helder Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 Hallo allemaal,een nieuw onderwerpje van mij, onlangs werd mij gevraagt een keuze te maken of de behandeling van tactus gratis moet blijven maar dan wel met een wachtlijst er waren drie altenatieven ik heb direct gezegt dat het anoniem moest blijven.Dit was voor mij zeer belangrijk toen ik begon met tactus, pas nu ben ik zover dat ik er geen probleem mee heb om naar de dokter te gaan of zo.Ik ben verder en durf meer open te zijn over het drinken, toch denk ik, ik heb het liever niet in een medisch dosier vermeld ergens i.v.m. verzekeringen, hypotheek aanvragen en dergelijke.Ik kan de gevolgen niet overzien, zijn er luitjes die hier ervaring mee hebben,of zie ik beren op de wegHelder Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Satja Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 Hé Helder,Over het effect op hypotheken en verzekeringen heb ik eerlijk gezegd nog geen seconde nagedacht. Dat zit niet zo in mijn systeem ben ik bang. Maar nu jij er over begint: ja, ik zou het geloof ik wel lastig vinden als ik door een of andere instantie geconfronteerd wordt met het feit dat ik alcoholverslaafd was.En dat komt eigenlijk omdat ik het een heel erg individueel en particulier probleem vind. Die verslaving is MIJN manier geweest om bepaalde dingen aan te kunnen. Ik vind het dus ook helemaal MIJN pakkie an om er mee te stoppen. Ik heb denk ik dezelfde optie aangekruist als jij. Ik zou eerder betalen voor een anonieme behandeling dan officieel ergens aan te moeten melden met naam en toenaam.Dat is misschien lastig voor de mensen die weinig geld hebben, maar ik heb het gevoel dat je dan minder 'slachtoffer' bent en gewoon het heft in eigen handen neemt. En daar hou ik nu eenmaal van...SatjaPS over anonimiteit gesproken: zo langzamerhand heb ik hier al aardig wat over mezelf opgeschreven. Dus als er een buurvrouw of een collega van mij hier rondhupst dan hebben ze inmiddels wel door wie ik ben. Maar daar maak ik me steeds minder druk om merk ik. Als iemand mij hier herkent dan heeft ie zelf in ieder geval ook een probleem, dus wat zou het? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dick Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 Helder,Zie ook mijn draadje 'ID en anoniem' Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pietjepuk Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 maar een arts heeft toch geheimhoudingsplicht??Ik denk niet dat je arts hierover íets mag loslaten tegen een instantie! Dat weet ik eigenlijk voor 99% zeker. Ik ben naar de arst geweest en dat vond ik erg prettig. Ook al een teken voor mijzelf dat ik dit probleem echt serieus neem. Het was psychisch een belangrijke stap voor meIk merk het ook, in het begin durfde ik helemaal niets te schrijven, inmiddels kan het me minder schelen. Komt volgens mij ook omdat het me lukt. Ik durf steeds beter voor uit te komen, omdat ik aan het bewijzen ben dat het menens is. In het begin had ik daar een veel harder hoofd in. En iedereen die hier gaat speuren heeft zélf waarschijnlijk een alcoholprobleem. Bekijk het maar.Ook zo raar he, je zou je schamen over wat je hier schrijft terwijl ik me 1000 situaties in het verleden herinner (of niet meer herinner) waar ik me veel harder over zou kunnen schamen!fijne dag Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Satja Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 Dick, dat draadje van jou over anonimiteit op het forum vind ik toch iets anders.Ik herken wat PP zegt, nu ik niet meer drink schaam ik me er ook niet meer voor om het te vertellen aan mijn vrienden en bekenden. Maar dat vind ik nog wat anders dan hier op het forum met naam en adresgegevens bekend zijn.Helder heeft het over jezelf al dan niet anoniem laten behandelen. Ook als je niet-anoniem bij een officiële instantie in behandeling bent dan wordt nog steeds niet in de krant of op internet gezet dat je alcoholverslaafd bent.Anoniem laten behandelen door Tactus werkt voor mij in belangrijke mate drempelverlagend om hulp te zoeken. Anoniem hier op het forum zijn vind ik gewoon een absolute voorwaarde. Snap je het verschil?Satja Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermiena Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 Mooi uitgelegd Satja, ik vat hem wel.Blijf ook liever anoniem en ik denk dat het voor je hypotheek niks uitmaakt alhoewel helemaal zeker weten doe ik dat niet al heeft een arts wel geheimhouding. Ik kan me nog herrineren dat ik speciaal gekeurd moest worden voor onze hypotheek omdat ik toen net in dagbehandeling zat. Schijnbaar hadden ze die gegevens toch gekregen van mijn arts? En toen moest ik op gesprek komen om vast te stellen dat ik geen zelfmoord ging plegen. En in de levensverzekering staat dat er aan mijn man alleen maar wordt uitgekeerd als ik op een normale manier dood ga, dus als ik zelfmoord pleegt krijgt hij niks.Belachelijk he? Nou ja ik pleeg toch geen zelfmoord dus ik heb er maar in toe gestemd, idioten!!! Dus kern van dit verhaal, pas er wel een beetje mee op.Liefs Hermiena Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 ik heb die enquette ook ingevuld en anders geinterpreteerd. Ik ben al eens eerder in behandeling geweest bij de Brijder hier in Noord Holland en toen had ik ook een verwijsbriefje nodig om dat te kunnen doen, en vergoed te krijgen. Ik dacht dus dat dat de achterliggende reden was van die enquette. Of mensen nog mee zouden doen als ze een verwijzing moeten halen... Want hoe betalen ze nu de tactushulpverleners eigenlijk? Eigenlijk is dat gewoon niet zo duidelijk aan de enquette.Goed van jullie trouwens dat het geen taboe meer is!! Als je goed om je heen kijkt zie je zo ontzettend veel mensen met een alcoholprobleem, tenminste ik zie het veel.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
helder Geplaatst 24 maart 2006 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 Hoi allemaalHermiena ik moest lachen over je levensverzekering ik heb dit 10 jaar geleden ook aan de hand gehad. Bij het door spreken van mijn verzekeringen werd er toen gevraagt of ik ook een levensverzekering wilde hebben, andwoord van mijn vriendin toen.: O ja goed idee,Helder is nog al zwaar depresief de laatste week.Hoezo blond?Maar het klopt wel dat bij polissen van alles word gevraagt, met het verzoek eerlijk!! te zijn, dan kan de huisards dan wel geheimhoudings plicht hebben, en zelf moet je tekenen naar waarheid je polis in te vullen, dat is een beetje krom eigelijk.Ik lees overigens overal het zelfde gevoel dat de schroom nu aan het weg vallen is, als het gaat over eerlijk zijn naar de mensen om je heen, en op het forum over drank.Tja weer een paaltje weg dus, alcohol is een halte terug in het leven, en we reizen met een enkeltje he.Helder Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermiena Geplaatst 24 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2006 hahahaha ja dat was echt wel blond van die vriendin zeg!!! hahahahha, nu ben ik zelf ook blond hoor maar zo snugger was ik nog wel omdat niet aan de grote klok te gaan hangen.En inderdaad weer een paaltje minder.Liefs Hermiena Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 25 maart 2006 Rapport Share Geplaatst 25 maart 2006 Helder,Ik zit te huilen van het lachen achter het lcd-scherm. Ik zit even drie dagen een hele klus, bij te lezen, GEWELDIG! Is die vriendin nu de moeder van je 4 hoogblonde koters? Altijd nog leuk voor later met "dath waz eun bwjeetje doom" à la Máxima (inmiddels ook moeder twee hoogblonde koters).......Over die enquete: ik had het zo begrepen: zou je liever meteen geholpen worden met betaling via je verzekering of anoniem gratis met wachttijd?En over dat anoniem zijn: tja, heel Houten op dit forum, welkom allemaal trouwens, weet wie Houtje is en een probleem had...... jammer dan als ze hier komen wil ik er graag met ze over praten.De bandenplakman weet dat zijn naam af en toe genoemd wordt...... en heeft dat te accepteren. Omdat ik hem pas 0,5 jaar ken vond ik het niet nodig de hele geschiedenis uit de doeken te doen (eerlijk of bedro? ik ben er nog niet uit) ik heb hem trouwens leren kennen kennen op een feestje waar ik het einde niet meer van weet..... ahum.Maar ja toen was ik ook niet "vrij" zal ik maar zeggen. Hee, da's een leuke dubbelzinnige. Ik bedoelde niet vrij van een relatie en tevens realiseer ik me : ook niet vrij van de drank dus.Wat is anoniem, en waarom willlen we dat? Dan ben je vrijer, je kunt je makkelijker uiten, een lach en een traan. Maar je hebt ook recht op privé terrein wat 100% van jou zelf is, je innerlijke gedachtenwereld, je eigen olifanten, het diepste van je ziel, het gesprek dat je dagelijks met jezelf voert.Ik keek laatst naar Dr. Phil, okee erg Amerikaans, maar het vult het gat tussen half vijf en half zes met tandtakken ideetje voor iemand? En die zei het zo mooi, je hebt recht op privacy. Het ging trouwens over ongewenste intimiteiten, vandaar. Als de dominee met je wil praten in de kerk, en zegt loop even mee naar achteren, dan kunnen we onder vier ogen praten, dan kun je zeggen, nee, in de kerk is okee. Dan kunnen mensen langslopen, meeluisten, en hun eigen mening geven en wordt het veel interessanter. Privé is je eigen ruimte die je KIEST om met iemand te delen.Wij zijn hier allemaal vrijwillig gekomen, en delen onze gedachten vrijwillig met anderen, we geven dus een stukje van ons privé-leven bloot en dat doen we liever anoniem, omdat het juist dat privé-deel betreft. Complimenten voor de discussies verder de laatste dagen, ze zijn weer super !!!!!!!!!!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten