Spring naar bijdragen

kennen jullie dit? negatieve gedachten als zuipalibi


pietjepuk

Aanbevolen berichten

om er maar weer eens een inhoudelijke in te gooien

ik weet helemaal niet of jullie dit herkennen maar ik ben er benieuwd naar.

Mijn gedachten waren vaak extreem negatief. Als ik iets had meegemaakt wat vervelend was waren mijn gedachten daarover veel te negatief, niet realistisch enz. St Maarten en ook Tactus hebben me op dat spoor gezet. Zaak was dus deze 'niet helpende gedachten' om te buigen.

Maar... ik verdenk mezelf ervan dat het omgekeerd was: ik verzon 'niet helpende gedachten' om een alibi te hebben om te kunnen zuipen. Zo van: zie je, het gaat toch allemaal rot, ik pak een borrel.

Ik denk dat bovenstaande echt waar is omdat ik ook het volgende merk: ik heb veel minder ruzie met mijn man dan ik eerst had. Niet dat ik vroeger ruzie om de drank had (als ik gezopen had was er toch niet met me te praten), ik MAAKTE ruzie, om daarna een alibi te hebben om te zuipen (het zij omdat ik me dan rot voelde, hetzij zelfs om hem te pesten, hij heeft er een hekel aan als ik drink). Volgens mij creerde ik een sfeer waarin ik vond dat het logisch was om te gaan drinken.

De spiraal doorbreken lijkt dus wel omgekeerd te gaan. Ik hoef mezelf niet te leren mijn niet helpende gedachten weg te krijgen, maar doordat ik niet drink, lijken die gedachten minder te worden, ik heb die alibi niet nodig.

Begrijpen jullie wat ik bedoel en herkennen jullie dit of helemaal niet?

veel groetjes, ben erg benieuwd naar de reacties

PP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi PP,
Ik herken je verhaal goed, want volgens en Tactus ben ik daar zelf ook mee bezig. Vaak zoek naar een excuus om te drinken, bv zelf een ruzie uitlokken, en dan met een rotgevoel weggaan en dat gaf me vaak een reden om te drinken.

Of deze en dat gaat bij mij elk jaar op. Heb altijd behoorlijk last van een winterdepressie. En ik geef mezelf dan toestemming om in die periode te drinken, want dan voel ik me eventjes beter om dan vervolgens nog depressiever te worden, en dan nog meer te drinken. Kortom de cirkel is rond.
Jezelf zo zielig vinden dat je wel moet drinken van jezelf. Hoe belachelijk is dat.
Ook ik ben benieuwd of er nog meer mensen dit herkennen, want ergens ben je op zoek naar dat glas en zoek je een excuus bij jezelf, om te drinken.
Groet,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaa Pp, herkenbaar. Ik "duik" wel eens heel diep in het al het wereldleed om een reden te hebben om te drinken. Van zie je wel het is toch allemaal ellende om me heen en ik kan er toch niks aan veranderen en ..... dan komen de krankzinnige gedachtes: omdat ik niets kan doen aan de ellende, de wereldhonger, oorlog en doodslag neem ik maar een borrel. Krankzinnig toch.

Maar ik denk ook dat als je niet meer drinkt dit soort vreselijkheden je op een reëelere manier gaan raken. Dan kijk je naar wat je WEL kan doen, al is het maar mediteren of een gebedje zenden naar al die mensen met verdriet. Hoe machtelozer je je voelt, hoe meer reden om te drinken. Hoe meer drinken, hoe machtelozer je word.
En zo hebben we weer een cirkeltje.

Groetjes Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry dat ik er eens door de weeks tussendoor kom.

Dreamer (of moon, hoe zit dat precies), ik ken dat erg goed dat ruzie zoeken. Ook die winterdepressie ken ik goed. Het is bij niet zielig zijn hoor, ik hak er gewoon keihard op in. Maar dan wordt ik soms zwak en dan alles is dan omgeven door drankjes. En zoals je zegt, Dreamer, ik ben ook altijd op zoek naar het glas.

Cheryl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou, het klinkt wat raar, maar ik ben bijna blij dat jullie het herkennen. En Dreamer, in jouw geval zegt zelfs Tactus dus dat het zo zit!

Ik merkte het inderdaad door die ruzie die ik niet meer heb. Ik merkte dat ik gewoon geen reden meer heb om lullig te doen! Geen alibi nodig. Ik ga me bijna schuldig voelen naar mijn man over mijn gedrag in het verleden, maar dat is dus ook een niet helpende gedachte waar niemand wat aanheeft

alvast dank voor jullie reactie, doet me goed (lullig maar waar)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken het ook wel al doe ik het op een andere manier.. gewoon flink over mijn grenzen gaan zodat ik flink gespannen ben en dan daarna als de spanning weg is mag ik mezelf als beloning bezatten...
dus als ik zin in een borrel heb kan ik overdag veel te veel doen en te veel spanning zoeken.. dan heb ik het verdiend.. alleen de volgende dag werkt dat opeens helemaal de andere kant op.. grmpffff.. schijnbaar hebben we soms toch nog een reden nodig om te mogen drinken... hoe krom we die ook maken!

en idd de winterdepressie, daar zit ik nu ook even middenin al helpt het enorm dat ik besloten heb niet te drinken... het geeft me nu al het gevoel dat ik mezelf er aan mijn haren aan het uittrekken ben (au)
en dat ik iig iets positiefs onderneem om me beter te gaan voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens ik moest hier even diep over nadenken....
In hoeverre ben je dus eigenlijk de dief van je eigen drankportomonnee toch?
Je geeft je geld weg, niet alleen letterlijk, maar ook qua gezondheid, qua mentale veerkrachtigheid en je wordt sjagrijniger en meer gericht op ruzie om als excuus te gaan drinken.....
ik ben bang dat ik tot het soort gewoontedrinkers behoort dat gewoon om 1600 nog wat (11) om precies te zijn de kurk eraf trok en de fles leeg goochelde en de rest voor lief nam....
verder ben ik nog steeds kort van lont, kan weinig hebben, dus in zoverre is mijn Sinterklaasdepressie om het zo maar te noemen (wel een mooie titel voor het weerbericht, ja dames en heren, daar nadert weer een Sinterklaasdepressie) helaas gedeeltelijk blijvend, zal mijn karakter wel zijn, of ziekte, weet ik veel. Daarom gooi ik er naast een andere draad er in waar ik indertijd vreselijk om moest lachen dat wordt tijd: wat levert het je op om NIET te drinken.....

* aanpassing wegens woord vergeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderwerp: ZUIPALIBI

Tja, daar was bij mij eerder een positieve aanleiding voor nodig. Bijvoorbeeld een dineetje met vrienden die vervolgens bleven slapen (konden we lekker de hele nacht doorgaan!) of een dag keihard werken en dan in een stoel buiten neerploffen met een biertje, hapje eten, vuur maken en lekker doortetteren.
Of muziek gaan maken en zingen (steeds valser, maar dat maakte niet uit) tot de tranen over je wangen stroomden.
Ik ben echt dol op feestjes thuis met dierbaren, heerlijk!
Alcohol stond bij mij voor euforie, dan tintelde ik van stromende energie. Realiseerde me dat het euforische moment maar heel kort duurt en al heel snel volgen de stemverheffingen en het mezelf herhalen.
Nu nog maar heel veel oefenen in feesten zonder drank (voor mij).

Als ik alleen dronk had ik geen alibi nodig! Ik vond gewoon dat ik er recht op had en ik viel tenslotte niemand lastig (dacht ik!)

Als ik me echt héél depressief voelde dronk ik niet, want dan had ik zelfs dáár geen zin in.

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pietjepuk
Ik denk dat het zoeken voor een alibi om te drinken voor iedereen geld, die eigelijk weet van zichzelf dat
het niet verstandig is te drinken, Oprah heeft eens gezecht dat je altijd naar dat kleine stemmetje van binnen moet luisteren die zecht altijd de waarheid.
Eigelijk is het een beetje jokken tegen je zelf, met ruzie zoeken om dan te mogen drinken overschreeuw je
dat kleine stemmetje ( je geweten ) immers flink, Piggelmee zecht dit niet te kennen maar verteld dan eerlijk graag feestjes te geven plus overnachting! voor de echte feest beesten denk ik, ook daarmee zit
dat beetje jokken in, namelijk dat alcohol en een goed feest bij elkaar horen.

Ook ik ben meester in het verzinnen van alibi,s.
Twee maanden geleden toen ik begon met tactus, hoorde ik tot grote vreugde dat ik niet spontaan droog
moest staan maar het drinken moest bijhouden!, alcohol schrift? nauw dat was kaassie he, ; zo Helder
aan de borrel?. Neen dit is terapie! ik was zo tevreden met mijn smoes dat ik bijna in mijn nette pak naar de avond winkel wilde stappen.
Zo zie je maar ook ik ben een jokkebrok,

dat is Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeg Heldertje zal ik mijn galajurk aandoen dan gaan we samen naar de avondwinkel heel chique sushi halen met..... spa rood. Ik loop alleen nog maar in spijkerbroek en die galajurk heb ik sinds mijn scheiding niet meer aangehad (in getrouwde status had ik nog wel eens een sjiek uitje). Zullen we? Ik moet wel een arm want ik heb handgeborduurde satijnen pumpjes die waren een gruwelijk kapitaal ooit en hebben veels te hoge hakken dus er moet iemand de botten die uit mijn bekken pletteren wel weer verzamelen en dan weer terug doen, maar dat is peanuts !!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu de fles port bijna leeg is ken ik alle excuses weer... en weet ik drommels goed hoe ik mezelf voor de gek houd..

