Gast Geplaatst 14 april 2016 Rapport Share Geplaatst 14 april 2016 Na ruim 2,5 jaar alcoholvrij mag ik nu de lichamelijke schade onder ogen zien. Dat is geen vrolijk verhaal, maar... ik kán licht zien. Ik zoek mensen die me daarbij kunnen inspireren vooral.Ik ben op zoek naar mensen die net als ik ook zonder drank hun spijsvertering niet goed op orde krijgen/kregen - het liefst dat laatste uiteraard . Jarenlang desastreus zuipen heeft mijn lichaamssysteem 'nogal' uitgewoond. Voordat ik ontdekte hoe ik te intense emoties met alcohol kon verdoven was ik al via anorexia op het pad van eetstoornissen beland. Die combinatie heeft de afgelopen 25 jaar drastisch huisgehouden in mijn lijf.Ik ben ondertussen 49 jaar en weet sinds vorige week pas dat wat ik de afgelopen jaren als 'gezond eten' beschouwde funest is geweest voor herstel van de darmfunctie. Al die tijd heb ik aangegeven last van de spastische darm te hebben, maar omdat ik last van meerdere 'euvels' heb raakte de aandacht daar niet op. Vorige week wees een diëtist mij op het fodmap-dieet http://www.fodmapdieet.nl/ Hoe interessant en frappant dat alles wat ik tot dusver graag at mij verder de penarie in hielp! Het vergt een forse aanpassing mijn eetgewoonten te veranderen maar ik ga er voor de volle 100% voor omdat ik eerlijk gezegd de wanhoop nabij ben waar het gaat om energieherstel na zo lang gestopt met alcohol te zijn. Ik dacht goed te eten maar heb het nog erger gemaakt. Alleen daarom al kan ik iedereen die dit leest aanraden de lijst eens door te nemen en af te stemmen op jouw buik.http://www.fodmapdieet.nl/pdf/20140017%20FODMAP%20Richtlijnen%20beperkt%20dieet.pdf Ik heb een groot vertrouwen in het herstellend vermogen van natuur, dus ook het lichaam. Nu mijn lichaam nog.Qua stressmanagement lukt het aardig een balans te bewaken, en pillen slik ik sinds 5 jaar helemaal niet meer. Die factoren kunnen mijn darmen dus niet verder meer schaden. Met het dieet ben ik een kleine week bezig en mijn buik voelt in ieder geval al beter aan, en er is minder wind-en-boer orkest na het eten van iets . Net als steeds meer wetenschappers, ben ik overtuigd van de sterke relatie tussen darm en hersengebied, dus ook waar het om de aanmaak van serotonine en andere fijne stofjes gaat. Omdat ik lijd aan depressieve buien/neigingen heb ik uiteraard extra hoop op winst via het fodmap-dieet - het zou mijn nuchter leven een stuk soepeler en aangenamer kunnen maken voor mij. Want helaas, ondanks zeer veel meetbare winsten en vooruitgaande ontwikkelingen (psyche), kan ik niet zeggen dat ik me nu zoveel beter voel. Wie heeft ervaringen met een positief herstel van een (niet-aangeboren) Prikkelbare Darm (PDS)?Wie heeft tips om zo darmvriendelijk mogelijk te eten, zonder dat supplementen nodig zijn? En vooral, wie heeft ervaringen met lichamelijk herstel die langer kunnen duren dan ruim 2,5 jaar? [PS. Ik was een extreme drinker - ruim 20 jaar van veel tot heel veel tot verschrikkelijk verslaafd: ttv de laatste en meest gruwelijke terugvallen dronk ik op 24/7 zo'n 16 halve liters weg - ik ben een vrouw. Dus ja, herstel vergt tijd... Toch?] Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yogajuf Geplaatst 14 april 2016 Rapport Share Geplaatst 14 april 2016 Hoi Urania, Geen ervaringsdeskundige, maar ik raad je echt zeer warm aan om eens op PDS en hypnotherapie te googelen. Evidence-based behandeling; wordt ook in reguliere ziekenhuizen toegepast en, ja, het werkt echt. Groetjes, Yo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 15 april 2016 Rapport Share Geplaatst 15 april 2016 dank je Yo, ik kom er op terug want ga me er dit weekend in verdiepen. Juist omdat ik met een lastig trauma rondloop zou dat wellicht een mooie combinatie kunnen vormen.Op naar beter Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yogajuf Geplaatst 15 april 2016 Rapport Share Geplaatst 15 april 2016 Ik wens je succes. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 16 april 2016 Rapport Share Geplaatst 16 april 2016 (bewerkt) Googlen levert deze interessante link, die ik plaats omdat het misschien anderen ook interesseert: http://pds-therapeuten.nl/darmmanagement-bij-pds/hypnose-en-hypnotherapie/ Dank voor deze richtingwijzer Yo. Grappig genoeg ben ik al behoorlijk ontwikkeld op dat gebied en pas ik veel techniekjes als visualiseren bijvoorbeeld toe. Sterker nog: ik ben recent mijn derde jaar van herstel in gegaan en zei tegen mezelf dat het in het kader van mijn BUIK zou komen te staan. Wat ik lees via de link is herkenbaar tot aan 'waarheid' van spreekwoorden/gezegden. Zoals: 'ik heb teveel op mijn lever', 'bepaalde zaken liggen als een steen op de maag'. Het valt me in ieder geval zwaar om te verteren hoe mijn leven tot dusver is gelopen en dat ik ruim vijftien jaar vol kansen en mogelijkheden voorbij heb laten gaan. Omdat ik toen al niet meer kon. Burnt out. Alcoholherstel vormt een onderdeel van een groter herstelproces. Momenteel heb ik een wekelijks gesprek met een psychodynamische insteek als therapie. Dat is nu een jaar en we hebben afgesproken er nog 1 jaar mee door te gaan. Zaken als verleden leren hanteren en het verwerken van trauma's komen er ook aan de orde, ik ervaar een goede klik met de man. Mijn groeiproces verloopt gestaag, maar traag. 16 april 2016 bewerkt door urania Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JoAnn73 Geplaatst 22 april 2016 Rapport Share Geplaatst 22 april 2016 (bewerkt) Ben wel blij met dit draadje, misschien zijn er nog meer tips of ervaringen? 4 mei 2016 bewerkt door JoAnn73 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden