1234 Geplaatst 19 december 2015 Rapport Share Geplaatst 19 december 2015 Hallo allemaal, Zo'n zes jaar na aanmelden ben ik hier maar weer eens. Het waren alcoholrijke jaren en bij het teruglezen van mijn eerste bericht weet ik dat er eigenlijk geen f*ck veranderd is. Tijd om opnieuw te beginnen. Ik rook en drink veel en wil van beiden af. Wat zijn jullie ervaringen met het stoppen met beide verslavingen? Enerzijds denk ik: als je stopt met drinken moet je je patroon veranderen en wat nieuws vinden, waarom dan niet gelijk ook roken stoppen? Anderzijds: levert het niet dubbel stress op en is het daarom beter om eerst het een te doen, dan het ander? En tja, wat dan eerst? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 19 december 2015 Rapport Share Geplaatst 19 december 2015 Hoi 1234, welkom terug hier. Ik drink nu bijna twee maanden niet en ik merk dat ik wat meer rook. Ik denk dat het een te maken heeft met het ander. Met name dat ik me niet meer 'belonen' wil met alcohol en het dan maar met nicotine doe. Ik snap je dilemma. Als je dan toch aan de slag gaat waarom niet beide tegelijk aanpakken. Maar aan de andere kant, op twee fronten strijden is niet makkelijk. Waarom niet beginnen met stoppen met drinken en als na een maand blijkt dat je er nog wat bij kan hebben, dan ook stoppen met roken? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
1234 Geplaatst 19 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 december 2015 Welkom terug. Ik heb je oude berichtjes ook even gelezen, zoveel zijn het er niet. Waar je mee moet beginnen, of allebei tegelijk? Hoe het voor jou werkt weet ik natuurlijk niet. Als ik je zo lees dan zou ik zeggen: gooi eerst de alcohol eruit en daarna het roken. Volgens mij zou je vijf, zes jaar geleden naar verslavingszorg gaan. Ik vraag me af of dat nog is gebeurd? Klopt. Dat is gebeurd. Ik was destijds onder behandeling van een psycholoog. Die psycholoog ging meer uren werken op zijn tweede baan, waardoor zijn eerste baan verviel. Omdat ik midden in de behandeling zat ben ik met hem meeverhuisd en dan konden we daar ook gelijk 'even die alcohol meepakken'. Vorig jaar ben ik bij de huisarts geweest en hij verwees me door naar een semi-psycholoog en daar ben ik een aantal keren geweest. Ik dronk gedurende die periode niet, op het einde wel weer. 'Wat mij betreft kunnen we het hierbij laten. Ik zie geen verdere gevaren,' zei hij. En dat terwijl ik weer dronk? Maar goed. We gaan het zien! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
1234 Geplaatst 19 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 december 2015 Hoi 1234, welkom terug hier. Ik drink nu bijna twee maanden niet en ik merk dat ik wat meer rook. Ik denk dat het een te maken heeft met het ander. Met name dat ik me niet meer 'belonen' wil met alcohol en het dan maar met nicotine doe. Ik snap je dilemma. Als je dan toch aan de slag gaat waarom niet beide tegelijk aanpakken. Maar aan de andere kant, op twee fronten strijden is niet makkelijk. Waarom niet beginnen met stoppen met drinken en als na een maand blijkt dat je er nog wat bij kan hebben, dan ook stoppen met roken? Dat is op zich ook een goeie. Maar ik merk dat ik veel last heb van dat roken. Piepen, zere schouderbladen ed. Maar misschien is dat ook vermoeidheid ofzo. Dat is een beetje waarom ik daar zsm af wil. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rdw Geplaatst 19 december 2015 Rapport Share Geplaatst 19 december 2015 Hoi 1234, Ik ben zelf ook een roker, alleen heb ik geen piepende longen etc (gelukkig) Zelf zou ik zeggen; probeer niet alles in één keer aan te pakken, maar het geen waar je het meeste last van hebt. Ik denk zelf dat het teveel wordt om alles in een keer aan te pakken en daarnaast; als het ene lukt, dat geeft zelfvertrouwen voor het andere. Rome was ook niet in een dag gebouwd Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 19 december 2015 Rapport Share Geplaatst 19 december 2015 Voor mij zou de volgorde veel uitmaken. Eerst stoppen met roken: kansloos (want ontremming door de drank) Eerst stoppen met drinken: meest kansrijk Tegelijk stoppen: moeilijk maar denkbaar. Maar zoals gezegd, ik baseer me niet op ervaring. Ik ben nooit gestopt met roken en nu voor het eerst met drinken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 20 december 2015 Rapport Share Geplaatst 20 december 2015 (bewerkt) Ik heb beide veslavingen overwonnen. Eerst met roken gestopt met behulp van champix en begeleiding bij huisarts. Ik ging die tijd nog meer drinken Meer...kon bijna niet meer. Mijn huisarts wist niet van mijn drank gebruik. Half jaar later weer naar huisarts in mijn drankprobleem te bespreken. Huisarts keek niet raar op. De kwartjes vielen op zijn plek Ook medicatie en hulp van verslavingszorg gekregen. Daarna mijn derde verslaving aan gepakt...eten Mijn huisarts zei ook...Dit het ik niet allemaal tegelijk kunnen doen. Weet dat hij gelijk heeft gehad. Tis een proces Geen makkelijk proces. (Zie nu hoe verslavingsgevoelig ik ben.) Maar de moeite waard. Succes 1234 20 december 2015 bewerkt door huttula Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 26 december 2015 Rapport Share Geplaatst 26 december 2015 Hee...door iets wat ik op de dagdraad voorbij zag komen over roken wilde ik nog even verder kletsen. Maar ik heb nu het idee op het foute draadje te zitten: zitten jullie op de rokendebaas site? Akelei schreef iets over de benauwdheid en COPD. Over bewegen etc. Hier: ook iemand met COPD en benauwdheid. Met de laatste maand enorme hoestbuien tgv een verhoudheid die nu al 5 wk duurt. Wat vervelend is dat dat niet fitte gevoel een schaduw werpt op de fase waarin ik flink met alcohol wil afrekenen. Grotendeels lukt dat, maar meer bewegen zit er nu even niet in en ook andere kwaaltjes (gewrichtspijn/hoofdpijn) wijt ik nu aan "herstel" (vele malen minder drinken/voornamelijk niet). Niet zo erg lonend eventjes. En: wat is wat? Ben geneigd me zorgen te maken en wil ook veel meer bewegen. Hoe doen jullie dat? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 26 december 2015 Rapport Share Geplaatst 26 december 2015 p.s. ben meer gaan roken sinds het niet drinken. Wilde me op 1 ding focussen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 27 december 2015 Rapport Share Geplaatst 27 december 2015 Compenseren heet dat..Smart Deed ik ook altijd. Toch door met het ene stoppen onder de knie te krijgen en hebben kan je aan je volgende probleem werken. Telkens een stap verder smart reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden