Spring naar bijdragen

Wat betekenen maatjes voor elkaar?


Frodo

Aanbevolen berichten

Maatjes. :present:

Wat betekenen maatjes voor elkaar?

Veel nieuwkomers op ons forum vragen zich af hoe dat eigenlijk in zijn werk gaat met maatjes zijn.

En wat de meerwaarde is, wat je dan allemaal samen kan of moet doen enzovoort, enzovoort.

Ik dacht ik maak een nieuw draadje aan voor al die nieuwkomers die zich dat afvragen.

En tegelijkertijd nodig ik hier alle frummers uit die dit wensen om hier hun ervaringen te delen.

Want dit is voor iedereen anders.

Er zijn maatjes die misschien maar 1 keer per maand contact hebben met elkaar

en er zijn er anderen die meermaals per dag contact hebben.

En daartussen zit al de rest uiteraard.

De impressie die ik hier neerzet is dus louter persoonlijk.

Ik zocht eigenlijk helemaal geen maatje.

Maar 3 maanden geleden, na het overlijden van niwi,

heb ik een posting op de dagdraad gezet om iemand te hebben, een soort maatje dus,

die verwittigd kan worden op het forum als er iets (fataals) gebeurt met mij.

Want anders ja, als iemand niet meer of het forum verschijnt weten wij toch niet wat er gebeurd is?

Het kan zijn dat ik seffens een hartaanval krijg toch?

Resultaat, verschillende positieve reacties op het forum en een PB’tje van M die het wel zag zitten om vrijblijvend maatjes te worden met mij.

Ik dacht, OK dat lijkt mij leuk.

Gezellig af en toe wat onderonsjes, praten over de bloemetjes en de bijtjes, de kindjes (en bij mij ook al kleinkindjes) …

Het is wel even iets anders geworden.

E-mailadressen uitwisselen, GSM nummers, op FB vriendje toevoegen, fotootjes bekijken, leuk, leuk, leuk.

Mailen, van alles vertellen, relatie, ouders, kinderen, kleinkind, de gewone soft stuff.

Mailen, wat hardere stuff, trek, uitschuiven, problemen met van alles en nog wat.

Mailen, de nog hardere stuff, ongerust worden, contact kwijt, wat is er aan de hand?

Mailen, oef niets aan de hand, opluchting.

Mailen, forum, paniek, bellen, wachten, opname, oef veilig.

Mailen, mailen, mailen, … (ik kan zo nog wel even doorgaan)

Lieve nieuwkomers, :heart:

Een fijn maatje vinden en hebben vind ik persoonlijk één van de meest verrijkende en fascinerende belevenissen die ik hier op dit forum tot nog toe heb meegemaakt.

Op 3 maanden tijd ken ik mijn maatje al beter dan mijn moeder (maar dat wil misschien niets zeggen ;)).

Wat ik wil zeggen is, probeer het eens.

Maar ik moet er wel bij vertellen, het is niet vrijblijvend.

Want op de één of andere manier voel je je en ben je verantwoordelijk voor je maatje.

Natuurlijk ben je niet verantwoordelijk als je maatje het glas opneemt en aan zijn/haar lippen zet.

Maar als hij of zij je in vertrouwen neemt zal misschien één telefoontje of mailtje

of SMS'je of PB'tje volstaan om haar of hem ervan te weerhouden dat glas aan de lippen te zetten.

En dat kan in extreme gevallen een verschil maken van leven of dood (jaja!).

En als het dan toch gebeurt, dat glas of de fles is leeggedronken, dan is het maatje de eerste die klaar staat om hulp te bieden en de andere moed te geven om terug recht te staan.

En het is dat wat ik jullie hier even wil meegeven.

Nog veel succes met de zoektocht naar een tof en leuk maatje!

Liefs, Frodo. :present::sun::heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Frodo,

Wat een mooi bericht van jou.

Ik ben ook heel blij met mijn maatje. Heb iemand gevonden die, net als ik, chronische pijn heeft en dus weet wat voor een valkuil dat kan zijn.

Ik ben voorzichtig begonnen: eerst met pb's en na een tijdje ons emailadres uitgewisseld en tel. We houden de vinger aan de pols bij elkaar.

Na de meeting bij Madelief, waar mijn maatje niet bij kon zijn, voelde dat zo raar, dat ik bij haar op bezoek ben geweest. Wat was het leuk om elkaar in het echt te zien.

Het voelt voor mij echt als een steun in de rug en ja, ook ik voel me erg betrokken bij haar. Zeker niet vrijblijvend! Als ze belt omdat ze het moeilijk heeft, laat ik alles vallen. Ook omgekeerd.

Ik heb met meer mensen op het forum intensiever contact. Dat is zo gegroeid. Soms kan je een tijdje iets betekenen voor iemand en verdwijnen ze dan weer. Het zij zo. Het is prettig als dat gebeurt omdat ze weer stevig op hun benen staan.

Mijn maatje blijft.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat de maatjes beiden hetzelfde gevoel erbij hebben. Te snel, teveel claimen is m.i. niet goed. Het moet rustig groeien. En: de ander blijft verantwoordelijkheid dragen voor zijn/haar eigen leven. Jij ook voor het jouwe.

Wat je schrijft over hoe het gaat als een van beiden in de fout is gegaan, daar ben ik het helemaal mee eens. Je staat klaar om die ander te helpen het leven weer op orde te brengen.

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn toevoeging.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik ben hier nieuw en vind het allemaal nog heel erg moeilijk.. Ook om mijn verhaal hier neer te zetten..Plus niet zeker ben nog of het wel gewaardeerd wordt maar als ik kort lees denk ik dat het me echt goed gaat doen..

Ik lees het forum nog eens op het gemak door..Ga het toch eens proberen en wat medemaatjes te zoeken..

Ik vind dit door Frodo ook wel heel mooi geschreven..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nikol,

Welkom op deze site en goed dat je deze stap hebt genomen.

Maar om nog veel meer lieve welkomstboodschapjes te krijgen kan je beter op het kopje "wie is wie" drukken (links boven aan) en dan op: Nieuw onderwerp (rechts boven)

Op die site kijken de mensen veel vaker en zul je zien dat je binnen een uur opgenomen wordt in de groep.

Dat is heel hartverwarmend en zal je je meteen thuis voelen.

En de rest gaat vanzelf

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Nikol: op de dagdraad, ditjes en datjes, is onze virtuele huiskamer. Je krijgt daar sneller reacties dan op dit draadje. Als je zin hebt stel je dan voor op "wie is wie".

Van harte welkom hier. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, dus ervaringsdeskundigen. We proberen elkaar te steunen op moeilijke momenten, maar kunnen ook gezellig babbelen.

Ik wens je veel sterkte met je goede voornemens en vooral: hou vol.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Wat een geweldig mooi bericht wat je daar schrijft Frodo.

En ja, ik heb meegemaakt en ervaren wat jij omschrijft.

Ik heb in mijn bestaan hier, ervaring met 1 maatje en het klopt helemaal met wat je schrijft. Deze is helaas vertrokken omdat hij zich hier niet zo thuis voelde, maar ik krijg nog elk jaar een foto en een nieuwjaarwens.

Maar ik zou jou topic graag tot een level hoger maken.

Ik was dan niet expleciet naar een maatje op zoek, maar ik heb hier wel geleerd dat je ook vrienden op kan doen. Soalmates, je deelt de verslaving maar tevens deel je ook heel veel met elkaar wat helemaal niet met je verslaving te maken heeft. Met open staan voor maatjes, denk ik ook dat je vrienden ontmoet.

En dat vind ik bijzonder en speciaal, en wat me ook raakte in jou bericht. Ik hoorde openstellen en ja dat is het meest waardevolle wat je jezelf kan geven openstellen als je je beseft ik heb een probleem want een alcohol verslaving, zorgt er juist voor dat je je opsluit.

Mooi en waardevol bericht,

meer durf en kan ik niet zeggen.

Liefs,

Spud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...