Spring naar bijdragen

Door het oog van de naald

Kaia

Aanbevolen berichten

Hoi voor iedereen die dit leest,

Ik ben een vrouw van 42, die na een nogal verknipte jeugd de afgelopen 25 jaar steeds maar bezig is geweest met het opvullen van een leegte door te vluchten in een andere wereld, waarvan die met wijn 10 jaar geleden nog de meest onschuldige leek.
Ondertussen drink ik dus al jarenlang met gemak elke avond binnen een paar uurtjes een hele fles wijn leeg, en verheug ik me ook in gezelschap altijd op de avonden, als het weer 'mag' (al is dat 'mag' wel heel erg 'moet' geworden), zodat ik weer lekker los kan gaan.
Al heel lang is er dat stemmetje in mijn hoofd die zegt: "Kaia, je bent gewoon alcoholist", maar doordat ik 'smorgens nog niet begin en het in bepaalde omstandigheden ook dagen kan laten, en mijn omgeving mij niet serieus neemt omdat ik verder goed funktioneer in een verantwoordelijke baan, schuif ik het steeds maar naar voren en zo gaat de tijd verder en verder en verder.....
Totdat.....ik me gisteren een hoedje schrok bij de huisarts: heb sinds 3 weken pijnen in rechter flank, met uitstraling naar onder en bovenrug, en afwisselend staan mijn boven en onderbuik in brand.....en ja hoor: mijn lever voelt hard aan. Drank maakt dus echt meer kapot dan je lief is, niet alleen doordat ik me heel vaak schaamde om de drempels die erbij wegvielen, maar vooral omdat het leven me zo dierbaar is en ik niet langer slachtoffer wil zijn van m'n verleden: ik ben nu een volwassen vrouw en wil naar voren kijken, niet meer blijven hangen in vluchten die de gaten op moeten vullen, en dan onherstelbaar ziek worden....
Hoogstwaarschijnlijk is het nu nog reversibel als ik stop (vlgs mijn huisarts moet ik eerst 2 glaasjes blijven drinken, want als ik nu ineens stop krijgt mijn lever het heel zwaar???), vandaar de titel van dit bericht, en met het laatste loodje bedoel ik dat ik al veel destructieve dingen heb moeten afleren, nu nog de alcohol!
Ik ben iemand die graag leest&schrijft en hoop hier veel gelijkgestemden te vinden om elkaar te kunnen steunen en versterken, want ik ben ervan onvertuigd dat we net zo kunnen genieten (misschien nog wel veel meer, nl zonder stoorzenders als katers of schuldgevoel), leuk en gek kunnen zijn zonder die k*tverslaving!

Kaia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kaia,

more alcohol in lesser quantaties is mij bekend, maar of dit voor je lever is???? acht dat het alleen ter voorkoming van 'n Delirium was.
Welkom in elk geval, goeie stap. Lees maar mee op ditjes en datjes van vandaag, en zo te horen gaat dat schrijven ook wel komen. Doe het bij de dag, dat stoppen.

Groets, Haddock

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Kaia,

Goed dat je hier bent! Dapper van je om je probleem onder ogen te zien en er iets aan te willen doen! Op de dagdraad wordt iedere dag door mensen geschreven. Schrijf zelf ook mee als je zin hebt. Je zult merken dat je heel veel aan het forum kunt hebben: steun en (h)erkenning. De internetbehandeling schijnt ook heel goed te zijn. Die heb ik zelf niet gevolgd. Ik heb vorig jaar een klinische behandeling gehad en had in juli een tamelijk ernstige - eendaagse - crisis. Nu weer vastbesloten op de goeie weg.
Ik hoop dat je die ook vindt, met hulp van iedereen hier.

Hartelijks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kaia
Wekom op het forum..je doet er goed aan hier je ellende van je af te schrijven..we zijn een en al oor en hebben misschien nog wel goeie raad ook of voelen herkenning.
Ik zelf ben 47.5 en heb 32 jaar teveel gedronken...ook een slechte jeugd waardoor de roes maar al te dankbaar werd gevonden....mijn man leren kennen 20 jaar gelden omdat de ene alcoholist de andere herkende...samen verder en nu 11 jaar aan het minderen...dit is mijn tweede serieuze stoppoging van meer dan een week. in 2001 een keer zonder enige hulp 5.5 maand gestopt met mijn man. We voelden ons zo goed dat we bang waren dat vrienden ons weer aan het drinken zouden brengen...dus gingen we in Schotland wonen...waar niemand ons kende...maar even in de berekening vergeten dat mijn hele schoonfamilie alcoholisten zijn...of was dat gewoon oostindische domheid.
Maar goed nu weer gestopt en ben nog steeds op koers...heb het niet droog kunnen houden maar ben wel Alcohol De Baas (ADB) en geestelijk is de drang een stuk verminderd met name door het schrijven op het forum maar ook de door de internetbehandeling die je bij Alcohol de Baas kunt volgen. Het is anoniem en gratis en die kan ik je echt aanraden. Ze leren je wat je risicogedachten/situaties/momenten zijn en wat voor helpende gedachten je kunt gebruiken om die momenten te overkomen.
Ga er voor...geef jezelf die kans om te ontsnappen.
Ik las vandaag in een boek De verslaving voorbij van Jan Geurtz...dat elke keer dat je kunstmatig ontsnapt aan een negatief gevoel over jezelf, je dat negatieve gevoel versterkt en wordt de onvrede met je situatie en jezelf groter en de behoefte aan een ontsnapping daaruit sterker.
Talking about .....vicieuze cirkels...hieraan wil ik dus ontsnappen.
Schrijf mee op ditjes en datjes en klik op de datum van vandaag ...daar schrijven we.
En succes in je gevecht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie snelle reakties, ik lees idd erg veel herkenning en het doet me echt heel erg goed te weten dat ik hier niet alleen in ben! En jullie zijn al zo goed op weg!!!
Gek, ik ben in januarie mbv een ander forum met roken gestopt (en dat is goed gelukt! dus ik ken de valkuilen van verslaving wel zo'n beetje denk ik), maar me hier aanmelden en zo even met de feiten op de neus worden gedrukt dat ik echt een alcoholprobleem heb, voelt heel anders.....er is ook meer schaamte in het spel: door te stoppen met roken krijg je alleen maar complimentjes, maar stoppen met drinken zal ik zeker niet aan de grote klok kunnen hangen.
*haddock: ik kan ook nergens vinden dat de lever een langzaam afbouwproces nodig heeft, misschien heeft m'n huisarts het gezegd omdat hij denkt dat minderen een grotere kans van slagen heeft? Aan de andere kant: ik kan helemaal geen maat houden, dus is stoppen niet veel gemakkelijker?
*RJB: komende tijd zal ik zeker de dagraad gaan checken...vooralsnog probeer ik, met jullie hulp, mezelf een internetbehandeling te geven...ik weet dat er vastbeslotenheid voor nodig is, die heb ik nu voor 90%, de andere 10% zitten nog in de shock van de realiteit en de pijn aan mijn lever...ik drink deze dagen natuurlijk niet, maar het idee moet nog even inzinken, merk ik.....
*safidepafi: ik moest wel erg lachen om jullie Schotlandavontuur, maar alle gekheid op een stokje: ik vind het geweldig van jou en je man dat jullie die cirkel doorbroken hebben, moge er maar heel veel mooie, constructieve voor in de plaats komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Kaia,

Eerst welkom hier.

Ik heb niet zo een lang drankverleden, maar wel erg veel gedronken.

Mijn man en ik dronken bij het eten altijd een glas en een voor het slapen gaan.
Rond 2000 begon ik ook een glas wijn te nemen tijdens het koken voordat hij thuis was.
Vervolgens ging ik er ook eentje nemen tussen het eten en voor het glaasje van voor het slapen gaan.
Zo zat ik al op vier. Het werden er steeds vroeger en steeds meer.
In maart 2005 vroeg mijn vriendin annex pianodocente hoeveel ik dronk. Ik dacht een fles, maar ben gaan turven, het was gemiddeld 2,5 fles wijn per dag. Ik ben toen op eigen houtje gaan minderen en augustus van dat jaar zat ik nog maar op 1 fles. Toen kreeg ik echter te horen dat mijn baas stopte met zijn activiteiten en dat ik dus ontslagen werd. Paniek. Ik ben toen bij de Bouman geweest, dat kwam allemaal maar langzaam op gang. In november kwam ik dan bij de verslavingsarts. Die gaf me Campral en een Libriumkuur. Van die Libriumkuur raakte ik helemaal van de aarde. De Campral sloeg bij mij niet aan (alleen de bijwerking diarree), na lang aandringen kreeg ik Revia (= Natrexon), maar die sloeg evenmin aan en ik viel er van in slaap. Ik ben gestopt met de behandeling en ben met veel terugvallen een 2,5-3 maanden droog geweest. Na mijn vakantie kreeg ik een gigantische terugval (ging ruim 3 flessen per dag drinken rondom de klok) en ben maart dit jaar hier terechtgekomen. Ben met de internettherapie begonnen en ben gestopt. Als ondersteuning heb ik bij de huisarts Refusal gevraagd. Sindsdien drink ik niet meer. Ik ben heel erg tevreden over de internetbehandeling.
Let wel Refusal of Antabus (dat is het andere merk) is geen trekremmer, maar als je er alcohol bij gebruikt, wordt je gelijk ziek. Bij mij werkt het uitstekend om eraf te blijven. En ik blijf het nemen tot minstens maart volgend jaar.
De enige bijwerking die ik er van heb is een slechte smaak in mijn mond en een beetje slechte adem.
Verder slik ik al sinds november 2005 Thiamine (= vit. B1), nodig om de tekorten aan vitamine B1 aan te vullen.
Campral en Revia zijn trekremmers, maar met de laatste moet je een medicijnenpaspoort op zak hebben, het is gevaarlijk in combinatie met verdovingsmiddelen die zij bij operaties gebruiken.

