Mark77 Geplaatst 20 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 20 oktober 2008 Hallo allemaal,Dit is voor mij de eerste keer dat ik mezelf waag bloot te geven over mijn alcoholgebruik. Ik ben (tot op heden) een onverbeterlijke zeeuwse zuipschuit van 31 jaar. Sinds mijn 14e ben ik verslingerd aan die dekselse drank, en vrees dat het einde voorlopig niet in zicht is. Het ontbreekt mij aan motivatie om alcohol geheel uit mijn leven te bannen. Ik ben alleenstaand, en er is verder niemand die mij tegenhoud. Natuurlijk moet je willen stoppen voor jezelf. Maar, volgens een recent bloedonderzoek is mijn lever en verdere lichamelijke gezondheid prima in orde. Ook heb ik een goed sociaal leven. Ik werk en ga zelfs sinds kort weer naar school. Daarbij heb ik hobby's, en sport ik veel. Maar...de drank blijft een grote rol spelen. Ik kan gewoon niet normaal uitgaan, naar feestjes of zelfs gewoon rustig TV kijken zonder een lading bier, wijn of whiskey in mijn kraag te mikken. Zelf weet ik heel goed waarom ik mezelf ooit zo heb gestort op de drank. Maar daarover wil ik mij nu nog niet direct uitlaten. Eerst zou ik graag van jullie kant iets horen. Ik heb heb echt vertrouwen nodig beste mensen. Ik hoop dat we iets van elkaar kunnen leren.Groetjes Mark77 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 20 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 20 oktober 2008 Hoi Mark,goed dat je hier bent en jezelf dit afvraagt, dat waarom.Volgens mij kun jij er heel goed tegen, soms niet zo handig.Deze ouwe l*l (niet zo oud als m'n avatar, hoor) heeft tot 'n paar jaar geleden ook veel gedronken en zich aardig gehandhaafd. Goeie baan, relatie, etc.. Nooit ziek, nooity overgeven, ff kop schudden na paar uurtjes slaap en weer gaan. Ineens ging de kaars uit, en trok ik de hoeveelheden slechter. Ben in 'n paar jaar veel ouwer geworden, qua verschijning, niet qua gemoed. En vaak erg moe. En nu dus gestopt. Had beter 'n paar jaar eeerder gekund, dus ik zou zeggen: ga ervoor.Groets en succes, Haddock Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pico Geplaatst 20 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 20 oktober 2008 Hallo Mark77, welkom ik ben zelf ook nog maar een halve week hier, je groeit er vanzelf wel in. Ik heb deze dagen al heel veel steun ervaren en dan kom je vanzelf met je verhaal op tafel.ik wens je veel succes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mark77 Geplaatst 21 oktober 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 21 oktober 2008 Hallo iedereen,Allereerst wil ik bedanken voor jullie reacties.Jullie zullen ongetwijfeld gelijk hebben dat het lichamelijke verval ineens accuut kan gaan intreden als ik op dezelfde voet verder blijf gaan. De kruik gaat te water tot het breekt, nietwaar? Ik weet gevoelsmatig dat ik eens de prijs zal moeten betalen.Misschien ben ik ergens ook wel bang om te stoppen en vervolgens tot de ontdekking te komen hoe ver ik mijzelf heb uitgeput. Maar even een vraagje aan iedereen die er op wilt antwoorden: Heeft jullie alcoholgebruik een duidelijk aanwijsbare oorzaak in psychologische zin, of is het genieten van het 'Bourgondische leven' gewoon ongemerkt uit de hand gelopen? ------------------------------Haddock,Ben je nadat je merkte dat de hoeveelheden drank minder goed te verwerken waren nog lang doorgegaan? Of heb je tijdig naar dit signaal geluisterd? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kaia Geplaatst 21 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 21 oktober 2008 Hoi en van harte welkom hier Mark,Tja, waarom schiet de 1 door en kan de ander wel maat houden, waarom heeft de 1 geen rem en de ander wel? Zit het in de genen, komt het door psychische oorzaken of door (oude) spanning en verdriet, of gewoon door de wens om steeds meer bevrediging te vinden, uit een ontevredenheid of omdat het nu eenmaal zo gelopen is, is het allemaal niet meer dan tot verslaving geworden gewenning? Ach wat doet de oorzaak er ook eigenlijk toe, het zijn immers allemaal mogelijkheden die geleid hebben tot hetzelfde ongewenste alcoholmisbruik, en eenmaal daar beland zal iedereen de keuze moeten maken er aan onder door te gaan of er geestelijk en/of lichamelijk van af te kicken. Ik had al wel jaren een stemmetje in m'n hoofd die zei: 'Kaia, je hebt een alcoholprobleem', maar dan negeerde ik het weer want ik funktioneerde toch goed op m'n werk en ik had zoveel lol en ging lekker uit m'n bol en het was sociaal zo geaccepteerd.....alles wat ik weet