tapas Geplaatst 23 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2006 Ik heb een vriendin hier in de buurt wonen, een schat van een meis als ze nuchter is, maar savonds drinkt ze steevast een hele of halve fles vruchtenwijn (met daarnaast nog een eetprobleem dus nuchtere maag) en als ze gedronken heeft vind ik haar erg irritant. Dan belt ze me weleens op en hoor ik het meteen.. zucht... ze weidt dan over alles enorm uit, zegt 3x hetzelfde en roept steeds dat ik eerlijk tegen haar moet zijn, of ze gaat huilen aan de telefoon.. kortom, het kost vaak veel moeite om zo'n gesprek af te breken. Ze is ook een keer langsgeweest savonds en viel zowat van mijn trap af.. Toen heb ik haar maar naar huis gebracht en later wist ze niet eens meer dat ze bij me langs geweest was. Deze vriendin laat elke week op donderdag mijn hond uit omdat ik dan de hele dag werk... en belt dan savonds op om te vertellen hoe het was.. vorige week heb ik de telefoon laten gaan, ik wist dat zij het was. Meestal was ik zelf natuurlijk ook dronken op donderdag en dan kon ik het wel aan.. maar nu grmpfffffIk heb haar al zo vaak gezegd dat ik niet wil dat ze me belt als ze gedronken heeft, en dat ze me altijd mag bellen als ze nuchter is.. aan de andere kant heeft ze buiten mij erg weinig mensen.. en laat ik me soms toch verleiden om op haar in te gaan... affijn, ze heeft net weer gebeld en ik ben gesloopt... en heb haar voor de zoveelste keer gezegd dat ik dat niet wil, dat ik het niet prettig vind als ze belt wanneer ze gedronken heeft maar dat ze me altijd mag bellen als ze nuchter is.Uiteindelijk komt het er op neer dat ik het gesprek afbreek. (na eerst al 3x gezegd te hebben dat ik ga ophangen).. ze zit dan nog vaak midden in een zin maar het is dan gewoon genoeg. Affijn, ik ben nu gesloopt en eigenlijk baal ik er ook van dat ik voor de zoveelste keer weer confronterend moet zijn en zij duizend maal excuses maakt.pffff.. dat wil ik gewoon effe kwijt.. vind het niet fijn! ik vind het gewoon zo jammer want nuchter is ze echt lief en leuk.. en dan denk ik wel eens.. was ik zo als ik gedronken had? volgens mij niet, want dan nam ik de telefoon liever niet op... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
helder Geplaatst 23 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2006 Hoi tapasNee zo was jij niet, denk ik, ook het forum liet je liever voor wat het was als, je niet helemaal helder was, op donderdagen, dus ik denk dat jij niet zo irritant geweest bent aan de telefoon.Ik denk dat je de komende tijd goed moet aan geven niet gedient te zijn van haar telefoontjes als zegedronken heeft je hebt zelf genoeg herrie aan je hoofd.Zeker de donderdag!Geef iedere keer aan dat ze lief en leuk is als ze nuchter belt, ALS ze nuchter is, en blijf dit doen, het kan zo zijn dat ze zich herkend voelde vroeger omdat je ook dronk, dit moet slijten denk ik.Dus ook als het een lieve vriendin is, geef gewoon je grens aan, niet dronken bellen aub.Verder moet ik zeggen dat je wel heel goed bezig bent, het is weer donderdag en je bent er gewoon.goed hoor.Helder Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermiena Geplaatst 23 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2006 Anke, jee vervelend zeg.Ik zou nummermelding nemen en iemand anders zoeken om de hond uit te laten.Verder zou ik tegen haar zeggen dat je vind dat ze een alcoholprobleem heeft en dat je dat momenteel niet aan kunt omdat jezelf ook een alcohol probleem hebt en daarom wat afstand wilt. En ik zou haar wat adressen geven voor hulp en verder echt afstand nemen hoor. Volgens mij kun je meer niet doen en je moet ook aan jezelf denken hoor.Succes er mee, ben benieuwd of je het haar duidelijk kunt maken.Liefs Hermiena Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pietjepuk Geplaatst 23 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2006 Nou Tapas,ík was zo wel als ik dronken was. En dan wist ik ook vaak de volgende dag niet meer: met wie heb ik gebeld, wat heb ik gezegd. Werd ik heel bangig van. Dan schaamde ik me bij voorbaat tegenover iedereen omdat ik vaak niet wist wie ik wel en niet gesproken had.Dus... zielig voor je vriendin. Maar... kan je haar niet op Tactus wijzen? voor de rest denk ik: je reageert toch helemaal goed? Je zegt hoe het zit. Maar hoe help je haar het beste is eigenlijk de vraag. Misschien toch echt op tactus wijzen. Nadeel is dan dat ze het forum leert kennen zodat jij niet meer anoniem bent. Als dat niet zo was had ik ook veel meer mensen al hierop gewezen. Ben benieuwd wat de anderen vinden. In principe leef ik heel erg mee met wat je zegt, hoewel ik -en jij waarschijnlijk ook- jouw vriendin ook zo goed begrijp. Ze zal het zelf ook rot vinden maar moet misschien een zetje krijgen? of is er nog niet rijp voor?Ben benieuwd naar de mening van de anderenwe waren met zijn drieen