Spring naar bijdragen

overpeinzingen


kika

Aanbevolen berichten

hoi allemaal,

De afgelopen week heb ik het forum doorgespit en veel berichtjes gelezen over jullie ervaringen.
veel hiervan is heel herkenbaar.
Verschillende van jullie stellen een doel, een bepaald aantal dagen zonder drank.
ik vind het ontzettend knap dat jullie dit kunnen.
voor mij is het nu dag 9 zonder drank en mijn speekselklieren leveren een topprestatie bij
de gedachte aan een lekker glas wijn.
Mijn god, ik zou er wat voor geven als ik gedoseerd met alcohol kon omgaan!
stel dat mijn doel 14 dagen zonder drank zou zijn, dan ben ik bang dat op dag 13 een paar flessen wijn
al koel gelegd werden.
klaar voor consumptie op dag 14 om 24.00uur.
jippie de pippie en feesten maar!!
Voor een korte periode stoppen is me weleens gelukt, maar nu is het tijd om definitief te stoppen.
ben namelijk ontzettend bang om ernstig ziek te worden door alcolholmisbruik.
In de berichten lees ik dat het drankgebruik ook te maken heeft met vaste momenten of gewoonten.
heb daar eens goed over nagedacht.
het zit me eigenlijk wel mee in het leven, geen grote problemen of iets dergelijks.
en misschien is het dat wel, langzaam aan steeds meer drinken en kijken hoever kan ik hierin gaan?
het klinkt wel raar, maar is er een uitdaging in mezelf om steeds meer te drinken om mijn eigen
grenzen te leren kennen? ( is er iemand die dit nog begrijpt of herkent? )
Gisteren had ik een stressvolle werkdag en normaal gesproken zou ik bij thuiskomst meteen
een flesje wijn opentrekken, om te ontspannen en te relativeren.
nu had ik gisteren een flesje fris opengemaakt om ook deze gewoonte te doorbreken en ik moet zeggen,
even stond ik in dubio, maar toch maar verstandig gedaan;)
Weet je, het is maatschappelijk zo aanvaard om een glaasje wijn/bier te drinken, maar het is nog lang niet aanvaard om hier openlijk over te praten als het meer dan 1 glaasje wordt.
mensen horen zowiezo niet graag andermans probleem aan of het moet heel kort duren.
daarom is dit forum voor mij perfekt, wetende dat ik hier niet alleen in sta geeft me steun.
nou genoeg gekletst, wens jullie een fijn weekend en veel sterkte.
groetjes kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kika en anderen,

In ieder verhaal zit wel weer wat ik herken, soms weer een specifieke opmerking of een situatie.

quote:


Originally posted by:
kika

Mijn god, ik zou er wat voor geven als ik gedoseerd met alcohol kon omgaan!


stel dat mijn doel 14 dagen zonder drank zou zijn, dan ben ik bang dat op dag 13 een paar flessen wijn


al koel gelegd werden.


klaar voor consumptie op dag 14 om 24.00uur.


jippie de pippie en feesten maar!!





Hier zit voor mij ook een punt van angst, hoe ga ik dadelijk met mate weer om met drank. Nu heeft de eerste 13 dagen mij een aantal inzichten opgeleverd, hopelijk helpen deze bij het onder controlke krijgen van mijn gedrag. Maar het vooruitzicht naar een feestje en slempen maar ....

Zo herkenbaar ...

quote:


Originally posted by:
kika


het zit me eigenlijk wel mee in het leven, geen grote problemen of iets dergelijks.


en misschien is het dat wel, langzaam aan steeds meer drinken en kijken hoever kan ik hierin gaan?


het klinkt wel raar, maar is er een uitdaging in mezelf om steeds meer te drinken om mijn eigen


grenzen te leren kennen? ( is er iemand die dit nog begrijpt of herkent? )





Die grenzen, ja, dat is het mooie van het leven. Living on the edge, letterlijk en figuurlijk. Ik wil niet toegeven dat het slecht is, ik wil en uitdagend werk hebben, en tot 6 uur in de kroeg zitten. Het zijn alleen maar stumpers die er niet tegen kunnen. Het is een bewuste keuze om het zo te doen, ik heb voor drank gekozen. En ik kan er mee omgaan. En ja, wanneer gaat het fout, dat zien we dan wel. Heb ik ooit problemen gehad die ik niet zelf heb opgelost, deze ook dan toch.

En tot op heden geen problemen, ik kom er goed mee weg. Nooit commentaar gehad, van teveel gezopen gisteren, was zeker weer 3 uur vannacht. Nee niks van dat alles.

Om eerlijk te zijn weet ik niet waarom ik deze stap heb gezet. Eerste bericht was een link op een nieuwssite. Ben eens gaan lezen, vandaar. En ja, er knaagt bij mij ook iets, gezond kan het niet zijn. Dat merk je toch wel. Maar met 90% ben je in staat om heel, heel goed te functioneren.

En welke grenzen ik allemaal al heb opgezocht ... tja, meer dan dat ik hier zomaar durf te roepen!

Ook een prettig weekend

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kika,

Dit vind ik wel een hele intrigerende opmerking.
Hoe je je tijd op aarde het beste kan besteden?
Dat is nu juist wat ik ook niet weet en waar ik naar zoek.
Alcohol vertroebelt de zoektocht, denk ik, maar ik heb wel eens gelezen, dat een verslaving staat voor het verlangen naar geluk. Vast een hele banale stelling en de verkeerde route gekozen. Maar blijkbaar is er een verlangen naar geluk.
Misschien komt er vanzelf een antwoord op onze vragen, als we lang genoeg letten op de signalen die we van onszelf krijgen, als we niet drinken.
Overigens is mijn glas cola light nu leeg en ga ik nog wat inschenken.

Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ,

heb net een site bekeken van de cirkels van van Dijk....
wordt je ook niet vrolijk van.......
voor degenen die het aandurvenklik hier

verlangen naar geluk...
heb eigenlijk zoveel goeds en positiefs in mijn leven, zou willen dat ik
daar wat meer van kon genieten....
tevreden zijn ....
misschien een vroege midlife crisis..
voor allemaal een goede nachtrust gewenst.
tot gauw, kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ,

heb net een site bekeken van de cirkels van van Dijk....
wordt je ook niet vrolijk van.......
voor degenen die het aandurvenklik hier

verlangen naar geluk...
heb eigenlijk zoveel goeds en positiefs in mijn leven, zou willen dat ik
daar wat meer van kon genieten....
tevreden zijn ....
misschien een vroege midlife crisis..
voor allemaal een goede nachtrust gewenst.
tot gauw, kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi ,

heb net een site bekeken van de cirkels van van Dijk....
wordt je ook niet vrolijk van.......
voor degenen die het aandurvenklik hier

verlangen naar geluk...
heb eigenlijk zoveel goeds en positiefs in mijn leven, zou willen dat ik
daar wat meer van kon genieten....
tevreden zijn ....
misschien een vroege midlife crisis..
voor allemaal een goede nachtrust gewenst.
tot gauw, kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kika,

Met alle respect voor de Cirkels van van Dijk. Deze waren compleet nieuw voor mij.
Voor wie zijn ze eigenlijk geschreven voor hulpverleners of voor cliënten?
Ik heb een heel stuk gelezen van deze site. Zeer informatief, maaar ik vraag me af of deze tekst op internet zetten zo'n slimme zet is. Op mij komt hij nogal belerend, theoretisch en afstandelijk over. Erg wervend kan ik hem ook niet noemen. Kortom ik weet niet precies wat ik er mee moet, dat is wat ik er voor gevoel bij krijg.
Het kan best, dat hun methode in de praktijk heel zorgvuldig, effectief en begripsvol is. Maar dat zou ik dan graag van iemand willen horen die daar ervaring mee heeft.

Vooreerst ga ik maar eens op de ingeslagen weg voort met dit forum.

Sita

P.S. Trouwens stikgoed, dat je ons op deze informatie wijst.
Het is nooit verkeerd om geïnformeerd te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi sita,

ja, dat heb ik weer, 3x is wel erg veel!!
heb nog geprobeerd te deleten, maar helaas dat ging niet....
de cirkels van van Dijk heb ik via een oud berichtje op het forum opgezocht.
ik probeer mijn voordeel te doen met de dingen die ik herken, waar ik niets mee
kan, leg ik naast me neer.
zelf vind ik er herkenning en verklaring in over mijn eigen drinkgedrag.
de schaamtegevoelens herken ik wel en dat gedeelte over pavlov.
sommigen van jullie kennen de theorie misschien, van de hond van
pavlov. deze theorie bewijst het associatievermogen.
ik associeer veel dingen met drank en nu is het de bedoeling dit te
doorbreken, denk ik maar...
de momenten die ik koppel aan drankgebruik, probeer ik nu te koppelen aan
een glaasje fris.
ik schrok wel van het feit dat je slaap pas na 1 a 2 jaar is hersteld.
het begin is gemaakt en ik ben vast besloten om door te zetten.

en frank,

heb je goed geslapen? vandaag is volgens mij je 14e dag, hoe ga je verder en
heb je een nieuw doel gesteld?
je hoeft natuurlijk niet te antwoorden, ik ben gewoon benieuwd.

groetjes kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kika, Sita en alle anderen

Wow, een zeer nuttige tekst die Cirkels van van Dijk. Ik heb hier wel wat aan, geeft mij in ieder geval handvatten waar mijn zoektocht "hoe om te gaan met alcohol". Ben ik verslaafd, op welk niveau raakt de alcohol mij.

Ik wordt eigenlijk weer wat hoopvoller van het verhaal (na de twijfel van de afgelopen week) Ik herken een aantal zaken wel, maar kan van een aantal typische gedragingen ook zeggen dat ik ze niet heb. Ik vind het ook theoretisch een mooi model. Ik vind dat er een aantal aardige redeneringen in staan.

Sita, je vroeg naar de context van de site. Wat ik heb kunnen achterhalen is dat delen van de tekst van de site van centrum Maliebaan afkomstig zijn en dat www.vansanten.com relaties heeft met http://www.a2werkgroep.nl/webl...t/index.php/verhalen/. Wat me wel opvalt is dat de theorie door de gevestigde orde van de verslavingszorg wordt gebruikt. (Jellinek etc.). Maar ik denk inderdaad niet dat die tekst letterlijk wordt gebruikt. :)

Kika,

wat mijn doelen betreft, vandaag ga ik niet drinken. Wordt wel een nieuwe opgave, feestje met zeer lekkere drank. En ik ga eens bedenken hoe ik in een van de aankomende weken de confrontatie aanga. Ik moet succes met alcohol en situatie eerst kunnen definieren.

Maar eerst wil ik nog even bijkomen van de toch heftigere reacties / ontwenningsverschijnselen. Ik had daar geen rekening mee gehouden. Toch een eye-opener (als het tenminste aan de alcohol ligt, maar eerlijk is eerlijk, het heeft er wel alle schijn van).

Al schrijvende denk dat ik eerst voor de 21 dagen alcoholvrij ga.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh frank,
wat goed van je om weer een week als doel te stellen!
fijn dat je wat aan die cirkels van van Dijk hebt gehad.

de site die jij vermeld hebt, heb ik ook bekeken.
voornamelijk ervaringsverhalen? ook de aa-site bekeken,
maar dit spreekt me helemaal niet aan.
gelukkig dronk ik niet in die mate als daar beschreven staat en
ik herken mezelf er totaal niet in.
de 12 stappen zijn erg op het geloof gericht.
met alle respect voor degenen die wel gelovig zijn,
voor mij werkt dit niet, ik kan er niet zoveel mee.

de confrontatie staat sinds gisteren in mijn koelkast, een klein flesje (250cc)
wijn voor in het recept van vandaag. het eerste uur riep het constant naar me,
maar daarna besefte het flesje dat dit geen zin meer had en was het stil.:)

ik voel me echt sterker worden, ik dacht dat ik toch wel online behandeling nodig had
maar merk dat ik nu een eind op weg ben met het forum.

fijne zondag vandaag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kika,

Perfect, dat je het flesje in het luchtledige laat roepen totdat het gaat fluisteren en helemaal niets meer zegt. Is het nog wel in het eten terecht gekomen?
Dan verdampt het toch en blijft alleen de smaak over, toch?

Ik ga zo ook even op de site kijken die Frank opschreef.

Een goede zondagavond!

Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kika,

Ik ben het met je eens ten aanzien van de aa en geloof. Ik vind het wel fascinerend hoe ze dit zo extreem hebben weten door te trekken. Ik heb alleen even uitgezocht waar wat vandaan komt. Ik heb tot op heden alleen dit forum ontdekt en de cirekels vond ik nuttig.

Mooi dat die elzasser kip goed is gelukt. En elzaswijn, tja, dat is mijn favoriete wijn. De kelder ligt er nog vol mee.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi frank,

de cirkels vind ik ook nuttig en leesbaar.
indien je nog op zoek bent naar een ander forum, dat is opgericht bij
de site van minderdrinken.nl
misschien heb je er iets aan.

tsja, en waarom hebben we living on the edge, nodig denk je?
waarom zoeken we onze grenzen op?
en waarom met alcoholgebruik en niet iets positievers?
gunnen we het ons niet, komt dit voort uit een negatief zelfbeeld?
ben er nog niet helemaal uit, maar dat komt nog wel.
wat een uitdaging voor je, een kelder vol met wijn!
ik geloof niet dat ik dat al zou kunnen.
ontzettend knap van je.

groetjes kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kika,

Leuk op die site ga ik eens kijken. Kom net terug van een diner. Heb toch vol verbazing zitten kijken hoeveel drank er genuttigd werd. Was echt de enige die geen alcohol dronk. Overigens geen opmerking over gehad. Daar was ik op zich blij mee.

Alleen ik heb ook eens zitten tellen hoeveel glazen drank mensen durven drinken om vervolgens nog in de auto te stappen. Echt onvoorstelbaar ... Ik wil niet zeggen dat ik daar nooit tegen gezondigd heb, zeer zelden , en zeker niet in die mate ... Is me wel vaker opgevallen dat iemand teveel dronk, maar van de 15 man waren er toch zeker 3 die echt zwaar over de streep heengingen. (over living on the edge gesproken). Maar goed deze constatering komt nu zeker voort uit mijn fixatie op alcohol.

Ik weet niet of alcohol en "living on the edge" voor mij zo direct gekoppeld zijn. Voor mij geldt dat ik nieuwe uitdagingen nodig heb, en die uitdagingen weet ik dan ook altijd wel voor mezelf te creeeren. Zeker niet door een negatief zelfbeeld, daar heb ik geen last van. Alcohol helpt wel om grenzen te verleggen, het jammere is alleen dat als je naar actie over moet gaan de kater van gisteren niet helpt.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frank,
Goed van jou, om niet te drinken op dat feestje. Het is eigenlijk wel onverstelbaar dat je dan de enige bent die niet drinkt. Wat je beschrijft daar heb ik me ook wel eens over verbaasd. Feit is wel als je nuchter bent je heel anders tegen het drank nuttigen van anderen aankijkt. Nu valt het ook op, omdat je de enige bent die dan met een cola-tje of spa-tje rondloopt. Had je nog erge trek in een wijntje, of viel dat wel mee?
Aardig dat je geen commentaar kreeg op je niet drinken, of is het zo dat men er is aan gewend is dat je op dit moment niet drinkt? In het begin kreeg ik daar wel opmerkingen over maar nu is het zo dat ze weten dat ik graag cola light drink. Mijn omgeving moest er ook aan wennen.
Maar voor zover, klasse en je bent al aardig op weg.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...