Spring naar bijdragen

Trek of emotie?


Houtje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ten eerste Piggelmee van harte met haar 3 weken en 1 dagen (het lijkt wel een zwangerschaps of zoiets nou ja laat maar Houten bazelt weer) Houten zit op 47 dagen na vandaag (er kan weinig meer gebeuren we gaan zo meteen eten) maar..... ik had het knap moeilijk dit weekend. Gisteren onverwachts uitgenodigd voor een etentje, nou de wijnen vlogen over tafel, iedereen stomverbaasd dat ik aan de (gore) jus d'orange zat geef mij dan maar spa rood.
Wil je echt niet?
Meid één glaasje dan?
Kom nou, dat is niks voor jou ....

Godzijdank aan de Refusal en de angst om dood neer te vallen. Toen nog eten, weer de nodige flessen, koffie en likeur, brrrrrrrrrrrrrr. ik vond het niet makkelijk, ik had bijna gezegd geef mij maar een sigaret (ik rook al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren niet meer). Ellende. Om half twee sjagrijnig in bed. Sjagrijnig wakker midden in de nacht nou ja 8 uur zondagmorgen, mijn jongste ernstig ziek. Okee, breng maar. Dag planning, dag sauna, dag eigen tijd. Het arme schaap moest huilen toen ze me zag. Dus goed gedaan.

Wat een weekend.

Waarom is dat nou zo moeilijk? Ik heb al 6 weken niet gedronken. Is mijn motivatie niet goed? Ben ik een een mislukt tiep? Gatverdamme. Zo wordt het leven nooit meer fun.

o wacht even geef die hamer van Bino en Frank eens aan:
daar gaan we:
- 47 x 3 euro minimaal (de pizzaboer van Emma erbij) is 141 euro !!!!!!!!
- mijn gezicht is veel beter zonder dikke ogen
- ik ben zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk (not, helaas)
- ik val niet om 7 uur om op de bank zogenaamd van mijn werk
- LAST BUT LEAST IK BEN EERLIJK NAAR MIJZELF EN MIJN GEZONDHEID (tikje brakerig maar je moet wat toch?)

Kom vanavond terug om jullie hersenspinsel te analyseren.

Liefs en een pakkerd :sun: uit Houten voor jullie allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoi Houten,

goeie vraag is het trek of emotie? Jij hebt het moeilijk gehad dit weekend en toch blijven volhouden, Goed hoor! Hier vandaan gooi ik een hele DIKKE PLUIM op je fiets!!!

Ikzelf had dit weekend een KLAPBAND en ben op mijn bek gegaan. Het deed geen zeer hoor, ik viel alleen wat ongelukkig. Maar ik heb soulmate Frank eens zien zeggen - ja dat kan dus op de pc- dat hij 'ff geen zin had om er mee bezig te zijn' Nou, dat had ik dus ook ff niet en heb dit weekend zeg maar de week - die zo goed was verlopen - maar de mallemoer geholpen. To much dus!

Ondanks dat ik te veel naar mijn doelstelling heb gedronken kon ik wel stoppen toen ik dat WILde.
Dat is mij gebleken afgelopen weekend. Ik had geen TREK/DRANG meer naar meer en ben toen gekapt.
Was ik ondanks het overschrijden van mijn tax toch wel blij mee. Ik voelde geen echte aandrang en kon toen makkelijk over gaan op de thee. Weer een stap verder in mijn therapie, geloof ik?

Adios amigos,
Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Bino,
ach ach een klapband. Maar zo te horen heb je die aardig kunnen plakken. Lijkt me prettig om te weten dat je het zodanig onder controle hebt dat je niet meer doordrinkt. Maakt het een stuk rustiger volgens mij. Ik ben nog niet zo ver... ik ga het dan ook maar eens weer een paar dagen geheel droog houden.

het beste en tot horens,
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Emma, dank voor je lieve woorden.

het is inderdaad een fijn gevoel te kunnen stoppen als je dat WILT.
En ik moet zeggen dat het me zonder moeite is gelukt. Drank in huis
(partner drinkt gewoon haar glaasje) maar geen enkele aandrang om
te nemen. Ik had gewoon genoeg en geen zin meer om nog te drinken.

Ik doe met je mee. Ik ga ook voor een paar dagen droog.
Terug aan de thee.

Groet
Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bino,

wat ontzettend knap dat je van de drank af kunt blijven terwijl er iets in huis is.
Petje af hoor.
Ik vind het wel vervelend maar ik schenk voorlopig geen alcohol hier thuis.
Mijn huisgenoten drinken niet maar als er visite komt dan is er geen drank in huis.
Ik weet niet hoe lang ik dit volhoud want ik vind het niet gastvrij maar ik heb het er moeilijk mee.
Ook al zou ik na afloop alles meegeven zodat er niets in huis blijft, je ziet toch anderen lol hebben terwijl jij met je glas fris zit wat me overigens de keel uit komt.

Nogmaals Bino, petje af

groetjes Gerda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Gerda,
ook welkom namens mij trouwens.

Ja, eindelijk begin ík de touwtjes in handen te krijgen, zou lijkt het. Vanaf het begin heb ik het trouwens op deze manier gedaan (proberen (heel veel) te minderen maar wel gewoon altijd alcohol in huis hebben) en dat is me goed bevallen. Ik begin steeds meer grip te krijgen en kan na 2 wijntjes -in de middag afgelopen weekend op een verjaardag- gewoon stoppen en overstappen op iets anders. Zonder moeite, en dat is een goed gevoel.

Als ik nu op mijn overzicht van Tactus (je houdt een lijst bij) kijk, moet ik er wel bijzeggen dat ik er nu eigenlijk wel stevig van baal dat ik gister wel m'n tax ben over gegaan. Jammer!

Nou, dan deze week maar weer eens een uitschieter naar de andere kant maken.

Groet
Bino

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trek of Emotie heet dit draadje.

Eigenlijk wel een heel goede naam, dan denk ik ook aan dat draadje dat Toni startte, heeft de een het moeilijker dan de ander? En toen had ik nog niet over deze woorden gedacht maar ik denk:

qua 'trek' hebben we het zo'n beetje even moeilijk, qua 'emotie' weet de een er beter mee om te gaan dan de ander waarschijnlijk, of zit de een in een makkelijker situatie dan de ander, of lukt het de een beter dan de ander om een alternatief te vinden. Dat zou ik hebben willen zeggen in dat draadje van Toni maar toen dacht ik nog niet aan deze 2 woorden die eigenlijk heel belangrijk zijn!

En dan een vraag voor Emma:

Sinds Houten weer terug is naar categorie 1 (geheel niet drinken), zit jij als enige in categorie 3 (oorspronkelijk doel: geheel niet drinken, huidig doel, met mate drinken).

Emma, je schreef 2 weken terug: "hier komt mijn doel:
niet meer dan 3 dagen in de week drinken en in die week niet meer dan 12 eenheden.
In iedergeval niet meer in m'n eentje straalbezopen op de bank hangen".

Tussen de regels door lees ik wel eens dat het niet lijkt te lukken maar dat weet ik weer niet zeker! Hoe gaat dit? Lukt dit? je schrijft soms dat je boos bent op jezelf. Heb je er dan meer dan 4 gedronken, of heb je op dagen gedronken die je niet wilde? En toen je gisteren zo'n rot bui had, had je toen juist wel of juist niet gedronken???

Kortom: bevalt je nieuwe streven je beter? en gaat het nu wél goed??????? Is dit de oplossing voor jou???? Is het niet moeilijk fysiek gezien als je het 'duiveltje' in je nu soms voert???

En dan: je schreef ook: misschien dat ik mijn doel bijstel naar aanleiding van mijn contact met Tactus. Is dit inderdaad gebeurd? Of niet? Ik vind het in categorie 2 en 3 inderdaad moeilijker te volgen of het goed gaat. Frank en Bino schrijven daar dan weer wat opener over dan jij. Dus Emma: kortom: Hoe gaat het???

Je schreef eens dat je een verschil maakte tussen 'controle hebben over' en 'niet drinken'. Vind je als je helemaal niet drinkt, en dat lukt, dat je GEEN controle hebt over drank en als je met mate wilt drinken en het lukt, dat je wél controle hebt over drank? Ik zie dat verschil niet? In alle gevallen heb je m.i. controle, als je doet wat je wilt. Toch?????

okee, succes uiteraard voor iedereen, maar nu even speciaal voor Emma!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha PP,
het gaat niet zo lekker eerlijk gezegd. Ik heb toch minder controle dan ik zou willen. Er zijn teveel "redenen" om het glas nog maar eens te heffen. Ik zit met mezelf in de knoop en zo'n knoop ontwar je niet met alcohol. Maar soms heb ik echt het gevoel dat ik m'n leven nuchter niet leuk vind. En dat vind ik dan weer gezeur van mezelf en hup ik zit weer in het kringetje van boos, schuldgevoel, etc. Schiet niet op op deze manier.