Een lang verhaal, en dan heb ik me nog niet voorgesteld. Ik ben een vrouw, 47,5 met man, zoon (19,5) en dochter (bijna 17).

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Je kunt ons vergezellen op ons dagdraadje, dat vind je bij FORUMS > Alcoholdebaas > Ditjes, datjes & dagdraad> (en dan de dag van vandaag).
Om een bericht te plaatsen, klik je op Antwoord bij eender welk bericht. Om het bericht te plaatsen klik je op Op Discussie antwoorden. Je bericht verschijnt onderaan.

Ik hoop je snel op het draadje terug te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kaia!

Wat een herkenbaar verhaal, het zou zo het mijne kunnen zijn.

Ik dronk eerst minstens een fles wijn op een avond leeg en toen 'de knop om was' ben ik eerst begonnen met minderen. Ik kocht van die kleine flesjes wijn waar twee glazen in zitten, dit om niet in de verleiding te komen om tóch nog maar een glas te nemen. Ik wilde dit in eerste instantie een week volhouden en dan de week erop wat alcoholvrije dagen inlassen.
Het ging echter zo goed en door de verhalen van anderen hier te lezen, besloot ik na 3 dagen dat ik die dag maar eens niet ging drinken.
De volgende dag deed ik hetzelfde. en de dag erna, en erna. Ik zit nu op de tiende dag (een beginnetje dus) en ik voel me zoveel beter zonder alcohol. Ik sta op met een helder hoofd en heb veel meer zin om dingen te ondernemen. Voel me veel fitter. En stukken minder depressief.
De eerste dagen waren lastig omdat ik toch wat last kreeg van ontwenningsverschijnselen maar nu zijn deze zo goed als verdwenen.

Als ik het kan, en de anderen hier, kan jij het ook!
Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

*CPAS: wat een verhaal, van een glas tot een fles tot 3 flessen.....voordat je het weet ben je daar, en dan je hele traject met medicijnen...heftig allemaal hoor, maar ben wel heel blij voor je dat je uiteindelijk het gewenste resultaat hebt bereikt, goh zeg dat gaat ook niet zomaar, jij verdient wel een dikke pluim!!!

*femmy: het doet goed te lezen dat er hier meerderen de "elke avond 1 fles of meer"-verslaving hebben, weet je, ik heb heel lang gedacht dat dat niet zo'n probleem was (tegen beter weten in natuurlijk, want hoevaak voelde ik me niet beroerd, onzeker op m'n werk, bezorgd om m'n veranderende stoelgang, angstig door m'n geheugenverlies, paranoia-aanvallen etc etc etc). De optie van medicijnen staat nu nog ver van mij af (ik heb er nog nooit eerder over nagedacht), maar in jouw geval, als je er al zo lang over nadenkt en jezelf dus bewezen hebt dat je dat extra zetje in die goede richting nodig hebt, vind ik het heel heel dapper als je daar gewoon voor gaat!!! Ben erg benieuwd naar je ervaringen! Mijn huisarts heeft mij trouwens met een glimlach naar huis gestuurd: ik gaf aan bang te zijn voor cirrose en heb hem eerlijk verteld wat ik drink (ehm dronk ;-)), hij raadde mij alleen maar aan het bij 2 glazen per dag te houden. Ik ben blij dat ik hier wel bevestiging krijg voor de ernst van mijn probleem!

*xienix: weer zo iemand die net zo dronk als ik (inclusief de kleine flesjes pogingen!), wat super dat je het nu al 10 dagen WEL ziet ;-))) Wat heerlijk hoe positief je het ervaart, ik heb vorig jaar zomer eens 3 weken niet gedronken, en werd ook een ander mens daarvan: inderdaad zin in de dag bij opstaan, veel meer eruit halen en -ook naar anderen toe- veel minder wisselende stemmingen. Hoe stom kan je zijn om dan weer in no-time via sociaal-drinken naar thuis-drinken te komen. Wat is het toch fijn dat we onszelf een tweede (of derde, whatever) kans kunnen geven! En nu volhouden hoor, ik volg je op de voet!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaia
Als je de internet behandeling doet kun je van hun een papier downloaden die aangeeft dat je een behandeling doet bij de verslaving zorg wat je schreef over je huisarts

quote:

Mijn huisarts heeft mij trouwens met een glimlach naar huis gestuurd: ik gaf aan bang te zijn voor cirrose en heb hem eerlijk verteld wat ik drink (ehm dronk ;-)), hij raadde mij alleen maar aan het bij 2 glazen per dag te houden. Ik ben blij dat ik hier wel bevestiging krijg voor de ernst van mijn probleem!

is voor velen van ons heel herkenbaar..ik heb al wel 10 huisarten verteld dat ik teveel dronk en werd ook altijd met een lachje de wachtkamer weer in geschoven of met zo'n opmerking die ik laatst kreeg toen ik me zorgen maakte over mijn geheugen verlies en op aanraden van mijn contactpersoon hier om een hersens scan bij een neuroloog kon vragen . weet je wat de de dokter zei: 'Nou ik had nooit gedacht dat jij zoveel kan drinken'..en dat was het dan.

Dus of van dokter veranderen of eisen dat je een echo krijgt om naar je lever te kijken. Zowiezo je bloed laten prikken voor een leveronderzoek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safidepafi, wat vreemd he, dat een toch wel veel voorkomend bekend probleem als alcoholisme door huisartsen zo onderkend wordt.....alsof je er eerst als een zwerver uit moet gaan zien en niet meer goed in de maatschappij kan funktioneren...en ook door vrienden hoor: telkens als ik mijn zorgen uitsprak over mijn eigen gedrag, schoven ze het weg alsof het niets was en ik er niet zo'n punt van moest maken (terwijl ze zelf dus echt VEEL en VEEL minder (lees: normaal) drinken!!)!
Over de echo en het bloedonderzoek: eerlijkgezegd durf ik dat niet op het moment, ik weet: het is struisvogel-politiek, maar de laatste dagen is de leverpijn een stuk afgenomen, en de enige consequentie van die onderzoeken zou toch zijn dat ik moet stoppen met drinken, en dat doe ik nu toch al? Verder heb ik het internet afgeplozen over "levervriendelijke" dieeten: zo vet- en suikerarm mogelijk, wortelsap, bietensap, en mariadistel. En dan heb ik me hier aangemeld, meer kan ik toch niet doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kaia, welkom hier. Zelf ben ik hier nu drie weken en drink ook drie weken niet meer.
Het doet er niet zo toe hoeveel iemand drinkt om alcoholist te zijn. Mannen b.v. kunnen meer verstouwen als vrouwen. Grote gespierde vrouwen meer in verhouding met kleine magere mensjes etc. Je voelt zelf het beste of je de alcohol nog de baas bent of niet. Als de alcohol je leven gaat overnemen, tja dan noem ik het een verslaving. Ik ben in ieder geval alcoholiste, ik schaam me er niet meer voor, maar hang het ook niet aan de grote klok. Mijn naaste omgeving durf ik nu gerust te zeggen dat ik niet tegen alcohol kan, als je me een glas geef, drink ik zo de fles leeg, dus doe maar wat anders.
Succes ermee!!! (ja ik wil trouwens ook stoppen met roken, daar is dus ook al een site voor. Over een paar maanden eens proberen!!!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel An, da's een goeie trouwens wat jij tegen je omgeving zegt! Als je wil stoppen met roken heb ik heeeeeel veel tips, ben er nu 8 maanden vanaf en klaar mee (al zal ik altijd op mijn hoede moeten blijven, achja zo gaat dat met verslavingen), maar first things first, ik heb je net al gefeliciteerd in het dageraadje, fantastisch hoe goed ook jij met jezelf bezig bent, hou vol hoor!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het beste wat je inderdaad kan doen is al die lever vriendelijke ingrediënten tot je nemen...heb je al een sapcentrufuge dat is ook een aanrader...doordat de pulp niet bij het sap zit kan je lichaam het sneller opnemen in je lichaam en beter.
Een mix van rode bieten appelen selderij wortel bv geeft heel veel energie en is zalig en heel gezond.
eEn je moet nu toch ook nieuwe dranken vinden want het water komt je neusgaten wel uit na een tijdje.
er is hier een draadje aan gewijd onder Tips en adviezen waar je allerlei lekkere drankjes kan vinden...die er bestaan naast dat andere 'gif' wat we normal dronken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tnx voor de tip, ik heb een sapcentrifuge, dus dat recept ga ik zeker proberen (de energie is zeer welkom)! En die met verse gember lijkt me ook wel spannend.....vooralsnog staat m'n keukenkastje nu helemaal vol met allemaal soorten kruidenthee, eigenlijk veel lekkerder dan alcohol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Hoi,

Heb net een megaboost gekregen van je leuke stuk bij mijn voorstel draadje. Dank je wel. WE komen er wel, was wel geschrokken van jou verhaal hoor. Beter te halve gekeerd...en ook al gestopt met roken, we gaan allemaal beregezond worden hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...