Spring naar bijdragen

Alcoholvrij bier en alcohol arm bier


Jaap

Aanbevolen berichten

Dag Tactive,

Ik heb een vraag over alcoholarm bier.
Op jullie site is te lezen dat bij het minderen of stoppen je bier vervangen door alcoholvrij bier niet de oplossing is. Dat beaam ik wel. Ik dronk dagelijks vaak meer dan 10 bier. Die gewoonte is weg. (Ik drink eigenlijk niet meer)

Toch drink ik wel eens alcoholarm bier. Met 0,25% (Palm) 0,5%(Grolsch, Jupiler). Omdat ik die lekkerder vind dan de Bavaria 0,0%. Die drink ook wel eens hoor, vies vind ik het niet.

  • Kan dit de verslaving aanwakkeren, in stand houden? (Zelf voel ik het nog niet, die drang om door te drinken.) Ik zie mezelf als verslaafd.
    Hoe lang duurt het voordat dat beetje alcohol uit je lijf is?

De meningen op het forum zijn hierover nogal verdeeld, ik ben benieuwd naar jullie opvatting.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jaap,

Bedankt voor je vraag. Inderdaad een onderwerp waarover de meningen verdeeld zijn. Wellicht een teleurstelling voor je, maar we hebben hierover geen opvatting dat het 'goed' of 'fout' is om alcoholvrij of alcoholarm bier te drinken. We zeggen dus niet wat je zou moeten doen, we vinden het veel beter wanneer je zelf een goed doordachte keuze maakt. Daarbij is het goed om te bedenken dat elke keuze zowel voor- als nadelen heeft.

Om een goede keuze te kunnen maken, is het van belang dat je op de hoogte bent van de voor- en nadelen (risico's) van het drinken van alcoholvrij of alcoholarm bier. Het voordeel is duidelijk, je krijgt minder alcohol binnen dan wanneer je regulier bier drinkt, terwijl je toch het idee hebt dat je bier drinkt.
In dat laatste schuilt direct ook het nadeel. Als je problemen hebt met overmatig bier drinken en het niet lukt om te minderen of te stoppen, ondanks vele goed bedoelde voornemens en pogingen, is er wat meer aan de hand. De redenen waarom je behoefte hebt aan (veel) bier, trekken op momenten zo sterk aan je dat de goede voornemens naar de achtergrond verschuiven. Simpelweg overstappen op alcoholvrij bier houdt dit mechanisme in stand, de oorzaak van de sterke behoefte aan bier wordt niet aangepakt. Vandaar dat dit op zich geen oplossing biedt. De ervaring heeft ons ook geleerd dat de stap om toch weer over te stappen op 'het echte spul' erg klein is; het risico op uitglijders of terugvallen is dus groter dan wanneer men besluit om te onderzoeken wat het drinkpatroon in stand houdt en dit op een andere manier te doorbreken.

Dit betekent echter niet dat iedereen die ooit problemen heeft gehad met overmatig alcoholgebruik voor altijd af zou moeten zien van alcoholvrij of alcoholarm bier. Wel is het van belang om goed stil te staan bij waarom je hiervoor kiest en alert te zijn op het ontstaan van trek in alcohol. Bedenk daarbij ook dat alcohol een ontremmende werking heeft, ook in kleine hoeveelheden.

Wat betreft je vraag over de afbraak van alcoholarm bier, een standaardglas van 22 cl. bier met 5% alcohol, neemt gemiddeld anderhalf uur in beslag. Je kunt dus aan de hand hiervan omrekenen hoelang bier met een afwijkend alcoholpercentage erover doet om door de lever afgebroken te worden. Het is overigens een gemiddelde tijdsduur, de snelheid van het alcoholmetabolisme varieert van persoon tot persoon. Hoe lang jouw lever erover doet om een glas, fles of blik alcoholarm bier af te breken, is dus niet met zekerheid te zeggen. Je kunt overigens niets doen om het afbraakproces te versnellen.

Ik hoop dat je deze informatie je een beetje geholpen heeft om tot een voor jou goede keuze te komen.

Met vriendelijke groet,
De moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...