Spring naar bijdragen

waarom lukt het nu wel en eerder niet?


kika

Aanbevolen berichten

Mathilde,

Ik heb de boel anders georganiseerd, gewoon een kelder vol met wijn. Hoef ik niet in die kassa te staan. Maar ja, ik ben ook niet goed gekleed ;-) en het risico is aanwezig dat er drie lieve meisjes op dat tijdstip speciale verzoeken indienen! Oftewel mijn voedselpakket: maaltijd, snoep, toetjes, fruit ..... en ja ... veel spa rood ... maar dat drinken we met zij allen. En de wijn ... die moet nu maar met mate en vrienden geconsumeerd worden.

Goed dat je jezelf overtroffen hebt, maar toch, in casa Mathilde wordt niet gedronken (toch). Tenminste ... ik denk dat jij die regel al veel van de problemen voor je oplost!

Toni,

Ik heb niet helemaal helder wat jou doel is, als ik je laatste berichtje lees twijfel ik, dus ook wat je stappen zijn. Gaat toni helemaal stoppen en hoeft ze nooit meer kromme tenen te hebben bij het sociale drinken.

Ik heb even snel door je postings gelezen, met de nadruk op snel. Ik kan niet 123 je doel vinden. Ik vind je berichtjes goed en aangenaam om te lezen. Maar ik ben wel heel benieuwd of je niet eens expliciet op wilt schrijven wat je doelen zijn. Ik lees je constateringen, je advies ... maar doe jezelf een lol, formuleer die doelen en deel ze!

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoi Toni,
Ik ben op dit forum nog niet zo thuis, weet nog niet zo goed hoe alles werkt, dus een nieuwe topic is voor mij nu nog ver weg. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel met een verslaving overwinnen is meer dan alleen stoppen met drinken. Als ik mezelf bekijk: ik dronk veel te veel, maar had niet in de gaten, dat ik gewoon verslaafd was. Ik dacht, ik kan makkelijk een paar dagen stoppen en drinken voor de gezelligheid. Maar van lieverlee kwam ik erachter, dat dat niet zo was. Ik merkte, dat ik elke dag wel een reden had om mezelf te belonen met een wijntje. Op een gegeven moment was de alcohol de baas over mij. Dit ging sluipenderwijs. Ik merkte ook, dat ik steeds meer ging drinken en me de volgende ochtend daarover schuldig voelde. Dan komt er een moment dat je denkt, dit wil ik niet meer, het moet minder. Maar dat lukte mij toen niet meer. Dat was voor mij de eye-opener: ik ben verslaafd. Pas toen ik eerlijk tegen mezelf kon zijn, kon ik ook het probleem aanpakken. Maar dat ging niet makkelijk, het is een hele strijd, want er waren momenten, dat de trek in alcohol op kwam zetten. Maar ik wilde er niet aan toegeven. Een heel proces, het is echt niet gemakkelijk. En hoeveel steun je ook krijgt van anderen, uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Ik kan nu omgaan met mijn alcoholprobleem, maar ik denk, dat ik mijn hele leven verslaafd zal blijven.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha ha, nee Frank, in 'Casa Mathilde' :) wordt niet gedronken, maar in het verleden waren emoties en stress, (zoals gisteren rondom mijn zoon) reden om 'voor deze ene keer dan', toch maar een paar wijntjes te nemen.
Dat ik het gisteren toch zonder gered heb voelt als het bereiken van een mijlpaal.
Wat vecht iedereen toch anders.
Groetje,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen Toni,
Heel duidelijk, die omschrijving van jouw doel. Ik ervaar dat net zo en bij mij ging dat ook altijd precies zoals jij dat beschrijft. Ik loop qua stoppen ongeveer gelijk met jou op.

Wat ik nu de laatste dagen's-morgens zo fijn vind, is dat ik na het opstaan niet meer naar die opgeblazen hondenkop (excusez le mot) in de badkamerspiegel hoef te kijken.:).

Groetje,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Toni en Mathilde,

ik kan me voorstellen dat je zegt niet roomser dan de paus te willen zijn, dus een neutje zo af en toe moet kunnen. Wat is de werkelijke reden dat je steeds toch weer (na een lange of korte periode) terug valt in overmatig gebruik. Ik voel hetzelfde dwangmatige, gister na 2 flesjes was het er al weer, moet dan vechten om het te bedwingen maar vraag me dan ook bewust af:

WAT ZOU HET MIJ NU CONCREET OPLEVEREN ALS IK DOORDRINK???

Tot nu toe lukt het me zeer aardig om de in het achterhoofd en in mijn systeem zittende geestelijke zucht (zo ervaar ik dat gevoel) te negeren, maar ook meteen verstandelijk te benaderen. Gister na die twee pintjes trok mijn ene helft me naar de ijskast voor nog één, maar mijn andere helft beredeneerde bewust het gaande proces. Ik, en niemand anders dan ik, besloot gewoon NIET meer te nemen. Dat voelde na maandag en dinsdag alcoholvrijals wéér een overwinning, want juist dan is de kans op te overmatig aanwezig. Vanmorgen werd ik met een heel goed gevoel wakker en zie nu ook de VOORDELEN van het tijdig stoppen in. Op deze manier probeer ik de boel aan te pakken en tot nu toe werkt het voor mij goed.

Het DOEL voor mij is uiteindelijk:
zelf zonder moeite kunnen beslissen het is mooi geweest zo, ik hoef niet meer. En dan ook gewoon stoppen en over op iets anders.

Succes
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo Bino Rosa en anderen

ik wens je toe dat je zal slagen in wat je graag wilt.
zelf echter ben ik ervan overtuigd dat het anders werkt;
het heeft m.i. niet zozeer (alleen of juist) te maken met wilskracht of verstandelijke redenatie's;
bij sommige mensen (zoals ik... men noemt 'ons-soort' ook wel eens 'alcoholisten ;)!)

ik heb dat hier al eens eerder geprobeerd te vertellen (in een ander draadje; ik weet zo niet meer waar);

speciaal voor jou... en voor evt.andere geinteresseerden, heb ik nog ff op google nagezocht hoe dat (technisch) ook weer zit met de zgn. TIQ's enzo en ik vond hetvolgende artikel, dat ik hieronder ff zal copy-pasten: het spreekt -denk ik- voor zich en ik onderschrijf het (uit eigen ervaring).

groeten

Toni

--------------------------------------
Waarom kan een alcoholverslaafde nooit meer 'sociaal' drinken?

Er bestaan vele theorieën over - en zienswijzen op - alcoholisme als
verslavingsziekte. Soms is men geneigd te veronderstellen dat er evenveel
meningen over bestaan, als er hulporganisaties zijn. En dat zijn er helaas
nog steeds niet weinigen.

Het is daarom begrijpelijk, dat vele alcoholpatiënten door de bomen het bos
niet meer zien en blijven hopen op het nooit komende 'later' of op de
'grote medische uitvinding', die hun die genezing zal bieden. Intussen hopen
zij dan de nodige kracht en karaktervastheid te kunnen opbrengen om net als
hun medepatiënten, het glas te laten staan en zo nieuwe alcohol-ellende te
voorkomen.

Alcoholisme heeft echter niets te maken met eigenschappen als 'karakter' of
'wil'. Het is in de eerste plaats een lichamelijke ziekte, die voorkomt uit
een van de meest essentiële symptomen van deze kwaal: het controleverlies.
Dit controleverlies is het 'niet meer kunnen stoppen' met drinken, nadat men
zich heeft voorgenomen niet meer dan een bepaald aantal glazen, in een
bepaald tijdsbestek, te drinken. Na 1 of 2 borrels/pilsjes (of andere
alcoholhoudende dranken), heeft het lichaam een enorme drang naar meer
alcohol, waardoor er meestal van alle goede voornemens niets terechtkomt.
Dit 'controleverlies' heeft te maken met veranderingen, die plaats vinden in
de hersenen.

Wat is namelijk het geval? Door langdurig of excessief alcoholmisbruik, dat
verslaving tot gevolg had, vormden zich in de hersenen bepaalde stoffen die
daar niet meer weg gaan, ook als met geruime tijd geen alcohol nuttigt. Deze
stoffen heten 'Tetra-hydro-iso-quinolines', kortweg TIQ's genaamd. Die TIQ's
ontstaan uit acethaldehyde, een afbraakproduct van alcohol. Het zijn deze
stoffen, die aan het alcoholisme haar verslavend karakter geven. Dat wil
zeggen: wanneer men ook maar 1 enkel borreltje /of dergelijke drinkt, deze
stoffen weer werkzaam worden en het lichaam zodanig ontregelen, dat het om
meer alcohol gaat vragen.

Het kan zelfs zodanig zijn, dat de meest sterke 'geest' het moet afleggen
tegen de lichamelijke 'zucht' naar datgene, wat in het verleden ook tot
opheffing van die ontregeling diende, de alcohol. Bij een alcoholverslaafde
of iemand die de verslaving tot dan toe onder controle had, gebeurt in wezen
het volgende:

1. De alcohol komt via de mond, slokdarm en maag direct in de
bloedbaan. Het wordt door het bloed opgenomen.
2. Dit bloed stroomt op de normale wijze (ook) naar de hersenen.
3. Behalve de onmisbare - en tot alle functies dienende - hersencellen,
worden ook de TIQ's door het bloed gevoed.
4. De hersenen geven, via de zenuwbanen, signalen door aan de rest van het
lichaam.
5. Het lichaam reageert op de 'van boven' gegeven commando's en zal om meer
alcohol gaan 'vragen'.
6. De 'vraag' (zucht) naar alcohol is vaak te sterk om te weigeren en
7. Alle opgebouwde psychische weerstand wordt onderdrukt en de ellende kan
opnieuw toeslaan.

Er zijn gevallen bekend, waarin tijdens het drinken het bewustzijn van de
gevolgen terdege aanwezig was, doch de lichamelijke reacties sterker bleken,
dan de verstandelijke redeneringen. Dit geeft aan, dat verslaving een sterke
lichamelijke kant heeft en dat lichaam en geest niet altijd in balans zijn.

Het proces (de verandering) welke in de hersenen is ontstaan, blijft daar
altijd aanwezig. Voor wie niet meer drinkt, zal het nooit meer kwalijke
gevolgen kunnen hebben, in de vorm van 'verslavingsverschijnselen'. Maar
'het eerste glas' kan de kettingreactie in gang zetten en de gevolgen
daarvan mogen bekend zijn.

Natuurlijk reageert iedereen verschillend en individueel op het 'eerste
glas'.
De één zal direct 'doorzakken', hetgeen betekent dat de TIQ's bij hem
bijzonder snel werken. Terwijl een ander soms wel weken of langer 1 of
enkele glazen per dag kan gebruiken voor de TIQ's werkzaam worden. Maar ook
mensen inde laatste categorie zullen onherroepelijk terugvallen.

TIQ's stellen dus altijd de verslavende processen weer in werking en vandaar
is 'sociaal drinken' voor een verslaafde of als je wilt ex-verslaafde nooit
mogelijk.
Wie het tegendeel 'bewijst', bewijst alleen maar, dat zich bij hem of haar
geen TIQ's gevormd hebben en er dus nooit van een echte verslaving sprake is
geweest. Echter de meeste mensen hebben dit herhaaldelijk uitgeprobeerd en
erkennen dat ze wel degelijk verslaafd zijn aan de alcohol.

(Deze gegevens zijn ontleend aan een stencil, uitgegeven door het Bureau
voor Alcoholverslaving, Zeestraat te Den Haag).
-------------------------------------------------------

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen,

Dit draadje en het stuk van Toni voegt m.i. echt iets toe aan de discussie. Ik ga eens een nachtje slapen en puzzelen. Ik refereer ook nog een aan een discussie over "het stoppen" en of je het wel of niet kunt. Het volledig stoppen lijkt in deze in ieder geval een optie die iedereen heeft.

Verder ... x+ 2 vanavond (6 in totaal), binnen de perken, maar over mijn grens.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik loop ook mee, gezellig met zijn allen, ik loop 1 dag achter (nu 12). Dat van die TIQ's wist ik niet maar wel van het effect van het eerste glas (wijn). Als je zó redeneert is het cirkeltje rond, in het eerste glaasje zit het gevaar: het gif dat je doet grijpen naar de rest van de fles. Ik heb dat altijd als karakterzwakheid van mezelf gezien maar nu denk ik (voor vandaag) vandaag laat ik me niet grijpen. Geen cola-TIQ voor mij :D.
Mathilde, is je zoon weer thuis en alles goed gegaan? Wens je sterkte en errug knap van je!! (ik ga nu nooit meer om 5 uur naar de supermarkt maar regel alles eerder werkt voor mij heel goed).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni,

Dank. Uit bovenstaande geposte epistel kan ik dus concluderen dat ik niet verslaafd ben/ ben geweest, want het stoppen van het drinken gaat mij tot dusver prima af. Ik heb nu de som op de proef genomen al een aantal weken, maar ik slaag zonder al te veel struggle te stoppen na twee/drie of vier (mijn tax/max) glazen. Ik denk dat de drang mijn probleem op te lossen groter is dan de drang om door te drinken.

Hoe dat komt ?

Ik stel me steeds de vraag; wat levert het mij nu op als ik door drink??? Het levert me namelijk niets anders op dan pijn in mijn kop, een vervelende volgende morgen en soms zelfs een klotehumeur.

De geestelijke (bewust beredenerende) kant is tot nu toe sterker gebleken dan de zucht naar drank die ik wel degelijk voel. Ik laat me echter niet meer zo snel (tot nu toe) voor het alcoholkarretje spannen. En als ik een keer over de schreef ga, laatst vond ik 4 al te veel, neem ik mezelf dat niet kwalijk maar probeer ik daar van te leren en mijn voordeel mee te doen.

Groet
Bino Rosa

(Wist je trouwens dat er voor het uitschakelen van het systeem wat jij benoemt pillen bestaan. Die breken het genoemde proces af. Er is een kliniek, volgens mij in Amersfoort, die dat aanbiedt.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni en alle anderen,

Gaat goed, vreselijk druk. Wordt verpulverd door werk en alle andere projecten in het leven. Afgelopen week, doelstelling niet gehaald. Maar ik ben niet echt de bocht uit gevlogen. Het is alleen zo moeilijk om te stoppen na x, maar bij x+2 is het schuldgevoel wel voldoende om de avond te stoppen!

Stand deze week:
3 avonden niet drinken => 2 geworden
voornemen van x (tussen 2 en 5) 2x gehaald

Dus drie avonden twee meer gedronken dan de prognose ...

Vanavond op 0, dus de 1e drankvrije avond van de week heb ik te pakken. Deze week moet binnen de doelstellingen

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank,

goed dat je doelstellingen hebt geformuleerd. Ik kan me er redelijk aan houden, (3 dagen helemaal niet, anders max. 4) ook al kost het soms (wat) moeite. Meer drinken dan 4 doe ik vrijwel niet meer (tot nu toe dan, he) Na drie, soms vier, vind ik het meestal wel goed. Dat kost me minder moeite dan ik had verwacht, al gaat het met wijn makkelijker dan met bier.

Bij het eten en buitenshuis drinken heb ik zo goed als afgeschaft en dat gaat goed en bevalt ook prima. Dat bij het eten is het moeilijkst! Een lekker wijntje bij de Italiaanse dis is een gemis (het lijkt wel sinterklaas) Van de week stond het glas al 2x voor me ingeschonken klaar, maar heb ik het zelf weer terug gedaan in de fles. Mijn geest wilde wel - of liet mij dat denken- maar mijn lichaam gaf het signaal af "ik heb helemaal geen zin in alcohol" . En het was echt zondag, hoor een ideale dag.

Maar het is wel beter, want ik voel met net zo goed en voel nu ook controle komen en dat is een heel goed gevoel. Nu een week voorbij en de doelstelling bijna gehaald, één keer 1'tje te veel en 1 x 3 ipv de voorgenomen alcoholvrije avond. (wel met een plausibele reden overigens en ik neem mezelf die avond ook niet kwalijk)

Van gem. een fles wijn per avond nu naar 4 of 5 avonden gem. 3 á 4 glazen, of heel soms een ietsje meer. Ik ben er best wel trots op dat het me zo lekker af gaat, en dat houdt ik me ook steeds voor als ik weer eens denk; ik voel zin om te drinken of wanneer ik na drie glaasjes die zucht weer voel opkomen. Dan realiseer ik mezelf dat doordrinken niets toevoegt aan de drie of vier die ik al gehad heb en kap ik er mee en ga over op iets anders, of gewoon naar mijn bed.

Toni,

wat betreft die pil. Er is een hulpverleningsinstantie (volgens mij in Amersfoort) die dat verstrekt als onderdeel van de behandeling.

Het is een medicijn dat de 'drankzucht' onderdrukt op het moment dat je drinkt. Een soort medicinale 'rem' dus, die de stof doodt die er vrij komt bij het proces van drinken. Ik heb eens contact met hun gehad en toen boden ze mij dit als onderdeel aan. Ik heb geloof ik 3x in mijn leven een asperine geslikt dus aan mijn is het niet besteedt, maar het is een goedgekeurd en geaccepteerd middel. Ik zal proberen te achterhalen wat voor middel het was.

Groeten
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Toni, en andere geinteresseerden..... dit heb ik dus terug kunnen vinden over het medicijn:

Hier volgt het artikel, tussen de " " :


"Eindelijk een doeltreffende behandeling van alcoholverslaving?

Afraken van een alcoholverslaving is bijzonder zwaar, en bovendien is er een gebrek aan doeltreffende geneesmiddelen. Topiramaat dient zich aan als een goede kandidaat...

Drugs-, tabaks- en alcoholverslaving houden verband met een verhoogd dopaminegehalte in de hersenen. Dopamine is de neurotransmitter die ervoor zorgt dat we altijd maar meer willen van het product in kwestie. Topiramaat is een anti-epilepticum dat de afgifte van dopamine door de hersenen vermindert, en is dan ook een goede kandidaat voor therapeutische tests bij afhankelijkheidssyndromen.

In deze studie kregen 150 chronische drinkers, niet-onthouders, gedurende twaalf weken óf topiramaat toegediend óf een placebo. (De dosis werd tot de 12de week geleidelijk verhoogd en vervolgens tot aan het einde van de studie gehandhaafd op 300 mg/dag). De patiënten kregen elke week een consult, en het studieprotocol bepaalde dat ze één keer per week therapeutische educatie moesten volgen onder leiding van speciaal daartoe opgeleide verpleegsters.

De resultaten pleiten voor topiramaat, en dat voor alle bestudeerde doeltreffendheidscriteria. De patiënten die topiramaat kregen, dronken minder glazen per dag dan de placebogroep, hadden minder dagen zeer veel alcohol in hun bloed (-60 % vs. -33 %), onthielden zich gedurende meer dagen (44 % vs. 18 %) en voelden minder een dwangmatige behoefte om te drinken. Topiramaat was even doeltreffend bij recente als bij langdurige alcoholverslaafden.

Aangezien het om een korte studie gaat en er geen gegevens zijn op lange termijn, mogen we uit deze studie besluiten dat topiramaat doeltreffend aanzet tot onthouding veeleer dan tot duurzame onthouding te leiden. Stilaan rijpt het idee dat er voor optimale resultaten combinaties van farmacologische stoffen (acamprosaat, naltrexon) zouden kunnen worden gebruikt in diverse fasen van de behandeling van alcoholverslaving. "

Aldus het artikel:

Groet
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor allen,
Ik heb (bijna) de hele site doorgespit, maar over de medicijnen wil ik het volgende kwijt: Ik heb van mijn huisarts Campral gekregen. Dit middel gaat de trek in alcohol tegen. Het is een prima middel in combinatie met je eigen motivatie. Als je wel drinkt, word je er niet ziek van, dit in tegenstelling tot Revia, waar je meteen beroerd van schijnt te worden. Ik heb drie maanden Campral geslikt, daarna ben ik gaan afbouwen; nu slik ik het niet meer. Het is alleen op doktersrecept verkrijgbaar en het heeft mij prima geholpen. Wat ik er wel bij moet vermelden: de trek inalcohol neemt af, maar je moet zelf ook willen. Het gaf mij de eeste tijd enorm veel steun. Na het slikken komt de trek in alcohol wel terug, maar dan ben je over het ergste heen. Misschien is dit middel allang al bij jullie bekend, maar ik kon er verder op dit forum niets over vinden, vandaar mijn informatie.
Groetjes, Fleur (die er nog steeds voor gaat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fleur,
dank voor je reactie waarin je stelt:

"Het is alleen zo, dat je er altijd alert op met blijven. Ik weet, dat ik, als ik weer een wijntje neem, er steeds met mijn gedachten bij moet blijven."

Dat is bij mij nu juist de trigger, ik moet alert en er met de gedachten bijblijven. In het verleden klokte ik gewoon zonder denken door. In de kroeg, in de kantine, op een feestje, thuis.......... overal pakte ik gewoon aan eof door en klokte het weg. 10 biertjes gehad en er kwam nog een blad bier langs............ja dank, lekker ..............en drinken maar weer (zuipen kun je beter zeggen) .

Die 'gewoonte' leer ik mijzelf nu af. Ik DENK NU EERST NA vóór ik besluit wel of geen drank te nemen. Dat is bij mij het belangrijkste op het moment en dat gaat me goed af. het veranderen van mijn gedachtenpatroon! Dat helpt vooral op momenten waarop ik aandrang voel en zin heb. Dan vraag ik mezelf af, waarom en wat levert het op als ik nu gaan drinken.

Op dit moment lukt het me dan ook vrij eenvoudig om dagen niet te drinken. De volgende dag geeft dat
toch een gevoel van overwinning en ook een push om me er in het vervolg aan te houden.

Hoe de toekomst eruit ziet weet ik niet, maar ik benader het nu van dag tot dag.

Groet
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Binorosa,
Knap als je er zo mee om kunt gaan; ik zelf voel die behoefte niet meer en dat hou ik zo. Er zijn dagen, dat ik niet meer aan drank denk. Ik ben erachter gekomen, dat het bij mij niet kan zoals jij het beschrijft. In mijn eerste stopmaand was ik erg jaloers op de mensen, die dat konden: twee dagen niks en dan een paar dagen twee glaasjes, soms af en toe iets meer. Maar dat gevoel is weg: ik heb geen behoefte meer om eraan te beginnen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Jij hebt de keuze voor minderen gemaakt en het gaat je goed af. Prima. We gaan ieder voor onze eigen keuzes. Ik heb evengoed veel steun aan jullie verhalen, gek genoeg moet ik af en toe weten hoe anderen het doen en ervaren. Dus misschien denk ik er toch wel meer aan, dan ik zelf wil toegeven. Maar een mens zit raar in elkaar. Kortom, ik heb dit forum evengoed nodig.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mede-ploeteraars !! Ik vind het erg leuk om iedereen zijn beijdragen te lezen en hoe iedereen alles ervaart. Voor mij blijft het zaak NIET te drinken dat lukt nog steeds. Ik probeer zelf per dag en per uur te denken/vooruit plannen. Ik heb de valkuil van moe-sjagrijnig-wijntje-nog een-nog een-valkuil.......
Alle mooie positieve gedachten kan ik nog niet maken maar ik doe mijn best.

Hieronder een stukje van Alcoholinfo.nl over de verschillende medicijnen en hun werking en hoe ze bedoeld zijn om te nemen: ze worden overigens ook door Tactus zelf genoemd (maar alleen als je in de internetbehandeling zit) en je moet naar de huisarts (ik heb daar geen goede ervaringen mee helaas).

Ook de 16e dag is net zo goed de eerste dag !!
Ik drink heel veel water en sap en heel veel vitamines en zo.
Op naar dag 17 (ook weer net zo belangrijk als de eerste dag denk ik maar steeds, je moet iedere dag opnieuw de keuze maken en zorgen dat je het daarbij niet al te moeilijk hebt. Dus niet om 5 uur sjagrijnig en moe door de supermarkt dat gaat genadeloos fout.


--------------------------

Voor mensen die gemotiveerd zijn om te stoppen met drinken zijn er verschillende medicijnen die daarbij kunnen helpen. De medicijnen zijn alleen op doktersrecept verkrijgbaar. Het is verreweg het beste om het gebruik van medicijnen te combineren met gesprekken met een hulpverlener van een instelling voor verslavingszorg. De artsen van deze instellingen zorgen voor de medische begeleiding. We zullen hieronder uitleggen om welke middelen het gaat en wat de werking ervan is.

1. Er bestaan medicijnen die vooral bedoeld zijn voor de fase waarin iemand zit die net gestopt is met drinken en veel last heeft van ontwenningsverschijnselen. Ze hebben een kalmerende werking en verlichten de lichamelijke ontwenningsverschijnselen. Deze middelen kunnen alleen door de huisarts of een specialist voorgeschreven worden en mogen niet gecombineerd worden met het drinken van alcohol. Een voorbeeld is Librium (of Valium of Calmday)

2. Een andere groep medicijnen vermindert de zucht of de hunkering naar alcohol. Het betreft Campral en Revia. Onderzoek heeft uitgewezen dat de werking van de hersenen een rol speelt bij het ontstaan van alcoholafhankelijkheid. De hersenen wennen aan de stof alcohol en er ontstaat een gevoel van hunkering als er geen alcohol gedronken wordt. Zo kan afhankelijkheid ontstaan. Door regelmatig Campral of Revia in te nemen, wordt de zucht naar alcohol tegengegaan. Campral en Revia kunnen op die manier leiden tot minder terugval in alcoholgebruik en langere alcoholvrije periodes. Ook deze medicijnen zijn alleen verkrijgbaar op doktersrecept.

3. Een derde groep medicijnen (Refusal of Antabus) wordt vooral gebruikt bij mensen die gestopt zijn met alcoholgebruik en een terugval in alcoholgebruik willen voorkomen. Deze medicijnen zorgen ervoor dat je je verschrikkelijk beroerd gaat voelen als je toch alcohol gebruikt. De drinker wordt als het ware overgevoelig gemaakt voor alcohol doordat de volledige afbraak van alcohol geremd wordt en de schadelijke afbraakproducten in het lichaam blijven. Ook deze medicijnen worden alleen op doktersrecept verstrekt.



:clock: en op tijd naar bed goede nacht allen :lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Buiten alle goede voornemens om te minderen merk ik dat het steeds meer moeite kost om het moment uit de weg te gaan om niet even een glaasje te pakken. De maat is niet meer strikt en absoluut. Het gaat deze week wel lukken, dan maar een absolute relatieve grens!

Ik herken veel in het verhaal van Bino, het roken, van veel naar weinig, stoppen, af en toe roken, allemaal fases die voor mij ook gelden. Nu alleen op een feestje of in de kroeg, maar geen terugval van ik moet nu. Bij alcohol heb ik ook dit gevoel, alleen weet ik niet of ik het op een zelfde wijze kan controleren. Eerste weken van de poging te minderen resulteerden niet in succes, maar na 25 dagen stoppen en het begin van sociaal drinken erbaar ik anders. Maar om eerlijk te zijn, de eerste poging te stoppen met roken zijn ook omgezet naar sporadisch roken, wat niet zegt dat het in 1 keer goed ging. Dus waarom ook nu niet?

Ik ploeter nog even verder, en ga maar rustig bij mezelf na wat deze veranderingen op langere termijn voor effect hebben.

Het ga jullie goed, en van die medicijnen blijf ik echt af. Net zoals een kater geen pijnstiller verdient!

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bericht van de moderator:

Naar aanleiding van de discussie over medicijnen verwijs ik ook naar de informatie op de website van alcoholdebaas.
Wat betreft het middel Topiramaat, dit middel wordt door onze verslavingsartsen niet voorgeschreven op basis van de waarschuwing in het Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde. Het lijkt niets meer te doen dan Campral, maar heeft wel meer risico's op bijwerkingen.
Wij wachten nader onderzoek af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...