Spring naar bijdragen

Vraag en antwoord

Gast Admin

Aanbevolen berichten

Dit forum is bedoeld voor lotgenoten, de ervaringsdeskundigen. Maar soms kan het ook helpen om de mening te lezen van een verslavingsdeskundige.

Daarom zal één van de hulpverleners van Alcoholdebaas.nl hier op werkdagen inloggen en vragen beantwoorden. Dus heb je een vraag, stel deze dan hier. Elke werkdag worden hier de vragen zo goed mogelijk beantwoord, en wat we niet weten zoeken we op.

Voor meer persoonlijke vragen kun je ook een e-mail sturen naar info@alcoholdebaas.nl. Voor hulp kun je je aanmelden voor de internetbehandeling of contact opnemen met een instelling voor verslavingszorg bij jou in de buurt. Bij acute problemen is het raadzaam om contact op te nemen met de huisarts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij de vraag van Jaap.
Met als toevoeging:
ik ervaar een overeenkomst tussen alcohol- en suikergebruik,
1 is teveel, 10 niet genoeg,
dus ook : ik neem beter de eerste niet.
Is dat al eens aangetoond?

Een leuk initiatief trouwens, dit draadje
:present: voor ADB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 7 months later...

Tactive

Is het mogelijk dat een vrouw van 52 jaar in een academisch ziekenhuis op de i.c. sterft aan orgaan falen door het jarenlang drinken van max. 4 glazen wijn elke dag?

Deze vrouw leefde steeds meer teruggetrokken en een vriend die nog wel eens bij haar kwam zegt dat zij niet meer dan die 4 glazen dronk.

Haar nieren, longen, hart, lever en bloedstolling werkten geen van allen meer.

Ik vraag dit omdat als het waar is, dit beangstigend is voor mij, maar ook voor andere alcohol verslaafden.

En misschien een reden te meer om te stoppen.

Dank voor uw antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Lidia,

Je vraag is lastig te beantwoorden, gezien de onbekende lichamelijke diagnose van de persoon. Een goed antwoord op je vraag kan ik je dus niet geven. Er kunnen, naast alcoholgebruik, ook andere oorzaken een rol hebben gespeeld in haar klachten.

Als je naar de website van Alcoholdebaas.nl gaat en klikt op het tabblad 'u en alcohol', dan op 'lichamelijk' en vervolgens op het plaatje, dan kun je zien wat alcohol met je lichaam doet. Na het drinken komt de alcohol in de bloedbaan terecht. Via het bloed wordt het naar alle plekken in het lichaam gebracht en dus is het hele lichaam betrokken bij de effecten van het drinken van alcohol.

De gezondheidsnorm is voor de vrouw maximaal 10 glazen per week, 2 glazen per dag en 2 alcoholvrije dagen per week, en voor de man 15 glazen per week, 3 glazen per dag en ook 2 alcoholvrije dagen per week. Uit onderzoek is gebleken dat deze hoeveelheid geen schade geeft aan je lichaam, mits je normaal gezond bent.

Om nog eens terug te kijken naar je vraag, is het dus wel zo dat deze vrouw overmatig dronk gezien de gezondheidsnorm en vermoedelijk ook lichamelijk niet gezond was, volgens jouw verhaal.

Hopelijk heb ik je hiermee wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...