Spring naar bijdragen

Positieviteit gezocht


Aanbevolen berichten

Ik slik nu ruim 3 a 4 maanden oxazepam tegen hevige angstklachten, negatieve ervaringen met betrekking tot abouwen kan ik genoeg  vinden maar ik zou graag de positieve dingen willen horen, om kracht uit te putten..... Ik slik kleine hoeveelheden, Ik zat op 0,5mg 4 maal daags en ben nu naar 2 x 0,5mg en 1x 0,25mg binnen 3 weken. 

Ik ben aan het afbouwen op eigen initiatief gezien mijn psychiater niet echt lekker behulpzaam is, die zegt dat de ontwenningverschijnselen in mijn geval erg mee zullen vallen,  aangezien ik geestelijk behoorlijk verslaafd ben (ga nergens heen zonder oxazepam) zou ik graag van mensen met gelijke ervaringen (angstklachten) de positieve kanten van hun afbouwen horen. En is het mogelijk dat er geheel geen ontwenningsverschijnzelen komen omdat ik in lage doseringen slik? 

 

Ik krijg/heb nu nog geen begelieding voor mijn angstklachten, aanstaande vrijdag ga ik naar een hulpverlener die ervaring heeft met mensen die zware angstklachten hebben.

 

Hoor graag van jullie, en dan de positieve kanten van het afbouwen en afgebouwd zijn.... 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Toffee Ik slikte nogal vrij veel Diazepam, ook ik had enorm last van angstklachten ik ging ook nergens heen zonder vooraf Diazepam te slikken.

Ik ben nu helemaal afgebouwd en kan nu achteraf zeggen dat mijn angstklachten juist veroorzaakt c.q. erger werden van die troep. Die pammetjes werken alleen in het begin goed daarna krijg je (tenminste bij mij) juist meer klachten.

Geheel stoppen (afbouwen) lost dus dat probleem op. Want de angstklachten zijn geheel verdwenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Toffee:

Ik slik nu ruim 3 a 4 maanden oxazepam tegen hevige angstklachten, negatieve ervaringen met betrekking tot abouwen kan ik genoeg  vinden maar ik zou graag de positieve dingen willen horen, om kracht uit te putten..... Ik slik kleine hoeveelheden, Ik zat op 0,5mg 4 maal daags en ben nu naar 2 x 0,5mg en 1x 0,25mg binnen 3 weken. 

Ik ben aan het afbouwen op eigen initiatief gezien mijn psychiater niet echt lekker behulpzaam is, die zegt dat de ontwenningverschijnselen in mijn geval erg mee zullen vallen,  aangezien ik geestelijk behoorlijk verslaafd ben (ga nergens heen zonder oxazepam) zou ik graag van mensen met gelijke ervaringen (angstklachten) de positieve kanten van hun afbouwen horen. En is het mogelijk dat er geheel geen ontwenningsverschijnzelen komen omdat ik in lage doseringen slik? 

 

Ik krijg/heb nu nog geen begelieding voor mijn angstklachten, aanstaande vrijdag ga ik naar een hulpverlener die ervaring heeft met mensen die zware angstklachten hebben.

 

Hoor graag van jullie, en dan de positieve kanten van het afbouwen en afgebouwd zijn.... 

 

hallo @Toffee, allereerst welkom hier!
Ik nodig je  van harte uit bij de draad Ditjes Datjes en Dagdraad, waar elke dag de Huiskamer wordt geopend en ervaringsdeskundigen, afbouwers en lotgenoten elkaar steunen en helpen. Voel je vrij om daar mee te doen! 

Antwoord op je vraag, bij Oxazepam (wat heb jij een kleine dosering, is dat wel de breken van een pilletje van 10 mg?) zijn de ontwenningsverschijnselen doorgaans vrij heftig vanwege de korte halfwaardetijd. Niet iedereen ervaart klachten, maar houd er wel rekening mee dat het bij jou kan gebeuren, want je hebt het zo`n 4 maanden geslikt en dan ontstaat afhankelijkheid. 
Wat je psychiater zegt vind ik helaas niet reëel, hij moet je er juist op wijzen dat er wel afbouwklachten kunnen ontstaan. 
Sorry, ik kan dat even niet mooier maken dan het is.