is dat dat je naar je stemmetje moet luisteren, want het wordt steeds moeilijker en hoewel je ogenschijnlijk nog gezond lijkt, vergis je niet: als het niet meer gezond is, is het misschien wel te laat! Te vaak wachten we op momenten dat er echt iets fout gaat voordat we daadwerkelijk genoeg motivatie hebben om iets te veranderen, gek eigenlijk. Mijn leven was nog nooit zo spannend/gek/veranderlijk/helder/mooi/echt/etc etc etc sinds ik die hardnekkige hang aan verslavingen heb aangepakt (ahum, nu nog de koffie en de chocolade), ik ben nu echt wie ik ben, zonder rookgordijn, zonder alcoholroes, zonder me door middelen te laten weerhouden om mezelf in volle glorie verder te blijven ontwikkelen, en dat laatste is een ervaring die mij dag voor dag weer blijft stimuleren om dit pad te blijven volgen. Dat gun ik jou ook, hoe eerder je begint, hoe langer je kan groeien!Liefs,Kaia. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mark77 Geplaatst 21 oktober 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 21 oktober 2008 Kaia,Je spreekt over genetische aanleg, psychologische oorzaken, oude spanningen en verdriet. Nou, ze zijn alle bij mij van toepassing eerlijk gezegd. Maar, het oude zeer...ja daar moet ik toch echt wel mee aan de slag denk ik. We hebben ieder ons eigen verleden welk ons heeft gevormd tot wie wij nu zijn. Zelfmedelijden is natuurlijk onzinnig, maar het helpt denk ik wel wanneer ik in mijn geval erken dat er onverwerkte zaken onder mijn warme dekentje van drank verborgen liggen.Ik leef zoals ik het kan, niet zoals ik het wil.En ja, je hebt absoluut gelijk dat wanneer mijn lichaam gebreken gaat vertonen het misschien al te laat is.Bedankt voor je reactie.Groetjes Mark Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
plusjamais Geplaatst 21 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 21 oktober 2008 Mark.Ik begrijp heel goed dat je probeert te zoeken naar het waarom van je alcoholgebruik. Naar mijn idee zijn alcoholgebruik en de dingen die je in je leven meemaakt twee afzonderlijke zaken.Door je alcoholgebruik schuif je je problemen wel op de achtergrond en zit je je natuurlijk al jarenlang te ergeren aan dit alcoholgebruik. Als je ophoudt en lees maar eens wat er dan voor problemen allemaal kunnen ontstaan, dan komt de andere problemen ook opeens weer heel acuut naar boven. Ikzelf ben tot nu toe ontsnapt aan de lichamelijke bijwerkingen van het afkikken. Kan nog komen denk ik dan maar. De problemen waarmee ik worstel zijn deze weken heel erg aanwezig. Zet die voor jezelf nu vast op een rijtje en kijk wat eventueel de mogelijkheden zijn om hier wat aan te doen.Persoonlijk ga ik woedetherapie volgen, rebalancing en intuitief schilderen in afwachting van mijn internetbehandeling. Ik probeer ook weer piano te spelen. Al met al dichter bij mezelf te komen.Maar vooral, laat die eerste staan, maak de fles niet open en schenk de eerste niet in.Ga ervoor! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kaia Geplaatst 21 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 21 oktober 2008 Hoi Mark, Bij mij waren/zijn ze ook allemaal van toepassing, daarom weet ik ze ook zo goed Super toch dat je erkent bij jezelf dat er werk aan de winkel is,dat is het begin van een heel mooi veranderingsproces, om te gaan leven zoals jij het wil!Ik hoop dat je het jezelf gunt die onverwerkte dingen aan te (blijven) pakken, dat je het aangaat als een avontuur in en met jezelf (voor mij was het een hele ontdekking hoe verrassend ik voor mezelf heb kunnen zijn!), en dat je er ook alle hulp bij durft te vragen want een ander kan nu net die spiegel voor je zijn die je jezelf niet voor kan houden.Ik zou het heel mooi vinden om jou hier een beetje te kunnen volgen van zeeuwse zuipschuit tot het mooie mensje die je van binnen al die tijd al was. People need people, en IEDER mens heeft het in zich en verdient het om gelukkig te zijn Liefs,Kaia. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mark77 Geplaatst 21 oktober 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 21 oktober 2008 Plusjamais,Bedankt voor je reactie. Zelf probeer ik net als jij ook creatieve bezigheden aan te wenden om uitdrukking te vinden. Ik schilder wat, maar wanneer ik niet tevreden ben loop ik al gauw gefrustreerd richting de kroeg. Ik zal moeten leren door te zetten. Ik loop sinds kort ook bij een haptonoom. Dat werpt zeker vruchten af. Ik leer beter de dingen aan te voelen, en zit daardoor iets lekkerder in mijn vel. Na zo'n sessie heb ik geen zin meer in alcohol. Nou ja, voor de rest van de dag in ieder geval, haha.Maar, ik ben wel benieuwd hoe jij nu funtioneert. Ik begrijp uit je berichtje dat je nog niet zolang geleden bent gestopt. En je hebt gelukkig geen lichamelijke afkickverschijnselen. Nou, ik kan je vertellen dat ik laatst mijzelf doodschaamde, omdat ik na een weekend door te hebben gezakt niet eens in staat was te schrijven tijdens de educatielessen op de maandagochtend. Mijn handen trilden zo ernstig dat de andere mensen met grote ogen toekeken hoe ik krampachtig probeerde iets op papier te krabbelen. Met een bezweet hoofd en kloppende aderen verzon ik maar even dat ik 's ochtendsvroeg een iets te zware krachttraining had gedaan, waardoor je spieren kunnen gaan trillen. Ik verzin altijd ter plekke de meest rare smoesjes. En vaak werken ze nog ook.Vanwaar die woedetherapie eigenlijk, Plusjemais? En hoe werkt dat dan?Ik hoor het graag van je. Misschien kan ik dat ook wel gebruiken...Groetjes Mark Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mark77 Geplaatst 21 oktober 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 21 oktober 2008 Hoi Kaia,Wat een ontzettend lief berichtje heb je mij geschreven! Heel erg bedankt daarvoor. Zo'n opsteker kan ik heel goed gebruiken, dat heb je goed aangevoeld.Je schreef dat het voor jou een hele ontdekking was hoe verassend je voor jezelf hebt kunnen zijn. Ben jij al helemaal gestopt? En zo ja, hoe lang dan? En heb je dan veel baat gehad bij de gesprekken op deze site? Voor mij is het voor het eerst dat ik communiceer met mensen die ik nooit heb gezien. Tja ik ben 31 jaar, maar wat computers betreft loop ik nog wel een beetje achter, haha.Ik hoor graag weer van je.Liefs Mark Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 21 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 21 oktober 2008 quote: Originally posted by: Mark77Haddock, Ben je nadat je merkte dat de hoeveelheden drank minder goed te verwerken waren nog lang doorgegaan? Of heb je tijdig naar dit signaal geluisterd? Eigenlijk, als ik eerlijk ben, ben ik veel te lang doorgegaan. De eeuwige jongeling die ik lang was is niet meer. In m'n hoofd wel, hoor. Luister naar jezelf, Mark. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
plusjamais Geplaatst 22 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 22 oktober 2008 Bonjour Mark,Ik lees net je berichtje. Het laatste gedeelte van gisteren was een beetje hectisch. Ik begrijp uit je berichten, dat je vooral ook psychische problemen hebt, ondanks het feit dat je handen trilden en dat je smoesjes moest verzinnen. Heel veel mensen verzinnen natuurlijk altijd smoesjes en (gelukkig) niet alleen om alcohol.Ook ik kan altijd functioneren op mijn werk. Gelukkig wel, alhoewel ik de laatste maand een keer heb moeten laten afweten. Toen was het geheel in een stroomversnelling geraakt. OOver die woedetherapie. Men weet of er wordt aangenomen dat alcoholisten woedend kunnen worden en dat dat komt door hun alcoholisme. Ik denk dat het niet zo in elkaar steekt. Ik heb woedeaanvallen sinds ik 27 jaar ben. Ik dronk bijna nooit iets, maar ik weet nu wel waarvan die woedeaanvallen kwamen.Deze heb ik nooit opgelost. Op dit punt van mijn leven moet ik hier ook wat mee. Ik word woedend, maar dan ook echt woedend als ik maandenlang dingen accepteer en doe. Opeens barst het geheel en dan is het heel erg en alcohol helpt daar niet mee.Ik heb me nu dus ingeschreven bij woedetherapie. Deze training gaat pas in januari van start. Ik kreeg de tip via CPAS of TAPAS (forum) . Het spijt me als ik het niet meer zeker weet. Ik ben in ieder geval gaan kijken op WWW.Wilko-Samo.NL of op Rebalancing.nl. Daar vind je de site van Wilko en ik heb me ingeschreven op de woedetherapie, omdat er mij is gezegd dat het geholpen had. Ik heb inmiddels contact met hem gehad en ik voel dat dit een match is en dat ik uiteindelijk misschien na meer dan 50 jaar deze woede onder controle kan krijgen en ook mijn eigen ik misschien weer terug krijg.Kom op het forum. Ga kijken wat goed voor je is.Liefs Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 23 oktober 2008 Rapport Share Geplaatst 23 oktober 2008 Mark: welkom op het forum. Tja redenen waarom je bent gaan drinken. Tjonge ik heb 1000 en EEN rede.Als het mooi weer is als het regent. Als een geliefde sterft of iemand trouwt. Als ik me blij voel of boos. Het komt er op neer dat we teveel drinken omdat we verslaafd zijn. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden