Spring naar bijdragen

14duizend euro vergokt, hoe gaan we financieel verder?


Annieanoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben op zoek naar jullie ervaringen. Mijn vriend heeft via apps, waarmee je kunt beleggen, het afgelopen 1.5jaar 14duizend euro opgemaakt. Hier ben ik sinds een week achter. We zijn samen stappen aan het zetten om alles weer op orde te krijgen, en passende hulp te zoeken. 

Het volgende punt vinden we lastig. Dankzij ons spaargeld, hebben we gelukkig geen schulden, en zelfs nog wat spaargeld over. Maar hoe gaan we hiermee om? De laatse maanden heeft hij al niks gekocht, vanwege zijn schuldgevoel. Maar nu? Moet hij het geld 'terugbetalen' aan ons, moeten we het achter ons laten? Het voelt voor mij erg makkelijk als we doorgaan zoals voorheen, want hij merkt financieel dan geen gevolgen. Maar ik wil ook niet bepalen wat hij wel of niet mag kopen.

Wat is het beste in zijn belang? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? 

Groetjes AnnieAnoniem! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, 

Interresante vraag en het is wel een puzzel. Vanuit jou kant heeft hij ook een deel van jou spaargeld vergokt. En normaal gesproken zou je zeggen je betaald mij het gedeelte weer terug. Maar als je ooit hebt gekozen om gezamenlijk een financiën te runnen ga je dan ook niet akkoord met elkaars financiële uitgavenpatroon. Lijkt me ook lastig om bij spaargeld te bepalen wat van jou is en van hem. Niet het hele bedrag wat hij vergokt heeft is van jou en ook niet van hem. Pfff lastig. Het heeft mij altijd geholpen met een schone start weer te beginnen. Als ik stopte en ik moest nog veel terugbetalingen doen was dit een grote trigger om weer te beginnen. Even proberen om geld terug te winnen. Met als gevolg vaak nog meer geld in een bodemloze put. 

Vanuit mij gedachte zou ik een grote streep eronder zetten en blik op de gezonde toekomst. Zou wel de voorwaarden stellen van hulptraject afmaken en dat jij vanaf nu alleen bij het spaargeld kan. 

Groet Xsanny 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien nog een idee. Als je vriend een eigen inkomen heeft kun je bespreken of hij daaruit niet een vast bedrag per maand in de spaarpot terug kan stoppen totdat het verlies is goedgemaakt. Dat maakt het tastbaar hoe lang het duurt het terug te winnen uit normale inkomsten. Maar je moet dan ook geen extra aflossingen uit nieuwe gokjes accepteren, anders kan  het inderdaad een trigger zijn om dat weer te gaan proberen. Mocht hij het niet na kunnen laten weer te gaan speculeren dan zal hij dus bij zijn budgetinschatting rekening moeten houden met de afgesproken aflossing van de nog lopende schuld. Een vaste aflossing per maand lijkt me daarom het beste. Dat geeft duidelijkheid.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...