Spring naar bijdragen

waarom lukt het nu wel en eerder niet?


kika

Aanbevolen berichten

hoi allemaal,

dit nieuwe draadje is gestart naar aanleiding van een berichtje van houten.
ik denk dat het een positieve bijdrage kan leveren aan allen die
hier met hetzelfde probleem zitten en bereid zijn er iets aan te doen.

waarom lukt het mij nu wel en eerder niet?

ik ben nu vastbesloten hard aan dit probleem te werken en begin sinds
deze week ook een aantal voordelen te merken.
waar ik eerst nog twijfels had, komt nu een stuk vastberadenheid voor in
de plaats.
ik wil...ik moet....en ik zal op een juiste verantwoorde manier met alcohol
kunnen omgaan.
en wat een ander kan, kan ik ook!
ik ben nu ook beter bereid om de minder leuke dingen die op mijn pad komen
gewoon aan te pakken, in plaats van deze te ' ver ' drinken naar de vergetelheid.

okee, laat eens horen, medeforum lezers en schrijvers, wat is jullie drijfveer?

groetjes kika:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoi nou fijn dat ik het draadje heb gevonden.

Ik ben heel erg benieuwd naar de reactie van anderen die info kunnen geven over waarom het wel nu lukt en anders niet. Het is mij ook al eens eerder gelukt omdat ik persé vond dat ik het niet kon maken voor mijn kids omdat ik alleen ben hè.
Overigens neemt bij mij de motivatie af als ik vermoeider ben, en zeker ná het eerste glas denk ik "ach, kan mij ook schelen". Tips als : je vrienden gaan opzoeken of zo, ik zie me al gaan om 7 uur 's avonds bij het eten als de kids nog naar bed moeten.

Hoe ervaar jij het dat het nu wel lukt? Positieve dingen noemen kan me helpen een lijsje te maken en dat gewoon ergens op te hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het schijnt (las ik bij iemand anders) dat je als je een bericht post je kunt aanvinken "aanmelden voor de discussie" en dat je dan bericht krijgt als er een nieuw bericht is.

Ik heb inmiddels geprobeerd zo veel mogelijk verschillende onderwerpen op te zoeken en daar mijn favorieten van gemaakt zodat ik ze onderwerp kan aanklikken.

Proberen maar (waardoor je meer met de computer bezig bent dan met je drinkgedrag .. hmmmm)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kika,
Het onderwerp dat je gestart bent heb ik volgens mij ook al eens in de groep gegooid, maar dan met de gedachte: IS HET DEZE KEER ANDERS?
Dat vind ik ook wel een interessante.
Je stelling WAAROM LUKT HET MIJ NU WEL EN EERDER NIET, vindt ik voor mij gevaarlijk. Is het zo dat het je nu wel lukt? Ik vul de vraag even voor mezelf in, ik weet het niet, weet niet of het voor mij lukt, want morgen kan alles anders zijn. Voor nu is het gelukt. En wat zou dan mijn drijfveer zijn, daar heb ik wel even over na moeten denken.

Niet meer lamlendig, of inderdaad met een houten kop wakker worden
Afkickverschijnselen? Nee bedankt.
Depressief, niet meer zo erg als tijdens gebruik
Angst dat je geheim uitkomt
Liegen en bedriegen, hoeft niet meer
Je leeft relaxter
Alleen met het verstoppen van flessen en zorgen dat je voldoende voorraad had, een dagtaak, niet meer
Gezondheid is veel beter
Je omgeving zit ook beter in zijn of haar vel
Geen ruzies meer

En mijn grootste drijfveer: ik krijg langzaam het vertrouwen van mijn omgeving terug.

Heb heel veel terugvallen gehad, en dan echt hele heftige. Niet een paar dagen, maar soms een paar maanden. En ja dat gevoel wil ik niet meer hebben. Want ik weet niet of ik nog een volgende keer kan stoppen. Vandaar dat ik niet sociaal kan drinken, wat de meesten hier wel graag willen.

Tot laatst, waar zijn Mathilde, Frank, Opa2 en Sweetling? Ik mis jullie raad en leuke kijk wel.
Of moet ik me zorgen maken?
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dreamer,

Druk, ik heb af en toe nog wel de tijd om te lezen. Maar het schrijven, tja. Ik wil liever niet op de vingers gekeken worden. Stapje voor stapje wordt het makkelijker om open te zijn over mijn poging te minderen, maar voor de rest dubbel anoniem zullen we maar zeggen.

Kika, Op de vraag waarom nu wel en eeder niet ...

Dit is mijn eerste echt serieuze poging, nooit eerder echt gedefinieerd / erkend als probleem. En of het lukt ...

The proof of pudding is in eating

Maar na de periode van rust en de wetenschap geen is dit een lastigere periode ... het mag, maar met die verdomde mate B)

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kika, Dreamer en Frank,

Ik ben vorige week met de internetbehandeling begonnen maar ik heb zoveel positieve dingen gelezen dat ik voor het eerst in jaren nu 2,5 etmaal nuchter ben. Het is niet veel, ik weet het maar het begint met één dag. Ik red het vandaag verder, en morgen ga ik er weer voor knokken. Om 5 uur morgenmiddag heb ik 3 etmaal erop zitten. Ben wel een beetje shaky, en bibberig, verder voel ik me goed, niet ziek of zo. Hoe hebben jullie dat ervaren? Ik ben overigens voor radicaal gegaan, cold turkey en niet sociaal drinken (ik ben alleen thuis dus altijd a-sociaal) en na 1 glas wil ik MEER. Bedankt voor jullie bijdragen ik houd jullie op de hoogte of het me lukt, spannend hoor.

Alleen vreemd dat ik nog steeds een HOUTEN hoofd heb, hoe lang zou dat duren voor het uit je systeem is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor moon, wat mij betreft hoef je je geen zorgen te maken...
Alleen, dit forum gaat, met alle respect, over 1 onderwerp, weliswaar in vele facetten, maar toch dreigt het gevaar, dat als je al te vaak op het forum schrijft, je in herhalingen vervalt, en dat wil ik niet.

Wat ik fantastisch vind, is hier steeds meer nieuwe "gezichten" te zien, die aangeven, veel aan dit forum te hebben gehad. Ik hoop dan ook, dat nieuwe mensen de moeite nemen, de draden die tot dusverre zijn aangemaakt, in alle rust door te lopen, want zo langzamerhand staat er een schat aan ervaring, bemoediging en warmte op de rails.

Neem van mij aan, dat ik dagelijks aan jou denk, en aan Kika, Frank, Mathilde, Binorosa, Toni, Sita, Flipsen, en zeker ook aan de "nieuwelingen", als bij voorbeeld houten, die op dit moment zo fijn aktief is hier.
Aan de andere kant is er ook mijn zorg voor de mensen, die hier niet meer verschijnen, maar ja: you can't have them all...

Fraaie lijst die je hebt neergeschreven.

Antwoord op de gestelde vraag van deze draad: mijn belangrijkste drijfveer om nu eens eindelijk radikaal te stoppen was van lichamelijke aard: hartkloppingen, overslagen en wat dies meer zij.

Een gevoel van: "heb je nu eindelijk je zin??"

Na aanvankelijke verergering van de klachten (de eerste 4 - 5 dagen) verdwenen ze als sneeuw voor de zon, om na een week of 4 weer enigszins terug te keren, en vervolgens (vooralsnog) weer vrijwel volledig te verdwijnen: 1x in de paar dagen eens een enkel overslagje, maar dat kan ook de koffie zijn...

De bijkomende voordelen naarmate de drankvrijheid vorderde, zijn reeds uitvoerig beschreven.

Warme groet,

opa2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Met mijn alcoholgebruik gaat het niet zoals ik het graag zou willen.
Vorige week heb ik op vrijdag en zaterdag (te veel) gedronken en deze week ook.
Het voelt lullig, maar misschien kan ik beter nagaan waarom het mis ging.
Misschien kan ik ook beter nagaan waarom het de andere dagen wel goed ging.
De overgang van werkweek naar weekend gaat volgens mij niet goed.
Ik ben vreselijk gedisciplineerd in bijna alle facetten van mijn leven, maar misschien is dat juist wel het probleem.

Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja Sita,
Het klinkt mij bekend in de oren, de overgang van week naar weekend en van weekend naar week.
Heb daar zelf ook veel problemen mee.
Ben nu dan ook een klein beetje dronken. (bijna een hele fles rode wijn)

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat Flipsen en Frank daar over te zeggen hebben.
Voor mij hebben ze altijd opstekertjes...!
Pfff...

Lieve groet,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mathilde, Sita,

Ook ik moet bekennen dat ik deze week niet helemaal mijn doelstellingen heb gehaald. Ik had me voorgenomen drie dagen niet te drinken deze week, helaas, zijn er slechts twee twee geworden. Redenen, geen, ik heb gewoon lekker genoten van mijn glaasje(s).

Vanavond zit ik dan ook exact ik op mijn maximum qua hoeveelheid drank per avond, en dat is natuurlijk een matig voorteken. Ik merk dat het "met mate" aspect ongelofelijk lastig is. De zwakte wordt pas op de proef gesteld als er een aantal drankjes zijm gedronken. Ook het gevoel van overmoed doet bij mij intrede, ik kan het, ik heb het al bewezen.

Ik denk dat voor jullie ook geldt, je wilt jezelf belonen. De eerste keer gaat het goed, de tweede keer ook, en daarna heb je het idee, wat haalt het uit, ik heb immers al bewezen dat ik het kan. Ik pak het zo weer op. Alleen daarna zit je direct met het balen gevoel, en dat balen gevoel is nu groter dan als je niet bezig bent te stoppen. De overgang van week naar weekend is zo'n ontzettend lekker moment om jezelf te belonen, ik denk dat het daar aan ligt.

Kortom, ik tel nog maar even mijn zegeningen. Twee dagen niet gedronken, deze week ruim minder dan de periode waarin ik er niet mee bezig was. En ja, ik ben aan het zoeken om meer controle over mijn drinkgedrag te krijgen, dat lijkt aardig te lukken. En als ik niet meer val heb ik het idee dat er niets meer te leren is! Of anders: als ik val weet ik dat ik nog wat te leren heb.

Allemaal succes de aankomende week!

G> Frank

PS: Mathilde: Als je fles leeg is, geen nieuwe meer pakken! Welterusten ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank,

Ik heb je laatste berichtje met aandacht gelezen.
Je hebt gelijk, vind ik, als je zegt dat je beter je zegeningen kunt tellen.
Ik neig naar gaan 'hangen in het negatieve' maar ik heb ondertussen toch maar liefst vijf dagen niet gedronken, deze week(zo-ma-di-wo-do).
Vrijdagavond had ik een een etentje bij mij thuis en daar heb ik het niet gered.
Zaterdag nog even meegelift op het falen van vrijdag en gisteren met m'n bezoek meegedronken.
(Iedereen sap maar Mathilde had nog 1 flesje liggen van vrijdag en dat moest op voor de maandag).
En zo begint ze elke maandag opnieuw...
Mathilde's doel voor de komende week; niet drinken tot en MET vrijdag.

Terwijl ik dit over lees vind ik mezelf weer zóóó slap.
Waarom stop ik er nou niet gewoon he-le-maal mee?
Dit is het toch ook niet, steeds een paar dagen niets en dan een inhaalslag met best wel veel glazen.
Poeh... Opa2 hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
Zomaar stoppen en vervolgens genieten van je gezondheid....
Nou, lieve mensen,
ik wens iedereen veel kracht toe voor de komende week en ik hoor/lees graag van iedereen.
Lieve groet,
Mathilde ( even niet waltzing)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mathilde,

slap? Vind ik juist niet. Je krijgt het toch ook voor elkaar om 5 dagen niet te drinken, nou dan. Wees daar trots op, herhaal dat deze week weer en doe dan het weekdn met weer wat minder dna het afgelopen weekend. Vanuit die situatie kun je dan ook weer door. Een misschien wel jaren durend patroon doorbreek je niet zomaar, dat gaat met vallen en opstaan toch? Onderweg naar verantwoord gebruik, of helemaal niet meer, mag je daarom m.i. best wel eens een keertje vallen. Heb ik geen moeite mee, maar haal er wel motivatie uit om het in het vervolg te voorkomen.


Hoi allemaal,

terugval!!! Ja, ik denk dat dat het moeilijkst is voor iedereen. Ik zit nu in het 2e gedeelte van de behandeling. Die dagen zonder, drie in de week bij mij, gaat mij niet zo heel moeilijk af maar die dagen dat je met mate wel. Maar daar, die van als er één schaap over de dam is dus, heeft bij mij altijd de kneep gezeten dus dat wist ik van te voren.

Dinsdag en donderdag niets gedronken en de woensdag, zaterdag en zondag binnen de gestelde tax (maximaal 4 glaasjes) gebleven! Vrijdag echter ging ook ik echter in de fout, 7 glazen dus. In vergelijk met de andere dagen voelde ik me zaterdag goed ziek, vooral lichamelijk. Dat op zich is voor mij nu weer een overtuiging dat ik met minder wil. Het levert me niets prettigs meer op na zoveel.

Toch ben ik tevreden over mezelf, omdat ik wel resultaat zie van mijn inspanningen. In een dikke maand terug van een fles of 6 tot 8 wijn plus daarnaast nog het benodigde bier in het weekend naar minder dan de helft?
Ik heb mezelf nu als doel gesteld verantwoord te drinken en dat minimaal gedurende een maand. Max. 16 glazen per week, max 4 per avond en drie dagen helemaal geen alcohol. Na zaterdag en gisteren 3 dus vandaag en morgen niets, kijken hoe dat me af gaat.

Iedereen succes en keep on going,
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Binorosa,
Ik heb me gisteren aangemeld. Lees jullie berichten met een beetje dubbel gevoel; stoppen en weer met mate beginnen. Kan dat wel? Is het niet beter om eerst een tijdje (een paar maanden) helemaal te stoppen en dan pas je eigen plan te maken? Ik heb al zes maanden niets gedronken; begin er maar niet meer aan en ik taal er niet meer naar. Minderen lukte mij niet, dan blijf je er steeds aan denken.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ook het gevoel dat het maar eens helemaal uit het systeem moet, een paar maanden vind ik al krap. Maar ja, ik ken mezelf na één glas-twee glazen wuif ik de nadelen weg en drink ik de hele fles leeg. Zo ook sigaretten: lopende band.
Tja, dit is de derde serieuze poging in 20 jaar. Vorige was 2 jaar geleden en heeft 3 maanden geduurd. Zover kijk ik niet, maar ik kijk per dag, per week, wat ik kan overzien. Terugval zit er wel in een keer (ik ken mezelf) om 5 uur in de supermarkt, moe, fles wijn mee, en thuis OPENEN maar, inschenken, NEE IK WIL HET NIET dus ik doe om 10 uur 's ochtends boodschappen enz. Vooraf proberen te vermijden. Succes NIET gegarandeerd, goede opzet wel en in elk geval beter dan gedachtenloos doordrinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fleur,

klasse hoor wat je hebt gedaan. En als je je daarbij prettig voelt moet je dat zo houden.

Je zegt ; 'stoppen en weer met mate beginnen. Kan dat wel?'

Nou, ik denk het dus van wel. Ik ben nog nooit gestopt, heb daar ook geen behoefte aan. Een lekker wijntje of biertje op zijn tijd kan ik nog altijd waarderen. Dat op zijn tijd is er bij mij eerst nooit bij geweest, en als het eenmaal begon hield het niet meer op.

DAT patroon (elke dag en bijna altijd veel te veel dus) ga ik nu doorbreken en ben al aardig op weg.

Heel soms ga ik nog voor gaas (iets te veel, maar echt heel veel komt niet meer voor sinds ik er bewust mee bezig ben) maar dat accepteer ik gewoon. Ik kan 20 jaar gewenning en gewoontegedrag niet zomaar oplossen. Nu heb ik mezelf drie dagen zonder en verder max . 4 per avond gesteld. Gaat beter dan ik voor mogelijk had gehouden en ik beging langzaam te ontdekken dat het id altijd een gewoonte is geweest waaraan mijn lichaam zich heeft aangepast. Die begint dus ook te zeuren (soms schreeuwen, iedreen zal dat herkennen) als je na drie stopt. DAT gevoel weerstaan, daar gaat het eigenlijk alleen maar om. Maar dat is nu juist wel het moeilijkst. OPA2 verwoordt dat heel goed. Negeren is het advies en de gedachten wegleiden.

Groet en doe wat je het beste voor jezelf vindt.

Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Binorosa,
Ik vind het knap, dat je je rem weet te doorbreken. Waar het mijzelf betreft: ik heb dat geprobeerd en de eerste weken lukt dat nog wel, met mate drinken. Wat ik echter zo vaak lees is dat als je eenmaal een veslaving hebt, dat het dan sluipenderwijs er toch weer in komt. Juist omdat je de eerste tijd het gevoel hebt: ik kan het bij twee of drie laten, wordt het van lieverlee weer een gewoonte. Ik wil je niet afkraken of zo, dat bedoel ik niet. Het is alleen zo, dat je er altijd alert op met blijven. Ik weet, dat ik, als ik weer een wijntje neem, er steeds met mijn gedachten bij moet blijven. En echte sociale drinkers hebben dat niet nodig, die zijn daar niet eens mee bezig. Het leven zonder alcohol geeft mij wat dat betreft veel rust. Snap je wat ik bedoel? Jij moet ook steeds voor jezelf een keuze maken, ga ik niet te ver, of vandaag drink ik niet. Het maalt steeds in je hoofd. Je moet er steeds mee bezig blijven, een verslaving overwinnen houdt volgens mij meer in, dan alleen stoppen met drinken.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fleur,

ik kan je niet zeggen of je wel of niet gelijk hebt? Ik ben er net een week of 6 mee bezig. Wat mij wel al opvalt is dat ik er idd bewust mee bezig ben, ik houdt mijn gedachten erbij. Dat deed ik dus nooit. Het was doelloos klokken als het eenmaal begonnen was. Als ik mijzelf nu wat inschenk ben ik heel bewust bezig met het waarom nu drinken, de verwachtingen, het effect en ook de controle.
Dit bewuste omgaan met drank is voor mij (tot op heden) genoeg om niet meer zo veel te drinken als ik gewoon was, en mijn patroon te veranderen. Ik zeg erbij voorlopig, maar ben niet bang voor de toekomst wat dat betreft.
Toch goed om van anderen te horen hoe zij er mee omgaan en over denken. Ik zal mijn bevindingen ook hier steeds weer neer zetten. Misschien dat anderen daar dan weer wat aan hebben.

Groet
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni,

$@%@$@%$@, en nu weer verder. Nog even mijn reactie op je bericht. Goed dat je de draad weer oppakt, doorgaan en vasthouden nu. Volgens mij moet je wel van je af blijven schrijven. Ben benieuwd naar je verdere stappen ...

Om even aan te haken op het draadje, wat ik herken is de rust die het niet drinken met zich mee brengt. Nu ik weer drink heb ik het gevoel inderdaad dat de geleidende schaal het grootste gevaar is. De weerstand is makkelijk gebroken na een paar bier ... maar goed ik heb voor de weg met mate gekozen. En het gaat aardig. Ik hoopte dat het een avond niet drinken net zo makkelijk zou zijn als een avond niet drinken na 24 dagen gestopt te zijn ... helaas, het gevecht wordt groter. Het is niet meer absoluut, niet meer zwart of wit ... dat maakt het lastig.

Ik heb net als Bino Rosa het idee dat het breken van het patroon moet kunnen. Maar goed de proof of the pudding is in eating.

en Fleur, ik hoop dat ik het red, maar anders moet ik ook maar helemaal stoppen.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank,
wat je zegt over die geleidende schaal is ook mijn bevinding.
Ik ben er na veel vallen en opstaan nu wel achter dat minderen voor mij niet werkt.
Houten beschreef het risicomoment van een terugval...
Om 5 uur moe in een supermarkt lopen.
Ik zie dan gewoon mezelf en als ik bij de kassa sta te wachten soms ook anderen.
Ze zijn single en goedgekleed. Op de band bij de kassa ligt een kant en klaarmaaltijd, een zakje zoutjes, een reep chocola en...1 of 2 flessen goedkope wijn. Allemaal Mathildes onder elkaar.:).

Gisteren heb ik mezelf overtroffen.
Heb ´smorgens mijn zoon voor opname naar het ziekenhuis gebracht, de rest van de dag allerlei ziekenhuisboodschappen voor hem gedaan en daarna weer op bezoek.
Thuis gekomen zonder wijn. Ik heb bij wijze van spreke een paar uur zwetend op mijn handen gezeten maar ik heb Niet gedronken!
En nu geniet ik van de beloning in de vorm van een helder hoofd na een goede nachtrust en geen spijsverteringsproblemen.
Ik wil zo graag dat het een keer lukt!
Iedereen een prettige dag, sterkte waar nodig en graag tot ´horens´.
Lieve groet,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...