Spring naar bijdragen

De rol van Vrienden Drinkmaatjes


peterpannetje

Aanbevolen berichten

Hi Allemaal,

Ook dit is iets wat ik jullie wil vragen:
De drinkmaatjes die je hebt/had als je drinkt, hoe gaan die om met je poging tot stoppen/minderen.

Ikzelf heb de ervaring dat zeker in eerste instantie die drinkmaatjes bijna een groter probleem zijn dan het stoppen zelf:
Zit je daar een frisje, maltje, kopje thee te drinken omdat je niet gelijk ook het cafe gedag wilt zeggen vanwege de gezelligheid, proberen ze je over te halen: bv: "Saai he zonder biertje?"
Ik weet wel dat ze mijn aanwezigheid missen als ze zo doen, maar het maakt het er niet makkelijk op.

Heel langzaam draaien ze om als je duidelijk blijft in wat je wilt.
In wezen is het een soort gratis test of je wel sterk in je beslissing staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peter,

Op dit moment heb ik de keuze om wel naar de kroeg te gaan met je drinkemaatjes en de keuze om hier ook niet te drinken nog niet gemaakt. Voorlopig zit wil ik de excessen minderen en het drankgebruik een op normale dag af te bouwen.

Omgaan met mijn drinkebroertjes wordt ook voor mij een heel lastige opgave.

Een avondje in de kroeg leidt meestal wel tot een exces (8+). Dus dat worden minder avondjes, en - of de tijden veranderen, maar het risico blijft wel erg groot (vooral eerder naar huis gaan is geen optie :)). Ik heb mijn minderen nog niet gedeeld met mijn drinkebroertjes, maar dat zal ik uitendelijk ook moeten doen. Ik vind het wel erg dapper van je dat je mee gaat voor een kopje koffie en fris.

Onmogelijk moet het niet zijn, ik hoop het een beetje te kunnen organiseren zoals roken. Ik rook eigenlijk nooit meer thuis etc, alleen in de kroeg en soms op een feestje. Ik heb geen drang naar een sigaret, en ook in de kroeg kan ik 'm overslaan.

Het gesprek, de discussie, ik vrees dat drank een andere rol speelt. Maar het is wel vreemd om niet te gaan als er geen drank is. De conclusie zou zijn dat we alleen met elkaar omgaan vanwege de drank.

Dat is ook geen vrolijk vooruitzicht

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei Toni,
Wat jij beschrijft over deze middag en het drinkgedrag van je partner..., dat lijkt me erg moeilijk.
Je hebt zelf zo hard steun nodig en nu? Voel je je een beetje in de steek gelaten?
Ik zou je willen adviseren de laatste alinea van je berichtje nog eens over te lezen want daar zie ik toch weer een sterke en wijze Toni.
Je weet toch, hoop ik, dat je niet altijd sterk hoeft te zijn hé?
Je kwetsbaarheid laten zien is soms ook sterk.
Veel kracht en veel wijsheid wens ik je en ja, ga maar lekker gauw slapen.
Ik ben trots op je!
Groetje,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou niet kunnen minderen als mijn partner dronk (denk ik) in ieder geval zou het vreselijk moeilijk worden. Mijn lief en ik waren drinkmaatjes, 5 jaar geleden is hij gestopt omdat hij ernstig ziek werd (de ziekte had niets te maken met het drankbebruik) En ik dronk vrolijk (nou ja vrolijk) door. Nu ben ik 3 maanden bezig met alcoholdebaas, en met steun en begrip van mijn omgeving lukt het aardig.
Verder kom ik uit een familie waar altijd veel gedronken werd en nog wordt. Moeilijk zijn verjaardagen en anderen partijen in familie verband, ik voel me dan een verrader, ik hoor er niet bij als ik niet mee drink. Het beste is het als ik er open over ben en vertel waar ik mee bezig ben. Mijn broers maken er wel grappen over maar de zussen zijn een steun hierin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Voor mij is sociaal drinken eigenlijk nooit een probleem geweest. Bij mij ging het verkeerd toen ik begon om alleen thuis te drinken. Toen ging ik drinken om het drinken ipv. voor de gezelligheid. In gezelschap is er de sociale controle die op een gegeven moment zegt wanneer je teveel gaat drinken. Hangt natuurlijk wel af van wat voor soort vrienden.