ik wist het al hoor, maar zoals ik al eerder schreef, een avondje zuipen en mezelf onderzoeken.. en eigenlijk zie ik er de lol niet van in.. behalve dan dat ik aangeschoten en bijna misselijk mijn bed in duik, hoop dat ik in een coma belandt en (nog ijdelere hoop) dat ik morgen weer met een fris gemoed mag opstaan.. (terwijl ik drommels goed weet dat ik morgen met een dijk van een kater de dag in ga)

misschien is het ook wel goed om deze zogenaamde euforie te beschrijven en dan te vertellen hoe verrot ik morgen ben.... goeie antireclame...Ikmerk dat ik dat nu voor mezelf nodig heb om het zo te doen en weet ondanks mijn dronkenschap op dit moment dat er eigenlijk geen reet aan is.. en dat ik me morgen 10x beter had gevoeld als ik het niet gedaan had.................................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor Tapas,

Gooi de port maar in de gootsteen, daar ga je je echt niet beter van voelen hoor!! En zelf onderzoek kun je mischien maar beter nuchter doen.

Nou, kater of geen kater, morgen ga je gewoon weer verder zonder drank, oke?
En als je het moeilijk hebt dan slepen we je er wel door!! Heeft er iemand nog een paar nieuwe bandjes voor Tapas? Dan kan Tapas ook weer mee rijden in de tour.

Ga je er weer voor??

Heel veel succes

Groetjes Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Crea-Bea ik begin onderhand zooooooooooo wanhopig te worden als alleenstaande moeder dat ik zelfs voor een flesje Spa Rood in de avondkleding ga.

Dat heeft toch wel wat vinje niet? Op Relatieplanet betaal je een hoop geld en dit is Gratis en Helder (iets voor onze Zonnebloem die we nooit meer gezien hebben).

Ik zit lekker te klooien met mijn mp-3-tjes en probeer een DVD vol te proppen s kijken of dat lukt.....om over PodCasting maar niet te spreken dat deed ik samen met Rob maar die is lichtelijk aan de horizon verdwenen.

Dus Helder, hier is je slag om te slaan.... hahahaahaha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey houten,

Niet wanhopig worden hoor. Ik zei op een ander draadje nog dat je mijn buurman wel ff mag lenen, hahaha. Of helder, wie weet?

Maar weet je toevallig waar rob is gebleven? Wel vreemd dat we niks meer van hem horen. zou het wel goed met hem gaan? Na dat gedoe met die berichtjes hebben we eigenlijk niets meer van hem gehoord he?

Nou ik ga slapen. Sterkte morgen met de kids.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lief houtje
We hebben het mooi voor elkaar het hele forrum begint pret te maken he!

Enig na spit werk verteld, oeps! deze man is al aan de drank, maar hou je adem in ik lig in een zware
scheiding dus, hopeloosheid past ons niet.
Jouw helder.

Zo genoeg pret gemaakt he, ook ik leef met je mee vandaag, blijf sterk! wat je doet is goed!

Jij gaat er voor ook in een droevig uur.

Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach Heldertje,

Ik heb het allemaal meegemaakt en OVERLEEFD ook. Al dronk ik wat teveel in die tijd helaas. In dit forum maken wij virtuele uitstapjes, en die doen ons allemaal goed. Dus, virtueel effe shoppen?

En nee, ik word ook steeds sterker, hopeloosheid is niet mijn motto, wel pijn en verdriet die ik na 4 jaar redderen van de kinderen eindelijk mag toegeven (geen dronkemanstranen maar diep echt verdriet).

Ik zal maar zo zeggen: het werd tijd daarvoor. Beter boos dan verdrietig zeg ik altijd maar. Mee eens? Ik ben nogal een vechter en ben van plan te overleven (meestal, soms zie ik het niet zitten).

Okee, pumps in de kast, en een flinke frisse neus halen, het is mooi weer ervoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, ik ben er weer, de schaamte weer een klein beetje voorbij, :$ zie nu pas dat ik toch hier geschreven had donderdagavond (vrijdagochtend) terwijl ik dat niet van plan was... Ik schaam me rot hoe ik mezelf voor de gek heb gehouden.. stom spul...

Voor alle droogstaanders onder ons (en nu vooral tegen mezelf).. Het is gewoon troep, doe het nooit meer. of als je een uitglijder hebt.. krabbel op en blijf er af! Ik voelde me zo goed tot donderdag en dacht echt dat ik het dit keer wel wat meer kon hebben en in de hand houden :devil: en nu voel ik me alweer 2 dagen klote.. (eigen schuld hoor)

iig heb ik het zelfonderzoek helemaal opgeschreven... en als ik nog eens de neiging krijg lees ik eerst dat wel na tot het schaamrood me naar mijn kruintje kruipt.. heeft het toch nog nut gehad...

okee, hup aan de haren omhoog.. niet meer zeuren.. vallen, opstaan en weer doorgaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...