Spring naar bijdragen

Alcoholverslaving een drift.


bolletje

Aanbevolen berichten

Tactive valt een alc. verslaving onder een drift? Een alc. verslaving kan natuurlijk wel het gevolg zijn van het niet om kunnen gaan met sexualiteit of met agressie. En daar kan dan wel een alc. verslaving uit voort komen maar het kan denk ik niet andersom. ik bedoel, onze driften liggen veel dieper, dus het zijn oerdriften. Maar dat is een verslaving niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Bolletje,

Bedankt voor je vraag. Ik las al dat er gisteren wat gediscussieerd werd over het onderwerp (oer)driften en de link met alcohol. Een interessant onderwerp.

Zelf beschouwen we alcoholverslaving niet als een drift. Wij werken met het bio-psycho-sociaal model als uitgangspunt. Daar is in een eerder bericht al wat meer over geschreven, dat zal ik hieronder nog even aanhalen.

Wat maakt iemand verslavingsgevoelig?
- Opvoeding. Stel je groeit op in een gezin waar volwassenen niet praten over wat hen dwars zit, maar ze mopperen wat, nemen een pil of borrel en vallen in slaap. Als dat het voorbeeld is dat je als kind krijgt, dan kan dat van invloed zijn op je eigen gedrag op latere leeftijd.
- Levenservaringen en omgevingsfactoren. We weten dat het doormaken van nare ervaringen de kans verhoogt op het ontwikkelen van een verslaving. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het opgroeien in een omgeving waar veel gedronken wordt, jongeren leren veel van elkaar en zijn geneigd hun gedrag op elkaar aan te passen.
- Psychisch. In het eerdere bericht werd al een gering gevoel van eigenwaarde, minderwaardigheidsgevoel als voorbeeld genoemd. Ook dat kan weer zowel oorzaak als gevolg zijn, en vaak natuurlijk ook een beetje van beide. De term draagkracht zou je ook kunnen gebruiken, wat kun je aan in je leven. Alcohol lijkt op de korte termijn te helpen maar heeft een verwoestend effect op je draagkracht op de lange duur. Stoppen met drinken geeft je weer moed en zelfvertrouwen en maakt je beter bestand tegen het leven.
- Genen. De laatste tijd lezen we ook regelmatig in de krant over genen die een vergrote kans op verslaving geven.
- Hersenen. Alcoholgebruik heeft impact op de neuronen en de daarbij betrokken stoffen in de hersenen. Als je drinkt neemt het dopamine-, serotonine-, endorfinegehalte toe, met de bijbehorende geluks- en verdovingseffecten. Waarneer je stopt met drinken, vallen deze effecten wat weg. De hersenen krijgen moeite om nog geluks- en verdovingsgevoelens tot stand te brengen. Rusteloosheid en angst kunnen het gevolg zijn, je kunt wat sneller geprikkeld raken.

Dit geheel noemen we het bio-psycho-sociaal model.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...