Ik moet m'n doel maar eens bijstellen. Ik spreek af dat ik met de feestdagen wel wat mag drinken maar daar tussendoor niet. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Het idee van het nooit meer kan ik er nu niet bij hebben.

Dank je voor interesse en je aanmoediging.
liefs Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Emma

knap, weer, deze beslissing. Heel veel succes,

ik weet zeker dat iedereen je bij zal staan

groetjes

PP

en 'je leven nuchter niet leuk'. Nu geldt weer: idealiseer niet je níet nuchtere leven. Je leven beneveld met drank is toch ook niet hoe je het wilt, toch???????? lees je nadelen nog maar eens na, van je tacus rijtje!!!! zou je bijna vergeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,
nog even raectie op m'n berichtje op begin van de middag. Heb me weer een dagje opgesloten in m'n hol en dan heb ik totaal geen probleem met alcohol. Maar zo gauw ik buiten kom en met al die verleidingen in aanraking. En al die mensen en al die dingen die daar gebeuren.
Ik weet niet wat er met me aan de hand is maar het lijkt wel of alles me overspoelt op het moment. Rare gewaarwording, niet echt prettig. En dan zo'n dag thuis met tv en boek en liters thee kom ik weer een beetje tot mezelf.
Zie op tegen morgen als ik toch echt weer naar buiten moet, al was het maar voor de boodschappen. Brr. Het is niet dat ik bang ben of paniekaanvallen heb maar het lijkt wel of ik me buiten de deur heel anders gedraag dan wanneer ik alleen ben en als ik dan weer alleen ben komt de "terugslag' van weer een dag het toneelstukje opvoeren. En ik weet niet waar het hem in zit op het moment.
Maar goed, las vandaag wat oude postings terug en die werken dan wel weer verhelderend. En Mathilde schreef zoiets van je "mee laten voeren op de golven". Gevoel dat ik dat maar moet doen.

Alcohol dempt de emotie van de dag, net als een dag geen impulsen van buitenaf. Maar ja, je hele leven binnen doorbrengen is het ook niet. En ik wil juist minder drinken om weer wat socialer te worden. Maar op deze manier schiet dat dus niet op. Zit ik in een nieuw vicieus cirkeltje.

Maar goed, ga maar slapen en morgen zien we wel weer verder.
Groet Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

moeilijk Emma,

in ieder geval zou ik VROEG boodschappen gaan doen als ik jou was. Dan is de verleiding om drank mee te nemen het kleinst denk ik. En voor de rest, weet ik ook even niet hoor! Morgen is weer een nieuwe dag!
Fijn dat het wél gelukt is vandaag. Wees trots op jezelf!

ga morgen anders fietsen, ben je toch buiten, hoef je even niet te kletsen als je geen zin hebt en kan je trainen voor onze grote tocht!!

Misschien kom je dan wel in aanmerking voor de gele trui volgende week!

wel te rusten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

hoi "houten"
Ik vecht ook iedere dag weer, maar ik weet dat als ik drink of drugs gebruik mijn leven één groot ellende wordt.
doordat ik leef me een halve alvleesklier is de vertering van eten en dan natuurlijk ook drank heel slecht.
ik heb voor twee week geleden gedronken ( een flesje van 35 ml ofazo) en daar heb ik nu nog last van.
De cook en methadon staan gelukkig verder van me af omdat ik geen zin heb om weer de drug circuit in te moeten.
Echt onthoud één ding: zonder die kut drank is het ook de moeite waard in dit leven. Misschien het volgend leven beter????
Nu op dit moment voel ik me goed en ben blij dat ik dit op deze site kan doorgeven. Ben de hele dag alleen en door op internet bezig te zijn denk ik minder aan gebruik.

he houten (en iedereen hier) doorzetten he! doe ik ook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal ...

Wat een activiteitsexplosie op het schrijffront, op dit draadje moet ik even reageren.

Houten, klasse, ook kijken naar de voordelen, maar ik denk dat je er nog 10-tallen positieve punten vergeten bent. Volgens mij heb je nog veel zaken in de afgelopen 47 dagen gedaan die je als je teveel gedronken zeker niet had gedaan. En de dreiging van de virtuele hamer heeft dus wel indruk gemaakt. Maak nog even je lijstje met de 1000 leuke dingen die ik nog wil doen, met het tempo waarin jij postings eruit knalt mag dat geen enkel probleem zijn, is vanavond af :)

Bino,
Klapband, bandenplak spul bij de hand? En anders maar even verder op de velgen. Herken het laatste deel ook, ik heb genoeg gedronken de afgelopen feestdagen (en daar zaten voor de verandering vele flessen spa-rood tussen). Op nieuwjaarsdag nog twee flesjes, de trek en de drang naar meer is nu weg. Ben gisteren vergeten de drankvoorraad aan te vulen. Kun je je voorstellen, kom terug met mijn auto vol geladen, met fris en sap. Zit er $%#%^#%^geen bier bij. Daar is hier thuis hartelijk om gelachen.

Maar toch, geen bier in huis, da's heel lang geleden, en zeker voor een periode van 4 dagen is dat uniek. Ik begin beetje bij beetje het gevoel te krijgen dat ik echt iets van de automatismen kwijt ben. Wat ik overigens wel merk is dat ik nu makkelijker een kater krijg bij teveel. Ook een goed teken. :)

Emma,
wat voor mij heeft gewerkt is een periode zonder, en daarna bewust kiezen voor wanneer wel en wanneer niet. In het begin harde objectieve doelen dichtbij. Daarna concrete doelen met iets meer flexibiliteit. Het heeft geen zin na 1 uitglijder je zelf chips te voelen. Toneelstukjes hebben geen zin, is niet waar je mee bezig bent.

Tel ook even alle glazen die je niet gedronken hebt omdat je ermee bezig bent, kijk niet naar ieder moment als een moment van verleiding of als zwakte!

G> Frank, die nu niet meer verder kan lezen en schrijven en zijn kleine meisjes gaat ophalen ...

Oh ja, na nieuwjaarsdag de trek en de emotie kunnen weerstaan ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Anton,

ik vind dit wel een boeiende theorie. Het benoemen van een "emotie" is niet makkelijk. Wie heeft ooit gezegd dat mijn "verdriet" hetzelfde gevoel is als het verdriet van een ander. En net als bij "trek", we noemen het zo om het duidelijk te maken aan je omgeving maar misschien is mijn trek heel wat anders dan die van jouw.

Misschien is trek wel een combinatie van honger, dorst (gewoon dorst), angst, verveling, verlangen, en ga zo maar door. Maar we noemen het gemakshalve maar trek. Leuk om over na te denken.

Dank je.
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Anton,

allereerst welkom,

Ik vind het wel een aardig iets wat je hier loslaat. Ik ben er van overtuigd dat het geen kwestie is van trek, maar slechts een verzinsel en een moeilijk grijpbaar en definieerbaar iets. Wat vast staat is dat het te maken heeft met de Pavlov theorie. Een soort fysiologische reactie op voor je lichaam en geest herkenbare situaties.

Stel; je neemt bij het avondmaal je dagelijkse eerste glas wijn. Je lichaam stelt zich daar op in en verwacht dan ook elke keer weer een glas wijn als je het avondmaal op tafel zet. Je lichaam associeert eten met wijn en de geest handelt daar naar!

Neem de som eens op de proef en schenk geen wijn in bij het volgende avondmaal, je zult zien dat je het NIET MEER UIT JE KOP KRIJGT DAT JE NU WEL ERG VEEL TREK HEBT! Het is echter geen trek, het is die Pavlov reactie. Je bent gewend een wijntje te nemen en nu komt die maar niet!! Dan gaan je gedachten dus allerlei dingen verzinnen om dat glas toch maar wel te krijgen. Raar maar waar!

Dat is (in het kort) de trek of emotie die er bij ons is ingebakken, meer is het eigenlijk niet.
Daarom gaat het er bij de Tactus begeleiding ook grotendeels om om je 'vastigheden' te doorbreken, die reactie te herkennen en te negeren. Daarmee kun je je gedachten onder controle houden en daarmee dus ook de alcohol onder de duim. Dit is niet meer dan een bewustwordingsproces, maar voor mij erg belangrijk geweest op weg naar een verantwoord alcoholgebruik.