tegelijk aan het schrijven, als ik Mathilde lees denk ik: ja, kies maar even voor jezelf, je hebt het moeilijk genoeg nu zelf, hoezo óók haar nog helpen. Je helpt haar al door eerlijk te zijnTil, je hebt wéér gelijk Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 23 maart 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 maart 2006 ik wijs haar er iedere keer weer op, dat ik haar graag nuchter spreek, en als ik me goed in mijn vel voel zitten dan kan ik het gesprek ook kort houden. Zij en ik weten dat ze een alcoholprobleem heeft.. Mijn probleem met alcohol valt daarbij in het niet... ik heb haar al zo vaak op hulp gewezen en ben denk ik de enige in haar omgeving die haar confronteerd met hoe ze bezig is. Voor de rest is het haar leven en wijst ze iedere vorm van hulp af... want ze doen het toch nooit goed... Internet heeft ze niet dus hierkomen zal ze ook niet.. al zou ik het haar wel gunnenik vond het wel ontroerend dat ze vandaag zei, mag ik je echt nuchter bellen? want dan stuntel ik zo.. heb je me dan liever stuntelend? ja zei ik.. veel liever stuntelend... want je bent gewoon echt niet leuk als je gedronken hebtwaar ik voornamelijk van baal is dat ze me iedere keer voor het blok zet om haar op dat moment af te moeten wijzen, maar misschien heeft ze dat ook nodig.. en aan de andere kant houd ze me ook bij de les dat ik mijn grenzen moet aangeven...Helder, dat klopt hoor.. als ik gedronken had dan baalde ik ontzettend als de telefoon ging, of mensen net gingen msn-nen.. dan ontwijk ik kontakt uit schaamte.. Het enige was dat als ik de volgende dag mijn mails nalas dat ik toch nog het schaamrood op mijn kaken kreeg.. 3x hetzelfde opschrijven pfffff of als ik zwalkend met de hond snachts over straat liep.. was ook niet fijn.. nee, het alcoholoze leventje bevalt me wel.. alleen moet mijn lijf nu ook nog even mee gaan doen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Satja Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 Volgens mij helpt maar één ding, en dat is volstrekt duidelijk zijn naar die vriendin.Afspreken met haar dat je het gesprek onmiddellijk afbreekt als ze gedronken heeft en dat dan ook gewoon doen. Dus niet meer proberen iets uit te leggen aan de telefoon. Vooral als je dat van tevoren afspreekt dan is het voor haar ook minder moeilijk verwacht ik. Dan weet ze waar ze aan toe is. Geloof me, dat helpt veel beter dan iets proberen te veranderen aan de situatie. Want dat moet ze namelijk zelf doen.Wel leuk dat ze je vraagt of je echt wilt bellen als ze nuchter is en zit te stuntelen. Wat een scheef wereldbeeld heb je eigenlijk hè, als je drinkt.Ik was net als jij Hermiena, ik nam de telefoon niet op omdat ik veel te bang was dat ze konden horen dat ik dronken was.Satja, toen was ze behoorlijk zat ja! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dick Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 Hallo Tapas,Ik weet dat ik ook regelmatig die 'dronken vriend' was. Ik ga ook regelmatig mensen bellen als ik dronken ben en weet dan de volgende dag ook niet meer wat ik gezegd heb, tamelijk vernederend. Hoewel diegenen die ik beldat meestal niet weten. Wel dat ik gedronken heb maar niet dat ik dt de volgende da niet meer weet.Als ik de telefoon opneem als ik gedronken heb denk ik altijd t kan nog wel, ze horen t toch niet. Ik weet nu zo langzamerhand dat mijn vrienden en kennissen t gewoon merken wanneer t wel zo is. Ik blijk een bepaalde uitdrukking ('hoe heet t ook al weer' o.i.d.) heel vaak te gebruiken om mijn dronkenschao te verdoezelen. Ik denk gewoon niet zo snel meer en moet langer nadenken voordat ik antwoord kan geven.Toch weerhoud het me meestal niet de telefoon aan te nemen of de deur open te doen. T is een ziekte wat ik (wij) hebben en ik vind dat meer mensen dat gewoon mogen weten. Zie ook Helder en zijn vraag van vandaag en mijn draadje over anonimieteit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 24 maart 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 Dick, is er dan niemand in je vriendenkring die je daarop wijst? die het gesprek afbreekt? Dat is eigenlijk wel jammer... want als het schaamrood maar genoeg op je kaken gaat staan dan komt er een moment waarop je denkt.. en nu kan het echt niet meer.. tenminste, dat is mijn ervaring. Die telefoontjes van die vriendin helpen mij bv ook wel weer om niet te drinken hoor..Ikzelf ben gewoon ontzettend bang de controle over dingen te verliezen daarom weet ik altijd nog wel wat ik gedaan heb als ik gedronken heb.. alleen het naar bed gaan was ik wel eens kwijt.. hoewel.. als ik sochtends de forums waar ik op schrijf checkte en mijn mail, dan waren er toch dingen die ik niet helemaal meer wist, maar nooit dat ik het niet meer wist.. zou dat doodeng vinden als dat steeds zou gebeuren. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten