Spring naar bijdragen

ook nieuw


Emma

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, na lang twijfelen me toch maar aangemeld voor dit forum. Ik lees al een poosje mee en ik vind het prettig om verhalen van andere te lezen die ook problemen hebben met alcohol.
Een zeer geaccepteerd "genotsmiddel" maar onacceptabel als je er niet mee om kan gaan. En dat kan ik dus niet meer. Ik schaam me diep, ben boos, teleurgesteld in mezelf.

Vorige week een week niet gedronken en na een paar dagen voelde ik me een stuk prettiger en blijer. En dan is het mooi weer, loop ik langs een terras en krijg een onbedwingbare zucht naar een koel glaasje witte wijn. En dat worden er dan veeeeel.

Ik spreek elke keer weer met mezelf af dat ik niet meer dan (wat het ook maar is, of het er nu 2 of 5 zijn), en steeds gaat het fout. Dus ik denk dat er niks anders op zit dan de drank helemaal te laten staan. En dan? Wat zullen de mensen om me heen zeggen?

Ik ben al eens eerder gestopt en heb dat toen 6 jaar volgehouden en dat was een goede tijd. Maar ik vind mezelf zo stom dat me alle kennis over alcohol die ik heb, het toch weer zo ver heb laten komen.

De stap naar de AA vind ik nog wat groot. Maar misschien is dit ook een manier om m'n alchohol gebruik de baas te worden.

Hoop jullie nog veel te lezen,
groet Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi toni,
is nu 6 jaar geleden. Dus 12 jaar terug had ik al door dat ik niet zo goed met alchohol om kan gaan. Ja, ben toen naar de AA gegaan maar durf niet terug.... De afgang.

Ik vind het maar een moeilijk onderwerp. Eigenlijk van dag 1 (dus 6 jaar geleden) dat ik weer eens een glaasje wijn nam voelde ik al dat het niet goed zat. Dat ik dat niet moest doen. Maar ja, eigenwijs (eigenonwijs liever) als ik ben moest ik zo nodig bewijzen dat ik het wel kon. Niet dus.

Het vreemde is dat als ik m'n alcohol gebruik ter sprake breng bij familie of vrienden die het allemaal een beetje wegwuiven met "het valt wel mee met jou". Zelfs bij de AA vonden ze het wel meevallen. Misschien wilde ik dat te graag horen? Of vinden vrienden en familie het ook een vervelend onderwerp. Ik heb ook maar besloten er gewoon niet over te praten met hun en gewoon niet te drinken.

Gosh wat valt het zwaar.
groet Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Emma,

je zegt dat je omgeving 'het allemaal wel mee vindt vallen', maar jijzelf vindt dat dus van niet. Afgezien het feit dat ik me afvraag wat je dagelijkse 'gebruik' dan was, vind ik overigens dat in deze alleen jou eigen gevoel en inzicht van belang is. Bagataliseren kun je zelf altijd nog!

Ik hoop dat je steun en kracht kunt vinden hier om je probleem te lijf te gaan en het hoofd te bieden.

Gr.
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Emma,

Welkom, een ervaringsdeskundige van stoppen erbij. Kunnen wij ook nog wat van leren. Ben benieuwd naar je verdere verhaal!

Je hebt de eerste stappen al weer gezet, gestopt (maar als ik het goed begrijp weer voor de bijl gegaan op het terras) maar belangrijker, je bent er weer bewust mee bezig. De moeilijkste eerste stap is gezet door je eerste bijdrage ....

Wegwuiven, ja, en soms zijn we te goed in het verstoppen van niet wenselijk gedrag (voor jezelf maar ook voor anderen).

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doodvermoeiende dag. De hele dag op de een of andere manier met alcohol bezig geweest. Gepraat met een vriendin die ongeveer dezelfde ervaringen met alcohol heeft als ik en er over gesproken. Is wel prettig iemand in de ogen kijken die het herkent.

Ik volg ook nog therapie voor een hardnekkige depressie, en met die therapeut ook m'n alcohol gebruik besproken. En toch krijg ik het gevoel dat niemand doorheeft hoe erg het is, of hoe moeilijk ik het ermee heb. Misschien ben ik wel heel goed geworden in verstoppen.

Maar goed, doet me toch wel goed om het zo even op te schrijven.

Verlangen jullie met dit mooie weer ook zo nog even op een terras met een trui aan, zo'n laatste nazomer dag afsluiten met een mooi glas. En dan zit ik hier in pyama en cola light mezelf erg dapper te vinden grrr.

Maar goed, iedereen sterkte die dat nodig heeft, en een ieder die geniet (vooral dat genieten) van een avond met of zonder alcohol een fijne avond.

groet Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,
Ook van mij heel erg welkom op dit forum. Je hoeft je niet te schamen hoor. Als dat zo was zou dat bij iedereen het geval zijn. We kennen het maar al te goed dat je het niet bij een glas kunt houden, dat is ons eigen. Maar goed dat je beseft dat het voor jou een probleem is. Denk daar maar aan, en ga niet teveel af op je omgeving. Als jij voor jezelf vindt dat het een probleem is en jij kent jezelf het beste, dan is het voor jou een probleem. En over de AA zou ik me niet al te druk om maken. Ik heb zelf ook een kleine 2 jaar bij de AA gezeten, en ben er om redenen weggegaan. Maar ik kan je verzekeren dat, moch je terug willen gaan, je heel welkom bent. Je zult geen verwijt of wat dan ook krijgen. Ze zullen juist blij zijn en je een compliment geven dat je het aangedurft hebt om terug te keren. Maak je daar maar geen zorgen over. Je moet gewoon doen wat je zelf het beste lijkt. En via dit forum kunnen we elkaar ook helpen.
Trouwens je hebt al eens 6 jaar niet gedronken, wow wat een prestatie. Misschien kun je eens nagaan wat je tijdens die periode gedaan hebt om niet te drinken. Wellicht kun je als dat wilt daarvan nog iets toepassen.
Emma, ik wens je sterkte en toi toi,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Emma,

welkom op het forum.
je hebt toch maar mooi weer die eerste stap gezet om voorlopig te stoppen.
en iedere dag is er weer eentje bij.
ik herken de schaamtegevoelens en schuldgevoelens, maar eigenlijk leveren
die geen positieve bijdrage.
ze kosten me alleen maar energie.
frank zei ook al dat het belangrijkste de bewustwording van je eigen gedrag is.
pas als je dat onder ogen ziet, kun je er daadwerkelijk iets aan doen.
die keuze heb je dan.
en volgens mij zit je al in dat proces, want je bent een week geleden gestopt.
net als dreamer vind ik het een enorme prestatie dat je al een keer 6 jaar niet
gedronken hebt.
toendertijd kon je dit, waarom zou je het nu niet kunnen?
en eerdaags zit je op het terras gelukkig te wezen, met een cola light!

wens jou en alle anderen veel sterkte
kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk al die welkoms berichtjes. Ja het blijft lastig om uit te vinden wat dat overmatig gebruik nu echt in de hand werkt. Ik heb "de cirkels van Van Dijk" gelezen. Ik kende het principe wel maar het nalezen maakt me wel bewuster. Ik probeer al een poosje heel bewust gewoontes te doorbreken, dus niet altijd op DIE tijd drinken, niet in het zelfde restaurant of cafe. Bepaalde mensen ga ik ook een beetje uit de weg.

Ik denk dat die 6 jaar droog (en AA) me veel hebben geleerd. Al was het maar het vrije gevoel van niet verlangen en niet afhankelijk te zijn. Al die tijd die ik overhield! En al die nieuwjaarsochtenden dat ik nog kon genieten van een overgebleven oliebol i.p.v. met een mega kater de dag voorbij laten gaan. Eigenlijk was het een goede tijd en ik vind het stom dat ik weer begonnen ben. Ja, ik was toen blij met m'n colaatje op het terras.
Dus die tijd probeer ik weer voor de geest te halen. Maar gelijk weet ik ook dat lange zondagmiddagen in m'n uppie prettiger worden met een flesje wit. En nog een flesje, en zo door. En dan komt het grote verdriet, de kater, het gevoel van er niet meer willen zijn, schaamte en schuld.

En ook die enorme boosheid dat ik me niet kan beperken tot een paar glaasjes. Niet meer geniet van wijn maar alcohol drink.

Het doet me goed hier zo virtueel over te kletsen.
tot mails
emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeg he. Slecht geslapen. En de "thrill" van ik neem m'n alcohol probleem serieus, gemaal van al die gesprekken gister, en ik probeer meteen ook maar te minderen met de valium. Ik neem het slecht slapen maar even voor lief. Voel een stuiter balletje.

Afgelopen weken was het meer "innemen" dan drinken. Ben een paar weken geleden door m'n rug gegaan, vreselijke pijn. En toen ben ik Wodka gaan drinken met zo hier en daar een valiumpje. Erg he. Maar ik denk wel dat dat het keerpunt was. Na m'n Wodka periode had ik echt niks meer aan een glaasje wijn. Maar pijnstillend was het wel;-)) Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik dit gestuiter kwijt ben.

groetjes Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Hoi allemaal,

ik schrik wel een beetje als ik lees dat ik 12 oktober begonnen ben met m'n probleem "echt serieus aan te pakken". Er is nog niks van terecht gekomen.

Dus vandaag is dag 1. Ik heb me aangemeld voor de internet behandeling en hoop dat dat meer stok achter de deur is.

Het gaat zo niet meer, ik ben echt verslaafd, kan er niet afblijven. Na 3 dagen niet drinken krijg ik een onhoudbare dorst en sta ik toch weer bij de supermarkt of bij de slijter.

Toe moeten geven dat drank sterker is dan ik ben vind ik vreselijk. Maar het is. Het uitzicht van een alcoholloos leven trekt met niet. Maar m'n toekomst trekt me zo wie zo niet zo erg. Laat ik het dan maar een kans geven en de alcohol eruit laten. Dan doe ik waarschijnlijk in ieder geval minder stomme dingen.

Kortom, Emma gaat er ook voor.
Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,
Hoe dan ook- goed dat je jezelf weer bij je kladden grijpt.
Ik wil je graag wijzen op het bericht van Toni van 10-11 om 21.38.
Misschien ben je er al mee bekend maar voor mij was het een eye-opener.
Nu ik weet hoe het (kan)werken valt het me veel makkelijker dat eerste glas te laten staan.
Ik wens je veel kracht!
Mathilde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,
Ook van mij een warm welkom. Ik heb me ook nog maar pas aangemeld. Ik hoop, dat je hier steun zult vinden. Ik lees, dat het je gelukt was om zes jaar niet te drinken. Ik ben nu net een paar maanden alcohol-vrij. Was al eens eerder gaan minderen, maar dat lukt niet. Terugval na terugval. Het is me nooit eerder gelukt om zo lang te stoppen. Een leven zonder alcohol leek mij ook niet mogelijk. Maar tot nu toe bevalt het me goed. Ik denk, dat ik nu pas kan accepteren, dat het gewoon bij mij een alles of niets relatie is. Als ik drink, drink ik teveel. Maar dat was een heel proces. Ik plan nu nog steeds dag voor dag, maak geen lange termijn-planning. Durf ook niet tegen mezelf te zeggen: ik begin er nooit meer aan, want dat weet ik niet. Ik plan dag voor dag en daar ga ik voor. (stopwoordje van mij). Ik merk, dat dat bij mij werkt. Schamen hoef je je niet, volgens mij doen we ons dat hier allemaal. Met dit mooie weer is op een terrasje zitten met een glaasje tonic ook heerlijk, hoor! Drank en gezelligheid heb ik leren loskoppelen van elkaar. Sterkte, groetjes van Fleur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Emma,
Welkom, ik ben ook nog maar pas (een week) aangesloten,en het valt best wel mee. Ik lees dat ja 6 jaar gestopt bent;ik was 7 bijna 8 jaar gestopt met hulp van AA; was ddar een actief lid in deed coi-werk en get secretariaat daarvan, in scholen en bedrijven gaan spreken; ik zou nooit meer drinken.
Dat is nu geleden van 2000.

Dan terug hervallen, over 2 jaar weer een opname van 3md gedaan, is me niet gelukt om nuchter te blijven, langste periode was nu pas 10 md .en dan ja wéér herbegonnen.
Heb nu één week niet gedronken, volg de internet behandeling en wekelijkse controle huisarts, vandaag nog geweest; (vorig weekend, zelfmoord poging gedaan).

Ik wéét ook heel goed hoe het werkt, hoe het voelt een nuchter leven te leiden en toch telkens nu hervallen; ik ben van mening dat been herval moeilijker is te overwinnen dan de allereerste keeer.
je zit nu inderdaad met schuld -en schaamte gevoelens omdat we het allemaal wel weten hé; en eigenlijk weten we zo weinig; (ik toch) over mijn gevoelns, mijn emotie's hoe ik daar moet mee omgaan.

Ik wil er zoals Fleur terug volledig voor gaan; alhoewel ik dat nog nie echt direct zie zitten, maar elke dag is er ene en wil me "gelukkig nuchter" voelen met mijn gebreken, gevoelns en emotie's.
Is nog een lange weg maar dag per dag zal het wel lukken.

Ik wens je veel sterkte en tot hoors
Kato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond,

Mathilde, dank je dat je me nog een keer wees op dat bericht. Ik wist het wel (kwam me ergens bekend voor uit boeken enzo.) maar ik was het weer "vergeten". Ik ga er steeds meer in geloven dat ik alcoholist ben. Ik kan m'n lichamelijke behoefte niet meer onder controle krijgen, die geestelijk allang niet meer. Maar goed, ik probeer het nu ook wat meer te zien in "ziek zijn" (niet om de verantwoordelijkheid af te schuiven) meer om het echt serieus aan te pakken.

En Kato, jou verhaal is in veel gelijk aan het mijne. Bijna ook een beetje dezelfde jaren, 92 gestopt, 99/2000 weer begonnen. Ook zo'n AA "verleden" er er meer dan van overtuigd dat ik nooit meer zou drinken. En zie, het kan je dus toch gebeuren.

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik niet meer drink, ik ga er toch maar niet vanuit dat ik over een poosje weer sociaal kan drinken. Dat is zo'n valkuil, voor mij dan. Want dan bedenk ik dat als ik nu niet drink en over een poosje wel weer....waarom zit ik het mezelf dan nu zo moeilijk te maken. En hup ik sta weer bij de slijter.
En m'n leven was in de "niet drink tijd toch een stuk beter".

Dag 2 en ik voel me wel goed. Prettig idee dat ik vanavond nog even kan lezen in bed en morgen redelijk normaal weer wakker zal worden. En vanavond niks stoms ga doen, me niet over de rooie jaag met ellendige gedachten. Maar gewoon zoals het is.

Tot horens en dank voor de steun.
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed van jou hoor Emma,

Ik kwam om vijf uur nogal gestressed thuis.(zoon in ziekenhuis)
Dan gaat het alcoholisch calculerenop deze manier;
Het is nu 17.00, u. een redelijke bedtijd is 22.00 u. Vijf uur met niks of het moet zijn,... de tuin winterklaarmaken, de ramen streeploos zemen, de zolder opruimen of vrienden op dit rare tijdstip 'afzeiken'.

Emma, ik ben , bij wijze van spreke, op mijn handen gaan zitten.
Ik kan natuurlijk, vrienden bellen om naar mij te komen en wat drank mee brengen of naar ze toe gaan en gezellig iets drinken. maar beter is om , ja ... iets te dóen.
Iets te doen waardoor je niet een nog ergere hekel aan jezelf krijgt.
Maar dat valt niet mee.

Dat wou ik even kwijt.

Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Mathilda,

zo herkenbaar, vooral dat berekenen van hoeveel tijd je hebt om..... En al die klussen die je opnoemt zijn nou niet de dingen voor een zondag avond.
En dan de situatie van je zoon in het ziekenhuis. Ook allemaal redenen om jezelf iets "lekkers toe te staan".
Ik ga maar proberen te bedenken dat dat lekkers helemaal niet lekker is, dat het maar 2 glazen lekker is maar dat (ik in iedergeval) toch de rest moet hebben en dan word het allemaal heel naar.

Ik zie op tegen morgen. De ochtend is wel gevuld maar dan kom ik thuis, die eindeloze middag.... En vaak ben ik gewoon te moe om iets "leuks te doen". Ben blij dat ik zo makkelijk kan slapen en lezen in bed ook wel heel prettig vind voor de dagen dat ik het echt niet kan verzinnen.

Een groot deel van de week al ingevuld. Zie wel op tegen de eetafspraken. Maar goed, ik ga o.a. lunchen met iemand die ik nog niet zo goed ken dus die gaat mij leren kennen als de "niet drinkende Emma".

Slaap lekker, m'n kruikje ligt al klaar, m'n boek binnen handbereik. mmm eigenlijk.
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

m'n "kritieke dag". Vandaag dag 4 van niet drinken en dat gaat bijna altijd mis. En nu wil ik volhouden! Als ik nu weer een fles pak lukt het me nooit. Ben ik nou bang voor de gedachte of ben ik bang voor m'n gevoel, m'n lichamelijke reactie. Ik vind het maar lastig. Weet dat ik hier niet al te lang bij stil moet staan. Gewoon aan de slag met wat dan ook. Of als het helemaal niet lukt naar bed. Moet echt even boodschappen doen dus beloof ik mezelf iets heel lekker. Chocolade, of een taart helemaal voor mij alleen. Als ik maar niet drink!

Ik zal een nieuw draadje over de AA starten, misschien hebben wel meer mensen wat ervaringen die ze uit willen wisselen.

tot horens,
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Emma,
volhouden nu hé, desnoods uur per uur; het lukt je wel en kun je steraks apetrots zijn op jezelf.
dat geeft een fantastisch gevoel !!!
Als het moeilijk wordt, lees een boek; neem een verwenbad maar houd je bezig en probeer (niet gemakkelijk) aan positieve dingen te denken uit je verleden.
En zoals je zelf zegt verwen je maar een keer dat mag ook zolang het niet met drank is.
veel sterkte en tot hoors
Kato

Link naar opmerking
Deel via andere websites

))((*&&()*((*)*)&%$#@$%TY*I(_______(((((((((************#$%&U*)))&&&!@#$%^&*()____((((((^^^^^^^^^%$#@#$%^Y&*U()OKMN B$RGHNJM(IHN@#$%T^Y&*()____KM #FNJM<J)I(OLG%

ik ben boos, op mezelf. Het lukt me blijkbaar niet.
groet Emma

kom met een tip? een idee zodat het wel gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...