Spring naar bijdragen

alcohol en agressie


Aanbevolen berichten

Hallo Tactive,

Ik vraag mij af in hoeverre alcohol en agressie gerelateerd zijn. Ik weet dat alcohol agressie kan versterken, maar werkt t ook andersom?

En kan agressie worden uitgelokt door alcohol, als hier geen psychologisch/psychiatrisch onderlegde aanwijzingen voor zijn? Ofwel dat de agressie op zich staat?

Kan iemand die 'agressief' in het leven staat, rustiger worden van alcohol?

Is onthouding de enige vorm van 'angermanagement' voor alcoholisten?

Soms denk ik dat wijn een van de dingen is, die ik alleen nog heb. Dat is onzin: Ik heb een knul van 12, een knul van 44 en een hond van 2. Een fijne woning, fijne vrienden, familie, en een studie.

Na 10 jaar therapieen, artsen, psychiaters, opnamen, medicijnen, 'het' blijft je nog achtervolgen. En dan komt de drank om de hoek kijken, de drank die je even doet vergeten, de drank die je even het gevoel geeft dat je goed bent zoals je bent,

het is een vriend en een vijand en ik wil hem graag gedag zeggen. Agressie is een recent issue in mijn leven en schaadt ons gezinsleven.

Kun jij mij helpen Tactive met antwoorden?

Bedankt voor je moeite,

groet, Irunalone:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de volledigheid gebied mij te zeggen dat er met name sprake is van verbale agressie. Hoewel dit prima terug te voeren is op mijn gewelddadig verleden, wil ik het maar al te graag in de kiem smoren. Hierbij komt ook de angst voor uitbreiding van de agressie. Dat ik woest ben over wat er toen gebeurd is, is oke, maar moet niet zijn weg vinden in het hier en nu. Ik ben in een speciale hulpgroep voor mensen met 'anger-issues' en dat werkt goed. Ik heb er alleen ook nog die * verslaving bij.

Ik doe alles om gezin en mijzelf te beschermen maar heb niet t idee dat ik t altijd maar onder controle heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieverd,

Door jouw verhaal ontstaat er heel veel medelijden bij me. En er komen een hoop vragen. Maar hoewel ik best wil helpen, ik heb er geen snars verstand van.

Ik gun je in ieder geval wel alle geluk wat je toekomt!!

x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Irunalone,

Bedankt voor je vraag. De verdovende werking van alcohol neemt remmingen weg. Zonder alcohol lukt het misschien om bij irritatie tot 10 te tellen, en eerst te denken en dan te doen. Met alcohol verdwijnt die remming. Daarnaast word je na een aantal glazen ook nog eens minder kritisch naar jezelf, waardoor je misschien nog sneller reageert zonder na te denken.

Bij grote hoeveelheden alcohol kun je een kalmerend effect verwachten, maar ook een negatief effect op je sociale vaardigheden. Ook dan is de kans om agressief te worden nog steeds aanwezig. Bovendien weet je dan vaak zelf niet meer wat je doet op dat moment, zijn grenzen nog meer vervaagd, en weet je ook de volgende dag niet meer wat er is gebeurd. Als je wilt werken aan agressieproblemen dan is alcoholgebruik daarbij af te raden.

Echter, de relatie is niet één op één. Dus niet iedereen die alcohol drinkt zal direct agressief worden. Het blijft een complexe relatie, waarbij meerder factoren de relatie beïnvloeden.

Hopelijk kun je hier verder mee.

Vriendelijke groet,

de moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Tactive,

je hebt geen idee hoe zwaar het is om te vechten tegen de drank,

de drank geeft je het gevoel dat je 'het' aankunt:

de druk, de pijn, de kracht, de overwinning.

Ikzelf kan de pijn van het misbruik niet aan: de pijn, het ongeloof, de walging, de druk.

Ik laat t hierbij, ga niet in detail.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Het is al wel een tijd geleden dat deze postings er waren, maar toch wil ik er nog op reageren. Mijn ex-partner werd agressief van drank, vooral van sterke drank zoals jenever. Hij sloeg dan ook mensen in elkaar, soms zomaar. En sterk dat hij was! Ik heb wel meegemaakt dat hij stopte met drank, voor enkele weken. Dan was hij een schuchter persoon, zonder agressief gedrag.

Pas jaren later kwam hij in de psychiatrie terecht en bleek uit onderzoek, dat hij eigenlijk heel bang was van binnen. Zijn angsten deden hem drinken en die 2 tezamen zorgden voor agressie.

Misschien heb je hier iets aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het verhaal over drank en angst is herkenbaar. Angst kan een trigger zijn om te beginnen met drinken.

Sowieso neemt drank remmingen weg. Bij de een uit zich dat in agressief gedrag, terwijl de ander bv. op sexueel gebied allerlei remmingen loslaat.

Erg agressief wordt ik niet van drank, maar de keren dat ik met drank op achter het stuur zat (ja, dat is erg onverstandig, maar daar had toen geen boodschap aan) merkte ik wel dat mijn rijgedrag, los van de normale invloed van drank, veel agressiever werd dan ik normaal gesproken doe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...