Vraagje, ervaar je nu al afbouwklachten of valt dat mee? Zijn je angstklachten na het slikken van de Oxazepam minder geworden of juist niet?

Wat @mitozegt is waar, pas als je bent afgebouwd zullen de klachten uiteindelijk verdwijnen. Het is dus echt de moeite waard om de afbouw door te zetten. 
Kijk bij elke afbouwstap hoe het gaat en bouw pas verder af als je wat bent gestabiliseerd op de afgebouwde dosering. Als het te snel gaat kunnen wij je van tips voorzien waarbij de afbouw rustiger en gelijkmatiger verloopt, zodat de klachten minder heftig zullen zijn. 
Sterkte en heb je vragen stel ze! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo bedankt voor jullie reactie, ik ervaarde  trillen bij het afbouwen. verder zou ik het niet weten want ik zie geen verschil meer tussen echt en met de oxazepam. De oxazepam maakte me wat rustiger maar het heeft het vele piekeren niet weggenomen. Ook de angst is niet weg, nog steeds niet...ik heb inmiddels weer een nieuwe arts/psych en die zei dat ze me niet wilde  verplichten om af te bouwen...  Ik vind het heel moeilijk om de keuze nu te maken om af te bouwen gezien mijn angstklachten zo extreem zijn... maar het zit hem in piekeren en dat neem de oxazepam niet weg denk ik...heb eigenlijk geen idee... vind het heel moeilijk... Ik slik daarbi ook nog seroquel, die moet ik blijven slikken omdat ik anders niet slaap. Benzo hielpen mij niet om te kunnen slapen... Ik kreeg ze om rustiger van te worden... Heb nog een lange weg te gaan naar herstel van al mijn klachten...dat weet ik wel....

bewerkt door Toffee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Toffee:

Hallo bedankt voor jullie reactie, ik ervaarde  trillen bij het afbouwen. verder zou ik het niet weten want ik zie geen verschil meer tussen echt en met de oxazepam. De oxazepam maakte me wat rustiger maar het heeft het vele piekeren niet weggenomen. Ook de angst is niet weg, nog steeds niet...ik heb inmiddels weer een nieuwe arts/psych en die zei dat ze me niet wilde  verplichten om af te bouwen...  Ik vind het heel moeilijk om de keuze nu te maken om af te bouwen gezien mijn angstklachten zo extreem zijn... maar het zit hem in piekeren en dat neem de oxazepam niet weg denk ik...heb eigenlijk geen idee... vind het heel moeilijk... Ik slik daarbi ook nog seroquel, die moet ik blijven slikken omdat ik anders niet slaap. Benzo hielpen mij niet om te kunnen slapen... Ik kreeg ze om rustiger van te worden... Heb nog een lange weg te gaan naar herstel van al mijn klachten...dat weet ik wel....

Ha @Toffee

Nee, geen enkele arts zal je verplichten tot afbouwen, maar het beste scenario is om dat wel te doen, in een langzaam tempo. Uiteindelijk maak je de keuze natuurlijk altijd zelf.
Wij kunnen je eventueel helpen en bijstaan bij een afbouwschema, eventueel met behulp van Excel. 

Toch nog wat vragen:
- welke dosis Oxazepam slik je momenteel? 
- Seroquel (Quetiapine) wordt veel off label voorgeschreven bij slaapklachten. Ik heb zelf 12,5 mg (gekregen nadat ik gestopt was na afbouw met Lorazepam)  maar dat doet erg weinig. Verhogen wil ik eigenlijk niet. Welke dosering Seroquel heb jij en helpt het jou om goed te slapen? 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb Quetiapine 50mg langwerkend, ik slaap er zeker op. ik sliep al 4 maanden niet meer, loop nu bij een acute dagbehandeling. Ik heb oxazepam teva, die heeft een breuklijn. dus makkelijk te delen naar 0,5mg en die ook weer makkelijk te delen naar 0,25 . Ik ben juist erg bang dat de klachten weer erger worden als ik stop met de oxazepam.... wat kan ik verwachten als ik stop? vind het doodeng om af te bouwen...doe nu zoveel meer dingen als vroeger, ga overal heen...winkels en noem maar op...en dan vraag ik me af....doe ik dit nu op eigen kracht of houd de pam mij nu zo kalm??? geen idee, voel me zowieso een beetje vervreemd van alles....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb Quetiapine 50mg langwerkend, ik slaap er zeker op. ik sliep al 4 maanden niet meer, loop nu bij een acute dagbehandeling. Ik heb oxazepam teva, die heeft een breuklijn. dus makkelijk te delen naar 0,5mg en die ook weer makkelijk te delen naar 0,25 . Ik ben juist erg bang dat de klachten weer erger worden als ik stop met de oxazepam.... wat kan ik verwachten als ik stop? vind het doodeng om af te bouwen...doe nu zoveel meer dingen als vroeger, ga overal heen...winkels en noem maar op...en dan vraag ik me af....doe ik dit nu op eigen kracht of houd de pam mij nu zo kalm??? geen idee, voel me zowieso een beetje vervreemd van alles....

 

Ik slik nu sochtends 0,5 dan 6 uur later weer 0,5 en sávonds nog eentje van 0,25.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Toffee:

oke, het vervelende is dat ik over een paar weken geopereerd moet worden..... de grote vraag is nu al beginnen met afbouwen of na de operatie pas? ik vind het moeilijk....

Een paar weken is niet het einde van de wereld. Ik zou alleen nu al afbouwen als je je daar comfortabel bij voelt. Als je met het oog op de operatie extra gespannen bent is het wellicht beter om het afbouwen pas na je operatie te starten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

hoi, ik ga maandag aanstaande onder het mes....brrrr, zo geen zin in ook. Maar ik volg momenteel een thuishulpprogramma van een Belgisch iemand die zelf heel veel ervaring heeft met angstklachten. Ik ben toch terug gegaan van 3x0,5mg naar 2 x 0,5mg per dag. Ik merkte alleen heel veel trillen , verder kan ik niet zo veel vertellen. Maar ik merk dat ik veel aan het zelfhulprogramma heb, ik leer nu waarom je angsten hebt en hoe je met deze om kunt gaan. Ik slik nu wel 2 keer seroquel/quetiapine, eentje in de avond en eentje in de ochtend. Beide 50mg langwerkend. ik neem daar nu nog 2 keer 0,5mg ox bij... Heb wel geprobeerd om de ox eens wat later te nemen, in de ochtend gaat dat redelijk maar in de middag voel ik me altijd heel raar, vervreemd van de wereld..alsof ik gek ben...derealisatie??? Word ook erg opgefokt als ik de pam niet op tijd neem, alsof je inwendig staat te gillen en niemand je hoort... Mijn piekeren neemt dan zulke extreme vormen aan dat ik echt denk gek te worden.... Energie die wil er dan uit, en ik word dan supernerveus... Geen idee of dat van de medicatie komt of van mezelf....

 

Maandagochtend moet ik om half 8 in het ziekenhuis zijn, ik mag 2 uur daarvoor nog medicatie nemen....Ik denk dat ik dan ietsje meer neem in de hoop een beetje rustiger te zijn....ZIe als een berg tegen de operatie op....Maar wat gebeurd , gebeurd... Ik hoop daar goed van te herstellen en dan de laatste 2 pammen ook af te bouwen, het is niet veel natuurlijk... 2x 0,5mg op een dag. Hoop dat ik maar kort in het zieknhuis hoe te liggen, ze houden gelukkig rekening met mijn situatie en er mag 24/7 iemand bij mij aanwezig zijn. De stress van de operatie en het afbouwen werd me te veel, het afbouwen zie ik al zo enorm tegen op. Ben zo bang wat er gaat gebeuren als ik ga afbouwen... wordt ik dan weer gek? wordt ik dan weer deprssief:? kan ik het ook onder medicatie? pffff allemaal angsten.... ondanks ik veel leer van het thuishulpprogramma ben ik nog erg angstig voor de afbouw. Wish me luck, kom zsm na de operatie weer hier voor hulp met die laatste 2 gallige pammen af te bouwen. Wil mijn vrijheid terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...