ook het feit dat ik op mezelf woon maakt het er niet makkelijker op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Moi,
Ik herken mezelf helemaal in jou. Ook had absoluut geen moeite met het drinken in gezelschap. Heel simpel, dat deed ik gewoon niet. Alleen ik haalde het des te meer in thuis, alleen. Daar was geen controle, ik woonde alleen dus ik kon mooi mijn gang gaan. Vrienden wisten ook niet beter dat ik eigenlijk helemaal niet dronk en dat was wel even schrikken toen ze in de gaten kregen dat ik eigenlijk een groot probleem had. Daarom zeg ik ook altijd, de echte vrienden blijven. Dat is in mijn geval ook gebeurd alleen niet zo veel. Daar heb ik vrede mee hoor. Het gevaar is als je alleen drinkt je op een gegeven moment een punt krijgt dat je je helemaal gaat afsluiten alleen maar om je drankje. En dat was in mijn geval niet goed. Ik ben op dit moment blij dat ik op dat moment enkele goede vrienden had die ingegrepen hadden anders weet ik niet waar ik nu was geweest.
En zo is begrip zuipmaatjes voor iedereen anders en heeft iedereen daar een andere invulling voor.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Moi,
De spijker op de kop, wat mij betreft.
Sociaal drinken is ook bij mij nooit een probleem geweest, ik dronk zelfs meestal niets.
Ik moest me wel altijd gesteund weten door het feit dat er bij thuiskomst genoeg viel 'in te halen'.
Die gedachte maakte me flink en hield me op de been

En Dreamer, het isolement ligt dan inderdaad op de loer.
Je maakt afspraken maar houd goed in de gaten of er na afloop rustig thuis gedronken kan worden zonder dat het daarbij zo laat wordt dat je de volgende morgen, als je moet gaan werken, last zult hebben.
Er ontstond bij mij een voorkeur voor afspraken laat in de middag, zodat ik met goed fatsoen vroeg in de avond op huis aan kon voor mijn dagelijkse portie van 1 of 2 flessen wijn.

Ik ben gestopt maar ik voel me nogal uitgeput vanwege de energie die er in dit gevecht gaat zitten.
Ik drink al een aantal weken niet maar voel me bepaald geen kampioen. Dit vechten ga ik namelijk niet volhouden.
Mijn avonden zijn gevuld met gedachten aan drank. Soms maak ik een fles open en spoel ik hem door de gootsteen, en soms neem ik zelfs een slok en spoel hem vervolgens toch weer weg. Mijn avonden zijn rampzalig.
Ik heb zo veel respect voor Opa2 en voor Reg bv. die gewoon zeggen, ik stop ermee en basta.
Hoe doen jullie dat in vredesnaam?
Opa2...,heb je vanuit Heemskerk, een goede tip voor de knokkende Mathilde?
Ik ben wel blij dat ik al zo lang niet meer drink maar wil niet in een somber mens veranderen die alsmaar aan het vechten is...(?)(Deze zin moet er eigenlijk uit, maar ik laat hem toch staan)


Nou, en Sweetling..., op 5 oktober heb ik voor het laatst een berichtje van je gelezen.
Hoe gaat het met je?

Lieve groet,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal,

ben nog niet zo lang op dit forum en heb veel oude berichtjes
van jullie gelezen.
zo heb ik toch een beetje het idee wie jullie zijn.

toni, je beschrijft dat jij en je partner samen en ieder op zijn manier een
oplossing zoeken.
zaten jullie allebei op het punt dat je besefte dat er iets moest gebeuren?
en schrijven jullie allebei op dit forum? Weet je ik vraag me af hoe dit
in de praktijk gaat.
mijn partner vindt dat hij geen probleem heeft, dus hoeft hij er ook niets aan
te doen. zondag is zijn sportdag en daarmee ook de topdag wat drank betreft.
moeiteloos giet hij zich vol vanaf 13.00 tot s'avonds laat. op zondag hoef ik geen
afspraken te maken om samen ergens heen te gaan of om bezoek te ontvangen.
als je dan bedenkt dat ik onregelmatig werk en om het weekend werk, besef je ook
dat we nog weinig tijd samen doorbrengen.
sinds ik gestopt ben met drinken (28 september jl.) irriteert zijn gedrag me mateloos.
heb ik nu een probleem? of hij?
ik besef heel goed dat ik hem tijd moet gunnen, maar dat doe ik al zo lang...
het is wel heel persoonlijk wat we op dit forum schrijven, maar het is ook anoniem.
vandaag heb ik nog op een ander forum gekeken bij minder drinken.nl, maar dat sprak me
niet zo aan.
ik geniet van de verhalen van opa2, hoe hij en zijn vrouw met de nieuwe situatie omgaan.
ben helemaal niet jaloers...:D
nee opa2, ik gun het u van harte en ben er vast van overtuigd dat u het gaat redden in de strijd
tegen alcohol.

ja. ik dronk ook meestal s'avonds thuis op de bank, liever niet bij anderen of zo min mogelijk.
en ik denk dat veel vrouwen dat doen.
toni, laat je snel eens horen hoe het met je gaat?

groetjes van kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Mathilda,

Als je weet dat dat sociale aspect je helpt, net als bij mij, kun je er misschien gebruik van maken;
Tegenover mensen die ik vertrouw maak ik geen geheim van mijn alcoholprobleem; Ik bespreek het met mijn huisarts, met mijn ouders, met de consulent van het reïntegratieburo. En ook met mijn zus die vlakbij woont en die ik regelmatig spreek. Zij weet heel goed waar het over gaat, want ze heeft ooit bij de AA gezeten en viert nog steeds elk jaar dat ze zoveel jaar 'clean' is (11 jaar inmiddels).
Doordat ik het met meerdere mensen bespreek leven ze ook met je mee, proberen ze mee te denken en belangrijkste, ze leven met je mee en ze hopen ook dat het je gaat lukken. En dat is een hele steun.

Ik schaam me er niet echt voor, ik zie het als een gezondheidsprobleem en zo spreek ik er ook over met anderen.
Niet iedereen natuurlijk. Op mijn werk zeg ik alleen dat ik maagproblemen heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mathilde, en de anderen,

Ik vind het fascinerend dat jullie probleem gespiegeld is van dat van mij. Bij mij zit het gevaar vooral in de situatie, maar merkte natuurlijk wel dat ik steeds vaker het excuus ging zoeken om een sociale situatie te maken waarbinnen ik me kan laten vollopen. Daarnaast zijn de momenten waar het drinken wel kan, zoals eten koken, net na het werk thuis ideale gelegenheden om even snel wat drank te scoren.

Ik lijkt me vele malen moeilijker is om te stoppen als je thuis altijd op deze wijze de drank genuttigd hebt. Maar ligt hier wellicht ook niet een antwoord voor jullie, ga meer dingen gaan, breek uit die plek en zoek de situatie op waar je je altijd al ged kon handhaven ...

Mathilde, vul je avonden met iets anders dan gedachten aan drank. En hou vol, kampioen worden gaat nou meestal niet over rozen.

Sterkte

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mathilde,
Je bent geen somber mens hoor. Zo voel je je wel soms, maar ik kan je zeggen dat je mij wel eens uit een put hebt gehaald. Hopelijk kan ik dat ook voor jou doen. Je vroeg hoe anderen dat doen met die drank. Voor mezelf heb ik gemerkt dat als ik merk dat ik weer down of rusteloos wordt, dat zijn bij mij de gevaarlijke momenten, ik zoveel mogelijk probeer in te plannen.
Of naar een vriendin, of mijn vriend op de hoogte stel, ga wandelen, gewoon bezig zijn.\
Misschien kun je dat ook proberen.
Heb je eigenlijk hobby's? Misschien is schrijven iets voor jou? Of zeg ik nou iets heel doms? Ik doe het wel en in het begin dacht ik, waar ben je nu in gosdsnaam mee bezig. Maar nu zie ik het voordeel wel.
En zo af en toe lees ik het door en daar kan ik me dan aan optrekken. Ik schrijf gewoon hoe de dag is gegaan of ik moeilijke momenten had, gewoon de dagelijkse dingen.
Voor mij is een motivatie om niet te drinken, gewoon een herinnering van een crisis opname, en volgens mij ben ik hier de enige van op dit forum, maar het helpt mij wel om te denken, nooit weer.
Moon.
Sterkte Mathilde en toi toi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Moi, Frank en Dreamer en iedereen.

Jullie lijken wel mijn persoonlijk behandelteam.
Ongelooflijk hoe jullie adviezen op elkaar aansluiten.

Ja Moi, ik denk dat ik inderdaad maar vaker op mijn risicomomenten naar mensen toe ga.
En ja Frank, inderdaad, thuis komen en eten koken en de wijn rijkelijk laten stromen..., o o o, wat was het leven goed zo.
En Frank, ik denk ook wel eens dat het moeilijker is om dit eenzame drinkgedrag te stoppen.
Als er iemand in huis was deed ik echt zo stom niet want ik ben best wel gevoelig voor gezichtsverlies.

Ja Dreamer, en jij bedankt voor het meedenken bij rusteloosheid etc. Maar helemaal frappant vind ik dat jij oppert om te schrijven. Dit is nl. iets wat ik erg graag doe maar ik heb nog nooit over mijn verslaving geschreven. Kreeg ik steeds een soort schrijfkramp en ik weet nu wel hoe dat komt.
Ik ga er ook meteen mee beginnen. Een afkickdagboek en af en toe een luchtige column.
Het lezen van jullie berichtjes heeft me helemaal opgefleurd. Hartstikke bedankt!
Groetje van Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mathilde,
Graag gedaan. Dat opschrijven is iets wat ik over heb gehouden aan die opname, dat was daar min of meer verplicht. En ik heb dat zo aangehouden. Ik merk als je er over schrijft het trekmoment dan iets minder wordt. En als ik veel trek heb dan lees ik het wel eens na. Dit is wel iets wat ik blijf doen, al ben ik niet zo'n schrijver, dit vind ik heel belangrijk en ik merk dat ik me er goed bij voel.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kika, Toni en de rest.
Jullie hebben het over jullie partners, over het delen en eventueel meedrinken enzo.
Bij mij is dat iets anders. Ik heb denk ik het geluk dat ik een partner heb die de drank afgezworen heeft. Hij heeft door mijn verslavingsgedrag tabak van alcohol. Al een hele tijd. Hij dronk al niet zoveel, hooguit een paar pilsjes of een wijntje in het weekend. Het heeft ons de nodige ruzies en crisissen gekost, mijn drankprobleem. Nu ben ik blij dat hij niet drinkt, dan kom ik ook niet in de verleiding. Maar het feit dat hij door mij nooit meer alcohol zou drinken, daar voel ik me dan weer niet gemakkelijk bij. Zo zie je het is ook nooit goed. Maar voor nu is het een prima oplossing, want die confrontatie kan ik denk ik nog niet aan, ook al drink al een behoorlijke tijd niet meer.
Ben wel blij dat ik een grote steun aan hem heb, want ik eigenlijk heb ik dat na mijn stunts niet helemaal verdiend, maar dat is een ander verhaal.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moon,

quote:


Originally posted by:
dreamer


<knip>

Ben wel blij dat ik een grote steun aan hem heb, want ik eigenlijk heb ik dat na mijn stunts niet helemaal verdiend, maar dat is een ander verhaal.


Moon.



Het is mooi dat je ook in het leven soms een hypotheek kunt krijgen!

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Mathilde, vanuit een nog steeds alcoholvrij Heemstede...
Ik zal proberen jou antwoord te geven op je vraag van de 9e.
Mijn trigger was de toename van het aantal onregelmatige hartslagen.
Op zoek naar mogelijke andere oorzaken dan alcohol (...) kwam ik uiteindelijk voor het eerst bij Tactus terecht, en de beschrijvingen van lichamelijke klachten door alcoholgebruik daar leverden mij de vraag op: "wat wil je nou eigenlijk: gewoon dag voor dag doorgaan met alcohol, terwijl je het eigenlijk al niet meer wilt, vanwege je klachten, of nu eindelijk eens pecht proberen te stoppen?"
Als antwoord heb ik mij opgegeven voor de internetbehandeling.
Het opmaken van de dagrapporten met momenten van "zin in" en wel/niet gedronken, gekoppeld aan beschrijving van de situatie en vermelding van het drinkgedrag, was zowel verhelderend als leuk; zo kreeg ik, na aanvankelijke angst voor het niet zonder drank kunnen, er gewoon lol in om in te kunnen vullen dat ik wel zin had, maar niet gedronken.
En zo gaat dat morgen dus precies alweer 2 maanden...
Daarnaast heb ik al uitgebreid de voordelen van het niet meer drinken op dit forum vermeld.

Wat je hopelijk kan helpen is nog dit: je bent niet verplicht om te reageren op gedachtenimpulsen: je kunt er ook gewoon naar kijken, zonder er aandacht aan te schenken. Juist het aandacht schenken aan gedachten, "positief" door ze bij voorbeeld uit te voeren en "negatief" door er strijd tegen te voeren, maakt ze sterker. De gulden middenweg bewandelen door te erkennen dat ze er zijn en er vervolgens niets mee te doen, kan een grote hulp zijn, is mijn ervaring.

Natuurlijk zijn lang niet alle gedachten "slecht", daarom het volgende.
Een eenvoudig hulpmiddel is bij een opkomende gedachte je eerst af te vragen: "is deze gedachte en de daaruit voortkomende behoefte door mij gewenst of niet gewenst?"

Op deze manieren ben je je gedachten de baas, in plaats van dat jij er de slaaf van bent: gedachten zijn er voor jou, in plaats van andersom! Alleen jij bepaalt 1) OF je er iets mee wilt, en zo ja 2) WAT je ermee gaat doen!
En over waar die gedachten dan wel vandaan zouden kunnen komen hebben we het misschien nog wel eens...

Met warme groet, ook aan de andere lezers,

Opa2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...