... Niet alles tegelijk. Nu eerst stabiliseren met de diazepam 10 mg om dat te kunnen gaan afbouwen, denk ik nu.

Nomaals dank voor je reactie. Fijn deze betrokkenheid te ervaren!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Karel, dank voor je uitgebreide reactie!

Intussen gisteren weer huiarts geraadpleegd want weer hele nacht niet geslapen....

Advies; 

10mg diazepam doorgaan 1xdd 's avonds. Verder toevoegen quetiapine 25 mg voor de nacht. Voor het eerst sinds maanden op geslapen...

Extra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Hoeverder,

Quetiapine wordt inderdaad wel voorgeschreven bij slapeloosheid. Het is een atypisch antipsychoticum dat in lage dosis voorgeschreven wordt bij slapeloosheid.

Wat ook wel gebruikt wordt is  een heel lage dosis van het antidepressivum mirtazepine, dat dan slapeloosheid tegengaat. Ook promethazine, wat een sufmakend anti-allergiemiddel is wordt wel gebruikt.

Ik zou inderdaad proberen nu van de lorazepam af te blijven, want een combinatie van lorazepam en diazepam schiet niet op.

 

Ik ben op het ogenblik eigenlijk niet aan het afbouwen maar sta nu al bijna een jaar op 0,13 mg lorazepam. Ik ben van plan pas eventueel verder te gaan met afbouwen als ik me ongeveer even goed voel als toen ik met afbouwen begon, en dat is nog niet het geval.

Ik ben er niet zeker van dat ik naar 0 kan, omdat ik al serieuze klachten had voordat ik aan de lorazepam begon en die nu al zeer lang slik. Ik gebruik ze niet dagelijks maar ongeveer 4 maal per week, dus ik moet er rekening mee houden dat ze nog enig effect hebben en dat ik ze misschien niet kan missen.

Daarom mik ik niet rechtstreeks op de 0, maar wil er eerst van overtuigd zijn dat de 0.13 mg haalbaar is.

Ik ben wat dat betreft wel een grote uitzondering want er zijn volgens mij maar heel weinig mensen die zoiets doen, dus spiegel je vooral niet in mij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Karel,

Ik zal echt trachten niet de temesta opnieuw te gaan gebruiken.

Straks weer overleg met huisarts.

Misschien quetiapine wat hoger... 

Ik weet het ook niet. 

Wat dapper dat je al zo lang volhoudt met afbouw van de lorazepam. RESPECT!!

HGR.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Hoeverder

Je zou eventueel de diazepam nog kunnen verhogen naar 15 mg. Dan zou de omzettingsfactor 10 zijn en dat is de waarde die Ashton gebruikt. Er zijn er die dat doen. Je zit daarbij  wel aan de hoge kant maar het maakt de overgang waarschijnlijk wel makkelijker. In Nederland wordt meestal een factor 5 gebruikt.

Waarschijnlijk zul je je na verloop van een week nog wel wat beter gaan voelen, ook op deze dosis, dus je zou er ook voor kunnen kiezen nog even vol te houden zo.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...