Groet en succes,
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allen,
Graag wil ik ook even een van mijn gedachten hierover op papier zetten:
Trek komt denk ik voornamelijk doordat er sprake is van een jarenlang vast patroon, het is een gewoonte....vandaar het woord ontwenning.
Emotie maakt dat we eerder geneigd zijn dit gevoel te doen doven of oplaaien, al naar gelang hoe het op dat moment met ons gesteld is fysiek gezien.
Het moment waarop dit gebeurd maakt er dan weer een gewoonte van en zo zitten we binnen de kortste keren in een visueuze cirkel.
De ene mens is hier gevoeliger voor dan de andere en dat maakt dan weer dat de een wel een probleem krijgt en de ander niet.
Ik ben er wel van overtuigd dat dat voor een gedeelte in onze genen zit en dit is volgens mij ook wetenschappelijk bewezen.
En beste Anton, ook ik ben nu acht dagen bezig met minderen, van gemiddeld vijf pijpjes bier per dag (waarbij ik de laatste tijd minstens twee keer in de week gewoon bezopen was), naar eentje.
Ook ik heb de afgelopen dagen op 1 dag wat gedronken maar zit nog steeds op m'n gemiddelde.
Ik denk dat stemmingswisselingen erbij horen. Het ene moment voel ik me bijna euforisch omdat ik het zo goed doe, het andere moment bedenk ik me dat ik dit patroon nog een hele tijd moest vasthouden (wat toch afzien is) wil ik kunnen roepen dat ik mijn doel heb gehaald, en dat maakt me dan toch weer moedeloos, en wat doen we het liefst in zo'n situatie......precies ! De cirkel is weer rond.
Blijf je hart hier luchten en probeer jezelf te blijven.
Ik zie dat je veel van je berichtjes later hebt aangepast, krijg de indruk dat je het gevoel hebt gekregen dat je een beetje op je woorden moet gaan letten hier.
Niet nodig hoor, ook ik heb een uitglijer gemaakt nog niet zo lang geleden, maar alles is weer goedgekomen.
We zijn allemaal wel 's in een pesthumeur en we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn.
Maar we hebben allemaal hetzelfde voor ogen en daarbij hebben we elkaar nodig.
Kop op !
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Anton, hoe sterk of zwak je wil is, doet er m.i. niet zo veel toe.

Het gaat er om, de wil weer die plaats en functie te geven, die hij altijd heeft gehad.

Al het handelen begint bij het denken (de voorgangers van het denken, de eonen en de krachtvelden, laat ik in dit stadium buiten beschouwing).

Tegenwoordig volgt in de huidige maatschappij op de gedachte direkt te behoefte, en op de behoefte de daad. Bij dit forum blijvend: de gedachte aan drank, trek in/behoefte aan drank, drinken (eventueel voorafgegaan door kopen, als het niet in huis is).
Hooguit wordt de wil nog gebruikt om de trek tegen te gaan, maar dan is het in feite al met je gebeurd, want de gedachte is al te sterk geworden, heeft zich kunnen versterken tot een behoefte, zonder dat de wil heeft kunnen bepalen, wat het met de gedachte doet...

Lees maar eens op dit forum, hoeveel strijd gestreden en daardoor energieverlies geleden wordt door het simpele feit, dat de wil haar plaats, waar zij nu juist haar functie kan vervullen, kwijt is...
Want de functie van de wil is nu juist een stap eerder, namelijk de keuze om een opkomende gedachte zich verder te laten versterken, en tot behoefte te doen uitgroeien, dan wel de keuze om de gedachte van je af te laten glijden, waardoor deze weer oplost, als in het niets, en derhalve de behoefte ook niet KAN ontstaan.

Kortom: de wil bepaalt, of een gedachte tot behoefte mag uitgroeien!
Als je dus maar consequent de wil haar juiste plaats geeft in het hele proces van gedachte tot en met daad, dan ben je met behulp van je wil de gedachte de baas, in plaats van andersom!

En als vanzelf zal een herhaaldelijk opkomende en door de wil geweigerde gedachte steeds zwakker opkomen, en geleidelijk ook steeds minder vaak opkomen.

Vaak tot grote verbazing van de betrokkene...


Hartelijke groet,

opa 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een wijze woorden Opa2. Mooi ...
Goed dat je er weer bent.
En ik ..., ik zoek de tijd nog om dit soort bespiegelingen te doen ...
maar de wereld gaat op hetzelfde tempo door, ondanks dat ik op dit forum deze tijd verschrijf en verlees ...
... en ik heb het gevoel dat je af en toe met een borrel op makkelijker van je af schrijft

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...