Spring naar bijdragen

Wat zijn onze oorspronkelijke doelen? (2e editie)


Piggelmee

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

De vorige keer dat dit onderwerp werd aangesneden (door PP overigens) schreef iedereen zijn doelen hier op, zodat er ook adequaat steun en hulp geboden kon worden bij problemen met de doelstelling en ik vond dat het erg goed werkte.
Bovendien ben ik erg benieuwd hoe we er nu voorstaan?

Zullen we gewoon nog een rondje doen?

Moet ik natuurlijk ook beginnen, nietwaar.

O.k. mijn doel is om TOT MIJN DOOD GEEN ALCOHOL meer te nemen, dus JAMAIS PLUS.
Ik heb dit doel gesteld, omdat ik niet meer sociaal kon drinken en als ik 1 glas nam vaak hele nachten zat door te zuipen, ook alleen, als iedereen naar bed was.
Ik ben gestopt met drinken op 26 november jl. en heb daarna de Tactus therapie gedaan en die inmiddels afgerond. Ik heb mijn diploma NIET-DRINKEN gehaald! Tot en met vandaag uiteraard.
Ik weet dat ik nog legio valkuilen zal tegenkomen en ben nog steeds in training om die het hoofd te bieden, ik vrees dat die training levenslang is.

Het fijne is dat ik een heel nieuw leven voor mezelf mag uitstippelen, er is weer van alles mogelijk.
Die verandering is ook nodig, ook in mijn gedrag en denken en voelen, dat voorheen in het teken van alcohol stond, iedere dag opnieuw en dat is een zeer tijdrovende bezigheid geweest die helemaal niets opleverde, alleen maar ellende, pijn, schaamte, beschadiging en somberheid.

Terwijl ik dit schrijf kom ik tot een inzicht: ik ben de laatste tijd steeds zo teleurgesteld dat er zo weinig uit mijn handen komt nu ik gestopt ben met drinken (en roken ook trouwens, al 18 dagen!), maar de vormgeving van dit nieuwe leven kost natuurlijk ook tijd, (geloof dat ik 't al eerder meldde!? pfff 't hoofd werkt ook niet helemaal lekker meer).
In ieder geval, het dringt weer even tot me door.
Ik geloof dat het Hermiena was die ook klaagde over gebrek aan inspiratie, misschien is dat ook wel zoiets?
Het is een beetje de boel bij mekaar rapen, kijken wat het nog doet, een beetje husselen en 's kijken wat we er van gaan bakken! '
Kortom, ik voel me herboren nu ik niet meer drink en ga me op andere zaken richten. De wereld ligt weer voor me open!

Ben benieuwd naar jullie doelstellingen en hoe het daarmee gaat!

groet,

Piggelmee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allen,
Goed van je Piggelmee, om dit weer aan te kaarten.
Ik ervaar hetzelfde. Minderen heb ik zo veel keren gedaan, uiteindelijk sloop de gewoonte er toch weer dagelijks in. En nu dus al maanden alcohol-vrij. De beginperiode was erg lastig, en dan druk ik me nog voorzichtig uit. En ik voelde me ook zo zielig: nooit meer alcohol, ik mag niets meer hebben, want dan gaat het mis. Dat hele proces van niet- meer-mogen is omgeslagen naar niet- meer-willen. En het allerbelangrijkste: ik voel me er zo goed bij. Stoppen met drinken heeft mij zoveel goeds opgeleverd; die rust in mijn hoofd en in mijn lijf, geen strijd meer. Ik wil het niet meer; maar nogmaals, dat is een heel proces geweest. Dit ervaar ik als een nieuw leven en ik ben er trots op. Mijn doel bij het aanmelden was, dat ik bang was voor een terugval. Eigenlijk kan me dat nu niet meer zoveel schelen. Want ik denk er niet meer aan. En als ik een keer terug zou vallen, dan zal ik er niet van uitgaan, dat ik helemaal terug ben bij af, maar de draad weer oppakken. Dan ga ik er weer voor.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey piggelmee,
Goed van je dit draadje.

Nou mijn doel is nuchter blijven tot 24 maart. 25 maart heb ik een feestje en dan mag ik van mezelf 2 glazen drinken. Maar eigenlijk heb ik al besloten dat ik die niet ga drinken omdat ik het niet durf. Ben zo bang dat 1 er 2 worden en 2 uiteindelijk 6. En eigenlijk bevalt het me wel prima zo zonder drank. Al mis ik inderdaad wel de inspiratie. Net zoiets als dat jij dat beschrijft. En ik vind het soms moeilijk om me te ontspannen zonder drank. Maar voornamelijk merk nog het meest dat er erg veel voordelen zijn.
S'morgens fit zijn als de wakker gaat,
Niet met drankogen naar je werk,
De relatie met mijn man is intiemer en we praten meer.
Na een avond stappen weet ik nog precies wat ik heb gedaan.
Ik slik niet meer dagelijks paracetamol tegen de katers.
Het concentreren gaat beter
Mijn huis is netter en mijn hoofd is opgeruimder.
Mijn darmen zijn minder van streek.
Ik ben minder onredelijk en zit stukken beter in mijn vel.

Ben er natuurlijk nog lang niet en denk dat het voor mij ook wel een item is wat mijn hele leven een rol blijft spelen, gezien de vele valkuilen die er zijn. Merk wel dat de nevel om mij heen steeds verder optrekt en ik heb eigenlijk nu pas het gevoel dat ik zelf leef en niet meer zo dat ik geleefd wordt. En dat is een prettig gevoel maar ook wel eens een lastig gevoel. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik met ontzettend veel dingen tegelijk bezig was en hobbelde van het 1 naar het ander zonder even tot rust te komen. Nu doe ik dat soort dingen ook anders en bewuster.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

fijn Piggelmee,

terug naar de kern, dank je voor deze prettige wending!

Mijn doel: niets meer drinken, tot op mijn sterfbed! Op mijn sterfbed mag ik zo veel martini als ik nog lust! (grapje)

Ik heb 4 jaar geleden bij Parnassia gezeten en heb daar veel geleerd en een poos droog gestaan, echter, als ik dan dacht dat een paar drankjes wel weer konden ging ik de fout in

Toen ik 26 november weer heel erg dronken was en 27 november niet meer wist wat ik gedaan heb de 26e (weet ik tot op de dag van vandaag nog niet, ik was op een feestje en ben wel in mijn bed beland) heb ik besloten er definitief mee te kappen.

Sindsdien ben ik niet de fout ingegaan, mede door tactus en door de fijne mensen hier op het forum maar vooral door mijn eigen zelfbeheersing waarop ik sindsdien trots probeer te zijn!

Heb het regelmatig moeilijk gehad maar Fleurs verhaal dat ze wel mag drinken maar het niet meer wil, het is tenslotte een keuze die je zelf maakt heeft me erg geholpen, ook StMaarters verhaal over anders gaan denken heeft me een goed eind op weg geholpen.

Ik merk dat ik het vaker niet heel moeilijk heb dan in het begin, er zit dus progressie in. Daar ben ik heel erg blij om!

groetjes

PP

trouwens, ik dronk iedere dag minstens een fles, als ik feestjes had veel meer en eerlijk gezegd meestal ging de tweede ook wel open (wijn of martini)
en nog een aanpassing, als ik mijn eigen berichtje lees: die martini op het sterfbed, misschien heb ik er inmiddels helemaal geen zin meer in, ik MAG namelijk nu ook al drinken maar ik WIL het helemaal niet! (Met dank aan Fleur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja Pmee,

Ik heb twee weken last gehad van de Houtense Zwabberdoelen à la Harry (Potter) maar zit er nu weer flink bovenop en heb een extra injectie postieve energie gehad van de Cactussen die zeiden dat dat normaal was na 4 maanden (oeps, 4 maanden?) nou ja bijna. Dus ik ga voor alco-vrij, zeker thuis = risico, geen drank in huis, en hoogstens in het weekend bij een ander een glaasje wijn (masx 2 per weekend) als ik daarna de anti-vries uit de auto ga lurken stop ik er acuut mee.
Nu aan de thee, smaakt ook best met Brie en zo naar mijn mandje. Erg emo dag gehad, zaterdag een emo begrafenis ik moet de spruitjes begeleiden maar dat kan ik wel. Dus tot zover kort en krachtig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi Houten, de Houtense zwabberdoelen weer heel ver weggestopt, goed herpakt! Hermiena, ik was al zo van plan je rond 20 maart te gaan overhalen op je feestje niet te gaan drinken, maar volgens mij ben je zelf al van plan je feestje anders te gaan invullen. Onwijs goed van je!!!

Maar......... ik hou je in de gaten hoor. 20 maart kom ik erop terug

Opa, Emma???? hoe zit het bij jullie?

en tot mijn verbazing geen andere mensen hier die het rijtje aanvullen!!!!!!!!!! ??

Katrien, begin maart 9 per weekend? waarom precies 9? en moet je niet eind februari evalueren of dit een goed idee is? en moet je wel zo snel naar 9? waarom niet eind maart? waarom dan al???? dan ben je pas 14 dagen zonder drank, moet je die tijd niet verlengen voor je een nieuwe beslissing neemt? (geheel vrijblijvend advies)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai PP,
hahaha, lief van je dat je me wilt overhalen maar het hoeft niet meer hoor. Ik drink toch niet. Durf het nog niet aan en helemaal niet nu het nog steeds zo goed gaat met roken. Maar goed je mag er de 20e graag op terug komen hoor!! Voor het geval ik in eens ga twijfelen, je weet het maar nooit he?

Katrien, ik sluit me aan bij pp, vind het ook wel wat vroeg hoor? Maar goed mischien heb je een goede reden? Vertel!!

Groetjes hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja hoor, en Katrien, volgens mij ga je vanuit je telegramstijl nog hele A-4-tjes schrijven.
Ik drink soms ook op voorwaarde 1. het weekend 2. bij een ander 3. positieve reden maar de valkuil is tóch dat ik dan thuis kom en denk IK WIL MEEEEEERRRRRRR!!!!!!!!!!!! Plat gezegd: ik wil die kick, die warmte, dat gevoel van heerlijk, kom maar binnen (het lijkt wel.....) nou ja. je snapt het.

Mijn Tactus liep op rommelig, 3 begeleiders, toen weer ziek, maar ja, het zijn mensen die mensenwerk doen en uiteindelijk was ik zonder hun veeeeeeeel verder van huis dan nu dus ben ik er erg blij mee. Kan je het ook zo zien?

En dat weekend is wel een valkuil maar soms moet je even keihard in een valkuil pletteren om te weten hoe diep hij ook weer was. Dat is een doordenkertje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo everyone,
Na veel vallen en opstaan, ben ik tot de conclussie gekomen, dat sociaal drinken voor mij absoluut niet mogelijk is. Na 1 glas, wordt het meer e n voor ik het weet is de fles leeg.
Het stomme aan het hele verhaal is dat ik elke keer denk dat ik wel kan stoppen. Herkennen jullie dit?
Dus ik mij voorgenomen om niet meer te drinken, en per dag te leven. Des te knapper vindt ik dat er mensen zijn die na een paar glazen wel kunnen stoppen. Maar geen zelfmedelijden hoor, het is nu eenmaal zo, en einde verhaal. Maar moeilijk is het soms wel.

Hermiena, ik vind het heel knap van je dat je besloten hebt op het feestje niet te drinken. Klasse. En je bent ook nog gestopt met roken. Dat is mij nog niet gelukt, maar op dit moment ben ik meer met het niet drinken bezig dan om te stoppen met roken. Dat is net iets te veel. Maar complimenten.
Net als voor iedereen op dit forum, we zetten allemaal ons beste beentje voor. De een is er verder in dan de ander, maar we leveren allemaal onze strijd.

Verder heb ik gisteren eens uitgerekend wat ik bespaar om niet te drinken, en ik schrok ervan. Dat is echt heel veel. Maar tot mijn schaamte moet ik zeggen, dat ik op het laatst makkelijk 2 flessen port wegdronk. Oeps, veel he, ik schrik er nu wel van.
Maar daar tegenover staat dat ik op dit moment wel veel chocolade eet, maar moet maar even. Altijd beter als alco.

Verder wil ik iedereen succes wensen voor vandaag, PP, Katrien, Til, Toni, Opa2, Fleur, Houtje,en de nieuwen op dit forum, Madea, Tapas, Ziba en iedereen die ik vergeet.

