Spring naar bijdragen

af en toe een foutje?

pietjepuk

Aanbevolen berichten

ik kan niet slapen want ik lig te malen.
En wel over het volgende:

Hermiena is een keer de mist in gegaan. En we reageren practisch allemaal anders:

Piggelmee is eigenlijk boos, en geschrokken en vindt het logisch dat de man van Hermiena ook boos is
Ik schrijf: doe alsof deze dag nooit bestaan heeft, denk er niet meer aan
Emma schrijft: niets aan te doen, ga verder, Fleur ook: vallen en weer opstaan
Houtje schrijft: niemand doet hier moeilijk over, af en toe slipt je fietsje nou eenmaal
Katrien schrikt van die stiekeme biertjes die volgen op die eerste paar
Satja schrijft dat je aandacht moet houden voor de motivatie en inspiratie en het niet moet vergeten en Hermiena schrijft uiteindelijk dat ' het knopje weer om is'

waar lig ik nou over te malen in mijn bedje: we hebben blijkbaar allemaal zo'n verschillend idee over de concequentie van zo'n misser.

De reden dat ik schrijf: ' doe alsof deze dag niet bestaan heeft' is omdat ik denk dat als ik zo'n fout zou maken, mezelf te veel zou realiseren dat die deur die ik gesloten heb, met het grootste gemak weer open kan! Ik denk dat ik door zo'n fout heel ver zou worden teruggeworpen in het hele proces. En om te voorkomen dat Hermiena dat gevoel gaat krijgen zeg ik dus: doe alsof die hele dag niet bestaan heeft.

Maar dan denk ik aan Fleur die normaal gesproken zegt: ik mag altijd drinken maar ik WIL het helemaal niet, Fleur zegt dus: ik weet wel dat die deur open kan, maar ik wil m graag dicht hebben. En Satja schrijft: je moet er blijkbaar bewust mee bezig zijn dat die deur dicht moet blijven.

Als Hermiena schrijft: ' het knopje is weer om' begrijp ik precies wat zij bedoelt: ze heeft m weer stevig op slot gedraaid. Ik denk dat ze ' met de schrik vrijkomt'.

Ik weet eigenlijk niet wat mijn vraag is maar deze gedachten zijn dus de reden dat ik nu met mijn kamerjas zit te typen en niet in mijn bedje lig.

Ben benieuwd naar jullie wijze woorden

voor minderaars geldt hetzelfde maar dan: stel dat je je niet aan je eigen afspraak houdt, maak je het dan moeilijker voor jezelf in de toekomst?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey pp,
Ik mag toch hopen dat je nu nog lekker op een oor ligt en niet meer ligt te malen hoor! Foei ga slapen meid!! Anders kom ik je persoonlijk even instoppen hoor! Maar goed over wat je schrijft daar zit wel wat in hoor. Iedereen reageert inderdaad anders. Dat ligt er denk ik ook aan omdat we allemaal anders zijn en allemaal anders in het proces zitten.

Ik schreef dat ik had verwacht dat ik hier gigantisch op mijn kop zou krijgen want dat had ik wel verdient dacht ik. Toch waren de reacties heel anders. Ik ben ook blij met de reacties want als ik van iedereen nu ook nog op mijn kop had gekregen dan was ik mischien wel door gegaan met drinken onder het mom van ik ben zo zielig en ik kan niks. Een mooi smoesje om er mee door te gaan vind je ook niet? En daarnaast heb ik mezelf natuurlijk ook al flink op mijn lazer gegeven. Nu ik weer een dag verder ben zie ik het maar als een leermoment. Als je al een hele tijd niet hebt gedronken dan ben je mischien wat minder alert en denk je dat je geen probleem meer hebt met drank en dat is dus een enorme risicosituatie. 1 waarin ik dus ook ben gevallen want ik heb wel degelijk een probleem met drank en het probleem is dat ik er niet mee kan stoppen als ik er aan begin. Dit wist ik natuurlijk allang maar ik was dat onderweg een beetje vergeten maar nu ben ik weer flink met mijn neus op de feiten gedrukt. Voor mij helemaal geen drank meer ook niet die ene!! Want 1 wordt hele fles!!
Gisteravond heb ik me prima vermaakt met een fles spa en fruit en ik heb niet eens gedacht aan het drinken van alcohol! Zo beroerd was ik er nog van. Vanmorgen toen ik wakker werd voelde ik me stukken beter als gisteren dus ik heb mijn lesje wel weer geleerd. Het knopje is weer om, ik wil niet eens meer drinken! Drinken levert me alleen maar ellende op en daar zit ik niet op te wachten.

Hey st. Maarten, leuk dat je weer wat van je laat horen en wat ontzettend knap dat je al zolang droog staat!!! Toppy!!!

Nou ik wens iedereen ook een hele fijne dag toe.

liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pietjepuk

Goed om van waker te liggen, ik vind dat de reacties niet zoveel van elkaar verschillen maar grotedeels het zelfde zijn.
Je zecht dat het een deur is, die je dicht hebt gedaan!!
Wel om in deze beeld spraak te blijven, dat is geweldig dat die deur dicht is, maar een ojaatje is dat het
een deur blijft!!
En soms tot grote schrik merk je smorgens dat hij niet op het nachtslot zat,en je kan alleen maar zeggen
stom morgen beter. Dus je huis is nog niet overhoop gehaald maar je denkt er wel aan, dat de gevolgen groot kunnen zijn, en beter opletten is het moraal.

Wat bedoel ik, dat je je keuze blijft geloven geen alcohol meer toe te laten, niet om bang te worden van alcohol, deur of niet, wie draagt de sleutel.?

Deze goede manier van denken leeft hier op het forum, het is pas een probleem als je vind dat het geen
deur had mogen zijn, dan geef je je over aan alcohol.

En ik vind veel fijne verhalen hier om te blijven geloven.

Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Workshop stoppen met drinken.
Voor beginners en gevorderden.
Meld je aan, we gaan meteen beginnen...!!! :-)

Nou moe Pietje Puk,
Lastig dat wakker liggen.
Ik deed vannacht gezellig met je mee maar ik lag wakker van hele andere kwesties, meer op het gebied van reizen en huisvesting. (nee ik ben geen zigeunermeisje)
Allemaal zaken waar je mijns inziens helemaal niet wakker van zou moeten liggen, maar goed.

Tja, waarom reageren we allemaal zo verschillend. Ik denk, zoals al geopperd hier, omdat we allemaal verschillende opvattingen hebben, maar er is iets wat ook meespeelt en dat noem jezelf al;
'Ik denk dat ik door zo'n fout heel ver teruggeworpen zou worden in het hele proces' zeg je.
Daar ligt het volgens mij ook aan.

In welke fase verkeer je, hoever zit je in het proces?
Ik heb ook geroepen, 'meid opstaan en weer verder gaan, we schrappen deze dag gewoon van de kalender'en 'iedereen struikelt wel eens' maar persoonlijk ben inmiddels een gevorderde, ik heb al zo veel fases doorlopen, van uitglijden en weer overeind krabbelen dat mijn deur, die móet dichtblijven, niet op slot want dan krijg ik claustrofobie, maar gewoon dicht!

Ik kan nu met de woorden van Helder zeggen, 'ik heb lange tijd zoveel gedronken dat het een gewoonte/verslaving geworden is en dat is dom, dom, dom'.
Dat moet dus ophouden want als ik hier mee doorga zou ik wel eens heel ziek kunnen worden'
Ik WIL niet , net als Fleur.
Om mijn NIETwillen sterk te houden heb ik mijn levensstijl aangepast met dingen waar ik sterk van word, met fietsen in mijn geval.
Wat ik vooral wil zeggen is dat dat niet van de ene op de andere dag is gegaan.
Dat is een leerproces geweest en velen zitten nog bij de beginners.
Ik durf nu te zeggen dat niet drinken voor iedereen is wegggelegd, kijk maar naar mij, 'kampioene valkuiltuimelaar.'
Groetje,
Mathilde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wijze woorden allemaal,

eerst even, dat niet slapen was geen ramp hoor, ik vond het heel interessant om over na te denken

dat nachtslot vind ik een goede, vergeten op het nachtslot te doen maar gelukkig je huis niet leeggehaald.

Die angst voor terugval, tja, misschien lag ik daarom wel wakker. Ik vond Hermiena veel resoluter gaan en had het idee dat zij er zo'n beetje al wás, omdat zij in alle situaties goed gaat. En dan blijkt dat je zomaar mis kan gaan. Misschien was dat wel waarom ik wakker lag. Je moet blijkbaar allert blijven.
Satja schreef dat ook al. Je kan dus nog niet achterover gaan zitten! Mmmm.
Mathilde, in jouw woorden, ik schaarde Hermiena onder de ver gevorderden en dan nog ligt het gevaar blijkbaar zo op de loer. Zag je aan Dreamer ook, ging zo goed en ineens...! (Dreamer, hoe gaat ie nu?)
Hermiena, ik geef jou als voorbeeld hoor, niet om aan de schandpaal te nagelen want zoals je hebt begrepen vind ik jou juist zo enorm als een speer gaan!

Maar verschillend reageren heeft natuurlijk inderdaad ook te maken met het feit dat we verschillende mensen zijn! Tja, er is geen eenduidig antwoord, okee! Er was ook eigenlijk geen duidelijke vraag...!

dank tot nu toe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai
PP

Even een kleine toevoeging je vraag is een goede! niet dat daar wakker van blijft bedoel ik.
Over wakker liggen zou ik wel een appart draadje willen maken, dat is toch een van de nadelen van alcohol het kan wel meer dan een jaar duren voor je slaap weer gezond is heb ik gehoord ?

Ik hoor uit meerdere berichtten dat daar mee getobt wordt, het kunnen doorslapen gaat al snel beter
zonder alcohol, het kunnen dromen komt terug, enz.

Ik begin wel een nieuw draadje, binnenkort anders loopt dit draadje weer weg van het onderwerp.

Dus ik hoop dat je vanavond weer lekker kan omdraaien, een deur blijft een deur, als dat de vraag was?

Groetjes Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jullie even mee terug kunnen schakelen: ik lig ook vaak wakker 's nachts maar om andere redenen. Doet er nu niet toe.
Mijn reactie naar Hermiena was zó omdat ik van mij zelf weet: o jee, nou heb ik een fout gemaakt, zie je wel dat ik het niet kan.................. en hop wég motivatie, zelfvertrouwen enz.
Dat heb ik dus van de Cactus geleerd om dan NIET jezelf op te geven, maar vertrouwen te houden in dat je het wél kan, en ook wil (sorry Fleur maar ik heb er zo'n moeite mee ik MAG niet drinken van mezelf en ik WIL nl. zo graag) dus bén ik al mislukt..... tja..... daar ga ik al weer.

Maar goed, het zij me gegund ik staat aan de rand van een depressie.....helaas. Nog steeds. Straks maar weer naar bed. Pffff wat een slappe hap. En aan de Refusal, dan drink ik tenminste niet. Nog meer slappe hap. Getver nou wou ik iets zinnigs zeggen over mijn reaktie naar Hermiena en begin in zelf weer te janken vierde keer vandaag.............

getverdegetverdegetver

Maar goed, snufte Houtje verder, de enige manier om VOOR mij mijzelf zo'n misstap te vergeven is er HEEL erg luchtig over doen.

Nu ga ik even uitjankeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje,

blijkt des te meer, dat we dus allemaal reageren vanuit ons eigen gevoel. Wat ik zeg: vergeten die dag, schrijft StMaarten van: dat zou bij mij niet werken. Jij zegt: zo luchtig mogelijk doen, dat werkt bij jou het beste blijkbaar. Als je zo niet doet, ga je jezelf verwijten maken.

Iedereen gaat dus zélf anders om met zo iets, en iedereen geeft dus een verschillend advies.
Des te meer geldt dus op het forum, zoals we zo vaak zeggen: neem mee wat voor je werkt en neem de rest voor lief! Dat hebben we zo vaak geroepen en hier blijkt wel heel erg dat dat geldt.
En Houtje, noem je zelf nou geen slappe hap, meid, dat is toch gewoon helemaal niet waar!!!! Dát heb ik van de cactussen geleerd, probeer die 'niet helpende gedachten' uit je hoofd te bannen!!!!

sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jaaaa, Houtje,

jij denkt: ik doe een beetje aardig tegen Pietje, hoef ik vast mijn trui niet in te leveren. Nou, mispoes!!! Hier dat ding, en nooooit meer weggaan. Want dat had ik bij jou ook hoor Houten, stel je voor dat jij er mee kapt! dat zou me toch een partij ongezellig worden hier! Maar nu ga ik snel even Ziba opvrolijken. Wat hebben we het druk he! Ik begrijp niet dat mensen er nog bij kunnen werken!!

(dit is een grapje hoor, vorige keer werd iemand boos op me toen ik dit schreef!!!)

Houten, lief van je dat je dat schrijft, ik heb het 3 keer gelezen met een glimlach op mijn mond, tja, Pietje is ook gevoelig voor complimentjes.

Kanjer die je bent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Houten,

Ik wil je even zeggen dat ik enorme bewondering voor je heb.
Ik weet heel goed wat het is om depressief te zijn en ik heb in die periode nooit één dag zonder alcohol gekund.
Wees verdrietig, jank van ellende, maar wees er vooral TROTS op dat je dit allemaal voelt en doet zonder te drinken!!!

En verder hoop ik natuurlijk dat het inmiddels alweer een stuk beter met je gaat!:)

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan weer even terug naar de opzet van deze draad: uitglijers en hoe je daar mee omgaat. Dat vond ik een boeiend onderwerp dus jouw nachtelijke beslommeringen hebben wat mij betreft hun nut alweer bewezen, Hermienia.

Here are the results van mijn overpeinzingen in de trein:

Uitglijers zijn er, laten we dat maar gewoon erkennen (zo lang we allemaal nog niet verlicht zijn tenminste). Het heeft dus niet zo veel zin om je energie te steken in de gedachte dat er geen uitglijer had mogen zijn. De kunst is volgens mij om te voorkomen dat een uitglijer je helemaal onderuit haalt.

En de een doet dat door zo snel mogelijk weer op te krabbelen, niet achterom te kijken en verder te gaan. De ander heeft meer behoefte aan precies begrijpen wat er gebeurd is en er even bij stil te blijven staan voor hij verder gaat.

Ikzelf hoor meer bij de tweede categorie, maar ik ben dan ook al een dame op leeftijd (haha).

Zo'n filosofisch verhaal vraagt natuurlijk om bekentenissen, dus vooruit dan maar:
Ik geloof dat ik eigenlijk mijn hele volwassen leven al 'alcohol-uitglijers' aan het voorkomen ben door gewoon nooit het definitieve besluit te nemen dat ik stop met drinken. Dan kan het ook niet mislukken, zeg maar.

En ik moet bekennen dat ik alweer op dezelfde manier bezig ben. Morgen en overmorgen ga ik uit eten en dan vind ik dat ik wel weer mag drinken. Maar zo krijg je natuurlijk nooit een uitglijer.
Als ik nog even zo doorredeneer dan is het hebben van uitglijers eigenlijk een teken dat je vreselijk goed bezig bent.

Mmmm, nu geloof ik dat ik de verkeerde afslag te pakken heb...

Maar goed, ik ga mijn plan (niet meer drinken als ik alleen ben) opnieuw overwegen want ik weet nog zo net niet of het wel klopt aangezien ik merk dat ik het spaans benauwd krijg als ik ga besluiten om helemáál niet meer te drinken.

Satja, de huisfilosofe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi allen,
ik vind Satja haar overdenking waterdicht. Als je je niets voorneemt kan het ook nooit mislukken. En daar zitten dan ook weer 2 kanten aan: is het niet prettig om in je gevoel nooit te mislukken? Of is het prettiger om je doel te bereiken?
Maar ik vind het een leuke manier van overdenken.

Hier alles wel, spannend de eerste dagen werk maar het gaat goed en ik vind het leuk. Wat wil een mens nog meer?

Tot horens,
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Katrien,

Ik word wel nieuwsgierig naar de betekenis van jouw woorden. Wat bedoel je met 'het grote verband zien'?
En dit: '(gevaarlijk)=gevoel+ervaring+overpeinzing=ik, expres niet met hoofdletter'?

Enne.... als je een steek laat vallen dan moet je hem ophalen, inderdaad, anders dondert je hele trui uit elkaar. Maar als je een foutje breit dan kun je dat wel laten zitten hoor, daar wordt die trui geen steek minder warm van!

't Is wel een beetje breierig en punnikkig op dit forum. Is er soms ook nog iemand die kruissteekjes borduurt als hobby?

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allen,
Ja, wat zal ik nog toevoegen aan zoveel wijze uitspraken. Het enige dat ik nog wil toevoegen is het volgende: toen ik pas gestopt was met drinken, was ik daar zó op gefocust, dat ik er bloednerveus van werd. Door die spanningen word het stoppen nog moeilijker. Op een bepaald moment dacht ik: nou ja, een uitglijder kan altijd, maar dan niet getreurd, dan ben ik nog niet verloren, maar kan ik er van leren. Dat voelde als een opluchting. En het heeft mij rust in mijn hoofd gebracht.
En Satja: je moet ook niet gaan denken aan nooit meer drinken, gewoon dag per dag. Verder niet.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fleur,

Ik vind dit helemaal geen FLEURIAANSE UITSPRAKEN. Als ik had geweten dat mijn leermeester het wel goed vond, af en toe een foutje....!

Nee, hoor, ik begrijp wel wat je bedoelt. Ondanks deze gedachte, of misschien wel dankzij, ben jij volgens mij nooit de mist in gegaan. Klopt dat? Ben jij nu al 10 maanden bezig zonder één foutje? Ik ken je natuurlijk pas sinds 3 maanden dus ik ben benieuwd hoe jij voor die tijd ging

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fleur,

Je hebt gelijk, ik ga inderdaad niet denken aan 'nooit meer drinken' maar ik ga òòk niet meer denken aan 'dan en dan mag ik weer drinken'. Zie mijn reactie elders in dit blad.

Dank voor je luchtigheid, dat is fijn. Ik maak het soms een beetje al te serieus en zwaar.

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi PP,
Ik ben nu negen maanden gestopt (en inmiddels 12 kilo lichter), maar de eerste tijd wist ik niets van dit forum. Ik heb ook wel eens na een verjaardag met een restje in mijn handen gestaan en gedacht: zal ik het maar opmaken; maar nee, door de gootsteen ermee. En ik was in het begin niet te genieten. En zó bang om in de fout te gaan, dat ik daarom misschien wel weer zou gaan drinken. Op een bepaald moment moet je jezelf toestaan, dat het misschien eens fout gaat. Mij gaf dat rust. En inderdaad, ik heb geen uitglijder gemaakt, maar ik ben er ook niet meer mee bezig. Maar dat is een heel proces.
Groetjes, Fleur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Allemaal,
Ik ben het heel erg met Fleur eens.
Als je ál te erg onder druk komt te staan door de 'stop-met-alcohol-wens' kan dat leiden tot stress.
Mij is het ook pas écht gelukt toen ik wat toleranter naar me zelf werd.
Zero-tolerance, dat was mijn belangrijkste streven en vooral dat eerste glas niet nemen.
Sinds ik weet dat ik dát kan, ben ik wat losser en gek genoeg Wil ik het nou helemaal niet meer.
Echt, beste lotgenoten; als ík het kan, moet iedereen het kunnen want ook ik ben blond :-)
Nou, dit nog even voor iedereen van Mathilde als ervaringsdeskundige.
Tante Til gaat naar haar mandje.
Voor iedereen, slaap lekker!
Tante

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He, Til

ik dacht dat jij vroeg je bedje inging vanavond?

dank je Satja voor je lieve woorden,

Fleur, ik begrijp je ook volkomen, maar ik moet geloof ik voor mezelf toch het nachtslot erop houden (vrij naar Helder), maar ik begrijp jouw gedachtengang en methode, en blijkbaar werkt ie goed! Je bent het levende voorbeeld, en Til trouwens ook

nou, ik ga ook slapen, de nieuwe dagdraad wacht ik niet meer af!

welterusten allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal

Ik ben lekker aan het meelezen geweest vanavond want ik heb nog niet zoveel te zeggen als het gaat over een foutjes maken.
Het is voor mij de eerste keer dat ik stop met drinken, en bedenk me met schaamte waarom nu pas, enfin. Voor alles is een eerste keer.
Afgelopen zondag geweest bij de vriend waarmee ik ga skieen, en deed geirriteerd over mijn stoppen.
Het kan, ben ik bang een heel kort weekje worden, maar ik ga wel, ik laat me niet gek maken!
En tijdens het gesprek bood hij bier aan, en dat vind ik respectloos.
Dit biertje heb ik 4 uur over gedaan, tussen door heb ik thee, koffie en een maaltijd genomen.
Heb verder nergens problemen mee gehad, maar het voelde als sabotage.

Ik zie dit niet als een foutje maar als oud zeer, ik blijf bij mijn keuze niet te drinken voor onbepaalde tijd.

En blijf helder

Verder Satja goed zo je eerste dag zonder sterk hoor ! en veel wijsheid met de komende dagen, laat je
niet gek maken, als er vreemd gekeken word als je alcohol vrij besteld, verzin vooraf een goede reden om te vertellen waarom, geluk.

Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Nieuwe aanmaken...