Have a nice day.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,
Ik wou jullie even laten weten dat ik 2 daagjes weg ben (naar Engeland met de boot, niet de zuipschuit).
Ik ben in goed gezelschap van een zeer begrijpende vriendin, die zelf met mate drinkt en het niet ongezellig vind als ik niet drink.
Dus niet van 'joh, een paar glaasjes, wat maakt dat nou uit?'.
Haar man is vorig jaar overleden na een leven vol drank dus het hoeft voor haar ook niet zo nodig.
Dus we gaan als 2 'Lustige Witwen' een paar leuke avonden aan boord hebben.
Zaterdagmiddag ben ik hier weer.
Wens jullie veel (fiets) plezier en kijkuit dat je niet uit de bocht vliegt met al die kratjes fris achterop.
Ik blijf wel tussen 4 en 6 aan de tandhakkertjes hier denken.
Take care en keep safe ! *

Mathilde






* PP, ik ga proberen Bino zijn Engelse maat te vinden;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Katrien

ja, duidelijk, maar de reden dat ik het vroeg was eigenlijk om wat ook Dreamer zegt en ook Mathilde en Houtje en ook Fleur en trouwens ook Piggelmee, en dat heb ik ook: na één drankje volgen er méér. En bij 3 ben ik helemaal niet meer te stoppen. Bij 5 nog minder en bij 8 is de beer los (zeg je dat zo?). Dus de reden dat ík je die vraag stelde was eigenlijk: waarom ga je de moeilijke weg bewandelen, die zovelen van ons niet lukt? waarom maak je het jezelf niet wat makkelijker en ga je gewoon een poosje verder met 0!

En Dreamer, ja, ik herken dat, het lijkt wel of je na een paar weken stoppen denkt dat je helemaal geen probleem hebt! En als je dan weer een beetje begint blijkt na een poos dat je wel een probleem had maar dan is het te laat en moet je weer van voren af aan beginnen, en voor je wéér in de mood bent om te starten ben je weer een jaar verder en zo sukkel je jaren door!! Ja, ik herken dat heel erg, en daarom wilde ik kijken of Katrien deze valkuil ook al doorheeft. Nu weet ik heel goed dat je de valkuilen zelf mee moet maken voor je ze gelooft! Maar je wilt zo graag van de daken schreeuwen wat je zelf hebt ervaren!!!

Mathilde, goed idee, om die vent nou eens proberen te spreken te krijgen. We hebben al zoveel lol om hem gehad. Doe hem de groeten van me

PP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PP, wat heb je dat mooi uitgelegd voor Katrien. Maar inderdaad iedereen moet eerst in zijn eigen valkuil komen om het te ontdekken he? Ik ben er ook eerst een aantal keren ingetuint. En Katrien, je kunt je doelen altijd bijstellen hoor. Mijn doel is ook nog steeds dat ik vanaf 25 maart mag drinken, maar net wat jij zegt dat wil dan nog niet zeggen dat het dan ook persee moet.

Dreamer, wat knap van je dat je hebt ontdekt dat je helaas niet sociaal kunt drinken. Je verhaal is net als dat van pp voor mij heel herkenbaar. Vandaar ook mijn besluit om op dat feest niet te drinken. En joh, 1 stap tegelijk nemen hoor!! Iedereen zijn eigen zware strijd. Ik heb nog wel een leuke tip die ik gebruik als ik zin heb om te roken. Die zou ik natuurlijk ook kunnen gebruiken bij het drinken. Als ik zin krijg in een sigaretje dan zeg ik tegen mezelf: Nou en, je hebt toch ook weleens zin in een gebakje en die krijg je toch ook niet elke dag?? En gek genoeg, dat helpt want ik rook nog steeds niet. Denk dat die gedachte bij drank ook wel helpt. En wat ik vaak denk is: Die eerste moet ik niet nemen!! Die werkt bij mij het best omdat het gewoon zo is. Nou meid, jij ook heel veel succes.

Mathilde,
Je bent zeker al weg maar ik wou je nog even een heel veel plezier toewensen!!
Niet zeeziek worden he?

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hermiena,
Bedankt voor je compliment. Ik zal dan voor jou ook maar de koe bij de horens vatten: ten eerste schrijf je aan Mathilde, dat je het beaamt, dat ze HELAAS niet meer sociaal kan drinken. Met de nadruk op HELAAS; want dat is 'm nou juist het doel: dat we dat niet meer jammer vinden, maar er trots op zijn, dat het niet meer hoeft.
En je hebt het er zelf steeds over: ik MAG 25 maart weer drinken. Hermiena, ik heb het al eens eerder geschreven: je MAG altijd drinken, overal en wanneer dan ook. Het gaat erom of je het WILT. En jij twijfelt daar nu nog aan. Het zou zo mooi zijn, als je op een bepaald moment trots kunt zijn als je zegt: ik wil het 25 maart niet meer, het mag, maar ik hoef het niet.
Liefs, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Fleur,

Moet nou toch wel een beetje om je lachen want volgens mij heb je me niet helemaal begrepen. Ik heb
toch eigenlijk al meerdere malen gezegd dat ik de 25e ook niet ga drinken ook al mag het dan. Ik wil het niet en ik durf het niet. "Nou mijn doel is nuchter blijven tot 24 maart. 25 maart heb ik een feestje en dan mag ik van mezelf 2 glazen drinken. Maar eigenlijk heb ik al besloten dat ik die niet ga drinken omdat ik het niet durf. Ben zo bang dat 1 er 2 worden en 2 uiteindelijk 6. En eigenlijk bevalt het me wel prima zo zonder drank. "

"Mijn doel is ook nog steeds dat ik vanaf 25 maart mag drinken, maar net wat jij zegt dat wil dan nog niet zeggen dat het dan ook persee moet. "

Wat klopt er dan volgens jou niet?? Het is toch al lang duidelijk dat ik toch niet ga drinken die dag? En dat woordje helaas dat sloeg op dreamer omdat zij schreef dat ze geen zelfmedelijden wou hebben maar dat ze het eigenlijk toch wel jammer vond. Ik bedoel er eigenlijk ook mee aan te geven dat je in het begin een doel stelt maar dat je die gaande weg iedere keer weer bijsteld omdat je de valkuilen beter leert kennen.

Maar goed, maakt niet uit hoor zo houden we elkaar wel lekker scherp en dat moet ook he?

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hermiena,
Het is jammer dat je mijn antwoord verkeerd geinterpreteerd hebt. Ik heb geschreven dat ik geen zelfmedelijden had omdat ik niet sociaal kan drinken. Dat klopt. Maar ik vind dat niet erg. Wat ik geschreven heb komt er op neer, dan ik niet sociaal kan drinken en dat ik het geaccepteerd heb. Het is nu eenmaal zo, en het woord helaas heb ik ook nergens gebruikt. Ik bedoelde er mee te zeggen, dat ik niet kan drinken en daar verder niet over wil zeuren, het is zo als het is. Je kunt 2 dingen doen of er lang bij stil staan of je vat de koe bij de hoorns. Dat laatste heb ik gedaan.
Groet,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey dan,
Lekker weer duidelijkheid hier, daar hou ik ook wel van hoor.

Moon het klopt dat ik je berichtje inderdaad verkeerd geinterpeteerd heb hoor. Maar goed eigenlijk ben ik daar wel blij van want dat houd dus inderdaad in dat je je er bij neerlegd en dat je het geacepteerd hebt en daar ben ik heel blij mee. Fijn voor je!! En zo komen we met zijn allen echt wel van de drank af, let maar op!!
Fleur geeft niet hoor, het was goed bedoeld van je en daar gaat het toch om?

Nou ik heb de carnaval achter de rug en zonder drank en sigaretten!! Ben er blij van en het viel best mee! Maar ben nu ook wel blij dat ik weer lekker thuis ben en lekker mijn warme bedje in kan duiken met manlief.


Ps: Als jullie mij een tijdje hier niet zien dan komt dat omdat mijn pc de kuren heeft. Hij geeft steeds aan dat er geen schijf in mijn pc zit!! Ja hallo, tuurlijk zit er wel een schijf in en dat zeg ik hem ook steeds maar dat lijkt ie niet te begrijpen, stom ding. Ik hoop dat hij het morgen nog doet want ik krijg hem moeilijk aan de praat en dan hoop ik dat mijn broer hem maandag kan maken maar het lijkt me nogal een lastig probleem. Dus ben ik er ff niet, geen zorgen maken ik kom zodra als mijn pc weer zijn medewerking wil verlenen. En anders zoek ik wel even ergens een pc waarmee ik het internet op kan.

Fijne dag allemaal.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Toni en de anderen,
Om te beginnen, ik vind het goed, dat dit onderwerp weer aan de orde is, want ik denk dat veel mensen, die kiezen voor stoppen met drinken, hier tegenaan lopen.
Over jouw vergelijking met mensen met diabetes: het mag duidelijk zijn, dat ik die mening niet deel: mensen met diabetes hebben nl. geen keus. Die hoeven niet te dubben: zal ik wel, zal ik niet.... Die keus wordt door iemand anders gemaakt en hun ziekte dwingt ze dat advies op te volgen.
Iemand met een alcoholverslaving maakt die keuze wel zelf en dat maakt het verschil.
En dat maakt het ook zo moeilijk. En ik denk niet, dat iedereen hier het met mij eens is. Hoeft ook niet.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...